شناسهٔ خبر: 4433580 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کاروکارگر | لینک خبر

در صورت تصویب طرحی یک فوریتی

سفرهای حج عمره تا اطمینان از امنیت زائران ایرانی لغو خواهد شد

صاحب‌خبر -
مجلسی ها طرحی را به امضا رساندند که طی آن تا حصول اطمینان از امنیت حجاج ، سفرهای عمره به عربستان متوقف می شود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی کاروکارگر – بیش از 80  تن از وکلای مردم در خانه ملت طرحی یک فوریتی را امضا کردند که در صورت تصویب آن، سفرهای حج عمره تا اطمینان از امنیت زائران ایرانی ، لغو خواهد شد.این طرح تقدیم هیئت رییسه مجلس شده است.
حسین نقوی حسینی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار داشت: با توجه به اینکه جسارت ها و بی حرمتی ها به ایرانیان در عمره افزایش یافته است و همچنین با توجه به جسارت اخیر به دو نوجوان در فرودگاه جده عربستان، این طرح به هیات رئیسه ارائه شد.در این طرح تاکید کرده ایم تا حصول اطمینان از امنیت حجاج سفرهای عمره به عربستان متوقف شود.
در حالی که حسین طلا عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از انکار مسئولین سازمان حج و زیارت در خصوص ماجرای تاسف آورتعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده عربستان سخن گفته و یاد آور شده بود که مسئولین سازمان حج و زیارت در ابتدا این موضوع را تکذیب کرده بودند، نقوی حسینی از جلسه کمیسیون امنیت ملی با مسئولان سازمان حج و زیارت و  وزارت امور خارجه برای بررسی ماجرای یاد شده خبر داد و گفت: پس از این جلسه کمیسیون امنیت درخصوص ادامه عمره تصمیم خواهد گرفت. همچنین سیاست های اخیر این کشور در قبال یمن و شیعیان نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
بر اساس این طرح،تا زمانی که دولت عربستان ماموران خاطی را به مجازات قانونی نرسانند و رسما عذرخواهی نکند، سفرهای عمره مفرده باید لغو شود.
نامه نمایندگان به رئیس جمهور برای مجازات عاملان تعرض
 به دو نوجوان ایرانی
۱۸ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در نامه ای به رئیس جمهور خواستار برخورد دیپلماتیک با دولت عربستان و همچنین مجازات عاملان تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده عربستان شدند.
متن نامه به شرح زیر است:
"جناب آقای رئیس جمهور طی هفته های گذشته دو تن از نوجوانان زائر مورد آزار و اذیت پلیس فرودگاه جده قرار گرفتند که موجب خدشه دار شدن احساسات و غیرت ملت ایران شد.
از شما به عنوان رئیس جمهور و عضو شورای عالی امنیت ملی خواستاریم ضمن اعتراض به دولت عربستان به خاطر این اقدام، نسبت به مجازات عاملان آن اقدام کرده و موضوع را مورد پیگیری جدی قرار دهید."
علیرضا محجوب، نادر قاضی پور، احمد امیر آبادی، احمد توکلی، اسماعیل کوثری، رضا آشتیانی، علی مطهری، حمید رسایی، محمد قسیم عثمانی، علی اصغر زارعی، محمد بزرگواری،الیاس نادران، موسی احمدی، حسین نقوی حسینی، محمد جوکار، جبار کوچکی نژاد، یوسفیان ملا، آریایی نژاد و پژمان فر نامه یاد شده ر اامضا کردند.
علاوه بر این نامه، حمیدرضا مشهدی عباسی، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه نیز طی تذکری کتبی به وزیر ارشاد، برنامه‌ریزی برای کاهش سهمیه عمره با توجه به حوادث اخیر در فرودگاه جده را درخواست کرد. همچنین محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور و فرج‌الله عارفی، نماینده مردم جیرفت در مجلس در تذکر مشترک به رئیس‌جمهور و وزرای امور خارجه و ارشاد، خواستار اقدام قاطع نسبت به مسئولان سعودی در ارتباط با حوادث اخیر در فرودگاه جده و هتک حرمت زائران ایرانی شدند.
ایجاد خانه عالم و خانه خادم
 در مساجد
 طرح یک فوریتی حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشورهمچنان در دستور کار روز چهارشنبه  مجلس قرار داشت و بر این اساس با بررسی یک ماده، بانک‌ها و موسسات اعتباری اجازه یافتند تا تسهیلات قرض الحسنه را دراختیار سازندگان مسجد و نمازخانه قرار دهند.
بر اساس این مصوبه هر مسجد جدیدالاحداث باید با رعایت مفاد وقف نامه و در صورت تشخیص معاونت امور مساجد سازمان اوقاف، مساجد و امور خیریه پس از مشورت با هیات موسس، دارای خانه عالم و خانه خادم باشد. مساجد موجود در صورت امکان باید نسبت به تامین خانه عالم و خادم اقدام کنند.
نمایندگان همچنین با تصویب ماده 18 به بانک ها و موسسات اعتباری اجازه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به سازندگان مساجد را دادند؛ بر این اساس هر گاه با توجه به اصول و ضوابط آمایش مساجد کشور متقاضیانی مایل به ساخت مسجد یا نمازخانه باشند، بانک ها و موسسات اعتباری مجازند ضمن هماهنگی با معاونت امور مساجد سازمان اوقاف، مساجد و امور خیریه تسهیلات قرض الحسنه را در اختیار آنها قرار دهند.
بیمه تامین اجتماعی خادمان مسجد مصوب شد
نمایندگان مجلس با تصویب ماده ای دیگر از این طرح ، معاونت امور مساجد را مکلف به بیمه تامین اجتماعی خادمان کردند.
نمایندگان با تصویب ماده ای از این طرح معاونت امور مساجد را مکلف کردند اقدامات مورد نیاز را برای آموزش خدمات مساجد در خصوص وظایف شغلی و نگهداری مساجد به‌عمل آورند و نیز مقرر کردند در صورتی که ساختمان مسجد و متعلقات آن در طرح شوارع و معابر شهری قرار گیرد، شهرداری مکلف است با رعایت ضوابط شرعی از نزدیک‌ترین زمین‌های مناسب تحت مالکیت خود در اختیار هیات امنای مسجد قرار دهد و اقدامات و مساعدت‌های لازم را برای احداث مسجد جدید فراهم آورد و در صورت فقدان زمین، مکلف است نسبت به خرید زمین مناسب و واگذاری آن اقدام کنند.
طبق مصوبات دیگر این طرح، تمامی اقدامات در جهت ساخت، تعمیر، توسعه، تجهیز، بازسازی و نوسازی فضای مسجد و فضاهای فرهنگی مربوط از پرداخت عوارض قانونی و هزینه های صدور پروانه شهرداری ها و دهیاری ها معاف است. همچنین  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز موظف شد که تعمیر، تجهیز، بازسازی و نوسازی مساجدی را که جزو میراث فرهنگی و آثار ملی ثبت شده است، در اولویت قرار دهد و نسبت به فعال کردن مسجد و امکان برقراری نماز جماعت و سایر فعالیت های فرهنگی مربوط، اقدام کند.
سازمان اوقاف، مساجد و امور خیریه نیز موظف شد تا گزارش اقدامات انجام شده در اجرای این قانون را به صورت سالانه به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه دهد.
تمدید دوره آزمایشی قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی
مجلسی ها کلیات طرح تمدید دوره آزمایشی قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی آموزش و پرورش را تصویب کردند. جزییات این طرح شامل مدت و کیفیت دوره تمدید شده قانون فعلی، در کمیسیون آموزش و تحقیقات بررسی و تعیین خواهد شد.
نامه نمایندگان به وزارت امور خارجه برای انتشار سریع تر گزارش برگ ایرانی
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از نامه ای خطاب به وزارت امور خارجه خبر داد که طی آن جمعی از نمایندگان خواستار تسریع در انتشار گزارش برگ ایرانی (فکت شیت) در مذاکرات لوزان شدند. بر اساس گفته این نماینده، در حال حاضر جمع آوری امضا برای این نامه در صحن علنی مجلس ادامه دارد تا هر چه زودتر به وزارت امور خارجه تحویل داده شود.
 

نظر شما