شناسهٔ خبر: 44274058 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ناو غول‌پیکر حادثه‌دیده آمریکایی از رده خارج شد

ناو جنگی چند میلیارد دلاری «یو‌اس‌اس بونهام ریچارد» آمریکا که تابستان گذشته در بندر سن دیه گو به دنبال یک آتش سوزی «مشکوک» زمین گیر شده بود، غیر قابل تعمیر اعلام و از رده خارج شده است. آخرین خبری که درباره این ناو منتشر شد این بود که، یک مظنون دستگیر شده است.

صاحب‌خبر -


سرویس خارجی-

تیرماه گذشته مقامات نظامی آمریکایی اعلام کردند ناو غول پیکر و میلیارد دلاری «یو‌اس‌اس بونهام ریچارد» در پایگاه نیروی دریایی
«سن دیه‌گو» (جنوب غربی آمریکا) آتش گرفته است. همان زمان برخی منابع آمریکایی اعلام کردند ابتدا در ناو انفجاری رخ داده و سپس، آتش سوزی شروع شده است. علت گستردگی آتش سوزی نیز وجود حدود «یک میلیون گالن سوخت و مقادیر قابل توجهی مهمات در عرشه ناو» اعلام شد اما اینکه علت دقیق این انفجار و آتش سوزی چه بوده است تا به امروز از سوی مقامات آمریکایی اعلام نشده است. حالا نیروی دریایی آمریکایی اعلام کرده این ناو از رده خارج شده و تعمیر آن به صرفه نیست.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، دریادار«اریک ورهاگ»، از مرکز نگهداری منطقه‌ای نیروی دریایی آمریکا گفته هزینه تعمیر کامل ناو «یواس‌اس بونهام ریچارد» برای توانایی‌های جنگی ۲.۵ تا ۳ میلیارد دلار برآورد شده است که پنج تا هفت سال نیز طول می‌کشد.
این ناو تهاجمی آبی-خاکی بیش از چهار روز در تیرماه گذشته در آتش می‌سوخت که بدترین آتش‌سوزی در یک ناو نیروی دریایی آمریکا در خارج از محدوده جنگی توصیف شده است. این ناو با آسیب‌های وسیع ساختاری، الکتریکی و مکانیکی رو‌به‌رو شد. بر اساس گزارش «یورونیوز» ترمیم آن برای مصارف دیگر مثلا به‌عنوان بیمارستان تقریبا به‌اندازه ترمیم کامل آن زمان می‌برد و هزینه آن هم یک میلیارد دلار برآورد شده است. طبق گفته «ورهاگ»، از رده خارج کردن این ناو نیز ۹ ماه تا یک سال زمان می‌برد و ۳۰ میلیون دلار هزینه دارد.
حادثه مشکوک است
یک مقام ارشد نظامی در ماه اوت(مرداد) گفته بود آتش‌سوزی در این ناو مشکوک بود و یک ملوان نیروی دریایی نیز به عنوان مظنون مورد بازجویی قرار گرفت. با این حال «ورهاگ» از اظهار نظر درباره نتیجه تحقیقات درباره آتش‌سوزی در این ناو خودداری کرد و گفت: «زمان مناسب که برسد نتیجه‌گیری اعلام می‌شود». زمانیکه آتش‌سوزی در این ناو آغاز شد، ۱۶۰ ملوان و افسر در کشتی حضور داشتند و بیش از ۶۰ نفر
مجروح شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما