شناسهٔ خبر: 44141286 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

اماکن و بناهای تاریخی همچنان زیر تیغ مزایده!

صاحب‌خبر -

اماکن و بناهای تاریخی همچنان زیر تیغ مزایده!

مسعود طاهری- جای‌جای ایران را که نگاه کنی به‌خاطر قدمت چندین هزار ساله‌ای که دارد، پُر است از بناهای تاریخی؛ بناهایی که نشان از عظمت و بزرگی ایران‌زمین طی هزاران سال دارد. از تخت‌جمشید گرفته تا عالی‌قاپو، از بیستون گرفته تا چغازنبیل، از ارگ‌بم گرفته تا تخت‌سلیمان، از محوطه تاریخ پاسارگاد گرفته تا کاخ گلستان و... باعث شده تا سازمان جهانی یونسکو ایران را به‌عنوان کشوری تمدن‌ساز، نام ببرد. اما تمام این آثار تاریخی هم باعث نشده تا این میراث عظیم با وسواس نگهداری و حفاظت شود. هرازچندگاهی خبر مناقصه(ارزان‌سازی) مرمت آثار تاریخی به گوش می‌سرد، حال آن که این آثار با توجه به اهمیتی که دارند به هیچ عنوان نباید به مناقصه گذاشته شوند، اما از آن جا که قانون می‌گوید، دولتی‌ها نیز چاره‌ای جز اطاعت ندارد. البته قصور دولتی‌ها را نیز طی این سال‌ها نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا آنان می‌توانستند با ارائه لایحه‌ای به مجلس به این روند پایان دهند! اما این تمام مصائب نگهداری از آثار تاریخی در کشورمان نیست و سال‌هاست که خطری بزرگ‌تر آنان را تهدید می‌کند؛ خطری به نام مزایده اماکن و بناهای تاریخی!

تأسیس صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی

مزایده اماکن و بناهای تاریخ با مجوز صندوقی به نام صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی صورت می‌پذیرد. صندوقی که به استناد ماده114 برنامه چهارم توسعه، در سال1384 تشکیل شد و همان‌طور که از اسمش نیز پیداست وظیفه آن احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است. وظیفه‌ای که طی این سال‌ها آن‌چنان جدی گرفته نشده و بعضاً دیده شده که چه در مناقصه مرمت آثار باستانی و چه در مزایده اماکن تاریخی، دارای مشکلات زیادی بوده است. از سپردن مرمت آثار تاریخی به دست ناکارآمدان گرفته تا مزایده آثار تاریخی به بخش‌خصوصی که باعث شده تا این آثار محل پذیرایی و سرویس‌دهی به مشتریان باشند!

مزایده ۵۴ مجموعه تاریخی

حال در سایت این صندوق، لیست 54اثر تاریخی دیگری که به مزایده گذاشته شده‌اند به چشمتان خواهد خورد. در  واقع ۱۴ماه قبل یعنی مهرماه سال گذشته صندوق احیاء و بهره‌برداری از آثار تاریخی، اعلام کرده بود که به منظور افزایش مشارکت‌عمومی، توسعه فضای رقابتی، ارتقای سطح شفافیت و تنویر افکار عمومی ‌در واگذاری‌‌های تشکیلات متبوع خود، ۵۴بنای آماده تاریخی خود را در مزایده برای مدت معین واگذار می‌کند. خانه شهریاری یزد- میقان مرکزی‌مشهد - مجموعه کردشت‌آذربایجان‌شرقی - محور تاریخی طبیعی ارسباران آذربایجان‌شرقی- خانه ناصح‌زاده آذربایجان‌شرقی- پردیس ماکو بانک‌ملی- آذربایجان‌غربی- پردیس ماکو کلاه‌فرنگی- آذربایجان‌غربی-کاخ شهرستانک‌البرز- حمام پیرزرگراردبیل- عصارخانه شهید عصاری اصفهان- خانه سالک اصفهان- حمام‌شاه اصفهان- حکیم‌باشی اصفهان- خانه مغنی اصفهان- عمارت والی کهره‌ایلام- قلعه کنجانچم ایلام- خانه آذین‌بوشهر- خانه نجفی‌بوشهر- عمارت گلشن‌بوشهر- خانه سعادتخواه تهران- خانه پدری جلال‌آل‌احمد تهران- اتاق‌آیینه چهارمحال‌وبختیاری- قلعه‌چالشتر چهارمحال‌وبختیاری- خانه تیزنوخوزستان- خانه مستوفی‌خوزستان-خانه سوزنگرخوزستان- حمام قدمگاه خراسان‌رضوی-کاروانسرای مهر خراسان‌رضوی-ساباط و خانه مستوفی خراسان‌جنوبی-کاروانسرای شاه‌عباسی دامغان سمنان- کاروانسرای میاندشت سمنان- باغ خالصه‌بمپور سیستان‌وبلوچستان-قلعه‌سب- سیستان‌وبلوچستان-ارگ محمدحسین‌خان نارویی سیستان بلوچستان-خانه رهبری سیستان‌وبلوچستان-خانه بهروزی قزوین-خانه زینعلی و اسدی قزوین- خانه افشاریان فارس-عمارت دیوانخانه فارس-خانه محتشم‌فارس- خانه غفاری‌کرمان - حمام نظام‌کرمانشاه-مجموعه بلادشاپور کهگیلویه‌وبویراحمد-حمام مریان‌گیلان-خانه صادقی‌گیلان-خانه فاطمی‌گلستان -خانه میرشهیدی گلستان- حمام اروج رامیان‌گلستان-خانه بزرگمهری‌لرستان- کاروانسرای گدوک‌مازندران- عمارت امیرمفخم‌مرکزی- خانه کازرونی‌یزد- اسماعیل مرغون‌یزد- چرخاب اردکان‌یزد-خانه تیزنوخوزستان جدیدترین اماکن تاریخ است که توسط صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش‌دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به مزایده گذاشته شده‌اند. حال باید برای صدمین‌بار از عزیزان صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی بپرسیم که آیا مزایده اماکن و آثار تاریخی ایران زمین، احیاء و بهره‌برداری از آنان است؟  

نظر شما