شناسهٔ خبر: 44114598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

تله ترامپ برای ایران کارساز نیست

فروردین 94 بود که عربستان سعودی در حمله هوایی به مواضع یمن، جنگ ناعادلانه‌ای را با عملیات «عاصِفه الحزم» یا طوفان قاطعیت آغاز کرد.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

پس از گذشت 5 سال، روز گذشته انصارا... یمن در حمله موشکی به عربستان، تاسیسات نفتی آرامکو را مورد هدف قرار داد. این حمله در واکنش به حملات متعدد عربستان به شهروندان یمن در روزهای اخیر بوده است. حمله به آرامکو اهداف متفاوتی دارد که نتانیاهو و ترامپ از آن بیشتر سود می‌برند و در واقع برخی تحلیلگران معتقدند که ترامپ در این مدت باقیمانده سعی دارد از جهات مختلف فشار بر ایران را ادامه دهد. این رویداد، واکنش‌هایی را نیز به همراه داشت. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در صفحه توئیتر خود نوشت: «یگان موشکی ارتش یمن موفق شد با موشک هدایت‌پذیر «قدس 2» ایستگاه توزیع تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را هدف بگیرد. این موشک‌ها اخیرا پس از پشت سر گذاشتن آزمایش‌های عملی موفق در عمق عربستان سعودی که هنوز اعلام نشده است، وارد فاز خدماتی شده‌‌اند. موشک قدس 2 دیروز (دوشنبه) با موفقیت به هدف برخورد کرده و خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها به سوی مکان هدف گرفته‌شده شتافته‌اند.» این عملیات در پاسخ به ادامه تجاوز و محاصره یمن و نیز وعده چند روز پیش نیروهای مسلح یمن مبنی بر انجام عملیات گسترده در عمق عربستان سعودی انجام شده است. سریع بار دیگر خطاب به شهروندان و شرکت‌های خارجی عامل در عربستان سعودی گفت، عملیات ارتش یمن ادامه دارد و توصیه می‌شود که از تاسیسات حیاتی در عربستان‌سعودی دور شوند زیرا جزء بانک اهداف صنعا هستند. در همین خصوص، سرتیپ قاسم الطویل تحلیلگر نظامی یمنی، درخصوص جنایات عربستان علیه ملت یمن گفت: «ما در چارچوب ثبات، امنیت، ارتباط و همسایگی بودیم اما دشمن متجاوز این پیوند و ارتباط را نادیده گرفت و این امر بیانگر کینه تاریخی و عمیق سعودی‌ها علیه یمن از سال 1920 است. شواهد و دلایل تاریخی متعددی بیانگر پافشاری رژیم سعودی بر شیوه خود در متزلزل کردن امنیت و ثبات یمن و تجاوز به حاکمیت آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. امری که هرگز یمنی‌ها برای آن مجاز شمرده نمی‌شوند هرچقدر که این تجاوز کوتاه یا طولانی باشد. هدف قرار دادن ایستگاه توزیع تاسیسات نفتی آرامکو در جده با موشک قدس 2، برای نخستین‌بار، تاکیدی بر تداوم قدرت بازدارندگی و دفاعمان از حق عادلانه ما در مقابل هر کسی که به ما تعدی می‌کند، است. ما به عربستان سعودی، امارات یا هر کشور دیگری حمله و تجاوزی نکردیم.»

تلاش برای سرپوش‌گذاشتن بر موفقیت یمن

درحالی‌که ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی هیچ واکنشی به این واقعه ندادند، به‌نظر می‌رسید که قصدی برای سرپوش گذاشتن بر این موفقیت یمن وجود دارد که همین اتفاق نیز رخ داد. شرکت نفتی آرامکو سعودی در واکنش به حمله موشکی ارتش یمن به تاسیسات نفتی این شرکت مدعی شد که این موشک به هدف اصابت نکرده است. به نوشته سی‌ان‌ان، منابع در شرکت آرامکو گفتند که تاسیسات این کشور در جده هدف قرار گرفته اما موفقیت‌آمیز نبوده است. مقامات رسمی سعودی نیز هنوز واکنشی به این حمله موشکی نشان نداده‌اند. به ادعای منابع سعودی، در این حمله موشکی، خسارتی وارد نشده و کسی کشته یا زخمی نیز نشده است. در جریان حمله گسترده پهپادی ارتش یمن به تاسیسات نفتی آرامکو در 14 سپتامبر 2019 نیز، سعودی‌ها در ابتدا تلاش کردند ماجرا با بی‌اهمیت جلوه دهند، اما ابعاد حمله به قدری وسیع بود که در ادامه بدان اعتراف کردند. سکوت ایران در قبال این رویداد نشان می‌دهد که در این خصوص هیچ دخالتی از سوی کشور ما اعمال نشده است.

نفت واکنش نشان داد

درحالی‌که به‌نظر می‌رسد، عربستان زیر بار آتش‌بس نخواهد رفت، قیمت نفت با افزایش همراه بود. پس از حمله موشکی یمنی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو در جده که گفته می‌شود، 5 ساعت پس از دیدار مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر فلسطین اشغالی و ولیعهد سعودی در شهر نئوم عربستان سعودی صورت گرفته، بهای نفت سیر سعودی در پیش گرفته است. بهای نفت برنت دیروز در پی حمله موشکی یمنی‌ها به آرامکو، با افزایش 1دلار یا 2.22 درصدی مواجه شد و به 45.94 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین میزان در سه ماه گذشته به شمار می‌رود. همچنین نفت وست‌تگزاس نیز با رشد 1.92 درصدی به 43.24 دلار در هر بشکه رسید. با این شرایط به‌نظر می‌رسد، حامیان عربستان در جنایت علیه مردم یمن، اولین کسانی هستند که در این مورد متحمل ضرر خواهند شد.

نظر شما