شناسهٔ خبر: 44036575 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رایزنی تلفنی لاوروف با وزرای خارجه فرانسه و ارمنستان درباره اوضاع قره‌باغ

وزیر امور خارجه روسیه در جریان مذاکرات تلفنی با همتای فرانسوی خود و وزیر خارجه جدید ارمنستان، روند اجرای توافقنامه آتش‌بس در قره باغ کوهستانی و اولویت‌ها در مأموریت حفاظت از صلح روسیه در این منطقه تبادل نظر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که روز پنج شنبه "سرگئی لاوروف" و "ژان ایو لودریان" وزیران خارجه روسیه و فرانسه در جریان گفت‌وگویی تلفنی، روند اجرای توافقنامه سه جانبه درباره توقف جنگ در منطقه قره باغ کوهستانی را بطور مفصل مورد بحث و بررسی قرار دادند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

طبق این اطلاعات، در جریان این مذاکرات، دو طرف درباره وضعیت حل و فصل اوضاع در قره باغ که در نتیجه تلاش‌های میانجیگرانه روسیه با هدف برقراری آتش‌بس کامل و توقف همه درگیری‌ها در منطقه تبادل نظر کرده و اهمیت اطمینان از اجرای کامل مفاد بیانیه سه جانبه روسای جمهور روسیه، ارمنستان و آذربایجان در تاریخ 9 نوامبر (19 آبان ماه) و همکاری با کمیته بین المللی صلیب سرخ، دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و یونسکو را مورد تأکید قرار دارند.

وزرای خارجه روسیه و فرانسه توافق کردند که در حال حاضر، اولویت‌های اصلی، مسائل مربوط به بازگشت ایمن آوارگان داخلی و پناهندگان، رفع انسداد کلیه راه‌های ارتباطاتی اقتصادی و حمل و نقل در منطقه، تأمین کمک‌های انسان دوستانه و بازسازی زیرساختارهای مدنی است.

سرگئی لاوروف پارامترهای مشارکت نیروهای حافظ صلح روسیه و همچنین عملکرد مرکز بین وزارت‌خانه‌ای برای ارائه کمک‌های انسان دوستانه بهمردم قره باغ را توضیح داد.

طرفین همچنین در خصوص اقدامات بعدی برای حل و فصل دراز مدت و تمام عیار بحران پیرامون منطقه قره باغ با توجه به منافع برابر مردم آذربایجان و ارمنستان بر اساس اصول توافق شده در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تبادل نظر کردند.

وزارت خارجه روسیه یادآور شد که روز پنج شنبه، مذاکرات تلفنی نیز بین سرگئی لاوروف و "آرا آیوازیان" وزیر امور خارجه جدید ارمنستان انجام شد.  

وزرای امور خارجه دو کشور آمادگی متقابل خود برای ادامه توسعه روابط متحدانه بین ارمنستان و روسیه در همه زمینه‌ها ، به ویژه در مورد مسائل امنیتی منطقه را  اعلام کردند. لاوروف و آیوازیان درباره اجرای عملی توافقنامه سه جانبه آتش‌بس و جزئیات مأموریت حفاظت از صلح روسیه در قره باغ تبادل نظر کردند.

علاوه بر این، لاوروف انتصاب آیوازیان به سمت سرپرست وزارت امور خارجه ارمنستان را تبریک گفته و طرفین درباره برنامه همکاری‌های آتی بین ارمنستان و روسیه تبادل نظر کردند.

انتهای پیام/

 

نظر شما