شناسهٔ خبر: 43979452 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ظرفیت مغفول سنگ‌های قیمتی در مشهد مقدس/ قوانین دست و پاگیر مانع صادرات است

گروه استان‌ها ـ استان خراسان رضوی به‌خصوص شهر مشهد مقدس از دیرباز در حوزه سنگ‌های قیمتی ظرفیت بی‌بدیلی داشته‌اند که متأسفانه به دلیل سوء مدیریت‌های گسترده مغفول مانده است.

صاحب‌خبر -

علی رسولیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: سقف تعیین شده برای زیورآلات نقره به صورت خروج چمدانی 200 گرم تعیین شده که این یک نقیصه در صادرات زیورآلات نقره از خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: به همین منظور تدابیری اتخاذ شده که صادرات زیورآلات نقره همراه مسافر تا سقف سه کیلو گرم با نظارت اتحادیه مربوطه از مرز خراسان رضوی میسر شود و مسئولیت این کار در استان پذیرفته شده تا هم ورود برخی از سنگ‌های قیمتی و هم صادرات زیورآلات آسان گردد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: یکی از بهترین حوزه‌ها در مشهد مقدس برای انجام فعالیت اقتصادی، سنگ‌های قیمتی و زیورآلات است که پیچیدگی قوانین، مقررات و دستورالعمل‌ها در این زمینه توسعه این فعالیت را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر داشت که بازارچه سنگ‌های قیمتی و زیورآلات را در چند استان راه‌اندازی و موضوع گوهرسنگ‌ها از تولید تا فروش را در استان‌های مستعد این حوزه رونق دهد.

رسولیان ادامه داد: خراسان رضوی پذیرفت که این بازارچه را مشروط بر اینکه کمک‌های لازم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه گوهرسنگ‌های استان انجام شود، راه‌اندازی کند.

وی گفت: مشهد مقدس ظرفیت‌های بی نظیر و افراد متخصص در حوزه تراش سنگ‌های قیمتی، تولید زیورآلات نقره و طلا و صادرات آنها دارد اما آنطور که باید از ظرفیت‌های این شهر به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها بهره گرفته نشده که یکی از علل آن وجود موانع جدی در قوانین و دستورالعمل‌ها بوده است.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: مکان‌های کوچکی در شهر مشهد مقدس وجود دارد که اقدامات برجسته‌ای در خصوص طلا و نقره انجام می‌دهند و برای افراد بسیار نیز اشتغال ایجاد کرده‌اند اما به دلیل محدودیت‌های قانونی و دستورالعمل‌ها و شیوع کرونا که مزید بر علت شده، کسب و کار این مکان‌ها کساد شده است.

وی ادامه داد: ایجاد بازارچه گوهرسنگ‌ها در مرز دوغارون و مشهد مقدس اقداماتی در جهت بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه استان در این حوزه و افزایش صادرات زیورآلات است تا بتوان ارزش افزوده‌ای در این خصوص ایجاد کرد که در این زمینه نیازمند همراهی و حمایت بخش خصوصی هستیم.

رسولیان گفت: مجتمع "مهر کوهسنگی" از بین چند مکانی که برای راه‌اندازی بازارچه گوهرسنگ‌ها در نظر گرفته شده بود، بهترین مکان است زیرا هم ساختمان خوب و هم مدیران همراه دارد و آینده سرمایه‌گذاری در این مجتمع امیدوارکننده است.

وی افزود: بازارچه گوهرسنگ‌های مشهد مقدس باید در بین سایر بازارچه‌ها رتبه نخست را داشته باشد، باید تسهیلات ارزان قیمت برای تامین مواد اولیه، سرمایه در گردش و تجهیز مکان فروش در اختیار تولیدکنندگان این مکان قرار گیرد که در این زمینه درخواست‌هایی به صورت کتبی و شفاهی از مدیرعامل ایمیدرو شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: از مدیرعامل ایمیدرو درخواست شده است که هزینه‌های آموزش‌های لازم در خصوص گوهرسنگ‌ها در خراسان رضوی را تقبل کند تا بتوان با حمایت‌های آن و رفع قوانین و دستورالعمل‌های زائد از فرصت ظرفیت‌های بالقوه مشهد در حوزه گوهرسنگ‌ها و این بازارچه بهره کافی گرفت.

وضعیت صادرات ریلی استان

رسولیان همچنین در مورد صادرات ریلی خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون سهم استان خراسان رضوی از صادرات ریلی کشور در مرز سرخس 90 درصد است که با بهره‌برداری از پایانه ریلی مجهز و وسیع مطهری به عنوان پایگاه استراتژیک شمال و شرق کشور می‌توان سهم مراودات تجاری استان را با کشورهای همسایه ارتقاء بخشید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به بهره‌برداری از خط ریلی خواف - هرات در روزهای آتی توسط روسای جمهور دو کشور، پایانه ریلی مطهری را مرکز بسیار مناسبی برای ترانشیپمنت بارهای صادراتی به مقصد افغانستان توصیف کرد.

رسولیان بیان کرد: پایانه ریلی شهید مطهری با 24 خط ریلی و سکوهای تخلیه و بارگیری مختص واگن‌های باری به عنوان مرکز لجستیک حمل و نقل ریلی شمال و شمال شرق کشور در محوطه‌ای به وسعت تقریبی 180 هکتار مشتمل بر 1500 متر ساختمان ویژه و مجهز برای استقرار ادارات مربوطه و حق‌العمل‌کاران گمرکی و انجام عملیات صادرات زیر یک سقف به اضافه 3 باب انبارهای عمومی مسقف و روباز به مساحت 3500 متر مربع و بارانداز 2500 متر مربعی با امکان ارائه خدمات گمرکی جمهوری اسلامی ایران و 2 سکوی اختصاصی به طولهای 250 و 450 و عرض 15 متر با ظرفیت عملیات تخلیه و بارگیری همزمان 250 واگن در فاصله حدود 40 کیلومتری شهر مشهد واقع شده است.

انتهای پیام/282/ی

نظر شما