شناسهٔ خبر: 43947307 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آسوشيتدپرس: آمريکا و اسرائيل با همکاري يکديگر المصري را در تهران کشتند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-آمریكا اطلاعات محل زندگی و نام مستعار المصری را در اختیار اسرائیل قرار داده بود
به گزارش خبرگزاری آریا،بر اساس گزارشی که امروز (یکشنبه) آسوشیتدپرس منتشر کرد، آمریکا و اسرائیل در اوایل سال جاری برای ردیابی و کشتن یک عامل ارشد القاعده در ایران همکاری کردند. روز گذشته نیویورک‌تایمز اعلام کرده بود که این عملیات توسط موساد انجام گرفته ‌است.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، چهار مقام فعلی و سابق ایالات متحده اظهارداشته‌اند که ابومحمد المصری، مرد شماره دو القاعده، در ماه مرداد در پایتخت ایران کشته شده‌است. به گفته این دو مقام مطلع، آمریكا اطلاعاتی را درباره جایی که می‌توان المصری را پیدا کرد و نام مستعاری که او را در آن زمان استفاده می‌کرده، در اختیار اسرائیلی‌ها قرار داد و ماموران اسرائیلی قتل را به انجام رساندند. دو مقام دیگر قتل المصری را تأیید کردند اما نتوانستند جزئیات خاصی ارائه دهند.
این عملیات جسورانه اطلاعاتی توسط دو کشور در حالی صورت گرفت که فشارهای دولت ترامپ بر تهران افزایش می‌یافت.
المصری در 17 مردادماه در سالگرد بمب‌گذاری در سفارت‌های ایالات متحده در نایروبی، کنیا و دارالسلام، تانزانیا در سال 1998 در یکی از کوچه‌های تهران مورد اصابت گلوله قرار گرفت. اعتقاد بر این بود که المصری در برنامه ریزی این حملات شرکت داشته و به اتهامات مربوط به تروریسم توسط اف‌بی‌أی تحت تعقیب بود.
دو نفر از مقامات - که یكی از آنها در سرویس اطلاعاتی کار می‌کند و اطلاع مستقیم از عملیات دارد و دیگری از افسران سابق سیا است، در این باره توضیح دادند - گفتند كه المصری توسط كیدون كشته شد. کیدون یكی از واحدهای مخفی سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد است كه گفته می‌شود مسئولیت ترور اهداف مهم را بر عهده دارد. در عبری، کیدون به معنی سرنیزه یا «نوک نیزه» است
این مقامات مطلع گفتند که مریم، دختر المصری هم هدف عملیات بود. یک منبع دیگر که همچون سایر منابع نامش را فاش نکرد گفت که آمریکا معتقد بود او در برنامه‌ریزی‌های عملیاتی نقش داشته‌است.
دختر المصری، بیوه حمزه بن لادن، پسر اسامه بن لادن، طراح اصلی القاعده بود. او سال گذشته در عملیات ضد تروریستی ایالات متحده در منطقه افغانستان و پاکستان کشته شد.
خبر مرگ المصری اولین بار توسط نیویورک تایمز گزارش شد. سیا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از اظهار نظر در این‌باره خودداری کردند.

9 سال پس از کشته شدن بن لادن، آیا القاعده هم مرده است؟
ایران این گزارش‌ها را تکذیب کرده و گفته که دولت به هیچ‌یک از رهبران القاعده پناه نداده و ایالات متحده و اسرائیل را به دلیل تلاش برای ایجاد احساسات ضد ایرانی سرزنش کرده‌است.
مرگ المصری، البته با نامی دیگر، در زمان وقوع در رسانه‌های ایران گزارش شد. این گزارش‌ها او به عنوان یک استاد تاریخ لبنانی معرفی کردند که به جنبش حزب‌الله لبنان مرتبط است و گفتند که او به همراه دخترش توسط افراد مسلح موتورسیکلت سوار کشته شده است.
رسانه‌های لبنان هم با استناد به گزارش‌های منتشر شده در ایران گفتند که کشته‌شدگان، حبیب داوود، شهروند لبنانی و دخترش مریم بودند.
مرگ المصری و دخترش سه روز پس از انفجار در بندر بیروت رخ داد و چندان مورد توجه قرار نگرفت. حزب‌الله هرگز درباره این گزارش‌ها اظهارنظر نکرد و مقامات امنیتی لبنان کشته شدن هیچ شهروندی را در تهران گزارش نکردند.
یک مقام حزب الله روز شنبه بدون اظهارنظر درباره مرگ المصری گفت که وزارت خارجه ایران قبلا این موضوع را تکذیب کرده است.
به نظر می‌رسد که این قتل‌ها با الگویی از رفتار منسوب به اسرائیل در گذشته مطابقت داشته باشد.
در سال 1995، بنیانگذار گروه جهاد اسلامی فلسطین توسط یک فرد مسلح با موتور سیکلت در مالت ترور شد. این ترور به موساد نسبت داده شد. گزارش شده است که موساد در اوایل دهه گذشته هم زنجیره‌ای از قتل‌های مشابه را علیه دانشمندان هسته‌ای ایران انجام داده است. ایران اسرائیل را به نقش داشتن در این قتل‌ها متهم کرده است.

نیویورک تایمز: اسرائیل مرد شماره 2 القاعده را در تهران ترور کرد
به گزارش سایت دویچه وله،رسانه‌های ایران روز هشت اوت (18 مرداد) به نقل از استانداری تهران گزارش داده بودند که یک مرد لبنانی 58 ساله به نام «حبیب داوود» شامگاه روز قبل در حوالی گلستان یکم در خیابان پاسداران تهران به همراه دختر 27 ساله اش به ضرب گلوله کشته است. در گزارش رسانه‌های ایران آمده بود که موتورسواری ناشناس این پدر و دختر را در حالی که سوار بر یک خودروی «ال 90» سفیدرنگ بودند با شلیک چهار گلوله به قتل رسانده است

ایران ترور "مرد دوم القاعده به دست مأموران اسرائیلی در تهران" را تکذیب کرد
ایران قتل یکی از سران شبکه تروریستی القاعده در تهران را تکذیب کرد. نیویورک تایمز گزارش داده بود که ابومحمد مصری به همراه بیوه پسر اسامه بن‌لادن به "سفارش آمریکا و به دست مأموران اسرائیلی در تهران به قتل رسیده‌اند".
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه 24 آبان (14 نوامبر) گزارش روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر کشته شدن مرد دوم شبکه تروریستی القاعده در تهران به دست مأموران اسرائیلی را تکذیب کرد.
به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سعید خطیب‌زاده، ضمن رد این خبر، حضور اعضای القاعده در ایران را یکسره تکذیب کرده است.
او پخش این "دروغ" را در راستای اجرای "طرح ایران‌هراسی" خواند. به گفته او هدف از این طرح این است که "ایران را مرتبط با چنین گروه‌هایی به تصویر بکشند".
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد که شبکه القاعده "زاده سیاست‌های غلط ایالات متحده و متحدانش در منطقه بوده است"..

نظر شما