شناسهٔ خبر: 43947102 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

میراث سلحشور به ابراهیم رسید

تجربه متفاوت حاتمی‌کیا با ساخت سریال حضرت موسی(ع)

صاحب‌خبر - با تغییر کارگردان سریال حضرت موسی(ع) و نام بردن از ابراهیم حاتمی‌کیا در مقام کارگردان، گمانه‌زنی‌ها پیرامون سرنوشت این سریال را در فضای رسانه بیشتر کرده است.
به گزارش ایلنا، صبح روز گذشته خبرهای غیررسمی از واگذاری کارگردانی سریال حضرت موسی(ع) به ابراهیم حاتمی‌کیا حکایت داشت. اتفاقی که بعد از بیماری جمال شورجه وعدم توانایی این کارگردان برای حضور در این پروژه عظیم تاریخی یک امر محتمل اما معرفی جانشین آن یک اتفاق غافلگیرکننده بود.
از چند روز گذشته و به دنبال اظهار نظر سیداحمد میرعلایی تهیه‌کننده سریال مبنی بر اینکه یکی از کارگردان‌های حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس مشغول خواندن و بازنویسی فیلمنامه سریال حضرت موسی(ع) است گمانه‌زنی‌ها برای معرفی کارگردان جدید این پروژه آغاز شد.
سریال حضرت موسی(ع) در حالی هنوز به مرحله تصویربرداری نرسیده است که فیلمنامه آن میان سه کارگردان دست به دست شد. مرحوم فرج‌الله سلحشور نخستین کارگردانی بود که قصد داشت پس از پروژه یوسف پیامبر به سراغ ساخت سریالی از زندگی حضرت موسی(ع) برود. اما در میانه تحقیق و نگارش سریال و درپی یک دوره بیماری سخت درگذشت و رویای ساخت این پروژه نیمه تمام باقی ماند. جمال شورجه دوست قدیمی سلحشور گزینه بعدی ساخت این سریال بود که مراحل نگارش و تحقیق و پیش تولید سریال را ادامه داد.
سریال موسی(ع) که در ابتدا با عزم جدی کارگردان این اثر در حال پیشرفت بود، به یکباره با بیماری شورجه مواجه شد، جمال شورجه کارگردان این مجموعه تاریخی مذهبی دچار سکته مغزی شد و سبب شد تا روند تولید این مجموعه تلویزیونی به تاخیر بیفتد اما چندی نگذشت که احمد میرعلایی تهیه کننده سینما و تلویزیون با از سر گرفتن کارهای پیش تولید این مجموعه عظیم خبر از پیگیری‌های جدید برای ادامه مراحل پیش از پیش تولید این سریال داد.
به دنبال شدت یافتن بیماری جمال شورجه وعدم امکان کارگردانی این اثر صحبت‌ها با ابراهیم حاتمی‌کیا برای ساخت این سریال تاریخی صورت گرفت. کارگردان مطرح سینمای دفاع مقدس نخستین تجربه ساخت سریال تاریخی را در حالی پذیرفت که تا پیش از این دو بار برای تلویزیون سریال ساخت. سریال‌های «خاک سرخ» و «حلقه سبز» از جمله آثار حاتمی‌کیا است که اولی در حال و هوای فتح خرمشهر است و دومی در فضایی ماورایی ساخته شده است. نسخه اولیه فیلمنامه سریال حضرت موسی(ع) توسط فرج‌الله سلحشور نگاشته شد و حاتمی‌کیا این روزها مشغول بازنویسی فیلمنامه است. این سریال هم همچون سریال حضرت یوسف بر اساس منابع قرآنی نگاشته شده و قصص قرآنی در پیشبرد فیلمنامه نقش مهمی داشته است.
آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا یعنی فیلم «خروج» فروردین امسال از طریق سامانه‌های VOD اکران آنلاین شد. پروژه ۵۰ قسمتی حضرت موسی(ع) یک اتفاق متفاوت در کارنامه کاری حاتمی‌کیا است که به نظر می‌رسد او را در مسیر متفاوتی از فیلمسازی قرار می‌دهد.
کارگردان مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره‌های سینمایی بهتر از برگزار نکردن آنهاست،‌ گفت: جشنواره سینما حقیقت به نوعی اولین جشنواره جدی است که به شکل آنلاین برگزار می‌شود.
سام کلانتری درباره این دوره از جشنواره سینما حقیقت به ایسنا گفت: اول باید ببینیم که ما چگونه سعی می‌کنیم خودمان را با شرایطی که به ما تحمیل شده وفق دهیم. به نظرم بد نیست ببینیم آیا الگوی موفق خارجی در برگزاری آنلاین جشنواره وجود داشته؟ در اینصورت نتایج آنها چه بوده است؟ به هر حال الان مقداری برای نتیجه‌گیری از خوب یا بد بودن این مدل از برگزاری جشنواره زود است. امیدوارم ما بتوانیم همان اتفاق همیشگی را به دور از شرایط استرس‌زا برای کسانی که برگزارکننده جشنواره هستند، رقم بزنیم.
کلانتری در ادامه بیان کرد: ذات جشنواره با شور، هیجان، دیدار و ورکشاپ‌هایی گره خورده که در آن برگزار می‌شود. درحقیقت این جشنواره واقعی است. اما در شرایط کنونی نکته دیگری نیز مطرح است. گاهی اوقات باید ببینیم در شرایط موجود چه باید کنیم؟ آیا برگزار نکنیم؟ اگر برگزار نکنیم چه کنیم؟ این حداقل مواردی است که به هر حال وظیفه داریم آنها را امتحان کنیم و ببینیم نتیجه آن به کجا می‌رسد. دیکته ننوشته غلط ندارد.
کارگردان «مانکن‌های قلعه حسن خان» گفت: با دید مثبت به ماجرا نگاه می‌کنم. بنابراین بهتر است این تجربه را انجام دهیم و ببینیم که خروجی آن چه خواهد بود؟ شاید سال‌های سال بعد این جشنواره در ذهن و خاطره همه بماند. در نهایت باید بگویم به نظر من برگزاری جشنواره بهتر از برگزار نکردن آن است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره پرداختن به موضوع کرونا به عنوان یکی از بخش‌های اصلی جشنواره امسال گفت: فکر می‌کنم اصولا در هر شرایطی مخصوصا شرایط‌ بحرانی به خصوص در عالم هنر، مستندسازان از طیف‌های پیشتاز به شمار می‌آیند. اما نکته مهم این است که خیلی اوقات این اتفاقات ثبت و مستندنگاری می‌شود اما خروجی قابل توجهی نخواهد داشت.
این مستندساز در پایان گفت: درواقع باید ایستاد و منتظر خروجی فیلم‌ها بود. الان واقعا نمی‌توان گفت که این کار اقدام مثبتی است یا خیر؟ مستندنگاری اتفاق ویژه و خوبی است. ثبت سند نیز اتفاق مهمی به شمار می‌آید اما این یک قسمت ماجراست. قسمت دیگر که شاید از این هم مهمتر یا هم عرض آن باشد این است که مستند خوب تنها از ثبت سند به وجود نمی‌آید. این موارد موضوعاتی است که بعد از جشنواره می‌شود درباره آنها حرف زد.

برچسب‌ها:

نظر شما