شناسهٔ خبر: 43944050 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

با وجود سخت‌ترین شرایط تحریمی کشور محقق شد؛

موفقیت موتور خودروی شاهین در آزمون‌های عملکردی

گروه خودروسازی سایپا با وجود تحریم‌های ظالمانه و قطع همکاری خودروسازان خارجی توانست با تکیه بر دانش مهندسان داخلی، موتور خودروی شاهین را در مجموعه مگاموتور تولید کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سایپانیوز، سید میثم بزرگی مدیر پروژه موتور M۱۵TC درباره تولید موتور شاهین در گروه خودروسازی سایپا، گفت: «با توجه به تحریم‌های ظالمانه در سال‌های اخیر شرکت مگاموتور با تکیه بر دانش و توان داخلی، توسعه موتور جدید M۱۵TC را برای پلتفرم SP۱۰۰ طراحی و به صورت کاملا بومی و به مرحله تولید رساند».

وی ادامه داد: «یکی از دستاورد‌های پروژه موتور شاهین، نمونه سازی تمام قطعات توسط تامین‌کنندگان داخلی است که این امر برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی کشور به انجام رسیده است».

مدیر پروژه موتور M۱۵TC با بیان اینکه قطعات موتور شاهین آزمون استاندارد عملکرد مطلوب موتور را با موفقیت به اتمام رسانده، گفت: «این موتور با تکیه بر توان علمی کارشناسان معاونت تحقیق و توسعه مگاموتور به مرحله تولید رسید».

وی ادامه داد: «طراحی قطعات و سیستم‌های اصلی موتور که بخشی از آن‌ها شامل مجموعه بلوک، مجموعه سرسیلندر، مجموعه پیستون و رینگ‌های پیستون، پمپ آب و پمپ روغن، کاتالیست متناسب با سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ و مجموعه میل لنگ می‌شود، توسط سایپا انجام شده است».

بزرگی تاکید کرد: تمامی قطعات و سیستم‌های اصلی موتور، جدید و متناسب با شرایط خودروی شاهین طراحی شده است.
وی درباره ویژگی موتور طراحی شده تولید داخل، افزود: «عملیات توسعه احتراقی موتور با هدف دستیابی به گشتاور ۱۶۵ نیوتون متر از دور ۱۷۵۰ تا ۴۲۵۰ و بیشینه توان ۱۰۵ تا ۱۱۰ اسب بخار در دور ۵۰۰۰ است».

مدیر پروژه موتور M۱۵TC اظهار داشت: «تاکنون بیش از ۵۰ دستگاه موتور به منظور بررسی ابعاد پروژه، نظیر آماده سازی خودرو‌ها برای تست‌های کالیبراسیون، ABS، AIRBAG و خنک کاری از مجموعه مگاموتور تولید و به شرکت سایپا ارسال شده است؛ همچنین ۲۰ موتور نمونه سازی شده دیگر در شرکت‌های داخلی و خارجی آزمون‌های عملکردی خود را با موفقیت به پایان رسانده‌اند».

در حال حاضر شاهین با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ در کارخانه مرکزی سایپا تولید می‌شود و سیستم انتقال قدرت ۵F۱۸ برای این سدان ملی انتخاب شده است. جعبه دنده شاهین از نوع ۵ سرعته دستی است و مکانیزم کابلی را با ساختاری جدید به همراه دارد. وجود فرمان کمکی برقی هم از دیگر مزیت‌های این سدان ایرانی است و در کنار این ویژگی امکاناتی مانند سیستم تهویه اتوماتیک، استارت دکمه ای، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سانروف، سنسور پارک و دوربین عقب، آینه‌های تاشوی برقی، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی و... بر روی شاهین نصب شده است.