مصوبات اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر واگذاری قیمتگذاری لاستیک به تولیدکننده و سازمان حمایت مبنی بر افزایش ۵۳ درصدی روغن موتور، کامیونداران را با هزینههای سرسامآور مواجه کرده است.
سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اخیراً مجوز افزایش قیمت روغن موتور دیزلی تولید داخل تا سقف ۵۳ درصد را به شرکتهای تولیدکننده داده است. همه شرکتهای تولیدکننده فرآوردههای نفتی و روانکارها که در بورس فعال هستند، در سامانه کدال (سامانه شفاف سازی اطلاعات شرکتهای بورسی) این مجوز سازمان حمایت را ارائه کرده اند. این افزایش قیمت روغن موتور تولید داخل در ۱۸ آبان ماه در حالی بود که همین شرکتهای بورسی تولیدکننده فرآوردههای نفتی، در ۱۷ اردیبهشت ماه امسال نیز از موافقت سازمان حمایت با افزایش ۶۰ درصدی روغن موتورهای دیزلی خبر داده بودند. به عبارت دیگر، تنها طی ۶ ماه، قیمت روغن موتورهای دیزلی ۱۱۳ درصد افزایش یافته است! این افزایش قیمت سبب شده تا فشار زیادی به کامیون داران وارد شود.
احمد کریمی دبیر کانون کامیونداران درباره تغییر قیمت روغن موتور و تأثیر آن بر معیشت و درآمد کامیون داران اظهار داشت: عمده مصرف روغن موتور، محصولات داخلی ۴ شرکت بورسی است که نرخ آنها ۵۳ درصد رسماً اضافه شد؛ اما در عمل میبینیم که در بازار اولاً به وفور یافت نمیشود و ثانیاً واحدهای صنفی مربوطه، با هر نرخی که بخواهند، به فروش میرسانند؛ ضمن اینکه نظارتی هم دستمزد تعویض روغنیها نیست.
وی افزود: هر بار تعویض روغن همراه با تعویض آن برای یک کامیون کشنده به طور متوسط ۴۰ لیتر روغن موتور مصرف میشود که روغن موتور ایرانی به قیمت ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و با دستمزد تعویض آن، ۱.۵ میلیون تومان برای کامیون دار هزینه در بر دارد.
به گفته این فعال صنفی، اگر به طور متوسط در هر ۱۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض روغن باشد، این میزان پیمایش معمولاً در یک ماه برای رانندگان اتفاق میافتد درنتیجه در یک سال تا ۱۸ میلیون تومان هزینه صرفاً تعویض روغن روی دست کامیون دار میگذارد؛ این نرخها بدون هزینههای جانبی مانند تعویض فیلتر هوا، واسکازین و امثال آن محاسبه شده است.
دبیر کانون کامیون داران همچنین با اشاره به افزایش قیمت لاستیک سنگین تولید داخل گفت: لاستیکهای وارداتی در حال حاضر در هر جفت بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان متغیر است. اما برخی لاستیکهای مرغوب وارداتی مانند میشلن فرانسوی برای کامیونهای نفتکش و محور جلوی اتوبوسها که نیاز به ایمنی بالاتری دارند، استفاده میشود که نرخ آنها نیز بین ۲۸ تا ۳۰ میلیون تومان در هر جفت لاستیک است.
او با بیان اینکه اصرار وزارت صمت برای جلوگیری از افزایش قیمت لاستیک سنگین تولید داخل، سبب شده تا تولیدکنندگان به دلیل پایین بودن صرف اقتصادی آن، از تولید لاستیک سنگین سر باز بزنند، گفت: کمبود لاستیک عملاً به افزایش قیمتها دامن زده و باید وزارت صمت دست تولیدکننده را برای تعیین قیمت لاستیک سنگین همانند لاستیک سبک، باز بگذارد. به خصوص که هدف گذاری وزارت صمت دستیابی به رقم تولید سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین است ولی هیچ گاه نتوانسته ایم به این هدف دست یابیم.
به گفته این فعال صنفی حمل و نقل جادهای، قیمت لاستیک سنگین تولید داخل، عملاً ۲.۵ برابر قیمت آن در سال گذشته شده که به مشکل کامیون داران دامن زده است.
دبیر کانون کامیون داران درباره میزان مصرف لاستیک سنگین برای کامیون داران و فشاری که این تغییرات بر رانندگان وارد میکند، گفت: اولاً بسیاری از کامیون داران از نوسازی لاستیکها خودداری میکنند ثانیاً با تعویض لاستیکهای جلو و انتقال لاستیکهای کهنه به محور عقب کامیون، از افزایش هزینههای نگهداری خودروی سنگین جلوگیری میکنند
او ادامه داد: اما اگر قرار به تعویض لاستیک در شرایط عادی باشد، با توجه به اینکه متوسط پیمایش کامیونها در کشور، سالانه ۱۰۰ هزار کیلومتر است، کامیون داران مجبورند در یک سال ۵ جفت لاستیک تعویض کنند؛ اگر متوسط قیمت هر جفت لاستیک سنگین را ۱۵ میلیون تومان در نظر بگیریم، در یک سال ۹۰ میلیون تومان هزینه روی دست کامیون دار صرفاً بابت تعویض لاستیک باقی میگذارد.
∎
نظر شما