شناسهٔ خبر: 43919483 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رد 5 شکایت حقوقی ترامپ درباره تخلفات انتخاباتی/ امکان ماندن ترامپ در کاخ سفید با وجود شکست در انتخابات؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دادگاهی در شهر «فیلادلفیا» ایالت «پنسیلوانیا» پنج شکایت حقوقی تیم انتخاباتی ترامپ و جمهوری‌خواهان مبنی بر تخلف در آراء صندوق‌های پستی انتخابات 2020 آمریکا را رد کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، دادگاهی در شهر «فیلادلفیا» ایالت «پنسیلوانیا» روز گذشته (جمعه) به وقت محلی پنج شکایت حقوقی ستاد انتخاباتی ترامپ و جمهوری‌خواهان را که در آن مدعی بی‌نظمی و تخلف در آراء صندوق‌های پستی انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا شده بودند، رد کرد.
پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» گزارش کرد، تیم ترامپ و جمهوری خواهان در دادخواست‌های جداگانه‌ای، بیش از هشت هزار و 300 رأی در فیلادلفیا را به چالش کشیده و مدعی شده بودند از آنجایی‌که رأی‌دهندگان نام خود را در زیر امضا یا آدرس خود را روی پاکت رأی‌های پستی درج نکرده بودند، آراء فاقد ارزش قانونی است که دادگاه تمامی این دادخواست‌ها را رد کرد.
دادگاه در توضیح رد درخواست تیم ترامپ تأکید کرد که شورای انتخابات فیلادلفیا، رأی دهندگان را به درج نام یا آدرس بر روی برگه آراء پستی ملزم نکرده بود زیرا اطلاعات آنها از قبل بر روی پاکت درج شده بود و تأکید کرد که تمامی آرائی که به موقع دریافت شده، شمارش خواهد شد.
دادگاه فیلادلفیا تأکید کرد که ستاد انتخاباتی ترامپ «ادعا نمی‌کند که تقلب صورت گرفته است و اینکه شواهدی در خصوص تقلب وجود دارد یا اینکه رأی‌دهندگان برگه‌های رأی را پرنکرده باشند و همچنین به نظر می‌رسد که خواهان، مدعی تقلب یا بی‌نظمی در جمع‌آوری یا شمارش آراء نیستند».
شکست تیم ترامپ در ایالت پنسیلوانیا بعد از بی‌نتیجه ماندن شکایات حقوقی آنها در چندین ایالت سرنوشست‌ساز صورت می‌گیرد به طوریکه پیش از این نیز مقام‌های ایالت میشیگان و ویسکانسین با رد ادعاهای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات تأکید کردند که هیچ شواهدی برای تأیید این ادعاها ارائه نشده است.
مقام‌های ارشد وزارت امنیت داخلی آمریکا هفته گذشته در بیانیه مشترکی تأکید کردند که انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، امن‌ترین و ایمن‌ترین انتخابات در تاریخ آمریکا به حساب می‌آید.
از طرف دیگر، پیش از این «کتی بوکوار» از مقامات ایالت پنسیلوانیا اعلام کرد که حاشیه برتری «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در این ایالت به اندازه‌‌ای است که نیازی به بازشماری آرا وجود ندارد.
بر اساس قوانین ایالت پنسیلوانیا، بازشماری آرا در این ایالت در حالتی صورت می‌گیرد که اختلاف آرا میان نامزدها کمتر از نیم درصد باشد.
این در حالی است که آمار نشان می‌دهد بایدن 59 هزار رای بیش از ترامپ در این ایالت بدست آورده که بیش از 0.8 درصد آرا می شود.
انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر (13 آبان) برگزار شد.طبق قوانین آمریکا هر یک از نامزدهای انتخاباتی که بتواند 270 رأی الکترال را به دست بیاورد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده و مجوز ورود به کاخ سفید را به دست می‌آورد.
بر اساس برآورد رسانه‌ها، بایدن306 رأی الکترال و ترامپ232 رأی الکترال به دست آورده است.

ترامپ: نمی‌دانیم که بعد از دولت ما چه دولتی بر سر کار خواهد آمد
رئیس جمهور آمریکا در اولین نشست خبری خود پس از انتخابات گفت: نمی‌دانیم که بعد از دولت ما چه دولتی بر سر کار خواهد آمد، ولی ما کشور را به طور کامل تعطیل نخواهیم کرد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بامداد امروز به وقت تهران در یک نشست خبری که اولین نشست وی پس از انتخابات محسوب می‌شود، اعلام کرد که دستاورد شرکت فایزر در زمینه واکسن کرونا از انتظارات فراتر بوده و سران کشورهای جهان بابت این دستاورد علمی تبریک گفتند.
رئیس‌جمهور آمریکا گفته که میلیون‌ها دوز از واکسن کرونا تولید و در تمامی ایالت‌ها به جز نیویورک که فرماندارش گفته که به آن اعتماد ندارد توزیع خواهد شد.
ترامپ با بیان اینکه آمریکا کمترین میزان مرگ و میر کرونا در مقایسه با دیگر کشورهای جهان دارد، افزود: واکسن کرونا تا ماه آوریل (فروردین) برای تمامی شهروندان آمریکایی فراهم خواهد بود.
وی تصریح کرد: اکنون هویت دولت بعدی آمریکا مشخص نیست و زمان به ما خواهد گفت که چه دولتی بر سر کار خواهد آمد و چه اتفاقی در آینده می افتد.
ترامپ همچنین وضعیت اقتصاد در دوران خود را موفقیت‌آمیز توصیف کرد و بدون ذکر دلایل افزایش نرخ بازار سهام پس از انتخابات، اظهار کرد: امروز نرخ سهام افزایش داشت، ما توانستیم 13 میلیون شغل ایجاد کنیم و نرخ بیکاری را کاهش دهیم.
وی با انتقاد از تعطیلی کسب و کار در ایالت‌های مختلف بار دیگر بر مخالفت خود با این کار به دلیل آسیبی که به اقتصاد آمریکا وارد می‌سازد، گفت: در دولت من چنین اتفاقی نمی‌افتد.
رئیس جمهوری آمریکا افزود: می‌توانم بگویم که این دولت به سمت تعطیلی نخواهد رفت. تعطیلی باعث هزینه زندگی‌ها و ایجاد مشکلات زیاد خواهد شد.
نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از تعطیلی کسب و کار در ایالت‌های مختلف بار دیگر بر مخالفت خود با این کار به دلیل آسیبی که به اقتصاد آمریکا وارد می‌سازد، گفت: در دولت من چنین اتفاقی نمی‌افتد و در آینده هم کسانی که می‌دانند چه دولتی سرکار خواهد بود، من حدس می‌زنم و در آینده به شما خواهم گفت.
ترامپ افزود: می‌توانم بگویم که این دولت به سمت تعطیلی نخواهد رفت. تعطیلی باعث هزینه زندگی‌ها و ایجاد مشکلات زیاد خواهد شد.

امکان ماندن ترامپ در کاخ سفید با وجود شکست در انتخابات؟
تحلیلگر برجسته "سی ان ان" گفت، واقعیت وحشتناک این است که سازوکار‌های قانونی در آمریکا برای باقی ماندن دونالد ترامپ در کاخ سفید وجود دارد.
"فرید زکریا"، مجری برجسته شبکه تلویزیونی سی ان ان در برنامه جی پی اس خود در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: واقعیت وحشتناک این است که سازوکار‌های قانونی برای باقی ماندن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید وجود دارد. ترامپ با خودداری از انتقال مسالمت آمیز قدرت، سبب نگرانی‌های زیادی شده است.
فرید زکریا افزود، بسیاری بیمِ آن دارند که حتی اگر ترامپ در انتخابات پیروز نشود، از ترک مقام خود امتناع ورزد و شاید به خشونت نیز متوسل شود. در واقع، چندین ساز و کار قانونی بر اساس قانون اساسی آمریکا وجود دارد که می‌تواند ترامپ را قادر به ماندن در سمت خود کند، بدون این که او در انتخابات برنده شده باشد.
تحلیلگر سی ان ان تصریح کرد، سیستم انتخاب رئیس جمهور یک سیستم پیچیده است، زیرا به گونه‌ای طراحی نشده است که به صورت مستقیم، دموکراتیک باشد. قانون اساسی آمریکا از ایالت‌ها می‌خواهد مجمع انتخاب کنندگان خود را برگزینند که آن‌ها نیز به نوبه خود برای رأی دادن به رئیس جمهور، دور هم جمع می‌شوند. با گذشت زمان، ایالت‌ها قوانینی را تصویب کرده اند که تضمین می‌کند آراء مردمی در ایالت‌ها مجمع انتخاب کنندگان (اِلِکتورها) را تعیین کند. اما این‌ها صرفاً قوانین (ایالتی) هستند و بر اساس قانون اساسی آمریکا، الزام آور نیستند.
اکنون، این سناریو را در هفته برگزاری انتخابات تصور کنید: ترامپ در 3 نوامبر پیشتاز است، اما جو بایدن نامزد حزب دموکرات، طی روز‌های بعد، از او پیشی می‌گیرد. جمهوری خواهان به ده‌ها هزار برگه رأی پستی اعتراض می‌کنند. دموکرات‌ها هم متقابلاً شکایت می‌کنند. قانونگذاران، با در نظر گرفتن این سردرگمی، تصمیم می‌گیرند که خودشان مجمع انتخاب کنندگان را برگزینند.
در اینجا یک نگرانی وجود دارد: از 9 ایالت مردد، هشت ایالت، مجلس قانونگذاری جمهوری خواه دارند. اگر یک یا چند تا از آن‌ها به این نتیجه برسند که بی نظمی‌هایی در انتخابات روی داده است و سیستم برگزاری انتخابات همراه با آشفتگی‌ها و تخلفاتی بوده است، آن‌ها می‌توانند مجمع انتخاب کنندگانی را که خودشان قانونی می‌دانند- که جمهوری خواهان خواهند بود- بفرستند.
زکریا در ادامه گفت، آمریکا به عنوان یک دموکراسی پیشرو در جهان، به خود افتخار می‌کند و با وجود این، به دلیل روند نامشخص و مبهم بودن قانون اساسی و حزب گرایی شدید، ممکن است امسال، ما شاهد آنچنان ناکارآمدی دموکراتیک گسترده (در آمریکا) باشیم که با هر کشور دارای «دموکراسیِ موز» (دموکراسی پوشالی) برابری کند.

آیا ترامپ می‌تواند آرای الکترال را دور بزند؟
طرفداران دونالد ترامپ می‌کوشند در ایالت‌هایی که جمهوری‌خواهان زمام امور را در دست دارند، آرای "کالج الکترال" را از دسترس جو بایدن خارج کنند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در مطلبی نوشت: رهبران حزب جمهوری‌خواه در 4 ایالت مهم که جو بایدن در آنها به پیروزی رسیده است می‌گویند در یک طرح قانونی مشکوک که هدف از آن تغییر آرای الکترال به سود دونالد ترامپ است مشارکت نمی‌کنند. اظهار نظر آنها عملاً طرح نصف و نیمه‌ی تعدادی از جمهوری‌خواهان را که به عنوان آخرین راه حل حفظ ترامپ بر مسند قدرت مطرح کرده بودند معلق کرد.
قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در آریزونا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین می‌گویند در فرایند انتخاب اعضای کالج الکترال مداخله نمی‌کنند. رأی اعضای کالج الکترال عملاً پیروزی یک نامزد را در انتخابات نهایی و قطعی می‌کند. به باور تحلیلگران، اقدام احتمالی این قانون‌گذاران می‌توانست فرایند برگزاری انتخابات را خدشه‌دار کند.
"راستی باورز،" سخنگوی جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالت آریزونا در این خصوص می‌گوید: «به هیچ وجه نمی‌توانم تصور کنم در فعالیت اعضای کالج الکترال مداخله کنیم مگر اینکه مواردی از تقلب را مشاهده کنم که این امر تا کنون رخ نداده است. قانون اعضای کالج الکترال را مکلف کرده است بر مبنای رأی مردم اقدام کنند.»
بر اساس طرح هواداران ترامپ، کنگره‌های ایالت‌هایی که جمهوری‌خواهان در آنها اکثریت دارند باید پیروزی بایدن را در ایالت‌هایشان مردود و افرادی را به کالج الکترال معرفی کنند که به نفع دونالد ترامپ رأی دهند. گرچه نتیجه این اقدام نامشخص است، برداشت هواداران طرح مزبور بر مبنای مداخله دادگاه عالی محافظه‌کار آمریکا در منازعات مرتبط استوار است.
هواداران ترامپ از جمله "ران دسنتیس،" فرماندار حامی ترامپِ ایالت فلوریدا از این طرح حمایت کرده اند و می‌توان آن را نمونه‌ای از اطلاعات گمراه‌کننده و ادعا‌های اشتباه در میان حامیان ترامپ درباره صحت انتخابات ارزیابی کرد.
نظریه مذکور در این حقیقت ریشه دارد که قانون اساسی آمریکا به قانون‌گذاران ایالت‌ها اختیار می‌دهد درباره فرایند انتخاب اعضای کالج الکترال تصمیم‌گیری کنند. همه ایالت‌ها پیشتر با رأی خود پذیرفته‌اند که این اختیار به مردم تفویض شود تا آنها با رأی خود، اعضای کالج الکترال را به سود فرد پیروز در انتخاباتِ هر ایالت تعیین کنند.
تنها فرصت برای مداخله قانون‌گذاران ایالت‌ها در این فرایند، یک تبصره در قوانین فدرال است که این امر را تنها در صورت شکست در برگزاری انتخابات مجاز می‌شمارد.
اگر نتیجه انتخابات تا میانه ماه دسامبر (اواخر آذر) نامشخص باشد، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه می‌توانند در ضرب‌الاجل معرفی اعضای کالج الکترال اعلام کنند ترامپ در انتخابات پیروز شده است و افرادی را به کالج الکترال معرفی کنند که حامی ترامپ هستند.
اما به گفته کارشناسان حوزه حقوق، مشکل اینجاست که نتیجه انتخابات کاملاً مشخص است و ابهامی نیز در آن وجود ندارد. بایدن در تمامی این ایالت‌ها پیروز شده است. وقتی وزارت امنیت داخلیِ تحت کنترل ترامپ نیز اعلام کرده در انتخابات مداخله نشده و این انتخابات «در تاریخ آمریکا ایمن‌ترین مورد» بوده است، مطرح کردن استدلال شکست انتخابات بسیار دشوار به نظر می‌رسد. اختلاف آرای مردمی بایدن با ترامپ بیش از 5 میلیون رأی است و تا کنون شواهدی درباره موارد گسترده تقلب و مشکلات در شمارش آرا در انتخابات مشاهده نشده است.
کمپین ترامپ و هوادارانش دعاوی حقوقی متعددی را به هدف جلوگیری از تأیید نتیجه انتخابات در ایالت‌های مختلف مطرح کرده اند. اما تا کنون آنها به پایینترین سطح از موفقیت دست یافته‌اند چرا که در 11 روزی که از برگزاری انتخابات می‌گذرد، دست‌کم 10 شکایت آنها در دادگاه‌ها مردود اعلام شده است. در دو مورد شکایت مهم باقیمانده نیز کمپین ترامپ از مقامات میشیگان و پنسیلوانیا خواسته است تا بایدن را به عنوان پیروز انتخابات در این ایالت‌ها معرفی نکنند. کارشناسان معتقدند دادگاه‌ها قادر نیستند در نهایت و پیش از ضرب‌الاجل اواسط دسامبر، ایالت‌ها را از انتخاب اعضای کالج الکترال منع کنند.
حتی اگر ترامپ در یکی از این دعاوی حقوقی پیروز شود، یک مانع مهم دیگر باقی می‌ماند: کنگره باید در این منازعه و پذیرش اعضای کالج الکترال داوری کند. اگر مجلس نمایندگانِ تحت کنترل دموکرات‌ها و سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان نتوانند در این خصوص توافق کنند، تعیین تکلیف انتخاب رئیس‌جمهور در 20 ژانویه -- پایان دوره دونالد ترامپ و مایک پنس -- بر عهده رئیس مجلس نمایندگان خواهد بود. او نیز کسی نیست جز نانسی پلوسی که خود یک دموکرات است.




نظر شما