شناسهٔ خبر: 43896763 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

گزارش ویژه؛

آیا ترامپ می تواند رییس جمهور بماند؟ / سناریو هایی برای دور زدن انتخابات و رأی مردم در آمریکا + آخرین وضعیت شمارش آراء

اختصاصی ابنا

درحالی که «جوبایدن» حداقل با کسب 279 رأی الکترال و بیش از 77میلیون رأی مردمی، پیروز انتخابات دانسته شده است، اما «دونالد ترامپ» شکست را نپذیرفته و از انواع و اقسام راه های قانونی و غیر قانونی در حال تلاش برای ماندن در قدرت می باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا / سرویس تحلیل سیاسی:

با گذشت 10 روز از برگزاری پنجاه و نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هنوز نتیجه آن به شکل رسمی اعلام نشده است!

گرچه مطابق اعلام رسانه ها از نتایج شمارش آراء در ایالات مختلف، «جو بایدن» حداقل با کسب 279 رأی الکترال و بیش از 77میلیون رأی مردمی، پیروز انتخابات معرفی شده، اما «دونالد ترامپ» شکست را نپذیرفته و از طریق انواع و اقسام راه های قانونی و غیر قانونی در حال تلاش برای ماندن در قدرت است.

* آخرین وضعیت شمارش آراء

آخرین وضعیت شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ساعت 22:30 شامگاه امروز پنجشنبه 22 آبان 1399 به قرار زیر است:

تعداد کل آراء مردمی شمارش شده: 150,108,411 رأی
تعداد کل آراء مردمی بایدن: 77,687,508 رأی (50.8 درصد)
تعداد کل آراء مردمی ترامپ: 72,420,903 رأی (47.4 درصد)
تعداد کل آراء مردمی بقیه کاندیداها: 2,748,534 رأی (1.8 درصد)
تعداد تخمینی آراء باقیمانده و شمارش نشده: 5,689,895 رأی

تعداد کل آراء الکترال: 538 رأی
تعداد آراء الکترال قطعی شده بایدن: 279 رأی
تعداد آراء الکترال قطعی شده ترامپ: 217 رأی
تعداد آراء الکترال بقیه کاندیداها: 0 رأی
تعداد آراء الکترال باقیمانده و قطعی نشده: 42 رأی

* ایالت های باقیمانده

وضعیت ایالت هایی که آراء الکترال آنها تا این لحظه قطعی نشده عبارت است از:

1. ایالت آریزونا (با 11 رأی الکترال): بایدن با بیش از 12000 رأی پیشتاز است؛ اما این فاصله در حال کاهش است؛ پس احتمال اینکه ترامپ این ایالت را از آن خود کند وجود دارد.

2. ایالت جورجیا (با 16 رأی الکترال): بایدن با بیش از 14000 رأی پیشتاز بوده و این فاصله در حال افزایش است؛ لذا باید الکترال های این ایالت را به حساب بایدن دانست، مگر اینکه بازشماری مجدد که به شکل دستی آغاز شده است نتیجه دیگری را رقم زند.

3. ایالت کارولینای شمالی (با 16 رأی الکترال): ترامپ با بیش از 73000 رأی پیشتاز است و بعید به نظر می رسد که بایدن بتواند این فاصله را جبران کند.

* ادعای تقلب گسترده

رئیس جمهور تروریست آمریکا و طرفداران او معتقدند که تقلبی گسترده برای شکست وی در سیستم رأی گیری این دوره انجام شده است.

ترامپ در ادامه توئیت های جنجالی خود دقایقی پیش نوشت: "2.7 میلیون از آراء من از سیستم ها در سطح ملی پاک شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد 221هزار رأی من که متعلق به ایالت پنسیلوانیا بوده به نفع بایدن تغییر یافته است. 941هزار از آرای من پاک شده. ایالات به خاطر این سیستم رأی گیری 435هزار از آراء من را به نفع بایدن تغییر دادند."!!

ادعاهایی که البته هیچ مستند محکمی ندارد و در چند روز گذشته بارها به وسیله مسؤولین انتخاباتی و مقامات ایالتی رد شده است.

کارزار انتخاباتی و وکلای ترامپ بویژه تلاش دارند تا تقلب را در سه ایالت "پنسیلوانیا"، "جورجیا" و "میشیگان" اثبات کنند.

از آنجا که آراء الکترال جورجیا هنوز به حساب بایدن واریز نشده است، حتی اثبات تقلب در این ایالت و محسوب شدن رأی آن به نام ترامپ، تغییری در نتیجه انتخابات نخواهد داد.

تا این لحظه، فاصله آراء مردمی بایدن با ترامپ در پنسیلوانیا بیش از 53,000 رأی است که در حال زیادتر شدن هم می باشد. این فاصله در ایالت میشگان بیشتر و بالغ بر 140,000 رأی است.

بنابراین تیم ترامپ باید تقلبی بودن حدود 200,000 رأی را ثابت کنند تا بتوانند آراء الکترال این دو ایالت را به حساب او بریزند و ورق را برگردانند! کاری که به نظر برخی صاحبنظران، شدنی نیست.

با توجه به آنچه گذشت، تنها راه برای رییس جمور ماندن ترامپ، دور زدن آراء مردمی و استفاده از خلأهای قانون اساسی آمریکاست.

* ترامپ چگونه می‌تواند با دور زدن انتخابات در قدرت بماند؟

«فرید زکریا» تحلیلگر مسائل بین‌المللی با انتشار یک ویدئو به شرح سناریویی پرداخته که طبق آن «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور تروریست آمریکا ممکن است بتواند بدون به دست آوردن رأی مردمی در قدرت بماند! در واقع به نظر زکریا، برخی "روندهای قانونی" و "مبتنی بر قانون اساسی" وجود دارند که می‌توانند به ترامپ کمک کنند که علیرغم باخت در انتخابات و عدم کسب رأی اکثریت مردم، از ترک قدرت خودداری کند.

تحلیل این کارشناس شبکه CNN اینگونه است:

"انتخاب رئیس ‌جمهور در آمریکا فرایند پیچیده‌ای دارد چون این سیستم به گونه‌ای طراحی نشده که مستقیماً دموکراتیک باشد. در قانون اساسی آمریکا تصریح شده ایالت‌ها باید افرادی موسوم به «الکتور» (گزیننده) را انتخاب کنند؛ این گزیننده‌ها سپس در جلسه‌ای به نامزدی که آراء مردمی را به دست آورده رأی می‌دهند و او را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند.

ایالت‌ها در سال‌های گذشته قوانینی به تصویب رسانده‌اند تا اطمینان حاصل شود که آراء مردمی، مبنای انتخاب الکتورها خواهد بود؛ اما اینها قانون هستند، نه تعهدات مبتنی بر قانون اساسی!

حالا، سناریوی روز انتخابات (سوم نوامبر) را تصور کنید. ترامپ، روز سوم نوامبر از جو بایدن جلو افتاد، اما در روزهای بعد بایدن پیشتاز می‌شود. جمهوری‌خواهان از طریق تنظیم شکایت‌نامه با احتساب ده‌ها هزار رأی پستی مخالفت می‌کنند؛ دموکرات‌ها نیز شکایت‌های متقابلی طرح می‌کنند.

در چنین شرایطی، با توجه به ابهامات پیش رو، مجالس ایالتی تصمیم می‌گیرند خودشان الکتورها را انتخاب کنند [نه مردم]. مسئله نگران‌کننده اینجا است: از میان 9 ایالت بینابین (ایالت کلیدی)، مجالس ایالتی 8 تای آنها در کنترل جمهوری‌خواهان است.

اگر یک یا چند ایالت از این ایالت‌ها اعلام کنند که آراء آنها مشکل داشته و در آنها تخلف صورت گرفته است، می‌توانند کسانی را که به نظر خودشان الکتورهای قانونی هستند به جلسه مجمع گزینندگان ارسال کنند، که قاعدتاً الکتورهای جمهوری‌خواه خواهند بود. دموکرات‌ها ممکن است با این موضوع مخالفت کنند و شکایت‌نامه‌هایی تنظیم کنند. بعضی از آن ایالت‌ها فرماندارها یا وزرای داخلی‌شان دموکرات است که آنها هم ممکن است الکتورهای مد نظرخودشان را به مجمع گزینندگان بفرستند.

این مسئله، ابهام‌ها را دو چندان می‌کند اما این دقیقاً ممکن است بخشی از نقشه جمهوری‌خواهان باشد. چون، زمانی که کنگره روز ششم ژانویه [17 دی 1399] برای شمردن آراء الکتورها تشکیل جلسه می‌دهد، مشروعیت برخی از الکتورها با چالش رو به رو خواهد بود. این احتمال وجود دارد که جمهوری‌خواهان کنگره تصمیم بگیرند آراء الکترال ایالت‌های محل مناقشه نباید به حساب آورده شوند. مثلاً تصور کنید که در این سناریو، آراء الکترال ایالت میشیگان باطل شوند. در این شرایط، هیچ‌یک از دو کاندیدا 270 رأی الکترال لازم برای پیروزی در انتخابات را نخواهند داشت.

در چنین شرایطی، قانون اساسی آمریکا می‌گوید «مجلس نمایندگان باید با رأی‌گیری سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری را مشخص کند». در این رأی‌گیری هر ایالت، حق تنها یک رأی دارد. اگر همین ارقام [در انتخابات سال جاری] باقی بمانند، رأی 26 ایالت با جمهوری‌خواهان، رأی 23 ایالت با دموکرات ها و رأی دو حزب در یک ایالت مساوی بوده است.

بنابراین نتیجه این رأی‌گیری، انتخاب مجدد دونالد ترامپ خواهد بود. ترامپ لازم نیست غیر از پذیرش این نتیجه که مبتنی بر قانون اساسی است کاری انجام دهد!"

* آیا انفجار مورد انتظار رخ خواهد داد؟

بسیاری از مردم در داخل آمریکا و خارج از آن انتظار داشتند که شکست ترامپ به شورش و هرج و مرج در آمریکا منجر شود. اما غیر از برخی درگیری های محدود، چنین اتفاقی رخ نداد. نظرسنجی های انجام شده نیز نشان می دهد که علاوه بر همه طرفداران حزب دموکرات، 60 درصد از طرفداران حزب جمهوریخواه نیز نتیجه انتخابات و شکست ترامپ را پذیرفته اند.

اما اگر تحلیل فرید زکریا درست از آب دربیاید و ترامپ با اهرمهای سیاسی مختلف و خلأهای موجود در قوانین آمریکا بتواند از درون یک شکست مفتضحانه، دوباره رییس جمهور خارج شود، شعله ای بزرگ بر باروت خشم مردم فقیر و ناراضی آمریکا خواهد افتاد و اوضاع را از کنترل خارج خواهد نمود.

شاید از همین روست که تعداد زیادی از مردم و برخی سیاستمداران آمریکا مدتهاست علیه "سیستم الکترال" عصیان کرده و آن را خلاف دموکراسی دانسته، به برچیده شدن آن دعوت می کنند. در جدیدترین مورد، «برنی سندرز» سناتور کهنه کار آمریکایی با اشاره به 8 انتخابات اخیر که دموکرات ها با وجود کسب آراء مردمی بیشتر به دلیل وجود سیستم الکترال شکست خوردند، در حساب توئیتری خود نوشت:

"جو بایدن با اختلاف بیش از چهار میلیون رأی مردمی پیروز خواهد شد. با این حساب، نامزد‌های دموکرات‌ها در هشت انتخابات گذشته در هفت مورد آن برنده بیشترین رأی مردمی بوده اند. یک نفر، یک رای. باید دموکراسی حاکم باشد. بله، الکترال کالج باید کنار گذاشته شود".

...............................
پایان پیام/ 101

نظر شما