شناسهٔ خبر: 43807484 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جو بايدن، رئيس جمهور آمريکا شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-با مشخص شدن آراء در ایالت پنسیلوانیا و برخی دیگر از ایالت ها، جو بایدن با کسب 290 الکترال در برابر 214 الکترال دونالد ترامپ رقیب جمهوری خواه وی، رئیس جمهور آمریکا شد.
به گزارش آریا، شبکه خبری سی ان ان که اخبار انتخابات آمریکا را لحظه به لحظه دنبال می کند، لحظاتی پیش اعلام کرد جو بایدن با کسب اکثریت آرا و با شکست دونالد ترامپ، چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا شد.
بر اساس گزارش برخی منابع برتری بایدن بر ترامپ در پنسیلوانیا به حدود 31 هزار رای رسیده و وی این ایالت را برده است. در صورتی که بایدن این ایالت را برده باشد، بدون احتساب آرای آریزونا به 273 الکترال و با احتساب آن به 284 الکترال رسیده است. برای پیروزی 270 الکترال کافی‌ست.
شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی هم می‌گوید بایدن برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شده است.
فاکس‌نیوز هم با برآورد اینکه بایدن پنسیلوانیا و نوادا را برده، سرانجام بایدن را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد.
این نامزد حزب دموکرات در سومین دور نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری، در انتخاباتی نفس‌گیر ابتدا با هم‌حزبی‌های خود به رقابت برخاست و سرانجام در ماه اوت به عنوان نامزد رسمی این حزب برای رقابت با دونالد ترامپ رئیس جمهوری چهل و پنجم و نامزد حزب جمهوریخواه برگزیده شد.
بایدن همچنین توانست پس از 27 سال یک جمهوری‌خواه دیگر را تک دوره ای کند، پیش از او کلینتون در سال 1993، مانع حضور مجدد «جورج هربرت واکر بوش (بوش پدر)» در کاخ سفید شد.
نگاهی به زندگی نامه بایدن
جوزف رابینت بایدن جونیور از 1973 تا 2009 به مدت 36 سال ایالت دلاور را به عنوان یکی از سناتورهای ایالات متحده آمریکا نمایندگی می‌کرده‌است.
بایدن دموکرات است در سال‌های 1988 و 2008 برای کسب کاندیداتوری این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، تلاش کرده بود اما موفق نشد.
بایدن در اسکرانتون، پنسیلوانیا، و شهرستان نیوکاسل، دلاور بزرگ شد. او در دانشگاه دلاور تحصیل و سپس مدرک حقوق خود را از دانشگاه سیراکیوس دریافت کرد.
او در سال 1969 وکیل شد و در سال 1970 به عضویت در شورای شهرستان شهرستان نیوکاسل، دلاور انتخاب شد. بایدن اولین‌بار در سال 1972 به عنوان سناتور ایالات متحده از دلاور انتخاب و در نتیجه ششمین سناتور جوان تاریخ آمریکا شد. او شش‌بار دیگر به این سمت انتخاب شد و در زمان رسیدن به معاونت رئیس‌جمهور در سال 2009 چهارمین سناتور ارشد در سنای ایالات متحده آمریکا بود.
بایدن در مقام سناتور به مدت طولانی عضو و رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا بود. او با جنگ خلیج فارس در سال 1991 مخالفت کرد ولی از مداخله آمریکا و ناتو در جنگ بوسنی در سال‌های 1994 و 1995، گسترش ناتو در دهه 1990 و بمباران صربستان در سال 1999 در جریان جنگ کوزوو دفاع کرد.
او در دفاع از اجازه‌نامه جنگ عراق در سال 2002 سخنرانی کرد و به آن رای موافق داد اما با افزایش سربازان آمریکایی در سال 2007 مخالفت کرد. بایدن همچنین از 1987 تا 1995 ریاست کمیته قضایی سنای ایالات متحده آمریکا را برعهده داشت و با مسائلی چون سیاست مواد مخدر، پیشگیری از جرم و آزادی‌های مدنی و همچنین نامزدی‌های بحث‌برانگیز رابرت بورک و کلارنس توماس به قضاوت دیوان عالی ایالات متحده آمریکا درگیر بود. او رهبری تلاش‌ها برای تصویب لوایح کنترل جرم و اجرای قانون و خشونت علیه زنان را بر عهده داشت.
بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری 2008 آمریکا، به عنوان جفت انتخاباتی اوباما در مقابل جان مک‌کین و سارا پیلین شرکت کرد و به اولین کاتولیک رومی که به مقام معاونت رئیس‌جمهور آمریکا می‌رسد تبدیل شد.
جو در مقام معاون رئیس‌جمهور بر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها با هدف مقابله با رکود بزرگ مالی نظارت کرده و به تدوین سیاست آمریکا در خصوص خروج نیروهای آمریکا از عراق در سال 2011 یاری رساند. مذاکرات او با جمهوری‌خواهان کنگره به دولت اوباما کمک کرد قوانینی نظیر لایحه تخفیف مالیاتی، اجازه مجدد بیمه بیکاری و ایجاد کار 2010 را تصویب کند که یک بن‌بست مالیاتی را حل کرد، لایحه کنترل بودجه 2011 که بحران سقف بدهی آمریکا را حل کرد و لایحه تخفیف مالیاتی مالیات دهنده آمریکایی 2012 که به پرتگاه مالی پیش رو پرداخت. اوباما و بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری 2012 آمریکا مجدداً انتخاب شدند.
بایدن در اکتبر 2015 پس از ماه‌ها گمانه زنی اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 نامزد نمی‌شود. در ژانویه 2017 اوباما نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری را به‌طور ممتاز به بایدن داد. او پس از گذراندن دوره معاونت ریاست جمهوری به هیئت علمی دانشگاه پنسیلوانیا پیوست و به عنوان «استاد کرسی بنجامین فرانکلین در اعمال ریاست جمهوری» معرفی شد.[8] بایدن در 25 آوریل 2019 آغاز سومین کمپین خود را برای کسب ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد[9] و در ژوئن 2020 به نامزد مقدر حزب دموکرات برای انتخابات 2020 تبدیل شد.

نظر شما