شناسهٔ خبر: 43779294 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

سرمایه‌گذاری ۱۶هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی در طرح انتقال آب دریا

صاحب‌خبر -

سرمایه‌گذاری ۱۶هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی در طرح انتقال آب دریا

گروه انرژی- مرحله نخست طرح انتقال آب خلیج‌فارس به فلات‌مرکزی کشور و سه طرح مرتبط با آن توسط رئیس‌جمهور و از طریق ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

حجت‌الاسلاموالمسلمین حسن روحانی در سی‌و‌یکمین پویش ملی تدبیر و امید برای جهش‌تولید از طریق ویدیوکنفرانس فاز اول طرح انتقال آب خلیج‌فارس به فلات‌مرکزی ایران، بخشی از سایت شیرین‌سازی فاز اول این طرح، طرح تأمین برق و انرژی و ایستگاه‌های پمپاژ و مخازن تعادلی و ضربه‌گیر فاز اول طرح انتقال آب خلیج‌فارس به فلات‌مرکزی ایران و مخزن ۴۵هزار مترمکعبی و سامانه بهره‌برداری از آب صنایع گل‌گهر سیرجان را افتتاح کرد.

برای افتتاح این طرح‌ها ۱۶هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است و ظرفیت اشتغالزایی آن برای دوران ساخت ۱۶هزار نفر و برای دوران بهره‌برداری ۱۲۰۰ نفر می‌باشد.

طرح بزرگ شیرین‌سازی و خط انتقال آب توسط مهندسین ممتاز کشور و با استفاده از تجارب شرکت‌های مجرب حاشیه خلیج‌فارس و همچنین بهره‌برداری از بهترین گزینه‌های فنی و تکنولوژی روز دنیا طراحی و اجراء شده است.

براساس این گزارش، این طرح برای مصارف بخش‌های شرب و صنعت در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد به‌عنوان منبع پایدار به اجراء درآمده و در این طرح از آب دریا به دو شکل آب شور (بدون نمک‌زدایی) و آب شیرین (همراه با نمک‌زدایی) استفاده می‌شود.

بر این اساس، با صدور مجوز ۲۶ میلیارد مترمکعب در سال نمک‌زدایی آب دریا از طرف وزارت نیرو، نیازهای ۱۷استان کشور در مناطق ساحلی و فلات‌مرکزی ایران را تأمین می‌کند.

طبق این گزارش، با اجرای این طرح ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب شور نمک‌زدایی شده و در نهایت ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین برای مصرف در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد آماده می‌شود.

در مرحله نخست این طرح با اجرایی شدن ۳۰۳ کیلومتر تونل، ایستگاه‌های پمپاژ متعدد و تأسیسات برقی مورد نیاز، حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب به منطقه سیرجان در استان کرمان و بخشی از استان هرمزگان به مصارف شرب و صنعت رسید.

بنابر این گزارش، این سایت شیرین‌سازی با اعتبار ۱۶هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی یکهزار و ۲۰۰ به بهره‌برداری رسید.

آب‌ شیرین‌کن یکمیلیون مترمکعبی بندرعباس افتتاح شد

   هوشنگ ملایی؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در حاشیه افتتاح آب شیرین‌کن یکمیلیون مترمکعبی بندرعباس، اظهار کرد: این آب‌شیرین‌کن یکمیلیون مترمکعبی، آب مورد نیاز سه استان کرمان، هرمزگان و یزد را تأمین خواهد کرد.

 وی با ذکر این نکته که با افتتاح این پروژه، روزانه ۴۰ هزار مترمکعب از نیاز آبی شهرستان بندر خمیر و روستاهای اطراف تأمین می‌شود، عنوان کرد: در فاز اول روزانه ۲۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین‌سازی می‌شود که ۳۰ هزار مترمکعب نیز برای صنعت و خدمات در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه بزرگ‌ترین آب شیرین‌کن در قالب طرح ملی «ساقی‌کوثر» به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: تاکنون مجوز برداشت ۱۵۰ میلیون مترمکعب از آب دریا جهت شیرین‌سازی برای این مجموعه صادر شده است.

ملایی با اشاره به تأمین نیاز آبی شرب مراکز جمعیتی موجود در مسیر انتقال، عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأمین ۵۰ میلیون مترمکعب از نیاز آبی استان هرمزگان از طریق این آب شیرین‌کن انجام شده است.

وی با اشاره به عدم وجود محدودیت تأمین آب صنایع از خط انتقال آب‌شیرین‌کن بندرعباس، خاطرنشان کرد: بنابر پیگیری‌های انجام شده محدودیتی از نظر تأمین آب صنایع موجود در مسیر وجود نخواهد داشت و آب مورد تقاضا در دسترس قرار خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان بیان کرد: پروژه آب شیرین‌کن یکمیلیون مترمکعبی بندرعباس، یکی از نمونه‌های شاخص فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری درخصوص تحقق جهش‌تولید و اقتصاد مقاومتی است که به دست جوانان و کارشناسان و متخصصان ایرانی به ثمر نشست.

 فعالیت ۸۵۰ آب شیرین‌کن در منطقه خلیج‌فارس

وزیر نیرو در آیین بهره‌برداری از طرح‌ شیرین‌سازی و انتقال آب دریا به استان‌های هرمزگان و کرمان اظهار داشت: چنین طرحی به مدد مجموعه شکوفایی‌هایی که در چهار دهه گذشته در بخش‌های فناوری، مدیریت و جذب علاقه‌مندی بخش‌خصوصی به‌ویژه در صنعت رخ داده، کار بسیار بزرگی است.

 رضا اردکانیان افزود: بزرگی این کار صرفاً ۸۲۰ کیلومتر خط انتقال و ده‌ها ایستگاه پمپاژ و هزاران مگاوات ساعت انرژی و فناوری پیچیده شیرین‌سازی نیست.

وی گفت: دسترسی به آب دریا در شمال و جنوب توفیق و نعمت بسیار بزرگی است. نیاز است که صنایع بزرگی ایجاد شود که تأمین آب با این هزینه و زحمت برای آنها موجه باشد.

اردکانیان گفت: صنایع بزرگ کشور را می‌توان توجیه کرد که به جای استفاده از آب مورد مصرف شرب و یا حقابه کشاورزان برای تأمین آب مورد نیاز که آن هم تابع خشکسالی‌ها و مشمول مجموعه فرازوفرودها خواهد بود، مطمئن‌ترین شیوه استفاده از آب دریاست که توجیه اقتصادی و استمرار دارد و پایدار بوده و البته لازم است ملاحظات زیستمحیطی آن هم رعایت شود.

وی همچنین اظهار داشت: در دولت تدبیر وزارت نیرو موفق شده علاوه بر بودجه عمومی دولت مانند دیگر دستگاه‌ها از منابع غیر دولتی برای طرح‌های خود تجهیز منابع کند.

وی افزود: در بخش برق چهار میلیارد و یکصد میلیون یورو به اضافه 28 هزار میلیارد تومان و در بخش آب و فاضلاب دو میلیارد و 600 میلیون یورو به اضافه 31 هزار میلیارد تومان و در مجموع در این چند سال شش میلیارد و 700 میلیون یورو و به اضافه 59 هزار میلیارد تومان منابع از بخش‌خصوصی، صندوق توسعه ملی، فاینانس خارجی، بانک توسعه اسلامی و تسهیلات بانکی تجهیز منابع کرده و این طرح‌های بی‌شماری که در حال اجراست و یکی از مهم‌ترین آنها، طرح انتقال آب از دریاست، با تخصیص هایی که به 17 استان در فلات‌مرکزی داده شده یکی پس از دیگری به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو، گفت: در عین حال هزینهبر بودن این پروژه در تأمین انرژی و فرآیند شیرینسازی و پمپاژ و انتقال، قیمت تمام شده آب برای صنعت مثلا در سیرجان کرمان حدود دو یورو خواهد بود. این چیزی حدود دو درصد هزینه‌های فرآوری فولاد است و درصد بسیار ناچیزی است. در حالی که یک تن فولاد ما حدود پنج مترمکعب و یا اندکی بیشتر آب لازم دارد، 10 یورو هزینه کردن برای تأمین آب برای هر تن فولاد بسیار اقتصادی است.

وی گفت: منابع تجدیدپذیر ما سالانه حدود 85 میلیارد مترمکعب است که با این قیمت سالانه بیش از 200 میلیارد یورو ارزش آبی است که در چرخه فعالیت‌ها در حال استفاده هستیم.

اردکانیان افزود: توسعه کشور و رفاه مردم به این وابسته است که از این آب جدا از مصرف شرب و بهداشت به شکل مناسب در صنعت و کشاورزی استفاده مناسب داشته باشیم و به کارهایی بپردازیم که ارزش‌افزوده لازم و کافی را داشته باشد.

*فعالیت ۸۵۰ آب‌شیرینکن در منطقه خلیج‌فارس 

وزیر نیرو همچنین اظهار داشت: شیرین‌سازی آب دریا، امروزه، یکی از پروژه‌های مهم در سطح دنیاست؛ حدود ۷۵ درصد نمک‌زدایی در منطقه ما صورت می‌گیرد و بیش از ۸۵۰ آب‌شیرینکن در منطقه خلیج‌فارس فعالیت دارند که ۲۵مورد آنها، آب‌شیرین‌‌کن‌های بزرگ با ظرفیت افزون بر یکصدهزار مترمکعب در شبانه‌روز است و پروژه امروز در زمره آنهاست.

وی گفت: از حدود ۶۷ سال پیش در منطقه، نمک‌زدایی از کشورهای همسایه ما آغاز شده و اکنون به سبب فناوری، امکان اقتصادی کردن این پروژه است‌.

اردکانیان با اشاره به اتمام مطالعه تأمین و انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان برای ۱۷ استان کشور گفت: مصرف آب این استان‌ها، سالانه ۶۰ میلیارد مترمکعب از منابع سطحی و زیرزمینی است و از این مقدار، حدود دومیلیارد مترمکعب در بخش صنعت مصرف می‌شود که در برنامه ۳۰ سال آینده این میزان به بیش از سه‌میلیارد مترمکعب خواهد رسید. چرا که عمده منابع سرشار زیرزمینی ما در منطقه فلات‌مرکزی است و باید به بهره‌برداری برسند.

وی گفت: محاسبات نشان می‌دهد که بخش صنعت سالانه برای آب مصرفی خود حدود ۹۵۰ میلیون مترمکعب کمبود خواهد داشت و استفاده از آب دریا یکی از روش‌های تأثیرگذار برای این کار است.

تأمین نیمی از آب هرمزگان از آب شیرینکن‌ها 

معاون آب و آبفای وزیر نیرو بااشاره به تأمین وضعیت آبی هرمزگان یادآورشد: بیش از نیمی از آب شرب شهر بندرعباس و استان هرمزگان از آب‌های سطحی و آب‌شیرینکن‌ها تأمین خواهد شد.

قاسم تقی‌زاده‌خامسی، با اشاره به اینکه ۹۷ درصد از آب‌های جهان را دریاها تشکیل می‌دهند، افزود: باتوجه به کمبود آب شیرین درسطح جهان هر روز کشورهای جهان برای تکنولوژی‌های مدرن و مؤثرتر برای استفاده بهینه از آب دریا استفاده می‌کنند که ایران نیز یکی از این کشورها می‌باشد.

تقی‌زاده‌خامسی یادآورشد: نیاز آب شرب حدود ۸۰۰ نفر از جمعیت شهر بندرعباس و خمیر، ۱۰۰ میلیون مترمکعب است که بخشی از آن از آب‌شیرینکن‌ها تأمین خواهد شد و در مجموع در استان هرمزگان تا پایان دولت دوازدهم نیمی از آب شرب توسط نمک‌زدایی تهیه خواهد شد.

وی ابرازداشت: در سال ۹۲ کل ظرفیت آب‌شیرینکن‌های استان هرمزگان هشت میلیون مترمکعب بوده که تا پایان امسال به ۹۰ میلیون مترمکعب یعنی ۱۰برابر خواهد رسید که خبر خوشی برای مردم این منطقه است.

این مسؤول در وزارت نیرو، اظهارداشت: آب‌شیرینکن بندرعباس، ۱۵میلیون مترمکعب از نیاز آب شرب شهر بندرعباس و خمیر تأمین خواهد کرد و این ۱۵ میلیون مترمکعب به همراه بخشی از آب‌شیرینکن ۱۰۰ هزار مترمکعبی، نیمی از نیاز آبی این دو منطقه را تأمین می‌کند.

به گفته وی، حتی کشورهای که به اندازه کافی آب‌شیرین و تجدیدپذیر دارند، امروزه آب دریا را به عنوان یک منبع نگاه می‌کنند.

نظر شما