شناسهٔ خبر: 4374677 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

روسیه و صلیب سرخ خواستار برقراری آتش‌بس در یمن شدند

فاجعه انسانی در عدن

صاحب‌خبر -
گروه جهان: روز گذشته نیروهای حوثی توانستند با عقب راندن نیروهای طرفدار هادی قسمت‌های بیشتری از شهر عدن را به تصرف خود درآورند. همزمان با ورود نیروهای ویژه عربستان سعودی به یمن، روسیه پیشنهاد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه کرده که به موجب آن آتش‌بس انسانی برقرار ‌شود تا اتباع خارجی بتوانند از این کشور جنگ‌زده خارج شوند. همزمان سازمان صلیب سرخ نیز با بحرانی اعلام کردن وضعیت انسانی در این کشور گفت که یمن دست‌کم به 24 ساعت آتش‌بس نیاز دارد، زیرا به دلیل حملات هوایی در یمن، بسیاری از مردم زخمی به حال خود رها شده‌اند.  صلیب سرخ می‌گوید اوضاع در شهر عدن و مناطق اطراف آن، بحرانی‌تر است. رابرت ماردینی، رئیس عملیات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خاورمیانه در این‌باره به سی‌ان‌ان می‌گوید: «باید بگویم که بیشتر مردمی که زخمی شده‌اند تنها ساعاتی نیاز به رسیدگی دارند. حال بیشتر این زخمی‌ها وخیم است و تنها ساعاتی می‌توانند دوام بیاورند. اگر کمک‌ها به فوریت صورت نپذیرد میزان کشته‌‌ها بالا خواهد رفت.» یکی دیگر از اعضای صلیب سرخ می‌گوید اوضاع در اطراف فرودگاه عدن در جنوب یمن بحرانی‌تر است. گزارش‌ها از این کشور حاکی است که مردم یمن به شدت نیاز به غذا و سوخت دارند. همچنین گفته می‌شود مردم این کشور با بحران مواد دارویی مواجه شده‌اند و بیمارستان‌‌ها قادر به ارائه خدمات درمانی به زخمی‌ها نیستند.
صلیب سرخ می‌گوید مواد دارویی دست‌کم باید تا روز شنبه به یمن ارسال می‌شد اما به دلیل عدم توقف حملات هوایی عربستان سعودی و شرکایش این امکان میسر نشده است.
تاکنون در زمینه میزان کشته‌‌ها در یمن آمارهای متفاوتی اعلام شده است. به دلیل اینکه امکان دسترسی به زخمی‌ها میسر نیست هنوز نهادی آمار دقیقی اعلام نکرده است. اما پیش‌بینی‌ها بر این امر استوار است که از ابتدای حملات تاکنون صدها نفر کشته‌‌اند. سازمان ملل در این زمینه می‌گوید احتمالا افزون بر 500 تن در یمن کشته شده باشند. همچنین درخصوص زخمی‌ها نیز آمار متفاوتی ارائه می‌شود. سازمان ملل تخمین می‌زند که بالای 1700 تن در یمن زخمی وجود دارد. این سازمان می‌گوید حال برخی از این مجروحان وخیم است و نیاز به کمک‌های فوری پزشکی دارند. منابع یمنی می‌گویند تنها در روزهای جمعه و شنبه 58 تن در عدن کشته و بیش از 200 نفر نیز زخمی شده‌اند.  همزمان سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از تشکیل کمیته‌های مردمی خبر داد و اعلام کرد که وظیفه این کمیته کمک به اتباع خارجی برای خروج از یمن و همکاری در ورود کمک‌های بشردوستانه است. گفته می‌شود الجزایر، اردن و تونس توانسته‌اند اتباع خود را از این کشور خارج کنند. روسیه و ترکیه نیز پیش از بالا گرفتن درگیری‌ها در عدن توانسته بودند اتباع خود را از یمن، به‌ویژه شهر عدن خارج کنند.  احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف عربی در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شد اقدام انسانی گروه ائتلاف جز جدایی‌ناپذیر اقدام نظامی است.وی گفت: وزارت دفاع عربستان سعودی شماره تلفن و ایمیل‌هایی را روی پایگاه اینترنتی خود منتشر خواهد کرد و ما در این‌ باره با سازمان صلیب سرخ تماس برقرار کرده‌ایم. عسیری بر اهمیت ارائه اطلاعات دقیق درخصوص کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه یا تعداد اتباع از سوی کشورها و سازمان‌ها تاکید کرد. وی ادعا کرد: اوضاع در حال حاضر در عدن آرام است و شهر تحت کنترل نیروهای حامی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن قرار دارد و حوثی‌ها تنها کنترل چند منطقه را برعهده دارند. این در حالی است که شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد درگیری‌ها بین نیروهای مردمی و انصارالله یمن و نیروهای موسوم به طرفداران هادی در اطراف فرودگاه شهر عدن بالا گرفته است. طی چند روز گذشته بالاترین تنش‌ها در اطراف فرودگاه شهر عدن بوده است.
همزمان در حالی که روز گذشته خبر رسید نیروهای ویژه عربستان سعودی وارد خاک یمن شده‌اند، مشاور ارشد نظامی عربستان سعودی اعلام کرد گروه ائتلاف عربی هنوز تصمیمی برای ورود زمینی به خاک این کشور نگرفته است.
 گزارش‌ها اما حکایت از این دارد که نیروهای عربستانی در حال تجهیز طرفداران نیروهای وفادار به هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور در شهر عدن هستند. در این زمینه واشنگتن‌پست گزارش داد که نیروهای ویژه عربستان سعودی برای کمک به نیروهای ضد حوثی‌ها وارد یمن شده‌اند و در کنار آنها در حال جنگ هستند. این در حالی است که منابع غربی می‌گویند حضور القاعده یمن در این کارزار اوضاع را پیچیده‌تر از قبل کرده است. در هفته گذشته، القاعده شبه‌جزیره با هدف قرار دادن زندان‌ها در این کشور موجب شد که 300 تن از زندانیان موفق به فرار شوند. برخی از این زندانی‌ها جزو خطرناک‌ترین نیروهای القاعده به حساب می‌آیند.

نظر شما