شناسهٔ خبر: 43738865 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کیفیت انتقال ویروس کرونا از کفش به انسان + جزئیات

آیا می دانید کفش هایی که به پا می کنید و طی روز با آن به هر مکانی قدم می گذارید، چه نقشی در گسترش ،‌ انتشار و تشدید همه گیری ویروس کووید۱۹ دارد؟

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

احتمالا حواس خود را شش دانگ معطوف ماشین لباسشویی خود کرده اید تا با آن لباس های خود را شسته و عاری از ویروس کنید چرا که می دانید کروناویروس روی سطوح لباس تا ساعاتی زنده می ماند. اما نظرتان راجب به کفش هایی که به پا می کنید، چیست؟  گزارشی که به تازگی توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های‌ آمریکا(CDC) منتشر شد اثبات می کند که  ویروس مذکور می تواند به صورت بالقوه از طریق کفش افراد منتقل شود.

در این مطالعه، محققان نمونه هایی از سطوح مختلف را در یکی از بیمارستان‌های ووهان چین  ـ مرکز اولیه شیوع بیماری - تهیه کردند؛ از جمله نمونه هایی از کف کفش  اعضای ICU. نیمی از نمونه های گرفته شده از کفش ها از نظر ویروس مثبت بودند و در نتیجه، محققان اعلام کردند که ممکن است کف کفش به عنوان ناقل بیماری عمل کند.

دکتر مونی، اپیدمیولوژیست بخش پیشگیری از بیماری های عفونی در یک مرکز پزشکی در کالیفرنیا در این مورد می گوید: پاهای شما بخش تمیزی از بدن شما نیستند. کفش هایی نیز که به پا می کنید چندان تمیز نیستند. بسیاری از کفش ها از موادی ساخته شده که به راحتی امکان تولیدمثل را در اختیار ویروس ها قرار می دهد.  قطرات عفونی و ویروسی لزوماً در یک قسمت کفش حضور ندارند اما از آنجایی که زیر کفش در تماس مستقیم با زمین است این احتمال بیشتر است که کثیف ترین بخش باشد. با این حال، احتمال زیادی وجود دارد که هر نوع ویروس احتمالی در زیر کفش ها، به قسمت بالایی و کناری آن نیز سرایت کند.

البته تحقیقات در این زمینه چندان کامل نیست؛ بدین معنا که ما با اطمینان نمی توانیم بگوییم ویروس موجود در کفش ها زنده و فعال است یا مرده. بررسی اخیر تنها نشان می دهد ویروس در کفش ها موجود است. همچنین در این بررسی مشخص نشده که چه مقدار ویروس برای ظهور یک عفونت در بدن ، کافی است؟ صرفا یافتن ویروس بر روی اشیای بی‌جان به معنای بروز عفونت نیست.

کفش های ساخته شده از برخی مواد ممکن است تهدید بیشتری نسبت به سایر انواع آن ایجاد کند. بر اساس مطالعه ای که در تاریخ ۱۷ مارس در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، ویروس کرونا می تواند تا سه روز در بعضی از سطوح از جمله پلاستیک فعال باشد (به عبارت دیگر قادر به ایجاد عفونت باشد). این نشان می دهد که کفش های ساخته شده از پلاستیک می تواند ویروس فعال را برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ کند و در مقابل، کفش های ساخته شده از الیاف طبیعی کمتر نگهدارنده ویروس زنده است.

محققان CDC توصیه می کنند هرکسی که در بخش های مختلف بیمارستان به ویژه در بخش های مخصوص بیماران کرونایی قدم می گذارد ،‌ قبل از ترک آنجا باید کف کفش خود را ضد عفونی کند. اما در مورد سایر مردم چطور؟ چه اقداماتی را باید انجام دهیم تا کفش های ما ویروس را از مکانی به مکان دیگر منتقل نکند یا آن را از بیرون وارد خانه های خود نکنیم؟

کارشناسان توصیه می کنند بهتر است هنگام ورود به منزل کفش خود را در جایی دورتر مثل حیاط  از پا درآورده و وارد خانه نکنید؛ به ویژه اگر کودک خردسال و یا فردی با بیماری زمینه ای در خانه دارید. به محض اینکه از پیاده روی یا رفتن به فروشگاه به خانه برگشتید کفش های خود را درآورده و آنها را در مکانی جداگانه و تعیین شده قرار دهید. تماس هوای گرم و خشک بهترین و سریع‌ترین راه برای غیرفعال شدن ویروس هاست. حتما دقت کنید پای شما تماسی با قسمت بیرونی کفش نداشته باشد.

اگر قصد شستن یا تمیزکردن کفش‌هایتان را دارید یک دستمال و محلولی از آب و صابون برای تمیزی و ضدعفونی کردن آن کافی است. اگر آب گرم استفاده کنید بهتر است. همچنین پس از پایان کارتان،‌ حتما دستمال استفاده شده را دور بیاندازید. با این حال، کفش ها اکنون نگرانی اصلی برای انتقال و گسترش کرونا نیست. هنوز هم هیچ مدرکی وجود ندارد که اثبات کند با کفش، ویروس وارد خانه می شود.  

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما