شناسهٔ خبر: 43695335 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

یک روز مانده به انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا، دودستگی آشکار به اوج خود رسیده است

سرزمینی با دو رییس‌جمهور

24 ساعت مانده به انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا، از مردم عادی گرفته تا مقامات این کشور، همه خود را به نوعی برای مواجهه با بحران و آشوب احتمالی آماده می‌کنند. وضعیت کنونی آمریکا مانند یک طوفان است و خصومت‌های حزبی در نقطه جوش قرار دارد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور و حامیان جمهوری‌خواه او با دیده حقارت به جو بایدن، رقیب دموکراتش نگاه می‌کنند. طرف مقابل هم ترامپ را مرد دیوانه و دلقک خطاب کرده است که ممکن است آمریکا را در دوره بعدی به قهقرا ببرد.

صاحب‌خبر -

طبق آخرین نظرسنجی، جو بایدن با کسب 51درصد نسبت به 43درصد ترامپ، از او پیش است. همچنین بایدن در چهار ایالت از مهم‌ترین ایالت‌های خاکستری، برتری آشکاری نسبت به دونالد ترامپ دارد و در ایالت‌های شمالی ویسکانسین و پنسیلوانیا و همچنین در ایالت‌های فلوریدا و آریزونا از ترامپ پیشی گرفته است. رسانه‌‌‌های آمریکایی می‌‌گویند عملکرد بایدن در سراسر نقشه انتخاباتی، وی را در وضعیتی قوی‌تر نسبت به هر نامزد انتخابات ریاست‌‌جمهوری در روز انتخابات حداقل از سال ۲۰۰۸ قرار می‌دهد و ضعف آشکار ترامپ در بسیاری از پایگاه‌های مهم خود موجب می‌شود، وی بخت چندانی برای به‌دست‌‌‌آوردن ۲۷۰ رای الکترال که برای پیروزی وی لازم است در اختیار نداشته باشد. هرچند بایدن در نظرسنجی‌ها از رقیب جمهوری‌خواه خود پیش است اما به‌دلیل بی‌اعتبارشدن نتایج نظرسنجی در انتخابات 2016 آمریکا، کارشناسان آمریکایی اعتقاد دارند یکی دیگر از شاخص‌‌‌های پیش‌بینی برنده انتخابات که می‌توان به آن اعتماد کرد، میزان کمک‌های مالی‌ای است که هر یک از دو نامزد به دست می‌آورند. در این دوره کمک‌های مالی به جو بایدن، دو برابر دونالد ترامپ بوده است.
همچنین اکثر مسلمانان آمریکا و عرب‌تبار‌ها با حضور گسترده در مراکز رای‌گیری زودهنگام انتخابات ریاست‌‌جمهوری و از طریق پست به جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها رای داده‌اند که آرای آنان در برخی ایالت‌ها مانند میشیگان بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. پیش از این کاملا هریس، معاون بایدن گفته بود: «مهاجران عرب در ساختن آمریکا شریک هستند و در صورت راه‌پیدا‌کردن به کاخ سفید، قانون ممنوعیت سفر مسلمانان و مهاجران را لغو خواهیم کرد».
اما ترامپ از همین حالا اعتبار صندوق‌‌‌های آرا را با «متقبلانه» و «فاسدترین» انتخابات خواندن آن تضعیف کرده است، در نتیجه اگر او ببازد، همانطور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، میلیون‌ها نفر از حامیانش بایدن را به عنوان رییس‌جمهور بعدی نخواهند پذیرفت. اگر ترامپ نیز بتواند یک پیروزی شگفت‌‌انگیز کسب کند، میلیون‌ها نفر از دموکرات‌ها مشروعیت او را نخواهند پذیرفت و مدعی می‌شوند که رییس‌جمهور مستقر، آرای پستی را سرکوب کرده است؛ بنابراین وقوع یک جنگ داخلی، سناریویی دور از ذهن نیست.
در شرایطی که انتظار می‌رود انتخابات ریاست‌جمهوری امسال با خشونت‌هایی همراه باشد،‌ شهرهای لس‌آنجلس، شیکاگو و نیویورک و دیگر شهرهای آمریکا، مرخصی‌های نیروهای پلیس را لغو کرده‌اند و فرمانداران بسیاری از ایالت‌ها از جمله کالیفرنیا نیز نیروهای گارد ملی را برای بروز موارد احتمالی خشونت به حالت آماده‌باش درآورده‌اند.
اگر دو نامزد انتخاباتی آمریکا هیچ‌کدام نتوانند برنده نبرد الکترال کالج‌ها شوند، رییس‌جمهور را مجلس نمایندگان (برمبنای هر ایالت، یک رای) و معاون رییس‌جمهور را سنا (بر مبنای هر سناتور، یک رای) تعیین خواهد کرد اما اگر کار به اختلاف بین کاندیداها بکشد، نظیر آنچه در سال 2000 بین گور و بوش رخ داد، آنگاه دیوان‌عالی آمریکا وارد میدان خواهد شد.
سناریوی کشیدن کار به دادگاه عالی، سناریویی است که به نظر می‌رسد هر دو نامزد و حزب‌های متبوع‌شان هم آن را محتمل دانسته و به همین دلیل ترامپ و حزب جمهوری‌خواه باوجود مخالفت‌های شدید بایدن و حزب دموکرات، تلاش ‌کردند تا پیش از انتخابات، «ایمی برت»، قاضی محافظه‌کار را جانشین «روث بیدر گینزبرگ» قاضی درگذشته کنند. حالا با انتخاب این قاضی محافظه‌کار آمریکایی ۶ قاضی محافظه‌‌کار در مقابل فقط سه قاضی چپ‌گرا در بالاترین نهاد قضایی آمریکا حضور دارند که اتفاقی کم‌‌سابقه در تاریخ این کشور است.

نظر شما