شناسهٔ خبر: 43694569 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

مجلس یازدهم به موضوع معیشت اقشار دهک پایین ورود پیدا کرده است

امیدی برای جاماندگان دریافت یارانه

سال‌هاست که موضوع جاماندن عده‌‌ای از اقشار دهک پایین از دریافت یارانه مطرح است اما تا به حال دولت قانونی برای رسیدگی به آن مطرح نکرده، تا اینکه دیروز این موضوع در مجلس یازدهم مطرح شد. قرار بر این است که مجلس مصوبه‌‌ای برای ثبت‌نام جاماندگان تصویب کند؛ کاری که دولت در این سال‌ها انجام نداده و مردم از مجلس انقلابی انتظار دارند بر این موضوع نظارت کند و پیگیر دریافت یارانه توسط اقشار دهک پایین باشد.

صاحب‌خبر -

به‌تازگی نمایندگان مجلس طرحی در رابطه با ثبت‌نام از جاماندگان یارانه داشتند، به گونه‌ای که مصوب ‌کردند کسانی که نمی‌توانند یارانه بگیرند، درخواست خود را ارائه کرده و با برقراری آزمون وسع در صورت داشتن شرایط، یارانه دریافت کنند. این مصوبه در حالی است که پیش از این ‌بارها چنین مصوبه و تکلیفی در قانون بودجه وجود داشته اما دولت به آن عمل نکرده است.
ماجرای افراد جامانده از یارانه موضوع تازه‌ای نیست و سال‌هاست افرادی مستحق دریافت یارانه نقدی هستند اما در لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار ندارند و بارها خواستار دریافت شده‌اند، اما اقدامی برای آنها صورت نگرفته است. ماجرا از این قرار است که وقتی دولت نتوانست راهکار مناسبی برای غربالگری یارانه‌بگیران ایجاد و جمعیت بیش از ۷۵میلیون نفری را گزینش کند، در سال ۱۳۹۳ طرح ثبت‌نام مجدد متقاضیان را اجرایی کرد.
۲۰ تا ۳۱ فروردین ۱۳۹۳، بازه زمانی‌ای بود که دولت به منظور ثبت تقاضای افراد برای دریافت یارانه مشخص و اولویت را بر اساس رقم اول شماره ملی سرپرستان خانوار تعیین کرد؛ اما به هر صورت با توجه به مهلت یک‌روزه برای هر خانواده و از سوی دیگر مشکلاتی که در زمان ثبت‌نام اینترنتی در سراسر کشور پیش روی متقاضیان قرار داشت و البته عدم‌اطلاع‌رسانی دقیق در مورد نحوه ثبت‌نام گروه‌های مختلف، درنهایت گروه‌هایی از ثبت درخواست یارانه نقدی جا ماندند.
 
اولویت مجلس، معیشت مردم است
مجلس یازدهم که با شعار رسیدگی به معیشت مردم بر سر کار آمد، این روزها نشان می‌دهد واقعا دغدغه این موضوع را دارد. در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، پیشنهادات الحاقی به طرح یک فوریتی تأمین کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ الکترونیک مورد رسیدگی قرار گرفت. در ادامه جلسه حسینعلی حاجی‌دلیگانی پیشنهاد داد که یک تبصره به طرح یک‌فوریتی تأمین کالاهای اساسی الحاق شود و در این‌باره گفت: متأسفانه برخی افراد مددجوی کمیته امداد هستند، اما به آنها یارانه پرداخت نمی‌شود. وی بیان کرد: براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، یک‌دوم درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید به مردم پرداخت شود، اما پرداخت نشده و به طور مداوم با افزایش قیمت خدمات و کالاها مواجه هستیم.
در ادامه جلسه، احمد امیرآبادی‌فراهانی با بیان اینکه این پیشنهاد در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه است، گفت: متأسفانه در زمان ثبت‌نام یارانه‌ها، برخی مردم به دلیل عدم‌دسترسی به سیستم‌های اینترنتی و مراکز ثبت‌نام از ثبت‌نام جا ماندند. وی اظهار كرد: در این پیشنهاد امکان آزمون وسع وجود دارد، به این معنا که افراد باید ابتدا ثبت‌نام کنند و سپس از آنها آزمون وسع گرفته شده و در نهایت به نیازمندان یارانه پرداخت می‌شود. در نهایت، وکلای ملت با این پیشنهاد موافقت ‌کردند که مطابق با این مصوبه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شد اعتراض افرادی را که یارانه آنها قطع شده است، بررسی کند و با برقراری آزمون وسع، اگر شرایط دریافت یارانه را داشته باشند، مجدداً یارانه دریافت خواهند کرد.
 
وعده‌‌ای که محقق نشد
اما دولت در این سال‌ها با وجود 
وعده و وعید‌‌های زیاد، فکری به حال جاماندگان از دریافت یارانه نکرده است، حتی آبان سال گذشته، پرداخت کمک معیشتی و در ایام شیوع کرونا، بهره‌مندی از وام یک و دو میلیون تومانی کرونایی را محدود به کسانی کرد که در شمول دریافت یارانه نقدی قرار دارند، یعنی دولت دامنه انتخاب و بررسی خود برای پرداخت کمک معیشتی را به جمعیت یارانه‌بگیران محدود کرد و افراد کم‌درآمدی را که به اشتباه در شمول دریافت یارانه نقدی قرار نگرفتند، اصلاً مورد توجه قرار نداد. این افراد کم‌درآمد باوجود اینکه به‌دلیل اشتباه سازمان هدفمندی یارانه‌ها یا اشتباه سهوی خود، از شمول دریافت یارانه نقدی محروم هستند، در شمول دریافت کمک معیشتی هم قرار نگرفتند و اینک امکان بهره‌مندی از وام یک یا دو میلیون تومانی کرونایی دولت را هم ندارند.
این در حالی است که دولت طی سال‌های گذشته بارها وعده داده با غربالگری جمعیت یارانه‌بگیران، ضمن حذف افراد پردرآمد، افراد کم‌درآمدی را که به دلایل مختلف از دریافت یارانه نقدی جامانده‌اند، به لیست یارانه‌بگیران اضافه خواهد کرد؛ وعده‌ای که هنوز محقق نشده است. طی ۹ سالی که از اجرای سیاست واریز یارانه نقدی می‌گذرد، هر بار مقرر شد دولت‌ها اقدام به غربالگری یارانه‌بگیران کنند اما این وعده هنوز محقق نشده است؛ البته سال گذشته تعداد کمی از افراد پردرآمد از شمول یارانه نقدی حذف شدند اما تعدادشان بسیار محدود بود و اقدامی هم برای جاماندگان انجام نشد.

نظر شما