شناسهٔ خبر: 43662030 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

بکارگیری موتور و گیربکس‌های جدید در محصولات تولیدی ایران خودرو

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو از آغاز طراحی و توسعه گیربکس اتوماتیک DCT در سال جاری خبر داد و گفت: ما با برنامه‌ای کاملا روشن طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک با ساخت داخل بالا را در دستور کار داریم و در بازه زمانی دوساله به تمام نیاز‌های مشتریان مان پاسخ خواهیم داد.

صاحب‌خبر -

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو گفت: در راستای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محصولات، مطابق با نقشه راه موتور و قوای محرکه ایران خودرو، ارتقای موتور‌های جاری، تولید موتور سه‌استوانه و عرضه خودرو با گیربکس‌های جدید در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایسنا، کیانوش پومجیب افزود: در نقشه راه موتور مشخص کردیم که در آینده چه مسیری باید برای مجموعه موتور طی شود. ارتقای ظرفیت خط تولید مونتاژ موتور EF۷ به روزانه هزار دستگاه را در دستور کار گذاشتیم. برای سری موتور‌های EF پروژه بهبودی تعریف کردیم به نام EF پلاس که حداکثر ظرف یک سال آینده محصول این پروژه به بازار خواهد آمد که کاهش مصرف دست کم یک لیتری را در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به دنبال خواهد داشت.

وی از ارتقای بسیار جدی در خانواده موتور XU تحت پروژه XU پلاس خبر داد و گفت: موتور XU پلاس را امسال تولید می‌کنیم. موتور EC۵ نیز که ارتقا یافته موتور TU۵ است، دیگر پروژه موتوری است که با ایجاد ظرفیت تولید روزانه هزار دستگاه در دستور کار قرار دارد و هم زمان با تولید محصول پروژه K۱۳۲ محقق خواهد شد.

پورمجیب پروژه راهبردی دیگر در حوزه موتور را توسعه موتور سه استوانه اعلام کرد و گفت: موتور سه استوانه یکی از روند‌های جهانی است و تا آخر سال نمونه اولیه آن تولید خواهد شد و توسعه و تولید انبوه این موتور تا سال ۱۴۰۱ طول خواهد کشید که خود، کار بزرگی است.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو، توسعه گیربکس را نیز یکی از برنامه‌های توسعه‌ای این خودروساز برشمرد و خاطرنشان کرد: برای حرکت بهتر خودرو در سرعت‌های بالا، کاهش مصرف سوخت راحتی سرنشین، پروژه تولید گیربکس شش دنده را در دستور کار قرار داده ایم.

رانا با گیربکس شش دنده نیز امسال به بازار خواهد آمد و در پی آن، نقشه راه گیربکس نیمه‌اتوماتیک AMT را داریم که تا آخر سال نمونه اولیه آن تولید خواهد شد.

وی افزود: دناپلاس توربو با گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک و موتور EF۷TC نیز که اوایل سال جاری تولیدی شد، به زودی به گیربکس شش سرعته دستی نیز مجهز خواهد شد. تا آخر امسال نیز ۲۰۷ را هم با گیربکس شش سرعته اتوماتیک تولید خواهیم کرد.

بکارگیری موتور و گیربکس‌های جدید در محصولات تولیدی ایران خودرو

پورمجیب ادامه داد: موتور EF۷ توربوشارژ مجهز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک را نیز بر روی محصول پروژه K۱۳۲ به کار خواهد رفت؛ همچنین خرداد سال آینده این محصول با موتور EC۵ و گیربکس شش سرعته اتوماتیک به تولید انبوه خواهد رسید. پژو پارس نیز در آینده مجهز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک خواهد شد.

پورمجیب از آغاز طراحی و توسعه گیربکس اتوماتیک DCT در سال جاری خبر داد و گفت: ما با برنامه‌ای کاملا روشن طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک با ساخت داخل بالا را در دستور کار داریم و در بازه زمانی دوساله به تمام نیاز‌های مشتریان مان پاسخ خواهیم داد.

 

نظر شما