شناسهٔ خبر: 43657068 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آنکارا؛ آخرین مقصد ماموریت عراقچی/ جزئیات جدید از بسته پیشنهادی ایران برای حل بحران قره باغ

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سیدعباس عراقچی گفت بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران قره باغ با هدف رفع نواقص و مکمل ابتکارات گروه مینسک می‌باشد.
به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری آریا، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر منطقه‌ای اش به کشور‌های جمهوری آذربایجان؛ روسیه و ارمنستان در آخرین مقصد ماموریت اش در آنکارا پس از دیدار و مذاکره با سدات اونال همتای ترکیه‌ای خود ضمن مثبت ارزیابی کردن رویکرد کشور‌های درگیر در مناقشه قره باغ در مواجهه با طرح جمهوری اسلامی ایران به خبرگزاری صدا و سیما گفت: با توجه به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه و ارتباط نزدیک با کشور‌های آذربایجان و ارمنستان، امکان حضور موثر برای حل و فصل این بحران را داشته و با بررسی‌های مفصل در این خصوص پیشنهادی برای دستیابی به یک صلح پایدار در منطقه قفقاز که برای همه کشور‌های منطقه اهمیت دارد ارائه کرده است.
فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حل مناقشه قره باغ با اشاره به ویژگی‌های موثر طرح پیشنهادی کشورمان افزود: رویکرد منطقه‌ای این طرح از ویژگی‌های بارزی است که بازیگران اصلی منطقه را برای حل این بحران درگیر می‌کند.
عراقچی با اشاره به ناتوانی گروه مینسک در حل بحران قره باغ تصریح کرد: مکانیسم‌های دیگر مثل گروه مینسک را رد نمیکنیم، طرح ما هم جایگزین ابتکارات مینسک نیست بلکه مکمل آن است و ما در صدد آنیم که از طریق یک رویکرد منطقه‌ای و بکارگیری همه بازیگران موثر منطقه برای حل این بحران به تلاش‌های جاری گروه مینسک کمک کنیم و نقاط ضعف آن را پوشش دهیم.
عراقچی واقع گرا بودن و میدانی بودن براساس اصول پذیرفته شده در حقوق بین المللی را از دیگر ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و افزود: این اصول شامل احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، تغییر ناپذیر بودن مرزها، لزوم خاتمه اشغال، لزوم احترام به حقوق اقلیت ها، بازگشت آوارگان، عدم دخالت خارجی، خروج عوامل خارجی از منطقه می شود و انتظار داریم این اصول مورد توافق اولیه قرار گرفته و پس از آن آتش بس و شروع مذاکره دنبال شود.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با مثبت ارزیابی کردن طرح از سوی همه کشور‌های درگیر ابراز امیدواری کرد با حل چالش‌ها و رفع نگرانی‌های طرف‌های درگیر از جمله آذربایجان و ارمنستان به نتیجه مطلوب دست یابیم. ما منتظر بررسی طرح و دریافت پاسخ از سوی چهار کشور در یک فاصله کوتاه بوده تا با تکمیل آن به گونه‌ای که مورد پذیرش همگان قرار بگیرد راه را برای حل و فصل بحران قره باغ هموار کنیم.
وی با اشاره به وجود چالشها؛ اختلافات قدیمی و دخالت‌های خارجی در منطقه تصریح کرد: اجرای آنی طرح کار آسانی نیست، ولی ما ناامید نشده و به تلاشمان ادامه خواهیم داد.
عراقچی با اشاره به مذاکرات سازنده و مفصل با همتای ترکیه‌ای خود درباره بحران قره باغ و موضوعات دیگری همچون تحولات فرانسه و سایر موضوعات جهان اسلام گفت: بحث اهانت به پیامبر اسلام(ص) و خشم ایجاد شده در جامعه اسلامی باید ریشه یابی و بجای نفرت افکنی با آنان برخورد موثر شود.
عراقچی با ابراز تاسف از رویکرد مقامات فرانسوی در دامن زدن به نفرت افکنی افزود: البته اعمال تروریستی و خشونت آمیز محکوم است و بجای نفرت افکنی باید با عوامل ریشه‌ای این معضل برخورد شود.
فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حل مناقشه قره باغ پس از مذاکرات فشرده در باکو؛ مسکو؛ ایروان وآنکارا؛ پایتخت ترکیه را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

ایران برای میانجیگری در مسئله قره باغ آمادگی دارد
فرستاده ویژه رئیس جمهور ایران تاکید کرد: تهران برای میانجی گری در حل و فصل درگیری قره باغ آمادگی دارد و امیدوار است طرح ایران به تحقق صلحی پایدار کمک کند.
سید عباس عراقچی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک عربی تاکید کرد: با توجه به اهمیت این مسئله و روابط خوب جمهوری اسلامی ایران با ارمنستان و آذربایجان و با وجود شرایط ویژه و حساس این منطقه، جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای تشویق به برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات و برقراری صلح و آرامش، اعلام کرده است.
وی افزود: تهران جزئیات طرح پیشنهادی خود را به شرکایش اعلام کرد و با بررسی دقیق این درگیری، اهداف آذربایجان و ارمنستان را نیز در نظر گرفت.

جزئیات جدید از بسته پیشنهادی ایران برای حل بحران قره باغ
معاون وزیر خارجه با بیان اینکه برقراری آتش بس در مرحله دوم طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ قرار دارد، گفت: خیلی دقت کردیم که در تبیین این پیشنهاد واقعیت صحنه درگیری و اهداف هر دو طرف را در نظر بگیریم و به شکلی آن را طراحی کنیم که قابل پذیرش باشد.
سید عباس عراقچی فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حل مناقشه قره باغ که به منظور معرفی این طرح به کشورهای درگیر و همچنین کشورهای تاثیرگذار در سفر منطقه ای حضور دارد، روز پنجشنبه در دومین مقصد این سفر رایزنی هایی را در مسکو داشت و با خبرگزاری ریانووستی گفت و گو کرد.
عراقچی درباره ابتکار تهران برای دستیابی به صلح در قره باغ و اینکه آیا این به معنای تشکیل فرمت جدید مذاکره ای برای حل و فصل در قره باغ با کشورهایی که شما به آنها سفر می کنید، است؟ بیان کرد: مهمترین ویژگی طرح ایران در این است که یک رویکرد منطقه ای دارد و از طریق یک رویکرد منطقه ای و با مشارکت کشورهایی که در منطقه تاثیرگذار هستند با این بحران مبارزه و مواجهه بکنیم. طبیعتا روسیه از مهمترین این کشورها است و همینطور ترکیه.
وی افزود: ویژگی دوم آن واقع بینی آن است و توجه به واقعیات. همانطور که می دانید تاکنون سه دور آتش بس در قره باغ برقرار شده که شکست خورده است. به نظرم یکی از دلایلش این است که واقعیت منطقه و واقعیات میدانی در آن لحاظ نشده است. طرح جمهوری اسلامی ایران در واقعیت آتش بس را به مرحله دوم می برد و در قدم اول بر یکسری اصول تاکید می کند و از کشورهای درگیر می خواهد که آنها هم پایبندی خودشان را ثابت کرده و عملا آن را نشان دهند و به آن احترام بگذارند.
معاون وزیر خارجه بیان کرد: این اصول شامل اصول پذیرفته شده بین المللی به علاوه یکسری اصول خاص که مربوط به این بحران می شود که شامل خاتمه اشغال، احترام به تمامیت ارضی، احترام به حاکمیتها، اصل تغییر ناپذیری مرزها که خیلی مهم می باشد، احترام به حقوق اقلیت ها ، احترام به حقوق بشردوستانه، عدم حمله به مراکز و افراد غیر نظامی، بازگشت آوارگان و اصولی از این دست که مورد پذیرش بین المللی قرار دارد. بر پایه این اصول است که می بایست مذاکرات شکل گیرد و حتی آتش بس نیز بر پایه این اصول شکل گیرد.
این دپیلمات ارشد ایرانی یادآور شد: ما خیلی دقت کردیم که در تبیین این پیشنهاد واقعیت صحنه درگیری را در نظر بگیریم، اهداف هر دو طرف را نظر بگیریم، هم آذربایجان و هم ارمنستان و به شکلی آن را طراحی کنیم که قابل پذیرش باشد، کشورهای تاثیرگذار منطقه در آن حضور و مشارکت داشته باشند و امیدوار هستیم که این طرح بتواند راهی را برای صلح پایدار در منطقه قره باغ ایجاد کند.
وی متذکر شد: البته کار به این راحتی نیست و مشکلات عدیده ای وجود دارد و دخالتهایی از خارج از منطقه و توسط کسانی وجود دارد که چندان تمایلی به صلح در این منطقه ندارند.
عراقچی خاطرنشان کرد: تلاشها و ابتکار جمهوری اسلامی ایران نافی سایر ابتکارات و تلاشها برای حل و فصل این مناقشه نیست، اما ما معتقدیم بحرانهای منطقه ای راه حل منطقه ای دارند.
فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا واقعا ایران آماده است در حل و فصل قره باغ میانجگیری کند؟ آیا شما این مسئله را با رودنکو معاون وزیر خارجه روسیه در میان گذاشتید؟ عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و روابط خوبی که جمهوری اسلامی ایران با هر دو کشور ارمنستان و آذربایجان دارد و همچنین شرایط و حساسیتهای خاص این منطقه، ایران به طور جدی همواره آمادگی خود را برای برای "برقراری آتش‌بس، آغاز گفتگو و استقرار صلح و آرامش" اعلام کرده است. در گفتگوهایی که در این سفری که به آذربایجان انجام شد و در مسکو ، ایروان و آنکارا ابتکار و طرح جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر سازو کارهای منطقه ای است را با مقامات عالی این کشورها مطرح و مورد گفتگو قرار خواهیم داد.
معاون وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که چه قدمهای مشخصی را ایران در راستای تشدید تنش نظامی در کنار مرزهایش برخواهد داشت؟ آیا ایران با در نظر داشتن اینکه چندی پیش پهپاد منهدم شده در خاک ایران فرود آمد، مرزهایش با آذربایجان و ارمنستان را با سیستم های ضد هوایی تقویت خواهد کرد؟ و اگر پاسخ مثبت است (یعنی ایران در نظر دارد استقرار سیستم های ضد هوایی را تقویت کند) آیا این کشور مذاکراتی را با روسیه در خصوص خرید سیستم های S-400 صورت خواهد داد و یا سیستم های تولید داخلی «باور-373» را به کار خواهد گرفت؟ عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای آغاز این درگیریها به دلیل همجواری با کشورهای آذربایجان و ارمنستان اوضاع را مورد رصد قرار داده و اقدامات و تمهیدات لازم را به مورد اجرا گذاشته است.
وی گفت: ایران از توان دفاعی و نظامی خوبی برخوردار است و سیستمها و تجهیزات نظامی بومی کشورمان از قابلیت های بالایی برخوردار می باشند. قطعا در هر کجا که احساس نیاز شود برای تامین و تهیه نیازهایمان اقدام خواهیم کرد.

دستیار علی اف سفر عراقچی را ثمربخش خواند
دستیار رئیس جمهور جمهوری آذربایجان سفر "سید عباس عراقچی" معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران به باکو را ثمر بخش خواند.
"حکمت حاجی اف" در مصاحبه با "ریا نووستی" روسیه افزود: در سفر معاون وزیر امور خارجه ایران همه مسایل روابط دو جانبه و راه حل مناقشه قره باغ بررسی شد. وی با اعلام اینکه ایران به عنوان یک کشور و قدرت منطقه‌ای علاقمند به برقراری صلح و امنیت در منطقه است، گفت: بنابراین ایران نیز حق مشارکت در روند برقراری صلح و امنیت در قفقاز جنوبی را دارد. ممکن است در آینده سازوکار و یا گروه تماس مشخص وجود داشته باشد و ایران نیز می‌تواند سهم خود را در روند حل مناقشه داشته باشد.
"حاجی اف "گفت: از اینکه ایران همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده است بسیار قدردانی می‌کنیم.



نظر شما