شناسهٔ خبر: 43613683 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

فرمانده مرزبانی ناجا:

حفظ امنیت در برخی از مرزها یک طرفه است

مشهد ـ فرمانده مرزبانی ناجا گفت: در حال حاضر در مرزها به صورت یک‌طرفه امنیت را تأمین می‌کنیم چون برخی کشورهای همسایه ازجمله در غرب و جنوب شرق هیچ تلاشی در این زمینه ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سردار احمد علی گودرزی ظهر امروز در همایش مجازی ابعاد نظری و کاربردی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی در مشهد با بیان اینکه امنیت مرزها اهمیت زیادی در توسعه پایدار دارد، گفت: مناطق مرزی ما به دلیل جنبه‌های طبیعی و قومیتی خاص خود، شرایط متفاوتی دارد، لذا وظیفه ما توجه به افراد بومی در مرزها و ماندگاری آنهاست که منجر به حفظ امنیت می‌شود.

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه مشکل در ۹ هزار کیلومتر مرز ما، برای مرکز هم تأثیر منفی دارد، افزود: ما آرمان گرا هستیم و دشمنان قسم خورده زیادی داریم، لذا عامل مهم توسعه آمایش سرزمین و توسعه اکولوژیک اقتصادی، فرهنگی و اقتصادی است.

باید انگیزه و شوق خدمت را بین سربازان بالا ببریم

وی با بیان اینکه توفیق مرزبانی، حفاظت از مرزنشینان در حد قابل قبول است، افزود: برای ارتقای این امر، باید آستانه تحمل سربازان را افزایش دهیم چون در شرایط سختی خدمت می‌کنند و باید انگیزه و شوق خدمت را بین سربازان بالا ببریم تا در کنار ماندگاری مرزنشینان بتوانند امنیت مرزها را افزایش دهند.

سردار گودرزی بیان کرد: در حال حاضر در مرزها به صورت یک‌طرفه امنیت را تأمین می‌کنیم چون برخی کشورهای همسایه ازجمله در غرب و جنوب شرق هیچ تلاشی در این زمینه ندارند.

وی با بیان اینکه نظام آمایشی ما به سه دسته ملی، منطقه‌ای و استانی تقسیم می‌شود، افزود: مرز یک نقطه ارتباطی بین همسایگان است و حفظ آن با همکاری حاکمیت و مردم محقق می‌شود.

فرمانده مرزبانی ناجا، قاچاق، مواد مخدر، جنگ و… را از جمله خطرات در مرزها دانست و گفت: باید شرایط مرز را به عنوان ستون فقرات آمایش سرزمین بهبود ببخشیم.

در ادامه این همایش محمد حسین پاپلی یزدی، استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تحمیلی بودن مرزهای منطقه غرب آسیا گفت: مرزهایی مثل روسیه یا غرب ایران ناشی از سیاست‌های ناسیونالیسم غرب است درحالی که خودشان به سمت جهانی شدن می‌روند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: مرزهای فعلی اروپا بیشتر فرهنگی است و خبری از مرزهای سیاسی و اقتصادی نیست در حالی که در منطقه ما شرایط برعکس است.

وی بیان کرد: سالهاست برای اتحاد جهان اسلام تلاش می‌کنیم اما باید توجه داشته باشیم که کار اقتصادی مثل توسعه راه آهن و انتقال انرژی بین کشورها زمینه این اتحاد را فراهم می‌کند.

پاپلی یزدی ادامه داد: تئوری توسعه به شرط فقر در کشور همسایه باید از بین برود و امنیت و توسعه متقابل بین کشورها گسترش یابد.

مرزها ماندگار و پایدارند اما کارکرد آنها افت و خیز دارد

همچنین محمدرضا حافظ نیا، استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز در این مراسم با بیان اینکه پایداری ابدی فلسفه مرزها انکارناپذیر است، افزود: برخی گفتند دوران مرز به پایان رسیده که تخیل است. مرزها ماندگار و پایدارند اما کارکرد مرزها افت وخیز دارد که همین مسئله باعث تشکیک در ذهن برخی افراد شده است.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس، تفاوت در نظام خلقت و ضدیت با نگرش یگانه پنداری، سلسله مراتب بودن فضاهای کره زمین، رابطه اکولوژی انسان و فضا، اصالت داشتن منافع فردی، اجتماعی و اصالت هویتی را از اصولی عنوان کرد که مرزها را مهم می‌کند.

همچنین در این همایش سرتیپ مجید فخری، رئیس سازمان جغرافیای نیروهای مسلح، دُرّه میرحیدر، استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران، هادی اعظمی، دبیر انجمن ژئوپولیتیک ایران، محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و امین سلیمان مهر، کارشناس پالایشگاه سرخس طی سخنانی به بیان اهمیت مرز و آمایش سرزمین در آن، تاریخچه تحولات مرزی در ایران و برخی نقاط قوت و ضعف در این عرصه پرداختند.

نظر شما