شناسهٔ خبر: 43593647 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات عراق؛

شایعه حمله به مزار شهید ابومهدی المهندس/ تکرار سناریوی خرابکاری در دور جدید تظاهرات عراق/تحرکات آمریکا در پایگاه «عین الاسد»

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سازمان الحشد الشعبی، امروز (سه‌‌شنبه)، بیانیه‌ای در ارتباط با حمله به مزار شهید «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سابق این سازمان صادر کرد.
به گزارش  سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در ابتدای بیانیه یادشده اشاره شده است در فضای مجازی پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر انتقال پیکر شهید ابومهدی المهندس از مقبره «وادی السلام»‌ به ضریح امام علی (ع) دست به دست شده است.
الحشد الشعبی در ادامه با تکذیب خبر حمله به مزار شهید المهندس، اعلام کرد مقبره ایشان در مرکز وادی السلام و در جوار مرقد امیر المؤمنین امام علی -علیه السلام-، واقع شده است و روزانه و طی هفته هزاران نفر برای زیارت به آنجا می‌روند.
الحشد الشعبی در ادامه توضیح داد که شهید المهندس وصیت کرده، مزار ایشان نباید متفاوت از مزار بقیه شهدا باشد.
سازمان الحشد الشعبی عراق، پیشتر، از کشف دَه چاشنی انفجاری خمپاره در اطراف مزار نایب‌رئیس شهید این سازمان در شهر نجف اشرف خبر داده و در عین حال اعلام کرده بود در حال تحقیق در این خصوص است.

تکرار سناریوی خرابکاری در دور جدید تظاهرات عراق
بررسی تصاویر و اظهارات فرماندهان امنیتی عراق در دور جدید تظاهرات در عراق، بیانگر تکرار سناریوی خرابکاری سال گذشته با هدف منحرف ساختن اعتراضات و ایجاد هرج و مرج در این کشور است.
از 25 اکتبر جاری (سه‌روز پیش) شماری از ساکنان نُه استان بغداد، بصره، ذی‌قار، نجف اشرف، کربلاء، المثنی، میسان، واسط و دیوانیه در پاسخ به فراخوان‌ها برای از سرگیری اعتراضات به مناسبت نخستین سالگرد تظاهرات‌های مطالبه‌گرانه به خیابان‌ها آمده‌اند.
دولت و پارلمان عراق نیز اعلام می‌کند که اعتراضات مسالمت‌آمیز حق قانونی مردم است لذا باید به منظور جلوگیری از هرج و مرج و اقدامات خرابکارانه و تکرار حوادث سال پیش، تدابیر امنیتی لازم برای حفاظت از جان معترضان و ممانعت از انحراف اعتراضات صورت گیرد.
طی این چند روز در برخی از مناطق، این تظاهرات‌ها به خشونت کشیده شده است و به گفته مقامات عراقی، گروهی از خرابکاران و نفوذی‌ها که به دنبال منحرف ساختن اعتراضات از مسیر مسالمت آمیز هستند، به سوی نیروهای امنیتی سنگ و کوکتل‌مولوتوف پرتاب می‌کنند.
در تظاهرات‌های سال گذشته نیز به دلیل عدم رهبری هماهنگ تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو، به اعتقاد بسیاری از ناظران، شماری از نفوذی‌ها و خرابکاران تحت حمایت آمریکا و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به راحتی توانستند مسیر اعتراضات را منحرف کنند و با به هرج و مرج کشیدن امنیت داخلی عراق و ایجاد هرج و مرج، زمینه را برای گرفتن ماهی از آب گل‌آلود فراهم سازند.
«یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق دیروز، طی یک کنفرانس امنیتی مشترک با فرماندهان امنیتی اعلام کرد که یگان‌های امنیتی همچنان در حال انجام وظیفه خود در حفاظت از جان تظاهرات‌کنندگان و دارایی‌های عمومی و خصوصی هستند اما تاکنون صدها کوکتل‌مولوتوف به سوی نیروهای امنیتی پرتاب شده است.
به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وی افزود: نیروهای امنیتی ملزم به حفظ جان شهروندان هستند. از تظاهرات‌کنندگان می‌خواهیم که با نیروهای امنیتی همکاری کنند و از میدان‌های تظاهرات و تحصن خارج نشوند. ده‌ها نیروی امنیتی عراق به دلیل پرتاب کوکتل مولوتوف‌‌ها، مجروح شده‌اند. نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از جان تظاهرات‌کنندگان به هیچ وجه سلاح گرم در اختیار ندارند.
رسول توضیح داد: هدف قرار دادن نیروهای امنیتی از سوی برخی گروه‌ها پیام بدی برای جهان دارد.
سرتیپ «سعد معن» مدیر اطلاع‌رسانی در وزارت کشور عراق نیز گفت: نیروهای امنیتی کاملا منضبط هستند و با حکمت با تظاهرات‌کنندگان برخورد کردند. در این میان 141 نفر به اتهام تعرض به نیروهای امنیتی دستگیر شدند که با خود مواد مخدر و اسلحه داشتند.
وی ضمن هشدار درباره شایعه‌پراکنی برخی برای تیره کردن رابطه میان نیروهای امنیتی و معترضان افزود: نیروهای امنیتی، همچنین یک گروه را که به کادر درمانی تعرض و حمله کرده بودند نیز دستگیر کردند. نیروهای امنیتی، تعامل بالایی با فعالان تظاهرات‌کننده دارند و هماهنگی میان دو طرف وجود دارد.
از سوی دیگر، سرتیپ «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: نیروهای مسلح طبق دستورات فرماندهی کل نیروهای مسلح در حال حفاظت از تاسیسات حیاتی از حمله بانک‌ها و فرودگاه‌ها هستند. در این میان تاکنون 46 نفر از نیروهای ویژه از جمله دو افسر به دلیل خشونت‌های حاصل شده، زخمی شدند.
وی افزود که طی تنها دو روز (25 و 26 اکتبر)، 1500 کوکتل مولوتوف به سوی نیروهای امنیتی پرتاب شده است و متاسفانه برخی از نفوذی‌ها از فروشگاه‌ها سرقت کرده‌اند.
«سیف البدر» سخنگوی وزارت بهداشت عراق نیز اعلام کرد که طی خشونت‌های چند روز اخیر بیش از 200 نیروی امنیتی زخمی تحت درمان قرار گرفتند. در این میان 40 شهروند عراقی نیز زخمی شدند که تمامی جراحت‌های آنها سطحی بود.
در این میان تصاویر و فیلم‌های متعددی از اقدامات خرابکاران و نفوذی‌ها به صفوف معترضان عراقی دست به دست می‌شوند که یادآور سناریوی سال گذشته برخی طرف‌های خارجی برای منحرف ساختن مسیر اصلی اعتراضات است. اعتراضاتی که بار دیگر علیه فساد دولتی و نقصان در بخش خدمات رسانی عمومی آغاز شد اما بیم آن می‌رود که بار دیگر به سمت فتنه‌ای منحرف شود که خسارات آن جبران ناپذیر باشد.

تحرکات آمریکا در پایگاه «عین الاسد»

یک منبع آگاه امنیتی از ورود دومین محموله دیواره‌های بتنی به پایگاه عین‌الاسد طی یک هفته اخیر خبر داد.
یک منبع آگاه امنیتی عراق از ورود دومین محموله حاوی بلوک‌ها و دیواره‌های بتنی به پایگاه هوایی «عین الاسد» در غرب استان الانبار خبر داد.
وی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت: پایگاه هوایی عین الاسد واقع در ناحیه البغدادی در شهرستان هیت، شاهد ورود دومین کاروان کامیون‌های آمریکایی حامل بلوک‌ها و دیواره‌های بتنی بود که تحت تدابیر شدید امنیتی از بغداد به استان الانبار انتقال یافت.
این منبع افزود: نیروهای آمریکایی در پی خروج از چندین پایگاه خود از استان الانبار، عملیات بی‌سابقه‌ای برای استحکام‌سازی سایت‌های که در داخل پایگاه عین‌الاسد احداث کرده‌اند، انجام می‌دهند. نیروهای آمریکایی با وجود تشدید تدابیر امنیتی در عین الاسد و استقرار سامانه پاتریوت، به دلیلی نامعلوم به این استحکام‌سازی سایت‌های احداث‌شده روی آورده‌اند.
در کمتر از یک هفته پیش نیز یک کاروان از کامیون‌های آمریکایی حاوی بلوک‌ها و دیواره‌های بتنی وارد عین‌الاسد شده بود.
منابع امنیتی و سیاسی پیشتر درباره طرح‌های جدید آمریکا در پایگاه عین الاسد بعد از استقرار سامانه دفاع هوایی پاتریوت و توسعه و ارتقای فرودگاه نظامی آن هشدار داده بودند.

دیدار فرستاده ویژه پوتین با نخست‌وزیر عراق
فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه و نخست‌وزیر عراق به بررسی شیوه‌های توسعه و تقویت مناسبات دوجانبه در سطحی فراتر از سطح کنونی پرداختند.
«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، دیروز (دوشنبه - 26 اکتبر)، میزبان «الکساندر لاورنتینف»، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه و ژنرال «میخائیل میزیتسف»، رئیس مرکز ملی وزارت دفاع روسیه بود.
به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری عراق، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار، ضمن ابلاغ سلام و درود پوتین به الکاظمی از تمایل مسکو به برقراری بهترین روابط میان دو کشور سخن گفت.
نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار به بررسی روابط دوجانبه میان بغداد و مسکو، تقویت همکاری‌های مشترک در سطوح مختلف و شیوه‌های همکاری در زمینه برقراری ثبات در سطح منطقه‌ای بر اساس سیاست‌های متکی به تدبیر و گفت‌وگو، پرداخت.
بنا بر این گزارش، بررسی تقویت همکاری‌های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و داعش، همکاری در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه تسهیل بازگشت آوارگان و پناه‌جویان به مناطق مسکونی‌شان، بسترسازی مناسب برای جلوگیری از بازگشت و تروریج افکار افراطی از دیگر محورهای این دیدار بود.
الکاظمی در این دیدار به فرستاده روسیه گفت که خواستار گسترش روابط دوجانبه به سطحی فراتر از سطح کنونی است و ابراز امیدواری کرد که این روابط تقویت و توسعه یابد و با وجود محدودیت‌های تحمیلی مربوط به شیوع ویروس کرونا، سفرهای متقابلی میان مقامات دو کشور انجام شود.

دیدار بارزانی با معاون فرمانده نیرو‌های به اصطلاح ائتلاف
مسرور بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق با کیون کوبسی معاون فرمانده نیرو‌های به اصطلاح ائتلاف در عراق و سوریه دیدار کرد.
به گزارش پایگاه خبری ناس، مسرور بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق با کیون کوبسی معاون فرمانده نیرو‌های به اصطلاح ائتلاف در عراق و سوریه دیدار و با او درباره راه‌های تقویت همکاری و هماهنگی مشترک میان گروه پیشمرگه و ائتلاف بین المللی گفتگو کرد.
دفتر رئیس منطقه کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس منطقه کردستان امروز با هیئتی از گروه‌های ائتلاف بین المللی به ریاست ژنرال کیون کوبسی معاون فرمانده نیرو‌های ائتلاف در عراق و سوریه دیدار کرد.»
این بیانیه افزود: دو طرف در این دیدار درباره «تازه‌ترین تحولات اوضاع عراق و به طور کلی منطقه گفتگو کردند. در این دیدار همچنین بر تداوم آموزش و حمایت از نیرو‌های پیشمرگه برای رویارویی با تهدیدات تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، حمایت از امنیت و ثبات منطقه کردستان تاکید شد.»

نظر شما