شناسهٔ خبر: 43571419 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان:

کیفیت آجرهای تولیدی در ۴۰ سال اخیر مناسب نبوده است

اصفهان - عضو خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: کیفیت آجرهای تولید شده در کشور طی ۴۰ سال اخیر مناسب نبوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رضا چینی بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری دومین دوره مسابقات آزاد کشوری نماچینی آجر در اصفهان با بیان اینکه سالیان طولانی آجر در ایران با استفاده از خاک رس تهیه شده است، اظهار داشت: برای اولین مرتبه در اصفهان آجر نماچین از سنگ‌های صنعتی به نام «شیل» برای تولید آجر استفاده شد که البته این اقدام در اروپا انجام می‌شود و در حال حاضر ۷۰ رنگ آجر با استفاده از شیل در اصفهان تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: در دیگر کشورها رنگ آجر توسط رنگ دانه‌ها ایجاد می‌شود اما در کشور به دلیل وجود انواع معادن رنگ مواد معدنی لازم برای تولید آجرهای رنگی وجود دارد.

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه برای تولید آجر با استفاده از فناوری‌های نوین با مشکل کمبود نما کار حرفه‌ای روبرو می‌شویم، ادامه داد: آجر نماکارها طی سال‌های طولانی به روش سنتی فعالیت داشته و امروز با توجه به تولید آجرنماهای جدید با مشکل کار روبرو هستند که برگزاری دوره‌های آموزشی برای آنها را نیز در دستور کار داریم.

تولید آجر مفید برای محیط زیست و کاهنده مصرف انرژی

وی با بیان اینکه برای نخستین بار چسب آجر در اصفهان تولید شد، اضافه کرد: این امر به محیط زیست کمک قابل توجهی دارد و در کاهش مصرف انرژی نیز تأثیر بسزایی دارد.

چینی با بیان اینکه آجر «تراکوتا» نیز در استان اصفهان تولید شده است، ادامه داد: این آجر دو لایه به فاصله چهار تا پنج سانتی‌متر از دیوار فاصله دارد و برای کاهش انرژی در ساختمان تأثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه مجموعه ضروری است که نماکارهای ایرانی در کشور آموزش ببینند، ادامه داد: این افراد می‌توانند با سفر به خارج از کشور و اجرای نماها در خارج روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار درآمد داشته باشند.

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه همه گروه‌های سنی و همچنین بانوان می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند، ادامه داد: افراد تحصیل کرده جویای کار، مهندسان طراح نما و نماکارهای سنتی می‌توانند در این مسابقات مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای اینکه بتوانیم اهمیت آموزش را به خانواده‌ها گوشزد کنیم، نماکارهایی که موفق به دریافت دیپلم مهارت می‌شوند را به همراه خانواده‌هایشان به مدت ۶ ماه بیمه تأمین اجتماعی می‌کنیم، اضافه کرد: تمایل ما مهارت آموزی است و باید به این توجه شود.

چینی گفت: به نفرات اول تا سوم دومین مسابقات آزاد کشوری نما چینی آجر علاوه بر اهدای جایزه نقدی، ۶ ماه بیمه تأمین اجتماعی و تخفیف برای خرید محصولات آجر را به آنها اهدا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته مسابقات آزاد کشوری نماچینی آجر به صورت بین المللی برگزار شد، اضافه کرد: در دوره قبل مسابقات از گرجستان، افغانستان و پاکستان درخواست برای حضور در مسابقات را داشتیم.

خاک اصفهان برای تولید آجر مناسب نیست

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه خاک اصفهان در گذشته برای تولید آجر مناسب بوده و ۵۰ درصد از آجر کشور در اصفهان تولید می‌شده است، ابراز داشت: در این زمینه مباحثی مانند اینکه خام کشاورزی نباید برای صنعت استفاده شود مطرح شد، همچنین از سوی دیگر در خاک رس هنگام پخت گازی تولید می‌شود که ضرر دارد و کیفیت تولید آجر را کاهش می‌دهد.

وی در خصوص تأثیر آلودگی هوا بر عمر نماهای ساختمان اظهار داشت: گرد و خاک نماهای اصفهان را فرسوده می‌کندف مقاومت ضربه‌ای برای آجرها ظرفیت ۳۷ کیلوگرم به عنوان استاندارد تعریف شده است، در تولید آجر نماها از خاک رس نامرغوب استفاده شده است و وضعیت خوبی در نماها نداشتیم.

چینی ابراز داشت: طی یک دهه اخیر توجه به کیفیت تولیدات آجر را در دستور کار قرار دادیم و موفقیت‌هایی را نیز به دست آوردیم.

وی با بیان اینکه آجرهای تولید شده با مواد معدنی قابلیت ۵۰۰ سال ماندگاری را دارد، اضافه کرد: آجر باید حداقل ۸۰۰ سال عمر کند.

نظر شما