شناسهٔ خبر: 43539235 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات قره باغ؛

اعلام آمادگي باکو براي توقف درگيري‌هاي نظامي

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس جمهوری آذربایجان تصریح کرد که هر چه سریعتر از مرحله نظامی به مرحله مذاکرات گام برداریم بهتر خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری آریا، رئیس جمهوری آذربایجان ضمن اعلام آمادگی برای توقف عملیات نظامی در منطقه مورد مناقشه «قره باغ» گفت: هر چه سریعتر از مرحله نظامی به مرحله مذاکرات گام برداریم بهتر خواهد بود.
"الهام علی اف" در مصاحبه با روزنامه " فیگارو " فرانسه افزود: ما آماده برای حضور در پشت میز مذاکرات بودیم، ولی متاسفانه ارمنستان توافقات برقراری رژیم آتش‌بس را نقض کرد.
رئیس جمهوری آذربایجان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جمهوری آذربایجان می‌خواهد چه زمانی به جنگ پایان دهد گفت: جمهوری آذربایجان با اصول حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره باغ مطرح شده از سوی روسیه، فرانسه و آمریکا به عنوان روسای «گروه میانجی مینسک» وابسته به «سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ» موافقت کرده و ارمنستان نیز باید این اصول را قبول کند و در آن صورت جنگ پایان می‌یابد و مذاکرات می‌تواند از سر گرفته شود.
رئیس جمهوری آذربایجان با متهم کردن "نیکول پاشینیان " نخست‌وزیر ارمنستان به برهم زدن روند مذاکرات حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ پس از روی کار آمدن در این کشور، با بیانیه‌های تحریک‌آمیز خود و نیز برخی تحرکات نظامی گفت: بیش از دو سال است که پس از روی کارآمدن پاشینیان، روند مذاکرات متوقف شده است، ولی به نظرم راه حل سیاسی این مساله باز هم امکان‌پذیر است.
علی اف افزود: دولت ارمنستان باید توجه کند که آن‌ها در حال حاضر در موقعیتی نیستند که چیزی را دیکته کنند، چرا که ما شرایط جدیدی را ایجاد کرده‌ایم و ارمنستان باید این شرایط را مدنظر داشته باشند.
رئیس جمهوری آذربایجان گفت: اگرارمنستان به درگیری‌ها پایان ندهد، جمهوری آذربایجان به آزادسازی سرزمین‌های خود در قره باغ ادامه خواهد داد.
رئیس جمهوری آذربایجان در پاسخ به سوال دیگری در باره دخالت ترکیه در این درگیری‌ها و حضور جنگجویان سوری در منطقه مورد مناقشه قره باغ نیز گفت: ترکیه در این درگیری‌ها دخالت ندارد و هیچ مدرکی مبنی بر این ادعا وجود ندارد، ولی از اولین ساعات آغاز این درگیری‌ها رییس جمهوری ترکیه و مقامات دیگر این کشور حمایت‌های سیاسی خود از جمهوری آذربایجان را اعلام کردند.
"علی اف" با تکذیب حضور جنگجویان بیگانه در کنار نیرو‌های نظامی جمهوری آذربایجان در این درگیری‌ها، افزود: این مساله از سوی برخی مقامات روسیه و فرانسه مطرح شده بود، ولی با وجود این که از درگیری‌های نظامی در قره باغ بیش از 20 روز می‌گذرد و ما از آن‌ها خواستار ارایه مدرکی در این زمینه شدیم، آن‌ها تاکنون نتوانسته‌اند مدرکی ارایه کنند.
رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به این که نیازی به جلب نیروی بیگانه نداریم، تصریح کرد: جمهوری آذربایجان ارتش یکصد هزار نفره دارد و این ارتش مجهز با تجهیزات نظامی مدرن می‌باشد.

نظر شما