شناسهٔ خبر: 43501967 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت؛

«شاد» رایگان و عدم دسترسی سه‌ونیم میلیون دانش آموز به آن

آزاده سهرابی

صحبت و خبرهایی پیرامون شبکه شاد، درگذشت معلم پیشکسوت، قهرمانی دانش آموزان ایرانی در مسابقات شطرنج و برگزاری دو مناسبت از جمله خبرهای حوزه آموزش و پرورش در این هفته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته دو مناسبت در آموزش و پرورش در حالی برگزار شد که بنا به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا مدارس تعطیل بودند و در حالی که طی روزهای گذشته مدارس شاهد حضور حداقلی از دانش آموزان برای دریافت آموزش‌های حضوری بودند اما به دلیل شدت گرفتن کرونا این حضور نیز تماماً به حضور مجازی موکول شد؛ هفته تربیت بدنی و همچنین هفته پیوند اولیا و مربیان اما در تقویم آموزش و پرورش به قوت خود باقی بود و وزیر آموزش و پرورش نیز در هفته گذشته طی دو پیام جداگانه این مناسبت‌ها را تبریک گفت. همچنین محسن حاجی میرزایی در هفته گذشته روزهای شلوغی را پشت سر گذاشت و با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های فرهنگیان دیدار و گفتگو کرد.

گفتگو با وزیر ارتباطات درباره شاد و یکپارچه سازی سامانه‌های آموزش و پرورش

در این هفته محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی در گفتگوی هفته که با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و به صورت مجازی حاضر شدند و درباره توسعه شبکه شاد و رفع مسائل و مشکلاتی که در مسیر توسعه شاد وجود دارد، هوشمندسازی مدارس و یکپارچه سازی سامانه‌های آموزش و پرورش گفتگو شد.

حاجی میرزایی در حاشیه این نشست درباره اینترنت رایگان برای دانش آموزان و معلمان گفت: قطعاً استفاده از اینترنت برای شبکه شاد برای معلمان و دانش آموزان رایگان است و اگر کسی در این زمینه مشکلی دارد منعکس کند. درباره اینکه برخی از ساعت روز نیز با ترافیک بالا رو به رو هستیم و مشکلاتی ایجاد می‌شود نیز نیازمندیم تا زیرساخت فنی شاد ارتقا پیدا کند که در دستور کار است و نکته دیگر اینکه در بین چند قطب کشور یعنی آذربایجان شرقی، فارس، خراسان، تهران و اصفهان باید بار ترافیک توزیع شود تا شاهد کاهش بار ترافیکی در ساعات پر مصرف باشیم. تلاش کردیم از ساعت ۱۰ تا ۱۲ که با ترافیک زیادی رو به رو هستیم حجم کار را نیز به این سمت متمرکز کنیم. یک ۲۰ گیگ برای معلمان که خارج از شبکه شاد برای محتوای درسی فعالیت می‌کردند قبلاً اختصاص داده شده بود که در این مرحله به آن نیازی نیست.

هیچ محتوای درسی امسال حذف نمی‌شود

وی تلویحاً اشاره کرد که هیچ مدرسه‌ای اجازه ندارد تا از سایر پیام رسان های خارجی استفاده کنند و همچنین اشاره کرد که امسال بخشی از محتوای آموزشی حذف نمی‌شود و زمان بندی تدریس تمام دروس چه به صورت تلویزیونی چه حضوری و چه در شبکه شاد مشخص و در حال پیگیری است.

عدم دسترسی سه‌ونیم میلیون دانش آموز به شاد

اما همچنان که بحث درباره سامانه شاد بیشترین بخش از صحبت‌های وزیر را به خود اختصاص می‌دهد وی در همین نشست به گزارش یونسکو به دلیل شیوع کرونا در دنیا اشاره کرد و گفت: ۶۷ درصد معلمان، برای اولین بار آموزش الکترونیکی را تجربه کردند. شبکه شاد توانست ما را در تحقق عدالت آموزشی یاری کند و ظرفیت زیادی برای عدالت آموزشی در کشور بوجود آورده است و در این زمان برای رفع محرومیت آموزشی مخصوصاً در مناطق کم برخوردار و محروم کشور ابزار قوی را در دست داریم که می‌توانیم با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و افزایش توان معلمان، دانش آموزان و مدارس این کار را به تحقق برسانیم. از شبکه شاد می‌توان برای یکپارچه‌سازی سامانه‌های آموزش و پرورش استفاده کرد،

اما در همین نشست محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از اشکالات شبکه شاد، عدم دسترسی سه‌ونیم میلیون دانش آموز به این شبکه است و این موضوع برای آینده کشور خوب نیست؛ بنابراین همه تلاشمان را می‌کنیم تا این آمار کاهش یابد. تا کنون هوشمندسازی ۶۷ هزار مدرسه انجام شده است و در فاز بعد بیشتر مدارس را به فیبر نوری مجهز می‌کنیم؛ البته این کار در روستاها زمان بر است. روزانه سه میلیارد تومان یارانه بابت اینترنت رایگان به آموزش و پرورش از طرف دولت پرداخت می‌شود، بیش از ۱ میلیون و۶۰۰ هزار نفر در زمان اوج مصرف از اینترنت رایگان استفاده می‌کنند و ۸ و نیم میلیون نفر روزانه از اینترنت رایگان استفاده می‌کنند. اینترنت رایگان را برای همه دانش آموزان و معلمان رسمی و غیررسمی ارائه دادیم، نیاز هر یک از کاربران در ماه حدود ۷ گیگابایت است اما حدود ۲۰ گیگابایت برای هر معلم طی سه ماه ارائه دادیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست پیشنهاد داد تا در ۳۲ استان کشور ۳۲ مدرسه را به صورت نمونه انتخاب و آنها را به طور کامل هوشمندسازی کنیم و تمام فن‌آوری‌های جامع را در این مدارس به کار گیریم تا واسطه ما با خانواده‌ها باشند.

قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس نیز در این نشست گفت: در برنامه بودجه ۱۳۹۹ رسماً به وزارت ارتباطات اجازه داده شده است برای هوشمندسازی مدارس ۵ هزار میلیارد اعتبار در نظر بگیرد و من معتقدم می‌توانیم با استفاده از کمک‌های خیرین، تبلت‌هایی را تهیه و در اختیار دانش آموزان مناطق محروم قرار دهیم تا انشالله به عدالت آموزشی در کشور کمک شود.

هفته پیوند اولیا و مربیان در روزهای مجازی

اما هفته پیوند اولیا و مربیان در هفته گذشته برگزار شد نورعلی عباسپور در خصوص این پیوند در شرایط کرونا گفت: تلاش کردیم امسال بستری را فراهم کنیم تا حرف اولیا به گوش مسئولین برسد و به‌زودی سامانه‌ای را راه‌اندازی خواهیم کرد که به خانواده‌ها حتی در دورترین نقطه کشور این امکان را می‌دهد تا با وزیر آموزش‌وپرورش سخن بگویند.

وی از فعالیت بیش از ۹۸ هزار و ۸۲۰ انجمن اولیا در مدارس سراسر کشور خبر داد و افزود: میزان مشارکت‌های مردمی و کمک‌های نقدی در سال تحصیلی گذشته بیش از ۱۹۶ میلیارد و ۲۶۰ میلیون و کمک‌های غیر نقدی بیش از ۱۸۶ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان است.

چالش‌های سامانه شاد و ورود بخش خصوصی به آن

اما یکی از چالش‌هایی که این روزها حول سامانه شاد می‌گردد بحث امکان حضور خدمات ارزش‌افزوده در شاد این گمانه را مطرح کرده است که اساس تمرکز آموزش و پرورش بر سامانه شاد علیرغم مشکلات عدیده ای که دارد، آیا به سودآوری از این سامانه از طریق فعالیت بخش خصوصی در آن باز می‌گردد که محمود حبیبی‌مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها در سوالی پیرامون حرف و حدیث‌ها درباره درآمد ماهانه ۱۵۰ میلیارد تومانی وزارت آموزش‌وپرورش از شبکه شاد در فضای مجازی گفت:: خیر، وزارت آموزش‌وپرورش درآمدی از شبکه شاد ندارد و آن را تائید نمی‌کنم.از زمانی که شاد راه‌اندازی شده، هیچ‌گونه درآمدی از این محل عاید وزارت آموزش‌وپرورش نشده و این وزارتخانه برنامه‌ای هم برای درآمدزایی از این محل نداشته است. حتی اپراتورها نیز به دلیل رایگان بودن اینترنت شبکه شاد درآمدی از این محل ندارند.

خبر خوش هفته: قهرمانی دانش آموزان ایرانی در مسابقات شطرنج

شاید همزمان با برگزاری هفته تربیت بدنی بهترین خبر خوش هفته نیز به خبری ورزشی برسد. محمدجواد خورشیدی و سحر معصومی دو دانش‌آموز ایرانی در رده سنی زیر ۱۴ سال پسران و دختران در مسابقات قهرمانی دانش آموزان جهان به مقام قهرمانی دست یافتند.

این مسابقات به‌صورت آنلاین و تحت پلتفرم chess premium و نظارت دوربین توسط کمیته فنی فدراسیون جهانی ورزش دانش‌آموزی (ISF) در دو مرحله مقدماتی و فینال برگزار شد. برای تمامی بازیکنان حاضر در مرحله فینال اعتبارنامه صادرشده است و قهرمان مسابقات ضمن کسب جایزه نقدی مسابقات جواز حضور در مسابقات دانش‌آموزی جهان ۲۰۲۱ چین را دریافت خواهد نمود.

دیدارهایی برای تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین

اما در این هفته محسن حاجی میرزایی با نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز دیدار کرد و به بحث درباره مسائلی پیرامون این دانشگاه و سند تحول بنیادین که محور سخنان بسیج دانشگاه فرهنگیان بود پرداخت.

حاجی میرزایی در این دیدار گفت: می‌دانیم سند تحول از آموزش‌وپرورش چه می‌خواهد و رهبر معظم انقلاب چه مطالبه‌ای دارند و باید بررسی کرد تاکنون چه‌کارهایی انجام‌شده، در حال اجرا است و چه مشکلاتی یا نیازمندی‌هایی برای ادامه این مسیر دارد. در حوزه نیروی انسانی، اصل برجذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان است اما به دلیل نیاز مبرم آموزش‌وپرورش به نیروی انسانی، قانون‌گذار طرح خرید خدمات را برای حل این نیاز فوری مصوب کرده است.

وزیر آموزش‌وپرورش فعالیت مدارس غیردولتی را نیز بر اساس قانون، کمک‌کننده به ارتقا کیفیت آموزش‌وپرورش و پاسخ به نیازمندی برخی خانواده‌ها برشمرد.

محسن حاجی میرزایی در نشست هفته نیز با مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های فرهنگیان سراسر کشور نیز گفت: اگر بخواهیم اجرایی شدن آن را در تحول ایجاد شده در معلم، دانش‌آموز و مدرسه ببینیم، هنوز در ابتدای کار هستیم زیرا تربیت یک فرایند بلندمدت است و آثار آن به‌تدریج مهیا می‌شود علاوه بر مطالبه‌گری، با همفکری باهم بتوانیم وظایف هر بخش را در اجرای سند تحول مشخص کنیم تا به اهداف مشخص شده برسیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این دیدار بیان کرد: اگر موضوع تربیت نسلی که مدنظر مقام معظم رهبری است و اهتمام ایشان و حساسیت و دغدغه ایشان نسبت به تربیت نسل ارزشمند بالنده، متعهد، خوش‌فکر، علاقه‌مند به کشور، باسواد، خلاق، شجاع، متکی‌به‌خود و دارای اعتمادبه‌نفس و نکاتی که درباره خروجی‌های مدارس از آموزش‌وپرورش تبیین می‌کنند را مورد توجه قرار دهیم آن‌وقت معلم، متن درسی، محتوا، ساختار مدیریت و در حقیقت شکل مواجهه با جریان آموزش‌وپرورش و تربیت‌معلم در دانشگاه فرهنگیان شکل ویژه‌ای پیدا می‌کند. حوزه آموزش‌وپرورش دارای حساسیت و دغدغه‌های زیادی است و قطعاً سرمایه‌گذاری بی‌بدیل است که اصلی‌ترین محیط مطالبه و جستجوی برکت در تربیت انسان‌های صالح بوده و مسئولیت آن بر دوش ما و مجموعه آموزش‌وپرورش است.

درگذشت معلم پیشکسوت

هفته گذشته متاسفانه معلم و مؤلف کتب درسی محمدحسن حسن‌پور، از پیشکسوتان نظام تعلیم و تربیت نیز درگذشت که وزیر آموزش و پرورش در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت.

راه اندازی سامانه صدور برخط تأییدیه تحصیلی وزارت آموزش‌وپرورش

همچنین دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه‌اندازی سامانه صدور برخط تأییدیه تحصیلی وزارت آموزش‌وپرورش، جهت استفاده دانشجویان در فرایند ثبت‌نام در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی خبر داد.

نهادهای دولتی و غیردولتی ازجمله دانشگاه‌های کشور به‌عنوان استعلام کننده تأییدیه تحصیلی می‌توانندخدمت بر خط تأییدیه تحصیلی را هم از طریق اینترانت گذرگاه دولت (GSB) و هم از طریق اینترنت گذرگاه عمومی دولت (PGSB) دریافت و یا حتی نسبت به دریافت کارتابل بر بستر اینترنت اقدام نمایند و جهت رؤیت تأییدیه تحصیلی استعلام شونده (متقاضی یا دانشجو)، کد ملی و کد پیگیری را به سرویس ارائه و تأییدیه تحصیلی را دریافت کنند.

نظر شما