به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شاید اگر تا قبل از اسفند ماه سال 98 از مردم و مسئولان درمورد رابطه آموزش مجازی و نظام آموزش و پرورش ایران سؤال میشد، جوابی برای آن متصور نبودند. اما آموزش مجازی سیاست بیگانهای بود که به ناگهان محور نظام تعلیم و تربیت ما شد.
رهبر انقلاب همواره تأکیدات خود را مبنی بر اجرایی کردن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ابراز داشتهاند و راهکار 17-4 این سند همان سیاست و راهبردی بود که میتوانست ما را از مشکلات فعلی رهایی بخشد.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
اما محوریترین راه حل آموزش و پرورش برای ادامه فرایند آموزش، اپلیکیشن شاد بود. غافل از آنکه مشکلات عدیده اقتصادی و ارتباطی، بیش از سه میلیون و 500 هزار نفر از دانشآموزان را از این نوع آموزش محروم میکند بنابراین تنها راهکار قابل قبول آموزش و پرورش نیز برای محرومین از آموزش مجازی، آموزش حضوری در مناطق محروم بود.
البته در بحث فراهم نبودن زیرساختها برای تحقق آموزش مجازی نمیتوان به تنهایی وزارت آموزش و پرورش را مقصر دانست بنابراین نیاز است با همراهی بخشهای مختلف اقتصادی و از سوی دیگر وزارت ارتباطات بستر لازم برای این سبک از آموزش فراهم شد چرا که در شرایط فعلی آموزش مجازی که محدودیتهای زمانی و مکانی آموزش را از میان برمیدارد و میتواند بستری برای عدالت آموزشی باشد به دلیل فراهم نبودن زیرساختها و در دسترس نبودن ابزار برای برخی از دانشآموزان، تبعض آموزشی را رقم زده است و برای برنامهریزی درباره آموزش مجازی نمیتوان نسبت به نابرابریهای آموزشی بیتفاوت بود.
به همین منظور تعدادی از دانشجومعلمان استان کرمان در قالب گروه جهادی شهید شهسواری به سراغ دانشآموزان مناطق محروم این استان رفتند تا بدانند وضعیت دسترسی آنها به آموزشها به چه صورت است؟ و این مطالبه را از دولت و مجلس دارند که با توجه به اصل 30 قانون اساسی و تأمین آموزش رایگان، برای جریان آموزش دانشآموزان روستایی و حاشیهنشین شهرها تدبیری داشته باشند چرا که با آموزش مجازی به شیوه فعلی، باز هم شاهد شکلگیری نوعی شکاف آموزشی و کمرنگ شدن عدالت آموزشی با جاماندن 3.5 میلیون دانشآموز هستیم.
دانشجومعلمانِ این گروه جهادی میگویند به برخی روستاها سر زدهاند که 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز هم برخی دانشآموزان حتی به تلویزیون برای استفاده از آموزش تلویزیونی دسترسی ندارند.
طبق گفته آنها در شهرستان قلعهگنج از بین 18 هزار و 240 دانشآموز 6 هزار و 500 نفر به ابزار آموزش مجازی دسترسی دارند.
در ادامه میتوانید فیلمی از وضعیت دانشآموزان مناطق محروم استان کرمان را که شهریور امسال تهیه شده است، مشاهده کنید.
انتهای پیام/
∎
نظر شما