شناسهٔ خبر: 43492070 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جنگ قره باغ؛

رئیس‌جمهوری ارمنستان پرونده قره‌باغ را به بروکسل می‌برد/ موافقت علی اف و پاشینیان با دیدار دوجانبه

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه امروز چهارشنبه در مسکو جلسات جداگانه ای با همتایان خود در ارمنستان و جمهوری آذربایجان برگزار و در مورد مسائل فوری و مهم قره باغ گفت و گو کرد.
 به گزارش خبرگزاری آریا،وزارت امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد،  در جریان این مذاکرات، موارد فوری مربوط به اجرای توافق های قبلی حاصل شده درباره آتش بس در منطقه بررسی شد.
این مذاکرات در پی تماس تلفنی دو روز پیش ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه با روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان برگزار شد.
وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز 11 ماه اکتبر(20 مهر) در مدت مذاکرات طولانی که با وساطت وزیر خارجه روسیه در مسکو برگزار شد به توافق برای آتش بس در قره باغ دست یافتند اما این آتش بس بارها از سوی طرف های درگیر نقض شده و دو طرف یکدیگر را به نقض آن متهم کردند.
اوضاع در منطقه قره باغ از ششم مهر (27 سپتامبر) متشنج شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کرده‌اند.
جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه شده است

ایروان از سرنگونی پهپاد آذربایجانی خبر داد
مدیر رسانه ای وزارت دفاع ارمنستان از سرنگونی پهپاد آذربایجان خبر داد این درحالی است که باکو چنین چیزی را رد کرد.
 شوشان استفانیان، مدیر رسانه ای وزارت دفاع ارمنستان امروز(چهارشنبه) اعلام کرد یگانه های ارتش قره باغ یک پهپاد آذربایجانی را در خط تماس مرزی سرنگون کردند.
اما وزارت دفاع آذربایجان این خبر را رد کرد. دفتر رسانه ای وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه ای اعلام کرد: خبر سرنگونی پهپاد ما که توسط ارمنستان اعلام شد تقلب دیگری از سوی دستگاه تبلیغات نظامی ارمنستان است و این ادعا صحت ندارد.
وزارت دفاع آذربایجان وقوع درگیری قوی در منطقه قره باغ را تایید کرد این درحالی است که دو کشور توافق آتش بس بشر دوستانه را اخیرا امضا کردند.
در ادامه بیانیه وزارت دفاع آذربایجان آمده است: در روز 20 اکتبر و شب 21 اکتبر درگیری با شدت متفاوت در خطوط مقدم جبهه در آگدراین ، فیضولی، جبرئیل و قوبادلی ادامه داشت. دشمن با سلاح های سب ، گلوله های خمپاره و توپ به سمت مواضع دفاعی ارتش آذربایجان تیراندازی کرد.
در همان زمینه دولت خودخوانده قره باغ هم اعلام کرد صبح چهارشنبه شهر مارتاکرت بمباران شد.
آذربایجان، ارمنستان را به «استفاده از هواپیماهای جنگی برای بمباران زیرساخت های غیرنظامی»متهم کرد.

رئیس‌جمهوری ارمنستان پرونده قره‌باغ را به بروکسل می‌برد
دفتر ریاست جمهوری ارمنستان اعلام کرد، رئیس جمهوری ارمنستان، این کشور را به مقصد بروکسل ترک کرده تا درباره درگیری قره‌باغ با مقامات ناتو و اتحادیه اروپا صحبت کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بنا بر اعلام این دفتر، "آرمن سرکیسیان" در جریان این سفر با "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو، "جوزپ بورل" رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و "چارلز میشل"، رئیس شورای اروپا دیدار خواهد کرد.
در اعلامیه دفتر ریاست جمهوری ارمنستان آمده که این کشور انتظار دارد رهبران ناتو و اتحادیه اروپا، "همه اقدامات ممکن" را برای متوقف کردن جنگ و "احیای" یک تفاهم آتش‌بس، انجام دهند.
سفر سرکیسیان به بروکسل به دنبال بیش از سه هفته جنگ بر سر قره‌باغ انجام می‌شود؛ منطقه‌ای کوهستانی که به طور بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته شده اما تحت اداره ارمنستان است.

ایروان و باکو به کمک ایران برای پایان درگیری قره‌باغ امیدوارند
به گزارش روز چهارشنبه  نشریه نیوزویک، ارمنستان درصدد جلب حمایت ایران است و جمهوری آذربایجان نیز از اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی قدردانی می کند.
هر دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان معتقدند که فرانسه، آمریکا و برخی دیگر قدرتهای جهانی برای پایان دادن به درگیری در منطقه قفقاز جنوبی به اندازه کافی تلاش نمی کنند.
براساس گزارش نیوزویک، در حالی که نشانه ای از فروکش کردن نبرد بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی مشاهده نمی شود، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به «جیحون بایرامف» همتای جمهوری آذربایجانی خود پیشنهاد برگزاری مذاکرات سه جانبه با شرکت ایران، روسیه و ترکیه را به منظور کمک به حل و فصل این درگیری ها ارائه داد.
این سازوکار، روند موجود به رهبری سازمان امنیت و همکاری در گروه مینسک اروپا را تکمیل می کند.
«واروژان نرسسیان» سفیر ارمنستان در آمریکا در پاسخ به پیشنهاد ایران در مصاحبه ای که نشریه نیوزویک با وی انجام داد، گفت: ما برای رویکرد متعادل و تلاش های ایران به منظور دستیابی به راهکاری مسالمت آمیز برای درگیری  قره باغ که از سال 1991 ادامه داشته است، ارزش قائلیم.
وی افزود: ایران کشور همسایه ارمنستان و جمهوری آذربایجان است و با جمهوری آرتساخ مرز مشترک دارد.
در همین حال، واروژان نرسسیان سفیر ارمنستان در آمریکا به نیوزویک گفت: درمورد مذاکراتی که می تواند به مناقشه در این منطقه پایان دهد، تصور می کنم ایران از ظرفیت در این زمینه برخوردار است .
«الین سلیمانف» نماینده نیز باکو در واشنگتن پیشتر به پیشنهاد ایران پاسخ داد و ضمن استقبال از آن، نسبت به تلاش های گروه مینسک ابراز تاسف کرد.
وی گفت: جمهوری آذربایجان قدردان هر پیشنهادی برای کمک به دستیابی به صلح لازم الاجرا در منطقه ماست.
وی افزود: در عین حال، تلاش های گروه مینسک برای میانجیگری متاسفانه پیشرفت اندکی در بر داشته است.
گروه مینسک بارها از بابت اتهام های مطرح شده مبنی بر هدف قرار گرفتن غیرنظامیان در این درگیری ابراز نگرانی کرده و خواستار برقراری آتش بس فوری در منطقه شده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و امانول مکرون همتای فرانسوی وی روز سه شنبه در مورد این موضوع تلفنی گفت و گو کردند. همچنین قرار است مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به زودی با دیپلمات های ارشد دو کشور ارمنستان و آذربایجان به طور جداگانه دیدار و گفت و گو کند.
سلیمانف با اشاره به اینکه  جمهوری آذربایجان مایل به ازسرگیری مذاکرات مربوط به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در چارچوب گروه مینسک در اسرع وقت است، ارمنستان را به تاخیر انداختن مذاکرات صلح و خودداری از آن و همچنین رد اصول اولیه متهم کرد.
وی افزود: معتقدیم که فرآیند مذاکره باید در داخل گروه مینسک کلی تر باشد و همچنین مشارکت فعالتر همه اعضای گروه مینسک از جمله آلمان و ترکیه و سایرین را دربرگیرد.

عقب‌نشینی ارمنستان از محورهای جنوبی در قره باغ
وزارت دفاع جمهوری آذرربایجان امروز /چهارشنبه/ در گزارشی اعلام کرد بر اثر عملیات نظامی موثر ارتش جمهوری آذربایجان لشکر 18 موتوریزه ارمنستان در محورهای جبرایل و قوبادلی در قره باغ عقب نشینی کرده است.
 بنا به این گزارش، درگیری های نظامی میان نیروهای دو طرف روز گذشته و بامداد امروز در محورهای "آقدره "، " فضولی –جبرایل " و "قوبادلی" با شدت ادامه داشته است.
این گزارش با اشاره به این که در نتیجه عقب نشینی نیروهای ارمنستان بخشی از تجهیزات نظامی آنها در محل درگیری ها در اختیار نیروهای نظامی آذربایجان قرار گرفته است, مدعی کنترل کل جبهه از سوی واحدهای ارتش جمهوری آذربایجان در حال حاضر شد.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در عین حال از سرنگون کردن یک فروند پهپاد نظامی ارمنستان در شب گذشت بر فراز شهر "گنجه " خبر داد.
بر اثر حملات موشکی 20 و 25 مهر ماه جاری نیروهای ارمنستان به گنجه دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان واقع در 368 کیلومتری غرب باکو 22 نفر از ساکنان غیر نظامی این شهر کشته و 74 نفر نیز مجروح شدند.
طبق این گزارش، نیروهای ارمنی همچنین از صبح امروز ( چهارشنبه ) شهر "ترتر " واقع در 248 کیلومتری غرب باکو در نزدیکی خط مقدم جبهه در قره باغ را مورد حمله توپخانه ای قرار دادند.
درگیری‌های نظامی میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان 25 روز است که ادامه دارد و با وجود این که طرفین طی این مدت دو بار در باره آتش‌بس توافق کردند، ولی عملیات نظامی در منطقه مورد مناقشه قره باغ همچنان ادامه دارد.
جمهوری آذربایجان اعلام کرده که در جریان این درگیری‌ها توانسته کنترل برخی مناطق در قره باغ که 27 سال پیش از سوی نیروهای ارمنی اشغال شده بود را به دست بگیرد.

سقوط یک فروند پهپاد جنگ قره باغ در آذربایجان شرقی
فرماندار خداآفرین در آذربایجان شرقی از سقوط یک فروند پهپاد طرف های درگیر در جنگ قره باغ در اراضی ملی این شهرستان خبر داد.
علی امیری راد  در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این پهپاد صبح امروز در اطراف روستای «قره قوچ» در بخش «منجوان» در اراضی ملی و مرتعی سقوط کرده است.
وی با بیان اینکه سقوط پهپاد هیچ گونه خسارت جانی و مالی نداشته است، افزود: کارشناسان نظامی در حال بررسی مالکیت پهپاد و منطقه اعزامی آن هستند.
 شهرستان مرزی خداآفرین با 35 هزار نفر جمعیت در فاصله 210 کیلومتری شمال شرق تبریز در حاشیه رودخانه ارس و در ضلع جنوبی جبهه جنگ قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان واقع شده است.
از آغاز درگیری های نظامی میان جمهوری های آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ و هفت منطقه اشغالی دیگر از حدود سه هفته قبل تاکنون بیش از 60 راکت خمپاره طرفین در محدوده شهرستان خداآفرین اصابت کرده است.
ششم مهرماه جاری برابر با 27 سپتامبر 2020 درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانستند.

رویترز: آمریکا میزبان مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد
رویترز گزارش داد، هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان تائید کردند که وزرای خارجه اشان رای مذاکره بر سر جنگ قره باغ به واشنگتن خواهند رفت. مذاکرات دو کشور در آمریکا روز جمعه انجام خواهد شد. برخی آگاهان و ناظران معتقدند ترامپ قصد دارد با آشتی دادن جمهوری آذربایجان و ارمنستان برگ برنده سیاسی دیگری در پرونده خود درست پیش از انتخابات سوم نوامبر داشته باشد.
آمریکا میزبان گفتگوهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد.
به گزارش رویترز، هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان تائید کردند که وزرای خارجه اشان رای مذاکره بر سر جنگ قره باغ به واشنگتن خواهند رفت. مذاکرات دو کشور در آمریکا روز جمعه انجام خواهد شد. برخی آگاهان و ناظران معتقدند ترامپ قصد دارد با آشتی دادن جمهوری آذربایجان و ارمنستان برگ برنده سیاسی دیگری در پرونده خود درست پیش از انتخابات سوم نوامبر داشته باشد.
آمریکا درحالی میزبانی گفتگوی وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان را برعهده گرفته که جنگ دو طرف از روز 27 سپتامبر بر سر قره باغ دوباره شروع شده و صدها نفر از دو طرف در درگیری ها و بمباران های مختلف کشته شده اند. روسیه نیز تاکنون دو بار برای آتش بس میان دو کشور میانجیگری کرده اما آتش بس هر دو بار نقض شده است.

از گام سازنده ایران در مناقشه قره‌باغ استقبال می‌کنیم
 روزنامه ایران در گفت وگو با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نوشت: ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم در منطقه دارای نقش و جایگاه اساسی است و البته این نقش در حال حاضر می‌تواند معطوف به توقف عملیات نظامی شود. ما از هر گام سازنده ایران برای ایجاد صلح و آرامش در منطقه استقبال می‌کنیم.
روزنامه ایران چهارشنبه 30 مهر، گفت وگویی را با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان،  انجام داده است که در ادامه متن آن را می خوانیم: قدرت‌های خارجی از طرق مختلف در حال مداخله در منطقه هستند - طرف ارمنی تلاش می‌کند تا به کشور دوست خود ایران هیچ آسیبی وارد نشود
«مداخله خارجی در مناقشه قره‌باغ» نگرانی مشترک رئیس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر ارمنستان در گفت‌وگوی تلفنی نهم مهرماه بود؛ حسن روحانی این نگرانی را در گفت‌وگو با رؤسای جمهوری آذربایجان و روسیه هم در میان گذاشت. موضع ایران درباره درگیری‌های نظامی در منطقه قره‌باغ توقف جنگ، آغاز مذاکرات ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان براساس موازین حقوق بین‌الملل و جلوگیری از مداخله کشورهای ثالث است؛ ایران علاوه بر آن برای ایفای نقش سازنده در حل اختلافات ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان اعلام آمادگی کرده است.
نیکول پاشینیان در این گفت‌وگو با ابراز تأسف از اصابت خمپاره‌های درگیری قره‌باغ به خاک ایران، اطمینان داد که طرف ارمنی از هیچ‌گونه تلاش و هوشیاری برای عدم آسیب رساندن به ایران در خلال این مناقشه مضایقه نخواهد کرد.  نخست‌وزیر ارمنستان نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با «ایران» از هرگونه گام سازنده ایران برای ایجاد صلح و آرامش در منطقه استقبال کرد.
رئیس‌جمهوری ایران آقای روحانی برای ایفای نقش سازنده در حل اختلافات دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان اعلام آمادگی کرده است. پاسخ شما به این پیشنهاد چیست و به نظر شما ایران با چه ابتکار عملی می‌تواند میانجیگری کند؟
می‌دانید که گروه مینسک تنها مرجع شناخته شده بین‌المللی برای حل مسأله قره‌باغ است. ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم در منطقه دارای نقش و جایگاه اساسی است و البته این نقش در حال حاضر می‌تواند معطوف به توقف عملیات نظامی شود. ما از هر گام سازنده ایران برای ایجاد صلح و آرامش در منطقه استقبال می‌کنیم.
شما بارها نسبت به حضور نیروهای خارجی در مناقشه قره‌باغ هشدار دادید. شما در گفت‌وگو با آقای روحانی این نگرانی را مشترک یافتید؟
بله این موضوع در سطح بین‌المللی ثابت شده که مزدوران تروریست‌ از سوریه برای انجام عملیات نظامی توسط ترکیه به منطقه منتقل شده‌اند و این یک خطر جدی برای منطقه است. البته متأسفانه کشورهای منطقه با این واقعیت به طور جدی مواجه نشده‌اند اما بدون تردید حضور تروریست‌های خارجی تهدیداتی را ایجاد خواهد کرد که پیامدهایش را در آینده در منطقه می‌توان دید. کشورهای منطقه باید به طور جدی‌تری با این مسأله برخورد کنند.

کمیسیون امنیت ملی مجلس ابعاد مناقشه قره باغ را بررسی می کند
 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی ابعاد مناقشه قره باغ در جلسه بعدی این کمیسیون خبر داد:
«ابوالفضل عمویی» در جمع خبرنگاران و در تشریح نشست عصر سه شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در این نشست ابتدا آیین نامه داخلی کمیسیون توسط اعضا تصویب شد. همچنین دو گزارش از طرف کمیته های مختلف کمیسیون در این نشست قرائت شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نخستین گزارش درباره سفر تعدادی از اعضا به منطقه آزاد چابهار برای بررسی احداث فرودگاه در این منطقه بود که بحث و تبادل نظر دراین باره به جلسات بعدی موکول شد.
عمویی با اشاره به دومین گزارشی که در کمیسیون قرائت شد، اظهار داشت: گزارشی نیز از سوی من از سفر هیات اعزامی کمیسیون به مناطق مرزی استان های اردبیل و آذربایجان شرقی برای بررسی ابعاد مختلف درگیری ها در موضوع جنگ قره باغ که هفته گذشته انجام شده بود، ارائه شد.
وی خاطرنشان کرد: کمیته روابط خارجی کمیسیون مکلف شد با توجه به ابعاد مختلف درگیری ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مناقشه قره باغ، جلسه ای با دعوت از دستگاه ذیربط از جمله دستگاه دیپلماسی و امنیتی برگزار شود.

موافقت علی اف و پاشینیان با دیدار دوجانبه در مسکو
رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان اعلام کردند آمادگی دارند تا در صورت مطرح شدن چنین پیشنهادی، برای مذاکره درباره راه حل مناقشه قره باغ به مسکو سفر کرده و با یکدیگر دیدار کنند.
به گزارش خبرگزاری «تاس»، "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه ای اختصاصی با این خبرگزاری، اعلام کرد که آماده دیدار با "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان در مسکو، برای حل و فصل اوضاع قره باغ است.
پاشینیان تأکید کرد: «مناقشه قره باغ باید منحصراً از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود و این موضع گیری ایروان است. ولی متأسفانه، طرف آذربایجانی با این دیدگاه موافق نیست. راه حل اختلافات بر سر قره باغ، باید فقط بر اساس یک مصالحه باشد، نه تسلیم شدن یکی از طرفین.»
نخست وزیر ارمنستان ادامه داد: «و اگر از طرف دیگر چنین آمادگی وجود نداشته باشد، ما آماده هستیم تا آخر برای حقوق مردم خود و برای حقوق هموطنان خود در منطقه قره باغ کوهستانی بجنگیم. من فکر می کنم که این موضع گیری دولت ارمنستان، این یک نگرش صادقانه و سازنده باشد.»
"الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان نیز در مصاحبه با خبرگزاری «تاس»، آمادگی خود را برای سفر به مسکو به منظور ملاقات با پاشینیان و مذاکره پیرامون حل و فصل اوضاع در قره باغ را اعلام کرد.
وی گفت: «ما همیشه آماده هستیم تا در مسکو یا هر جای دیگر ملاقات کنیم تا به رویارویی پایان دهیم و راه های حل و فصل اوضاع را پیدا کنیم. در این خصوص، من فعلاً چنین دعوت نامه ای دریافت نکرده ا م، بنابراین چنین سئوالی اکنون برای من نیست. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شخصاً پیش از این، بارها جلسات سه جانبه ای را بین رهبران ارمنستان و آذربایجان برگزار کرده است. ولی از زمانی که قدرت در ارمنستان به دولت کنونی واگذار شد، چنین تماس هایی دیگر قطع گردید.» .

برچسب‌ها:

نظر شما