شناسهٔ خبر: 4338001 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

فتح مقرهواداران عربستان به دست انقلابیون یمن

صاحب‌خبر -




 شروع تهاجم ائتلاف عربی به یمن: 6 فروردین
 ائتلاف عربی علیه یمن: عربستان، امارات، قطر، بحرین، اردن، مراکش، مصر، کویت، سودان
 حامیان اصلی ائتلاف عربی: امریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، آلمان
 مخالفان اصلی حمله به یمن: ایران، چین، روسیه، سوریه، عراق،  حزب الله لبنان، الجزایر
 نام عملیات علیه حوثی‌ها: توفان قاطع

در حالی که عربستان و ائتلاف عربی پس از 9 روز حمله هوایی بی‌نتیجه به یمن در اندیشه تجاوز زمینی به این کشور هستند، حوثی‌ها با کنترل بر شهر عدن، پایتخت دولت خودخوانده «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی به پیشروی به سمت تنگه باب‌المندب ادامه می‌دهند. تجاوزات عربستان علیه مناطق مختلف یمن بویژه مناطق مسکونی در حالی ادامه دارد که نیروهای انصار‌الله یمن در روزهای اخیر توانستند بدون درگیری کنترل پایگاه 17 که وظیفه حمایت از تنگه استراتژیک باب المندب در دریای سرخ را دارد، به دست بگیرند.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الاخبار، منابع یمنی نیز اعلام کردند ارتش و کمیته‌های مردمی و نیروهای انصارالله وابسته به حوثی‌ها در این منطقه به صورت کامل مستقر شدند و این نیروها همچنین توانسته‌اند به پایگاه‌های نظامی و انبارهای سلاح موجود در این منطقه دست پیدا کنند. حوثی‌های یمن همچنین از کنترل کامل بر همه مناطق شهر عدن و فرار گروهک‌های مسلح وابسته به رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور از این مناطق خبر دادند.
یک منبع محلی یمن به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، حوثی‌های یمنی کنترل اقامتگاه «عبد ربه منصور‌هادی» در شهر عدن را به دست گرفته‌اند. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌های یمن اعلام کرد: «ما پس از چند روز بمباران یمن می‌توانیم بگوییم متجاوزان به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند و این پیروزی‌ها در عدن این کمپین را خجالت زده کرد و دولت‌های متجاوز را به سکوت واداشته است.»
از سوی دیگر، ارتش یمن و کمیته‌های مردمی تکفیری‌ها را در چندین منطقه مأرب شکست دادند و منطقه حریب را تحت کنترل خود درآوردند و همچنان در حال پیشروی به سوی استان شبوه هستند. این در حالی است که جنگنده‌های متجاوز عربستانی حملاتی را علیه مواضع نظامی ارتش یمن و مناطق غیرنظامی این کشور از جمله بندر میدی و پل حرض که در مناطق مرزی با عربستان واقع شده است انجام دادند. این جنگنده‌های متجاوز همچنین یک کارخانه در شرق الحدیده واقع در غرب یمن را مورد اصابت قرار دادند.
سازمان ملل با انتشار گزارشی اعلام کرد که در جریان تجاوزات و حملات اخیر سعودی‌ها به یمن طی روزهای اخیر دست‌کم 519 نفر تاکنون در مناطق مختلف این کشور کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند. اکثریت این افراد را غیرنظامیان در صنعا، صعده ضالع، الحدیده، لحج و اردوگاه آوارگان المرزق تشکیل می‌دهند.
 توسعه نقشه جنگی عربستان
همزمان با ورود نیروهای ارتش و جنبش انصارالله یمن به داخل شهر بندری عدن در جنوب این کشور، آل سعود به شرکای خود در تجاوز به یمن پیشنهاد کرده است تا با پیاده کردن نیرو از طریق دریا و زمین، عدن را اشغال کنند.
به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های منطقه‌ای و لبنانی، آل سعود درصدد است با نابود کردن زیرساخت‌ها و ارتش یمن و اشغال عدن زمینه را برای بازگشت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت فراهم کند. در این پیشنهاد آل سعود، بر آموزش سریع و مسلح کردن ده‌ها هزارتن از اهالی جنوب یمن تأکید شده است. شبکه خبری المیادین نیز گزارش داد ارتش عربستان با برداشتن دیوار امنیتی در مرز با یمن در استان «حجه» خود را برای تجاوز زمینی علیه این کشور آماده می‌کند.
در تازه‌ترین حملات آل سعود، جنگنده‌های متجاوز فرودگاه تعز و منطقه جبل العروس به همراه دیگر مناطق در صعده و عدن را مورد هدف قرار دادند. جنگنده‌های متجاوز حملاتی را علیه منطقه عسیلان در جنوب یمن نیز
انجام دادند. همچنین جنگنده های سعودی برای هواداران هادی در عدن مهمات ارسال کردند.
از سوی دیگر، به گزارش راشاتودی، یک منبع در سفارت روسیه در یمن روز پنجشنبه اعلام کرد سرکنسول مسکو در یمن طی حملات هوایی وحشیانه ائتلاف نظامی عربی به رهبری عربستان علیه شیعیان حوثی در شهر عدن مجروح شده است و احتمال بسته شدن کنسولگری و انتقال اتباع روس وجود دارد.
از سوی دیگر شبه‌نظامیان وابسته به القاعده در روزهای اخیر به زندان مرکزی مکلا در جنوب شرق این کشور حمله و 300 زندانی از جمله خالد باطرفی، یکی از فرماندهان خود را آزاد کردند که در درگیری‌های پس از این حمله چندین نگهبان زندان و پنج زندانی
کشته شدند.
  پاسخ حوثی‌ها به عربستان
احمد حامد، رئیس هیأت اطلاع‌رسانی انصارالله در پاسخ به حملات ائتلاف عربی به یمن تأکید کرد، ما در زمان و مکان مناسب به تجاوزات عربستان پاسخ خواهیم داد.
وی افزود: عربستان فرصت‌های گفت‌وگو را از بین برده است اما گروه انصار‌الله و نیروهای همپیمان تحت تأثیر این حملات هوایی قرار نمی‌گیرد و این حملات اساساً ملت یمن و کودکان و زنان و همچنین زیر ساخت‌های این کشور را هدف قرار داده است.
ضیف‌الله الشامی، یکی از رهبران انصارالله و عضو دفتر سیاسی این جنبش نیز گفت: مردم یمن منتظر یک علامت برای نشان دادن واکنشی تعیین‌کننده و قدرتمند علیه تجاوز وحشیانه علیه کشورشان هستند. ما گزینه‌های مختلفی برای واکنش به این تجاوزها پیش رو داریم و تمام امکانات برای این پاسخ کوبنده چه در خاک یمن و چه در قلب خاک عربستان یا کاخ‌های پادشاهی آن آماده است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما