شناسهٔ خبر: 43357322 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

درگیری های قره باغ؛ اصابت موشک به 120 کیلومتری تبریز در هریس/ ارمنستان: ترکیه تلاش می کند، آتش بس در قره باغ را نقض کند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-وزیران امور خارجه ترکیه و جمهوری آذربایجان تلفنی درباره تحولات قره باغ رایزنی کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از آناتولی، وزیران امور خارجه ترکیه و جمهوری آذربایجان سه شنبه شب تلفنی رایزنی کردند.
بر اساس این گزارش، «مولود چاوش‌ اوغلو» در تماس تلفنی با «جیحون بایرام‌اف»، همتای آذربایجانی خود  پیرامون تحولات اخیر به ویژه قره باغ کوهستانی بحث و تبادل نظر کردند.
جمهوری آذربایجان و ارمنستان به تازگی در منطقه قره باغ وارد درگیری های نظامی شده اند و آنکارا در این درگیری ها از باکو حمایت می کند.
گفتنی است، چندی پیش جمهوری آذربایجان و ارمنستان در امتداد خط مرزی منطقه مورد مناقشه قره‌باغ مواضع یکدیگر را گلوله باران کردند. به دنبال این حادثه، ارمنستان با اعلام حالت جنگی فراخوان عمومی داد و مردم را به خدمت زیر پرچم فراخواند؛ جمهوری آذربایجان نیز متقابلاً حالت جنگی اعلام کرد.
درگیری‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر حق مالکیت قره‌باغ از اوایل دهه 1990 در جریان است حال آنکه دور جدیدی از تنش‌ها، از جولای 2020 آغاز شده است.

اصابت موشک مناقشه قره باغ به 120 کیلومتری تبریز در هریس
 یک فروند موشک طرفین درگیر در مناقشه قره باغ به 120 کیلومتری تبریز در شهرستان هریس برخورد کرد.
 عصر روز سه شنبه یک فروند خمپاره به زمین‌های زراعی اطراف روستای آغللی هریس که در 120 کیلومتری تبریز قرار دارد، برخورد کرد.
خوشبختانه این خمپاره عمل نکرد و خسارتی درپی نداشت.
علیار راستگو معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی این خبر را تأیید کرد و گفت: این خمپاره عمل نکرده و خوشبختانه تلفات و خساراتی نداشته و ارگان‌های ذیربط جهت بررسی جزئیات در محل حضور دارند.
طی روزهای گذشته نیز بیش از 10 راکت و خمپاره به مناطق مرزی شهرستان خداآفرین برخورد کرده بود.

ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان پرونده جنایی تشکیل داد
دادستانی کل ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به باز کردن پای عناصر خارجی به منطقه مورد مناقشه قره‌باغ متهم کرد و از باز کرن پرونده‌ای جنایی علیه باکو خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، دفتر دادستانی کل ارمنستان امروز سه‌شنبه اعلام کرد یک پرونده جنایی با موضوع تروریسم بین‌المللی را درباره حضور ادعایی عناصر خارجی در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی باز کرده است.
در بیانیه این نهاد می‌خوانیم: بر مبنای اطلاعات به دست‌آمده درباره استخدام و استفاده از مزدوران خارجی از سوی جمهوری آذربایجان از اولین روزهای این جنگ تهاجمی، دفتر مرکزی دادستانی نظامی ارمنستان یک پرونده جنایی را درباره تروریسم بین‌المللی آغاز کرده است. به‌رغم آتش‌بس، آذربایجان این مزدوران را به تداوم اقدام نظامی در منطقه «هورادیز» قره‌باغ وامی‌دارد.
 از روز 6 مهر، دور جدیدی از تنش‌ها بر سر حق مالکیت منطقه قره‌باغ کوهستانی، میان باکو-ایروان آغاز شده است. این در حالی است که از روز جمعه، بعد از نشست 10 ساعته‌ای که وزرای خارجه دو کشور با میانجیگری مسکو داشتند؛ آتش‌بسی شکننده میان طرفین حاکم شد.

روسیه: نگران انتقال تروریست ها از سوریه به قره باغ هستیم
وزیر دفاع روسیه در تماس تلفنی با همتای ترک خود از انتقال تروریست های سوریه به قره باغ ابراز نگرانی کرد و وزیر دفاع ترکیه هم تاکید کرد که باکو را برای بازپس گیری اراضی خود کمک خواهد کرد.
به گزارش آناتولی ، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه دوشنبه شب با «سرگئی شویگو» همتای روسی خود تماس تلفنی برقرار کرده و با وی درباره تحولات مربوط به قره باغ بحث و گفت وگو کرد.
وزارت دفاع ترکیه در این خصوص بیانیه ای صادر و اعلام کرد که دو طرف در این تماس تلفنی در رابطه با درگیری های جمهوری آذربایجان و ارمنستان رایزنی کردند.
در ادامه بیانیه آمده که آکار در گفت وگوی تلفنی با شویگو بر لزوم اخراج نیروهای ارمنستان از خاک آذربایجان تاکید کرد.
وزیر دفاع ترکیه افزود: این ارمنستان است که باید آتش بس را در قره باغ آغاز کند؛ به خصوص اینکه این کشور به غیرنظامیان حمله و آتش بس را نقض کرده است.
آکار با تاکید بر لزوم عقب نشینی فوری ارمنستان از قره باغ گفت: آذربایجان نمی تواند 30 سال دیگر منتظر باقی بماند. آنکارا از باکو برای کنترل مجدد برای اراضی خود حمایت خواهد کرد.
از سوی دیگر، یک مسئول وابسته به وزارت دفاع روسیه امروز، سه شنبه در یک نشست خبری به گفت وگوی تلفنی دیشب شویگو با آکار اشاره کرد و به نقل از وزیر دفاع روسیه گفت: ما نگران انتقال تروریست ها از خاورمیانه به قره باغ هستیم.
مقام مسئول وزارت دفاع روسیه افزود: روسیه نقش فعالی را در اجرای ابتکار عمل فدراسیون روسیه برای برقراری ثبات و امنیتی هرچه سریعتر در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی) خواهد داشت.

ترکیه: ما را امتحان نکنید؛ باکو تا خاک اشغالی را پس نگیرد، متوقف نمی شود
وزیر دفاع ترکیه در یک سخنرانی ضمن بیان مواضع آنکارا در قبال شرق مدیترانه، لیبی، ادلب سوریه درباره تنش ها بر سر قره باغ کوهستانی اعلام کرد: جمهوری آذربایجان تا اراضی اشغالی را پس نگیرد متوقف نمی شود.
حلوسی آکار وزیر دفاع ترکیه در سخنرانی در دانشگاه دفاع ملی آکادمی نیروی هوایی این کشور، مواضع آنکارا در قبال تنش ها در شرق دریای مدیترانه، دریای اژه، تنش ها در لیبی، درگیری ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه «قره باغ کوهستانی» و همچنین ادلب سوریه را تشریح کرد.
به گزارش آناتولی ، آکار در این سخنرانی در آنکارا به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید این دانشگاه ایراد کرد، در ابتدا به تنش های کشورش با یونان و برخی دیگر از کشورها بر سر منطقه شرق دریای مدیترانه و همچنین دریای اژه اشاره کرد.
وزیر دفاع ترکیه گفت: «ما را امتحان نکنید. بیایید هر آنچه نیاز است انجام شود را از طریق گفت و گوها و مذاکره حل کنیم».
تاکید این مقام ارشد نظامی ترکیه بر لزوم حل اختلافات در شرایطی انجام شده که آنکارا اخیرا بر سر فعالیت های اکتشافی و حفاری در شرق مدیترانه دچار تنش های جدی شده و کار به تهدید اتحادیه اروپا برای تحریم ترکیه هم کشیده شده است.
تقریبا همزمان با سخنرانی وزیر دفاع ترکیه در آنکارا، روز گذشته نیروی دریایی این کشور اعلام کرد که قصد دارد دوباره یک کشتی اکتشافی-تحقیقاتی خود را به منطقه مورد مناقشه با یونان اعزام کند. 
حضور کشتی های تحقیقاتی ترکیه در آبهای مورد مناقشه با یونان برای کشف و حفاری منابع هیدروکربن است که با مخالفت شدید آتن مواجه است.
آکار درباره درگیری های اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه «قره باغ کوهستانی» اظهارنظر و موضع ترکیه را بیان کرد.

ارمنستان: ترکیه تلاش می کند، آتش بس بین باکو و ایروان را نقض کند
نخست‌وزیر ارمنستان ترکیه را به تلاش برای نقض آتش بس بین باکو و ایروان متهم کرد و گفت که جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید در این مناقشه امتیاز دهند.
 «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان با انتقاد از سیاست‌های ترکیه در منطقه و قفقاز، بار دیگر گفت که کشورش حاضر است در مناقشه قره‌باغ کوهستانی امتیاز دهد.
او سه‌شنبه شب گفت: «آذربایجان و ارمنستان باید در هر گفت‌وگویی برای رسیدن به راه حل در باره “اقلیم قره‌باغ” امتیاز دهند».
نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه از مواضع ترکیه در حمایت از جمهوری آذربایجان به شدت انتقاد کرد و گفت که وزیر خارجه ترکیه با «تحریک آذربایجان به ادامه درگیری» توافق آتش‌بس را تضعیف می‌کند.

حزب عدالت و توسعه ترکیه: خواسته برخی کشورها برای آتش‌بس در قره‌باغ غیر قانونی است
 «عمر جلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه (حزب حاکم) در یک کنفرانس خبری، گفت که خواسته برخی کشورها برای آتش‌بس در جنگ قره‌باغ «غیر قانونی» است.
به گزارش تی آر تی عربی، او گفت که برخی کشورها که به هنگام حملات ارمنستان به جمهوری آذربایجان سکوت کرده بودند، اکنون و زمانی که باکو برای آزادی خاک خود اقدام کرده است، خواستار آتش‌بس شده‌اند. او این خواسته را «غیر قانونی» توصیف کرد.
عمر جلیک افزود: « خواسته این کشورها به معنای یکی دانستن ظالم و مظلوم و یکسان قلمداد کردن اشغالگر و اشغال شده است و این نقض قانون محسوب می‌شود.»
سخنگوی حزب عدالت و توسعه، سپس بر ایستادکی ترکیه در کنار «برادران آذربایجانی خود» تا زمانی که آن‌ها تمایل داشته باشند، تأکید کرد و در خصوص آتش‌بس نیز مدعی شد که این آتش‌بس باحملات ارمنستان به شهر «گنجه» در جمهوری آذربایجان از بین رفت.

نظر شما