به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محسن حاجی میرزایی در مراسم اختتامیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی با بیان اینکه سند آماده شده در این دوره مجلس پیرامون سلامت روان است، گفت: پیش نیاز اصلی موفقیت، سلامت جسمی و روانی است و اگر سلامت افراد به مخاطره بیفتد نقش آفرینیهای دیگرشان با اختلال مواجه می شود.
حاجی میرزایی افزود: کرونا نیز پدیده غیرمنتظرهای بود که تعادل جامعه را به هم زد. این سند را به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع میدهم و در خواست میکنم آن را به عنوان یک پروژه ملی مورد توجه قرار دهند.
وی گفت: مجموعه بزرگ آموزش و پرورش نیازمند افکار نو و خلاق و تدابیر راهگشاست. ماموریت آموزش و پرورش بسیار خطیر و پیچیده است و نیازمند اندیشههای خلاق و پویای نیروهای جوان است ما در جست وجوی این سرمایههای ارزشمند هستیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر دانشآموزان در مجلس دانشآموزی برای حل مسائل جامعه به میدان میآیند و به ما راه حل میدهند در حال ارتقای توانمندی و ظرفیتهای خودشان هستند و هرچه قدر توانمندتر باشند بهتر میتوانند نقش آفرینی کنند.
حاجی میرزایی ادامه داد: نمایندگان مجلس دانش آموزی مسئول این هستند که نظرات جمع وسیعی از افرادی که آنها را نمایندگی میکنند جمع آوری کرده و در اختیار قرار دهند نقش مجلس دانشآموزی در درجه اول تقویت مهارتهای اجتماعی است آن چیزی که جامعه ما برای آینده نیاز دارد بیش از فیزیک و ریاضی، توسعه مهارت های جمعی، افزایش بلوغ اجتماعی و افزایش توانایی حل مسئله است.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: ما به شما نمایندگان برای کمک به نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری آموزش و پرورش نیاز داریم. نمایندگان مجلس دانش آموزی با بدنه بزرگ آموزش و پرورش در تعامل هستند و باید بتوانند نظارت و ارزیابی کنند. مفهوم نظارت در دوران کرونا برای ما عمیق تر و گسترده تر از سالهای گذشته شده و اکنون بسیار حیاتی تر و دشوارتر است.به یک نظارت هوشمندانه، پیگیر و گسترده در تمام سطوح نیاز داریم.
دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند در هیچ کشوری 100 درصد نیست
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مواجهه با بیماری کرونا گفت: آیا ما نسبت به عدالت اجتماعی و ترک تحصیل دانش آموزان بی توجه هستیم؟ سیاست آموزش و پرورش این است که خودش را در برابر آموزش همه دانش آموزان با هر امکانات و شرایطی مسئول میداند. در این جلسه گفته شد "آموزش و پرورش در مواجهه با کرونا ناتوان ظاهر شد" درخواست می کنم راهبردها و برنامه های کشورهای دیگر را هم بررسی کنید. 67 درصد ملعمان دنیا برای اولین بار آموزش الکترونیکی را تجربه می کنند. دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند در هیچ کشوری صد در صدی نیست.
حاجی میرزایی افزود: ما نیز از همه روشهایی که اکنون در دنیا ارائه می شود استفاده میکنیم. تاکید کردیم که اصل بر آموزش حضوری است. ما مرجع تعیین پروتکلهای بهداشتی نیستیم، ولی باید آن را رعایت کنیم. با این حال به نگرانی خانوادهها احترام گذاشتیم و امکان آموزش غیرحضوری از طریق شبکه شاد فراهم شد.
به جز پیش دبستانی در سایر پایههای تحصیلی رشد ثبت نام داشتیم
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ منطقه و استانی حق ندارد دانش آموزی را به علت نداشتن ابزار هوشمند تحت فشار قرار دهد تا حتما آن را تهیه کند، گفت: روش های دیگر هم وجود دارد و یکی از آنها مدرسه تلویزیونی است علاوه بر اینها بسته های خودآموز آموزشی تهیه کردیم. مدیران مدارس ما در سراسر کشور مسئول هستند که اجازه ندهند حتی یک دانش آموز از آموزش محروم شود. در تمام پایه های تحصیلی رشد ثبت نامی داشتیم و جز پیش دبستانی که برای آن برنامه غیرحضوری داریم مابقی دوره ها رشد ثبت نام داشته اند.
وی درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز گفت: مفهوم جوانان بیش از 40 بار در بیانیه گام دوم تکرار شده و نشان می دهد نقطه امید رهبری برای ساختن آینده ایران و شکل دادن به تمدن جدید به نسل جوان متکی است و این نسل جوان بار بزرگی بر دوشش قرار گرفته و باید بیش از هرچیز دیگری توانمندی های خودش را ارتقا دهد. در معاونت پرورشی اقداماتی در حال انجام است و از پیشنهادات و برنامه های جدید هم استقبال می کنم.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اینکه گفته شد دانش آموزی به خاطر نداشتن گوشی و تبلت خودکشی کرده واقعی نیست. دیشب هم در تلویزیون دیدید که با خانواده و معلم او صحبت شد. گزارش تایید شده ای مبنی بر اینکه خودکشی به این دلیل اتفاق افتاده وجود ندارد. بی جهت اخباری که صحت و قطعیت ندارد را اشاعه ندهیم.
حاجی میرزایی با بیان اینکه سندتحول میثاق مشترک و نقطه اتصال وحدت بخش فرهنگیان است، مطرح کرد: هیچ برنامه ای بدون اتصال با سندتحول امکان ارائه و اجرایی شدن را ندارد. سندتحول به دنبال معلم باکیفیت، محتوای موثر، نظام سنجش کارامد و افزایش توانمندی های دانش آموزان است.
کنکور توانایی ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت را ندارد
وزیر آموزش و پرورش افزود: آیا کنکور توانایی ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت را دارد؟ خیر ندارد. باید نظام ارزشیابی قوی خودمان را داشته باشیم. اگر این وجه در کار ما تقویت شود قطعا می تواند برای تحقق سندتحول کمک کننده باشد.
وی خطاب به نمایندگان مجلس دانش آموزی گفت: درخواست من این است که حتما یک ارزیابی از 9 دوره گذشته به ما ارائه دهید که مشخص شود کجا به اهداف نزدیک و کجا از آنها دور شدیم. از توانمندی نمایندگان مجلس دانش آموزی حتما باید استفاده شود.
انتهای پیام/
∎
نظر شما