شناسهٔ خبر: 43328733 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

نظارت میدانی رییس مجلس با سفر به استان سیستان و بلوچستان ادامه پیدا کرد

سرای امید

پس از خوزستان، دیار رستم دومین مقصدی بود که مشمول نظارت میدانی رییس مجلس شد؛ سرزمینی مستعد برای توسعه که مع‌الاسف آنطور که بایدوشاید تاکنون مورد توجه نبوده است. رییس مجلس وعده داد که ظرفیت‌‌‌های مجلس را برای قوی ‌کردن مردم این دیار، به کار خواهد بست.

صاحب‌خبر -

صبح روز دوشنبه محمدباقر قالیباف با همراهی رؤسای کمیسیون‌های صنایع و معادن، عمران و کشاورزی و آب و منابع طبیعی برای سفری سه‌روزه از طریق فرودگاه کنارک، پای به استان سیستان و بلوچستان نهاد. پس از سفر به خوزستان، این دومین سفری بود که مشمول اصل نظارت میدانی رییس مجلس می‌شد. صفحه توییتری منتسب به قالیباف، همزمان با ورود وی به این استان، در مطلبی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان؛ سرزمین گنج‌‌‌های پنهان؛ دیار مردم دلیر، غیور و مهربان؛ استان ظرفیت‌‌‌های نادیده گرفته‌شده؛ مهد منابع فراوان و امکانات کم است. در نظارت میدانی از استان سیستان و بلوچستان، ظرفیت‌های مجلس را تمام‌قد برای قوی ‌کردن مردم و رفع موانع پیشرفت به کار خواهیم گرفت. جمله هایی که می تواند در وضعیت کنونی امید بخش باشد. اولین مقصد قالیباف در سفر به سیستان و بلوچستان، بازدید میدانی از مناطق مختلف بندر چابهار بود. میرآباد یکی از مناطق حاشیه‌‌ای بندر چابهار بود که قالیباف به آن سرکشی کرد و پای مشکلات معیشتی اهالی آن نشست.
 
دیدار چهره به چهره با مردم حاشیه‌نشین 
محل احداث شهر فرودگاهی چابهار، دیگر نقطه‌‌ای بود که قالیباف در عزیمتش به چابهار از آن بازدید به عمل آورد. رییس مجلس درباره روند تکمیل شهر فرودگاهی چابهار، گفت: تصمیم‌گیری درباره طرح شهر جدید فرودگاهی چابهار که چند وقتی است عملیات اجرایی آن متوقف شده، تا دو هفته دیگر قطعی خواهد شد. رییس مجلس همچنین درباره روند احداث راه‌آهن در بندر چابهار اعلام کرد که تسریع در انجام این پروژه، از دیگر برنامه‌های دولت و مجلس است. رییس مجلس همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتاسیل‌های سیستان و بلوچستان تاکید کرد: شیلات، ترانزیت، کشاورزی، صنعت و گردشگری از ظرفیت‌های این استان است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.
همچنین در حاشیه حضور قالیباف به بندر چابهار، امام جمعه اهل سنت این منطقه در دیدار چهره‌به‌چهره با رییس مجلس، مشکلات و دغدغه‌‌‌های این منطقه تجارت‌خیز را بیان کرد. او با بیان اینکه احداث فرودگاه در فاصله 50 کیلومتری چابهار معنا ندارد و باید فرودگاه در محدوده منطقه آزاد چابهار باشد، گفت: با توجه به توسعه سواحل مکران اینکه فرودگاه چابهار 50 کیلومتر باشد، اصلا معنا ندارد. اگر یک تاجر برای ترانزیت وارد منطقه شود، قطعا دوری فرودگاه اذیت‌کننده است. امام جمعه اهل سنت چابهار ادامه داد: ما مرز دریایی و زمینی داریم اما مرز هوایی نداریم، این خواسته بحق مردم است که فرودگاه در محدوده منطقه آزاد چابهار احداث شود. 
قالیباف همچنین پس از بازدید از روند احداث شهر فرودگاهی چابهار، به مناطق حاشیه‌نشین چابهار نیز رفت و با مردم رودررو گفت‌وگو کرد. در این بازدید، مردم معضلات و مشکلات‌شان را با رییس مجلس در میان گذاشتند و قالیباف هم وعده داد که مسائل را پیگیری خواهد کرد و نتیجه پیگیری‌های این سفر، در پورتال مجلس بارگذاری می‌شود. شهرستان سراوان، دومین مقصد قالیباف بود. قالیباف در سراوان، از سد ماشکید و مرز کهک و همچنین از مدرسه نخبه‌پرور شهید مطهری که تاکنون نخبه‌های بسیاری را در عمق محرومیت پرورش داده و وارد دانشگاه‌های تراز اول کشور همچون صنعتی‌شریف و دانشگاه‌های علوم پزشکی کرده است، بازدید به‌عمل آورد.
 
درخواست دانشجویان برای دیدار با قالیباف
همزمان با سفر محمدباقر قالیباف به استان سیستان و بلوچستان و بازدید از نقاط مختلف آن، دبیر قرارگاه احمدی‌روشن، بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان، خواستار دیدار با رییس مجلس شد. محمدجواد عمرانی در این‌باره به فارس گفت: امید است با روحیه‌‌ای که از آقای قالیباف سراغ داریم و حرکت جهادی‌ای که انجام می‌‌دهند و خود را در معرض مشکلات سیستان و بلوچستان قرار داده‌اند، برای ساعاتی هم که شده جلسه با دانشجویان را فراموش نکنند. وی ادامه داد: 9 مساله اساسی در استان که مستقیم بر مردم مظلوم سیستان و بلوچستان تاثیر می‌‌گذارد، در یک سال اخیر توسط دانشجویان بسیجی مطالعه و پیگیری شده و امید است در حضور ریاست محترم مجلس بیان شود. عمرانی گفت: معتقدیم مسائل استان آنچنان که باید توسط مسوولان استانی گفته نمی‌شود و دلیلش ممکن است هرچیزی باشد اما در صورت برگزاری جلسه مسلما اطلاعات و مدارکی از عدم‌توسعه استان به ریاست مجلس ارائه خواهد شد.
 حاشیه‌‌‌سازی توسط مجمع عقلا 
همانطور که اعلام شد، سفر به استان سیستان و بلوچستان دومین مقصد رییس مجلس برای اعمال نظارت میدانی بود. قالیباف در اولین قدم، خوزستان را برای این امر انتخاب کرد؛ سفری که البته با حواشی ریز و درشتی از سوی نیروهای منتسب به دولت اعتدال همراه شد. این نیروها سعی داشتند اقدامات میدانی قالیباف و حضور در میان مردم نقاط حاشیه‌‌ای خوزستان را سیاسی و معطوف به انتخابات جا بیندازند. این نیروهای بهانه‌گیر، بعدها حتی مردم‌گرایی رییس مجلس و شنیدن چهره به چهره مشکلات ایشان را با توجه به پاندمی کرونا، امری خلاف عقلانیت دانستند و مدعی شدند که زیر پا گذاشتن پروتکل‌ها، نه مردمی بودن بلکه جدایی از مردم را به اذهان متبادر می‌کند. این درحالی است که همگان بر این شرط عقلانی واقف‌اند که در شرایط استثنایی و غیرمعمول، از قضا اگر مقامات عالی‌رتبه یک نظام سیاسی دل به جریان خروشان یک رودخانه بسپارند و برای آرام‌كردن آن، قدمی بردارند، امری نه غیرعقلانی بلكه از قضا، عین عقلانیت به شمار خواهد آمد. 
قالیباف با انتخاب مناطق حاشیه‌‌ای و کمتربرخوردار و سفر به آنها از جمله به خوزستان و سپس سیستان و بلوچستان، دارد پیامی معنادار به اهل نظر منتقل می‌کند و آن اینکه برای حل مشکلات و معضلات، یکجانشینی و محبوس‌كردن خود در چارچوب‌‌‌های مدیریتی منسوخ، نه‌تنها گرهی باز نخواهد کرد بلکه بر گره‌‌‌های موجود نیز می‌‌افزاید. باید دید پس از سیستان و بلوچستان، مقصد بعدی رییس مجلس کجاست. در این میان توقع بزرگی که از نمایندگان مجلس یازدهم می‌رود این است که بی‌توجه به حواشی حاشیه‌سازان، با کار و کوشش بی‌مضایقه، ماحصل سفرهای قالیباف را عینیت بخشند تا مردم محروم کشور، حلاوت جهادی‌گری را به طور ملموس بچشند و خدای‌ناکرده این سفرها در حد تصمیمات روی کاغذ باقی نماند.

نظر شما