شناسهٔ خبر: 43313561 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دعوت بن‌زاید و نتانیاهو از یکدیگر برای سفر به امارات و اسرائیل

صاحب‌خبر -

شفقنا- نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ولیعهد ابوظبی در یک گفت و گوی تلفنی، از یکدیگر برای سفر به امارات و سرزمین های اشغالی دعوت کردند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، خبرگزاری رسمی امارات (وام) ظهر امروز (دوشنبه) اعلام کرد که «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور یک تماس تلفنی از «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دریافت کرده و در جریان آن نیز، سیر روابط دو جانبه در پی امضای توافقنامه عادی سازی روابط مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، بن زاید و نتانیاهو در گفت و گوی تلفنی خود ضمن بررسی اقدامات در جریان در راستای تقویت همکاری میان امارات و رژیم صهیونیستی در زمینه های مختلف توسعه و اقتصاد، مدعی شدند که توافقنامه عادی سازی روابط دو جانبه، گامی به سوی تقویت صلح، ثبات و امنیت منطقه ای به شمار می آید و راه را برای مرحله جدیدی از همکاری باز می کند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ولیعهد ابوظبی که در عمل به عنوان حاکم امارات فعالیت می کند، ضمن قدردانی از نقش آفرینی مهم آمریکا و شخص «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری این کشور در دستیابی دو طرف به توافقنامه عادی سازی روابط، به بررسی گسترش همکاری در مقابله با نسل جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹) و اهمیت تمرکز روی «آینده جوانان در منطقه، مبانی گذشت و همکاری و همچنین گفت و گو برای ایجاد دوستی و صلح پایدار» پرداختند.

بن زاید در نخستین گفت و گوی تلفنی با نتانیاهو از زمان امضای توافق عادی سازی روابط میان ابوظبی و تل آویو، همچنین ادعا کرده که امارات مشتاق آن است که همه تلاش خود را برای تحقق صلح، ثبات و توسعه انجام دهد و تحقق آنها نیز به نفع همگان خواهد بود.

در همین حال، رسانه های خبری عرب زبان گزارش دادند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرده که در گفت و گوی تلفنی با ولیعهد ابوظبی، بر سر انجام دیداری دو جانبه در آینده نزدیک به توافق رسیدند بدون آن که زمان دقیق آن را مشخص کند.

نتانیاهو امروز طی سخنانی نیز تاکید کرد که طی دو روز گذشته با بن زاید گفت و گوی تلفنی داشته و از وی برای سفر به سرزمین های اشغالی دعوت کرده در حالی که حاکم عملی امارات نیز به نوبه خود از نخست وزیر اسرائیل برای سفر به ابوظبی دعوت به عمل آورده است.

ولیعهد ابوظبی نیز به نوبه خود در یک پیام توییتری اعلام کرد که با نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره تقویت روابط دو جانبه، چشم اندازهای صلح و نیاز منطقه به ثبات، همکاری و توسعه گفت و گو کردند با این حال به توافق دو طرف برای دیدار با یکدیگر و دعوت متقابل از همدیگر برای سفر به امارات و سرزمین های اشغالی هیچ گونه اشاره ای نکرد.

یادآور می شود که امارات و بحرین چهار هفته پیش در کاخ سفید و در حضور رئیس جمهوری آمریکا، توافقنامه های عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای برقراری روابط دیپلماتیک دو جانبه را به امضا رساندند، اقدامی که از سوی گروه های مختلف فلسطینی به شدت محکوم شد با این حال در نتیجه آن، شمار کشورهای عربی دارای روابط رسمی با این رژیم اشغالگر به چهار کشور افزایش یافت چرا که پیش از این مصر و اردن نیز به ترتیب در سال های ۱۹۷۹ و ۱۹۹۴ میلادی دست به چنین کاری زده بودند.

خبر اصلی را در وام ببینید

نظر شما