شناسهٔ خبر: 43254731 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اخبار انتخاباتی 2020 آمریکا؛

مشاجره معاونان بایدن و ترامپ درباره ایران / سی‌ان‌ان: کامالا هریس مناظره را از مایک پنس برد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-در ادامه جنگ قدرت برای کسب آراء بیشتر در انتخابات ریاست جمهوری 2020، ترامپ بایدن را به جاسوسی و کودتا علیه خود متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر 2020 با انتشار پیامی توئیتری رقیب دموکراتش را به جاسوسی و کودتا علیه خود متهم کرد.
دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود در این خصوص نوشت: بایدن درباره اتحاد سخن می گوید، اما به طور غیرقانونی از کارزار من جاسوسی می کند، و از آن بدتر، کودتا! «جو» (جو بایدن) خواب آلود برای سخنان زیبا خیلی دیر شده است!

پوتین: آماده ام تا با رئیس جمهور منتخب آمریکا همکاری کنم
رئیس جمهور روسیه با تأکید بر اینکه ادعای نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا علیه رقیب انتخاباتی اش نشانه فقدان فرهنگ سیاسی اوست، از آمادگی خود برای همکاری با رئیس جمهور منتخب آمریکا سخن گفت.
به گزارش اسپوتنیک، یک هفته پس از برگزاری مناظره جنجالی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «جو بایدن» رقیب دموکرات وی و طرح مجدد ادعاهایی در خصوص تبانی ترامپ با مقامات مسکو، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در واکنش به ادعای اخیر نامزد دموکرات انتخابات آمریکا که ترامپ را «سگ دست آموز پوتین» خوانده بود، گفت که این اظهارات نشاندهنده فقدان فرهنگ سیاسی معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا است.
رئیس جمهور روسیه همچنین تأکید کرد که این نوع اظهارات برای وجهه جهانی روسیه مفید است؛ زیرا نشان می دهد که این کشور از قدرت و نفوذی وسیع برخوردار است. وی در ادامه از سخنان غیر دوستانه نامزد دموکرات انتخابات آمریکا در قبال روسیه ابراز تأسف کرد.
پوتین گفت: «خطاب به نامزد حزب دموکرات آمریکا، می توانم بگویم که ما شاهد سخنان کاملاً زننده و ضد روسی هستیم. متأسفانه، ما به آن عادت کرده ایم».
در عین حال، پوتین خاطرنشان کرد که آماده است با رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا همکاری کند. وی تأکید کرد که حزب دموکرات در حال حاضر به سمت آنچه که در اروپا تحت عنوان سیاستهای سوسیال دموکرات شناخته می شود و به لحاظ ایدئولوژیکی برای مردم روسیه بیگانه نیست، گرایش پیدا کرده است.
رئیس جمهور روسیه در ادامه افزود که چنانچه بایدن انتخاب شود، دو طرف [مسکو- واشنگتن] حتی ممکن است برای ارتباط متقابل خود «اصول ایدئولوژیکی» معینی بیابند.
پوتین همچنین با اشاره به ابراز تمایل مکرر ترامپ به آغاز گفتگوها با روسیه خاطرنشان کرد که گفته های ترامپ در این باره همیشه به عمل تبدیل نشدند.

مشاجره معاونان بایدن و ترامپ درباره ایران
معاونان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در بخشی از مناظره خود درباره ایران اظهارنظر کردند.

ایران و برجام، موضوع مناظره معاونان بایدن و ترامپ
 مناظره معاونان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا میان «کاملا هریس» و «مایک پنس» برگزار شد. محورهای این مناظره و موضع هر یک از نامزدها در زیر آمده است.

ویروس کرونا
نخستین بخش این مناظره به شیوع ویروس کرونا اختصاص داشت. مجری برنامه از مایک پنس و کاملا هریس پرسید آیا در صورتی که آنها در انتخابات پیروز شود، محدودیت‌های بیشتری برای جلوگیری از گسترش ویروس وضع خواهند کرد یا خیر.
کاملا هریس با انتقاد از عملکرد دولت ترامپ در جلوگیری از شیوع این ویروس گفت که دونالد ترامپ و معاونش، مایک پنس در ماه ژانویه از ماهیت این بیماری مطلع شده بودند، اما آنها چیزی به مردم آمریکا در این خصوص نگفتند.
او گفت: «آنها خبر داشتند و مسئله را لاپوشانی کردند.». کاملا هریس در ادامه گفت: «هنوز هم برنامه‌ای [برای مقابله با کرونا] ندارند.»
مایک پنس گفت که آمریکا دوران «بسیار چالش‌انگیزی» را پشت سر گذاشته، اما دولت ترامپ سلامت مردم آمریکا را در اولویت قرار داده است.
معاون ترامپ در ادامه با دفاع از عملکرد کاخ سفید گفت که دولت، در نخستین روزهای شیوع بیماری پروازها به چین را لغو کرده اما جو بایدن این اقدام را «بیگانه‌هراسی» توصیف کرده است. وی مدعی شد که این اقدام باعث نجات جان «صدها هزار نفر شده است.»
مایک پنس درباره برنامه جو بایدن برای مهار کووید-19 گفت که طرح او کاملاً مشابه برنامه ترامپ است. او سپس گفت: «کمی مثل سرقت ادبی به نظر می‌آید.»
کاملا هریس گفت آمریکایی‌ها به خاطر «بی‌کفایتی» دولت ترامپ قربانی شده‌اند. او در پاسخ به اینکه آیا از واکسن احتمالی استفاده خواهد کرد گفت چنانچه متخصصان سلامت واکسن را تأیید کنند، نخستین کسی بود که از آن استفاده خواهد کرد، اما اگر واکسن به توصیه ترامپ باشد، این کار را انجام نخواهد داد.

سن نامزدها و توان انجام مسئولیت‌ها
مجری برنامه از مایک پنس پرسید آیا با ترامپ درباره این موضوع صحبت کرده که اگر قادر به انجام وظایف ریاست‌جمهوری نباشد چه می‌شود یا خیر.
پنس از پاسخ به این سئوال طفره رفت و بر دیگر به مسئله ویروس کرونا و اینکه آمریکا به زودی به واکسن این ویروس دست خواهد یافت پرداخت.
معاون دونالد ترامپ در ادامه بار دیگر به کاملا هریس و جو بایدن حمله کرد و گفت که دموکرات‌ها «با جان مردم، سیاست‌بازی می‌کنند.»
کاملا هریس هم به طور مستقیم به این سئوال اشاره نکرد و در بخشی از سخنانش گفت که درخواست بایدن برای همکاری با او «جزو به یادماندنی‌ترین روزهای زندگی من است.»

اخذ مالیات از شهروندان
مایک پنس گفت که دونالد ترامپ بعد از رسیدن به سمت ریاست‌جمهوری مالیات‌ها را کاهش داده، اما جو بایدن از نخستین روز ورود به کاخ سفید مالیات‌ها را افزایش خواهد داد.
پنس گفت که نامزد حزب دموکرات می‌خواهد آمریکا را به تسلیم اقتصادی در برابر چین بازگرداند.
کاملا هریس گفت که مناظره درباره این موضوع باید بر واقعیت‌ها استوار باشد. او گفت که بایدن به صراحت گفته که مالیات‌ها را برای افراد کم‌درآمد افزایش نخواهد داد.

تغییرات جوی
از مایک پنس درباره اینکه آیا به اینکه اقدامات بشر باعث ایجاد تغییرات جوی شده معتقد است یا نه. پنس اذعان کرد که آب و هوا تغییر پیدا کرده، اما مسئله این است که دلیل آن چیست و چه کاری می‌توان در این خصوص انجام داد.
هریس در پاسخ به همین سئوال گفت بایدن در صورت پیروزی در انتخابات، «با افتخار» آمریکا را به توافق جوی پاریس که دولت ترامپ از آن خارج شد باز می‌گرداند.

رابطه با چین
کاملا هریس گفت که دولت ترامپ با چین جنگ تجاری به راه انداخته و این جنگ را باخته است. او گفت باخت در این جنگ به از دست رفتن 300 هزار شغل در آمریکا منجر شد. او گفت : «کشاورزها ورشکست شده‌اند و به خاطر این موضوع، وارد رکود تولید شده‌ایم.»
کاملا هریس گفت که مردم آمریکا این موضوع را به خوبی درک می‌کنند. او گفت که یک جوان آمریکایی اکنون وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود از خودش می‌پرسد آیا شغلی گیرش می‌آید یا نه.
او با انتقاد از «فقدان رهبری» دولت ترامپ، گفت: «او به دوستانمان خیانت کرده و به استقبال دیکتاتورهای سراسر دنیا رفته است.»
مایک پنس گفت که ترامپ از رفتارهای چین گلایه دارد و این کشور را مسئول شیوع کرونا می‌داند. او گفت دولت ترامپ چین را بابت ضربه‌ای که با کرونا به اقتصاد آمریکا زده پاسخگو خواهد کرد.
پنس گفت که دونالد ترامپ «قدرتمندانه در کنار متحدان آمریکا ایستاده اما همزمان از آنها مطالبه‌گری هم کرده است.» وی مدعی شد: «به لطف رهبری ترامپ کشورهای عضو ناتو اکنون مشارکت بیشتری در مقوله دفاع مشترک دارند.»

تبعیض‌های نژادی
از کاملا هریس پرسیده شد آیا فکر می‌کند در ماجرای تیراندازی به «برونا تیلور» عدالت رعایت شد یا خیر. وی به این سئوال پاسخ منفی داد.
او سپس به مرگ جورج فلوید هنگامی که در بازداشت پلیس بود اشاره کرد و گفت او «شکنجه شد و زیر زانوی یک افسر پلیس مسلح جانش را از دست داد.»
مایک پنس گفت که مرگ هر آمریکایی بی‌گناه موجب آزار او می‌شود. او در ادامه گفت: «من به نظام قضائی آمریکا اعتماد دارم.
پنس در ادامه از اعتراضات پس از مرگ جورج فلوید انتقاد کرد و گفت که مرگ این شهروند، توجیهی برای «آشوب و غارت» به وجود نمی‌آورد.

ایران
کاملا هریس در بخشی از این مناظره به انتقاد از خروج امریکا از برجام پرداخت و گفت: «او از توافق‌ها خارج شده است. به توافق هسته‌ای ایران نگاه کنید که ما را در موقعیتی قرار داده که کمتر ایمن هستیم چون آنها دارند چیزی می‌سازند که ممکن است به ایجاد یک زرادخانه هسته‌ای مهم ختم شود.»
وی در ادامه گفت: «مردم، ما همراه با دوستان و متحدانمان داخل آن توافق بودیم و به خاطر رویکرد یکجانبه دونالد ترامپ در سیاست خارجی و انزواگرایی‌اش، او ما را از این توافق خارج کرده و در موقعیت ناامن‌تر قرار داد.»
هریس گفت: «و چیزی که همیشه جزئی از قدرت کشور ما بوده، علاوه بر ارتش فوق‌العاده ما این بوده که ما به حرفمان پایبند می‌مانیم ولی دونالد ترامپ این را نمی‌فهمد. چون نمی‌داند صادق بودن یعنی چه.»
مایک پنس گفت: «ما در برابر کسانی که می‌خواهند به ما صدمه بزنند، قوی ایستاده‌ایم. وقتی که رئیس‌جمهور ترامپ وارد کاخ سفید شد، داعش بخشی از خاورمیانه که به اندازه پنسیلوانیا بود را گرفته بود؛ رئیس‌جمهور ترامپ نیروهای مسلح ما را به کار گرفت تا خلافت داعش را از بین ببرد و رهبر آنها البغدادی را بدون کشته شدن یک آمریکایی حذف کرد.»
پنس اضافه کرد: «شما درباره ورود مجدد به توافق هسته‌ای ایران صحبت می‌کنید؛ همان توافقی که در آن دولت قبلی 1.8 میلیارد دلار به اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی انتقال داد؛ رئیس‌جمهور ترامپ ما را از آن توافق خارج کرد و وقتی قاسم سلیمانی داشت برای صدمه زدن به آمریکایی‌ها به بغداد سفر می‌کرد، او را حذف کرد. آمریکا اکنون امن‌تر است و متحدانمان هم امن‌ترند.»
کاملا هریس در پاسخ به اظهارات پنس گفت: «شما به مسئله [سردار] سلیمانی اشاره کردید. بعد از حمله به سلیمانی، حمله متقابلی از سوی ایران به نظامیان ما در عراق انجام شد و آنها به ضربه مغزی مبتلا شدند. می‌دانید دونالد ترامپ این مسئله را چطور رفع و رجوع کرد؟ گفت آنها به سردرد مبتلا شده‌اند

نظرسنجی نشان داد: رقابت تنگاتنگ بایدن و ترامپ در ایالت‌های کلیدی آمریکا
نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های کلیدی این کشور رقابتی نزدیک به هم دارند.
 نظرسنجی مشترک رویترز-ایپسوس حاکی است جو بایدن نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا نسبت به دونالد ترامپ در ایالت فلوریدا پیشتاز است.
بر اساس این گزارش، نظرسنجی مذکور همچنین نشان می‌دهد که دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا رقابت سخت و نزدیکی در ایالت آریزونا دارند.
نظرسنجی رویترز نشانگر این واقعیت است که بایدن نسبت به ترامپ در ایالت فلوریدا بیش از 4 درصد جلوتر است و این رقم در ایالت آریزونا به 2 درصد رسیده است.
نظرسنجی مذکور در 6 ایالت ویسکانسین، پنسیلوانیا، میشیگان، کارولینای شمالی، فلوریدا و آریزونا انجام شده است.
در ایالت فلوریدا بایدن موفق به کسب 49 درصد آرا شده و این رقم برای ترامپ به 45 درصد رسیده است.
50 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که بایدن فرد بهتری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا است و 41 درصد ترامپ را فرد بهتری می‌دانند.
49 درصد رای دهندگان نیز بر این باورند که ترامپ گزینه بهتری برای اداره اقتصاد است و این رقم برای بایدن به 45 درصد رسیده است.
در ایالت آریزونا نیز بایدن موفق به کسب 48 درصد حمایت افکار عمومی شده و این رقم برای ترامپ به 46 درصد رسیده است

همه ما به تو افتخار کردیم
معاون‌رئیس جمهوری پیشین آمریکا و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری این کشور نسبت به معاون خود ابراز افتخار کرد.
 «جو بایدن»، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از مناظره «کاملا هریس»، معاون خود با «مایک پنس»، معاون «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری این کشور گفت که به او افتخار می‌کند.
وی گفت‌: «کاملا هریس، امشب همه ما به تو افتخار کردیم.»
مناظره انتخاباتی بین پنس و هریس در شهر «سالت لیک سیتی» در ایالت «یوتا» برگزار شد و هریس رئیس‌جمهور آمریکا ‌را به فرار مالیاتی و پرداخت تنها 750 دلار مالیات متهم کرد.
در این مناظره همچنین بر ویروس کرونا و اقدامات انجام شده توسط ترامپ برای جلوگیری از شیوع آن و نیز اوضاع اقتصادی و جنگ تجاری با چین تمرکز شد

ادعای ترامپ درباره ارائه واکسن کرونا تا قبل از انتخابات
رئیس جمهور آمریکا مدعی شد، چین به خاطر آنچه که بر سر آمریکا و جهان آورد بهای سنگینی خواهد پرداخت.
به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد، واکسن کرونا تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به بازار می‌آید.
ترامپ همچنین مدعی شد، چین به خاطر آنچه که بر سر آمریکا و جهان آورد بهای سنگینی خواهد پرداخت.
گفتنی است؛ آنتونی فائوچی، متخصص برجسته بیماری های عفونی آمریکا و رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی این کشور روز سه شنبه اعلام کرد: واکسن کرونا احتمالاً تا تابستان سال آینده یا پاییز برای اکثر آمریکایی‌ها در دسترس نخواهد بود. رابرت ردفیلد، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا ماه گذشته نیز اینگونه پیش بینی کرد

سی‌ان‌ان: کامالا هریس مناظره را از مایک پنس برد
«سی‌ان‌ان» ساعتی بعد از پایان مناظره معاونان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا میان «کاملا هریس» و «مایک پنس» خبر داد که نتیجه نظرسنجی این رسانه نشان می‌دهد که هریس این مناظره را برنده شد.
 بنا بر اعلام یک رسانه نزدیک به دموکرات‌ها، نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد که از نظر 59 درصد از بینندگان مناظره معاونان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، معاون «جو بایدن» این مناظره را برنده شد. 
«سی‌ان‌ان» گزارش داد: «از نظر اکثریت آمریکایی‌ها، سناتور کامالا هریس» در مناظره معاونان نامزدهای ریاست جمهوری این کشور عملکرد بهتری داشت و از نظر 59 درصد از رای‌دهندگان هریس پیروز شد و 38 درصد گفتند که مایک پنس معاون رئیس‌جمهور بهتر عمل کرد».
نظرسنجی این شبکه در حالی منتشر شده که نظرسنجی قبل از مناظره هریس و پنس هم نشان می‌داد که 61 درصد اعلام کرده بودند که از نظر آنها معاون بایدن برنده مناظره خواهد شد و 36 درصد گفتند انتظار دارند معاون ترامپ پیروز شود.
در نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان از مشارکت‌کنندگان درباره صلاحیت کامالا هریس و مایک پنس برای ریاست جمهوری این کشور هم سوال شد.
به اعتقاد 65 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سی‌ان‌ان، مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا صلاحیت ریاست جمهوری و فرماندهی کل قوا را دارد و 63 درصد هم گفتند هریس شایسته ریاست جمهوری است.
نظرسنجی سی‌ان‌ان پس از مناظره پنس و هریس از طریق تماس تلفنی و مصاحبه با 609 نفر از کسانی که به عنوان بیننده مناظره اسامی‌شان را ثبت نام کرده بودند، اتخاذ کرد.
مناظره معاونان ترامپ و بایدن در «سالت لیک سیتی» برگزار شد و نامزدهای معاونت ریاست جمهوری آمریکا درباره مسائل مختلف از کرونا گرفته تا مسائل سیاست خارجی از قبیل ایران اظهارنظر کردند

واکنش ترامپ و بایدن به مناظره پنس و هریس
ترامپ و بایدن نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به مناظره معاونان خود مایک پنس و کامالا هریس واکنش نشان دادند.
 "دونالد ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا در هنگام مناظره معاونین نامزد‌های ریاست جمهوری آمریکا در توئیتر خود نوشت: مایک پنس عالی دارد کار می‌کند و کامالا هریس ماشین گاف دادن است.  
"جو بایدن"، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز پس از مناظره معاونین نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در توئیتر خود نوشت: کامالا هریس، تو سبب افتخار همه ما شدی.
فیس بوک اعلام کرد تبلیغات سیاسی روی پلتفورم هایش تا زمان بسته شدن حوزه‌های رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را ممنوع می‌کند.
اعلامیه فیس بوک در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکابه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ فیس بوک اعلام کرد تبلیغات سیاسی روی پلتفورم هایش تا زمان بسته شدن حوزه‌های رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را ممنوع می‌کند.
گفتنی است، دیروز هم پایگاه اجتماعی فیس بوک بر روی مطلب دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که ویروس کرونا را ضعیف‌تر از آنفلوانزا خوانده بود، برچسب «حاوی اطلاعات گمراه‌کننده» زد و آن را حذف کرد.
 
نگرانی شبکه های اجتماعی آمریکا از بروز ناآرامی پس از انتخابات
شبکه اجتماعی فیسبوک پس از شرکت گوگل اعلام کرد: از زمان بسته شدن صندوق های رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تبلیغات سیاسی را به دلیل نگرانی از تبعات شمارش آرا، ممنوع می کند.
به گزارش مشرق به نقل از تارنمای آکسیوس، شرکت فیسبوک که مالک چندین پلتفرم شبکه اجتماعی غیر از خود فیسبوک است، اعلام کرد که از زمان بسته شدن صندوق های رای گیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر (13 آبان ماه)، تبلیغات سیاسی را دست کم تا یک هفته ممنوع خواهد کرد.
فیسبوک که دو هفته پس از اعلامی مشابه توسط شرکت گوگل این موضوع را مطرح کرده، دلیل این سیاست را کم کردن احتمال سر درگمی مردم درباره نتایج انتخابات یا مواجهه با پیام هایی برای گمراه کردن مردم درباره نتایج شمارش آرا عنوان کرده است.
این شرکت که مدت ممنوعیت تبلیغات سیاسی را دست کم یک هفته با احتمال تغییر اعلام کرده، همچنین گفت که سیاست های خود را به روزرسانی خواهد کرد تا دعوت (صریح یا ضمنی) از کاربران برای مشارکت در «نظارت مخرب بر صندوق های رای» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را ممنوع کند.
پیشتر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که همواره موضوع تقلب در انتخابات آینده ریاست جمهوری را مطرح می کند، از طرفداران خود خواسته بود که با حضور در محل های رای گیری بر نحوه اخذ رای مردم نظارت کنند.
گوگل نیز دو هفته پیش در اقدام مشابهی اعلام کرد با احتمال اینکه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حدود یک هفته طول بکشد، از زمان پایان رای گیری تبلیغات سیاسی در پلتفرم های این شرکت تا هفت روز ممنوع خواهد بود.
ترامپ در جریان نخستین مناظره با «جو بایدن» رقیب دموکراتش گفت: من از طرفدارانم می خواهم تا به پایگاه های رای گیری رفته و با دقت بر مسایل احتمالی و اوضاع نظارت داشته باشند. من از آن ها می خواهم که این کار را انجام دهند.

نظر شما