شناسهٔ خبر: 43244885 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پیام های تسلیت درگذشت استاد شجریان| شجریان یک نام همواره مانا…

صاحب‌خبر -

شفقنا-  استاد محمد رضا شجریان پس از تحمل دوره طولانی بیماری عصر امروز (پنجشنبه) در بیمارستان جم تهران درگذشت.

به گزارش شفقنا، پیام های تسلیت درگذشت محمدرضا شجریان در ادامه می خوانید:

وزیر امور خارجه ایران نیز درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفت. محمد جواد ظریف در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود در این زمینه نوشت: «بسم الله الرحمن الرحیم. از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر یادگاری که در این گنبد دوار بماند. با کمال تاسف و تاثر مطلع شدم اسطوره بزرگ هنر، موسیقی و آواز ایران زمین و سفیر پر افتخار پارسی گویان جهان، استاد محمد رضا شجریان در اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، رخت انا الیه راجعون بر تن کرد، تن خاکی را به خاکیان و جان و دل را به افلاکیان سپرد و از میان ما پرکشید.

برای آنانی که سالها با صدای روحانی این‌ شجره هنر ناب افطار کردند، عمری میهمان مناجات او در سحرگاهان بودند، و همراه همیشگی نغمه های دل انگیزش در خلوت و جلوت، بزم‌ و رزم و ضیافت و سیاحت بودند، محمدرضا شجریان یک نام همواره مانا است.

ضمن عرض تسلیت این مصیبت به همسر، فرزندان و خانواده این هنرمند فقید بویژه جناب همایون شجریان و همچنین دوستداران‌ و علاقمندان ایشان و نیز جامعه هنر و موسیقی، از خداوند رحمان و رحیم مسالت دارم که او را مشمول رحمت خاصه خود و میهمان ضیافت داوودی و نغمه خوانی فردوسیان در سرای باقی بگرداند. پروردگارا او را رهین الطاف و برکات بی پایان خود بدار. آمین یا رب العالمین.»

پیام تسلیت معاون اول رییس‌جمهور به مناسبت درگذشت استاد شجریان

معاون اول رییس جمهور در پیامی درگذشت استاد محمد رضا شجریان را به خانواده، اهالی فرهنگ و هنر و همه شهروندان ایرانی تسلیت گفت و برای آن هنرمند برجسته از خداوند بزرگ آمرزش مسالت کرد.

متن کامل پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت هنرمند نامی و چهره شاخص فرهنگ ایران استاد محمد رضا شجریان، ضایعه ای ملی است. هر ایرانی و هرکس که در دور و نزدیک این سرزمین به ادب و زبان فارسی و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی دلبسته است حق دارد که سوگوار فقدان این چهره نام آور و سخت کوش باشد. نام او به یقین در آینده نیز همچنان خواهد درخشید چنانکه میراثی گرانقدر در گذشته و حال داشته است.
این ضایعه سنگین را به خانواده، دوستان، شاگردان، اهالی فرهنگ و هنر و همه شهروندان ایرانی تسلیت میگویم و برای آن هنرمند برجسته از خداوند بزرگ آمرزش مسالت دارم.

دکتر ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور و سخنگوی دولت درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفت

شجریان رفت، ترکیب این دو کلمه برای فرهنگ، هنر و ادب ایران موجی از اندوه و تالم را در پی دارد.
همه ایرانیان با شجریان لحظات نابی را گذرانده اند. در باران های تند شمال “آه باران” و در شب های ساکت و پر ستاره کویر” شب سکوت کویر” را شنیدیم و با تمام وجود ” بر آستان جانان” سر نهادیم و ” معمای هستی” و “سر عشق” را از “ساز خاموش” شنیدیم در روزهای تلخ دیماه ۸۲ با صدای او به “سوگ بم ” نشستیم. ماه رمضان و روزه‌داری به نوعی با فرهنگ و روح ایرانیان با هر میزان از اعتقاد عجین است و بدون تردید در لحظات ناب افطار “ربنای شجریان” جزیی از هویت روزه‌داری ما شد. کدام ایرانی است که وقف جاریه او “ربنا” را با گوش جان نشنیده باشد؟؟
مدیون او هستیم برای همه لحظاتی که به واسطه صدای آسمانی‌اش معنا یافت، برای همه اشعاری که اوخواند و ما بارها و بارها شنیدیم ،اشعاری که اگر او نخوانده بود شاید هرگز به گوش اغلب ما هم نمی‌رسید. لحظات خوب خود را وامدار او هستیم. کمتر افرادی یافت می‌شوند که یک جامعه، لحظات خوب خود را با او تجربه کرده باشند و بشود تجربه مشترک خوب یک جامعه. او که با انتخاب اشعار غنی فارسی و تلفیق آن با موسیقی اصیل ایرانی شراب نابی ساخت که شنوندگان را تا ابد مست می کند و به لحظات جان می‌بخشد، برای او باید گفت ” مرد نکونام نمیرد هرگز” زیرا او در قلب همه ایرانیان جا دارد و “ثبت است برجریده عالم دوام ما”

پیام درگذشت جنیدی در پی درگذشت استاد شجریان

معاون حقوقی ریاست جمهوری با صدور پیامی در گذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.

به گزارش شفقنا متن پیام لعیا جنیدی به شرح زیر است:

به نام خداوند جان آفرین

ز ملک تا ملکوتش حجاب بردارند

هر آن که خدمت جام جهان نما بکند

درگذشت گوهر یگانه هنر آواز، زنده یاد استاد محمدرضا شجریان را به ملت شریف ایران و خانواده ارجمند ایشان تسلیت عرض می کنم.

استاد شجریان را نه تنها برای هنر بی همتایش که برای نقش انکارناپذیرش در تعمیق باورهای متعالی، مفاهیم عرفانی، ارزشهای اخلاقی و انسانی  و نیز ترویج زبان، فرهنگ و ادب فارسی می ستاییم.

بزرگانی چون او، بخش جدایی ناپذیر فرهنگ و هنر و هویت این سر زمین کهن و این ملت بزرگ هستند.

روحش شاد و یادش گرامی باد

در پی درگذشت استاد محمدرضا شجریان، علی لاریجانی پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش شفقنا، متن  پیام مشاور مقام معظم رهبری به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت هنرمند بلند آوازه و صاحب سبک کشورمان، استاد شجریان را به ملت عزیز، بخصوص هنرمندان فرهیخته و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنم.

صدای آشنای او از میراث اسلامی، ایرانی در دلها آرام گرفته و به یادگار می ماند. یادش گرامی باد.

از خداوند رحیم می خواهم که این سفر کرده گرامی را به نیکی بپذیرد و مورد غفران خویش قرار دهد.

 

وزیر بهداشت: استاد شجریان در عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین تکرار ناشدنی است

وزیر بهداشت در پی درگذشت محمدرضا شجریان سروده‌ای را در وصف او منتشر کرد و نوشت: استاد محمدرضا شجریان در عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین تکرار نشدنی است.

به گزارش شفقنا؛ دکتر سعید نمکی در پی درگذشت استاد محمدرضا شجریان در صفحه شخصی خود نوشت:

جامی است که عقل آفرین می‌زندش/ صد بوسه مهر بر جبین می‌زندش

این کوزه گر دهر چنین جام لطیف/ می‌سازد و باز بر زمین می‌زندش

“خیام”

در برگریز بی‌امان پاییز، هزاردستان آوازمان از شاخسار شعر و موسیقی سرزمین‌مان به آسمان بیکران عشق پرید و رفت تا بی‌پروا در آستان جانان بر سفره افطار روزه‌داران ربّنا بخواند و در سحرگاهان با مرغ سحر ناله مستانه سر دهد.

رفت ولی در زیر این سقف ساده بسیار نقش و در این گنبد فیروزه‌ای رنگ، سال‌ها و سال‌ها صدای لطیف مخملی‌اش گوش‌نواز مشتاقان موسیقی دلنواز این سرزمین خواهد بود.

واگویش آنچه از همجواری نازنینش با جانم آمیخته را می‌گذارم برای روزگاری که حالی خوش‌تر داشته باشم اما اکنون به این قناعت می‌کنم که استاد محمدرضا شجریان در عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین تکرار ناشدنی است.

یکی از سروده‌هایی که سال‌ها پیش در وصف صدای آسمانی‌اش تقدیمش کردم باز هم نثار روح لطیف و بی‌بدیلش می‌کنم:

صدایت پرنیان یاس‌ها

در خلوت مهتاب ایوانست

در این شبهای بغض آلود تنهایی

به بام خاطرم، لالایی آرام بارانست

صدایت، عطر شب بوهاست

نجوای پرستوهاست

به روی دامن صحرا

صدای ریزش اکلیل خورشید بهارانست

صدایت نرم

همچون رویش آرام گلهای بیابانست

صدایت گرم

چون شبهای وهم انگیز تابستان کاشانست

 

وزیر ورزش درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفت

مسعود سلطانی‌فر طی پیامی درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.

به گزارش شفقنا، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در پیامی در گذشت استاد مسلم موسیقی ایران،محمد رضا شجریان را تسلیت گفت.

متن پیام او به شرح ذیل است :

بسم الله الرحمن الرحیم

همدم لحظات عرفانی افطار، همراه دقایق روحانی سحر، زمزمه گر نواهای پرشکوه و نغمه گر نغمه های عاشقانه بار سفر بست و به سوی خدا رفت.

استاد محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران و همنوای مردم این سرزمین با کوله باری از عشق و ایمان چشم از جهان فرو بست و همه ما را به داغ سوگ خود نشاند.

این ضایعه بزرگ را خدمت خانواده آن مرحوم به ویژه به هنرمند شریف و عزیز، همایون شجریان و همچنین همه دوستدارانش تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای استاد محمدرضا شجریان طلب علو درجات دارم.

مسعود سلطانی فر

پیام تسلیت سیدرضا صالحی امیری درپی درگذشت محمدرضا شجریان

خبر تاسف بار درگذشت خسرو آواز ایران، استاد والامقام و گرانمایه محمدرضا شجریان موجب اندوه همه علاقه‌مندان آن یگانه آواز ایران شد.
️شجریان در طول عمر هنری خود همواره بازتاب صدای مردم روزگار خویش بود و نوای جاودانه‌اش معنوی‌ترین لحظات ایرانیان را رنگ و طعمی دوچندان می‌بخشید.
️او که دعای ربنا را با نوای بی‌بدیلش خواند و وقف ملت بزرگ ایران کرد، در زمره اساتیدی بود که چراغ فرهنگ موسیقی ایرانی را در طی چند دهه به سختی و با تحمل رنج‌های فراوان تا به امروز بر دوش کشید و شیوه آوازش بسیاری از ایرانیان را با ادبیات ایرانی و اشعار شاعران کهن ایران زمین مانوس کرد.
️امروز در فقدان قله آواز ایران، مرغ سحر ناله سر می‌کند و ملت بزرگ ایران سوگوار داغی تازه است.
️ضمن عرض تسلیت ، از درگاه حضرت حق برای ان عزیز سفرکرده طلب رحمت و مغفرت می نمایم
سیدرضا صالحی امیری

 

 

 پیام تسلیت وزیر ارتباطات به مناسبت درگذشت استاد شجریان

محمدجواد آذری جهرمی درگذشت استاد محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.

محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات در صفحه توییتر خود درگذشت استاد آواز ایران محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.

آذری‌جهرمی که در شبکه‌های اجتماعی مجازی جزو مسئولان فعال است، در صفحه اینستاگرام خود نیز پیام تسلیت منتشر کرد و نوشت: «مرغ سحر» پرواز کرد… تسلیت به همایون عزیز، خانواده‌ی ایشان و همه‌ی دوست‌دارانش🖤»

 

وزیر ارشاد در پیامی درگذشت شجریان را تسلیت گفت/ نوای استاد تاریخ حسّ و حال ایرانیان در نیم قرن گذشته است

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت محمدرضا شجریان در پیامی فقدان استاد آواز ایران را تسلیت گفت.

متن پیام سیدعباس صالحی بدین شرح است: درگذشت ترنم ماندگار ایران استاد محمدرضا شجریان موجب تأثر و تأسف عمیق گردید. شجریان نمای موسیقی اصیل ایرانی و از نمادهای هویت هنری این سرزمین است. وجوه متنوع استاد فقید، در کنار هوشمندی کم نظیر او در انتخاب مناسب از گنجینه گرانبهای شعر و ادب فارسی، آواز و موسیقی او را جاودان و نامیرا ساخت.

بخش مهمی از ادبیات ایران با نغمه او در گوش و جان نسل جوان و نوجوان راه‌یافت و آنان را با حکمت و ادب این سرزمین پرگهر آشنا و همراه ساخت. نوای استاد، تاریخ حسّ و حال ایرانیان در نیم قرن گذشته است. آثار او بازتاب حسرت‌ها و امیدها، نگرانی‌ها و دلبستگی‌ها و در یک کلام حال و هوای مردم خوب کشورمان بود.

اینجانب فقدان این هنرمند گرانمایه را به جامعه بزرگ هنری کشور، عموم علاقه مندان و بویژه به خانواده محترم استاد شجریان، تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال رحمت واسعه و آرامش ابدی برای آن مرحوم و صبر و بردباری بازماندگان معزز را آرزومندم.

شفقنا- محمدرضا عارف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیامی به مناسبت درگذشت استاد محمدرضا شجریان، صدای این استاد آواز ایران را عجین شده با فرهنگ و هویت ملی ایران دانست.

محمدرضا عارف: صدای استاد شجریان با فرهنگ و هویت ملی ایرانیان عجین شده است

به گزارش شفقنا، متن پیام عارف به شرح زیر است:

دلشده سرای امید سر بر آستان جانان نهاد و فرهنگ و ملتی را داغدار عروجش کرد.

استاد محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران که صدای او با فرهنگ و هویت ملی ما ایرانیان عجین شده است و  با صدای آسمانی و ملکوتی خود چه آن زمان که “ربنا” را مژده مبارک ماه رمضان ساخت و چه آن هنگام که با “مرغ سحر”ش زمزمه مشترک برای همه ما ساخت، تنها و تنها برای این مردم و مرز و بوم خواند و هدفی جز اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی نداشت و چه اندوهبار که با کج سلیقگی مدیران صدا و سیما در سالیان اخیر مردم ایران در زمان افطار از شنیدن ربنای استاد از این رسانه محروم ماندند.

با قلبی آکنده از اندوه غم فقدان استاد بزرگ ایران زمین، این ضایعه را به تمامی ملت ایران، دوستداران و ارادتمندان ایشان، فرزندان این استاد بزرگوار، به ویژه آقای همایون شجریان و سایر بازماندگان محترم تسلیت عرض می‌نمایم و برای آن مرحوم غفران الهی از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پیامی درگذشت استاد محمد رضا شجریان را تسلیت گفت

دکتر واعظی: یاد شجریان در قلب ایرانیان ماندنی است و نامش تا همیشه در تاریخ این سرزمین خواهد درخشید. از درگاه خداوند متعال برای ایشان آرزوی رحمت و غفران و برای خانواده گرامی‌شان، آرزوی صبر و تسلی خاطر می‌کنم.

حزب اعتماد ملی: صدای استاد شجریان در خوشی‌ها و ناخوشی‌ها همراه مردم بود

حزب اعتماد ملی در پیام تسلیت درگذشت استاد شجریان گفت: مردم، پرواز ابدیش را در اربعین سید و سالار شهیدان و در هشتادمین زاد روزش برای همیشه گرامی داشته و نام و یاد او را هیچ گاه فراموش نخواهند کرد

به گزارش شفقنا، متن پیام تسلیت حزب اعتماد ملی به شرح زیر است:

انّا لله و انّا الیه راجعون

از شمار دو چشم یک تن کم

و از شمار خرد هزاران بیش

گرچه بیماری مزمن و دوران طولانی و نفس گیر نقاهت استاد محمدرضا شجریان و خبرهای ضد و نقیضی که درباره شرایط استاد محمدرضا شجریان منتشر می شد بگونه ای بود که شنیدن خبر ناگوار پرواز ملکوتی ایشان را دور از انتظار نمی ساخت اما همچنان این خبر تلخ با همه واقعیتش بسیار باور ناپذیر به نظر می رسد.

صدای او، صدای رسایی که بیش از هفت دهه در کنار مردم و برای مردم بود. صدایی که در خوشی ها و ناخوشی‌ها و همراه با شادی‌ها و غم‌ها با مردم ماند و با آنها خواند و در زمانه‌ای که همگان برایش نسخه خاموشی و سکوت می‌پیچیدند و فریادش را نمی پسندیدند ترجیح داد که صدای رسای انقلاب علیه استبداد باشد و منادی آزادی، و از مرغ سحر بگوید و بخواند و خاموشی نگزیند.

یا در هنگامه یورش ناجوانمردانه لشکریان سیاهی و تباهی به مام میهن در کنار سربازان و مدافعان راست قامت میهن ایستاد و از ایستادگی خواند.

در عین حال همزمان با ابتذال در موسیقی و هنر نیز جنگید و سرسختانه بر هنر اصیل پای فشرد و در این راه سخت و ناهموار همراه با بزرگان شعر و موسیقی با تشکیل گروه چاوش شیدا موسیقی فاخر ایرانی را در صدر نشاند و این دنیای پر رمز و راز را به دوستداران هنر ، فرهنگ و موسیقی ایران معرفی کرد.

برای این مهم با زدن دست رد به سازهای غیر ایرانی تلاشی بزرگ را آغاز کرد که بتواند با ابداع سازهای ایرانی به این نیاز بزرگ روزگار خود پاسخی در خور دهد و برای معرفی هنر موسیقی ایران دهها سفر به اروپا و آمریکا رفت تا این صدا در درون مرزها و جغرافیای ایران به خاموشی نگراید.

در حوزه اجتماعی نیز هرگاه که به وجودش نیاز شد از همراهی با مردمانش پا پس نکشید چه در هنگامه زلزله بزرگ و مهیب بم که این شهر تاریخی را با خاک یکی و دهها هزار نفر را در خاک کرد و چه آن هنگامیکه یکی به ناصواب هم میهنانش را خس و خاشاک خواند، جوانمردانه ایستاد و خود را صدای خس و خاشاک مردم سرزمینش معرفی کرد.

مردم ایران که بیش از چهار دهه در کنار سفره های افطار و قبل از شنیدن صدای اذان با ترنم صدای آسمانیش که ربنا را زمزمه می‌کرد بهترین خاطرات خویش را با این صدای ماندگار ثبت و ضبط کردند پرواز ابدیش را در اربعین سید و سالار شهیدان و در هشتادمین زاد روزش برای همیشه گرامی داشته و نام و یاد او را هیچ گاه فراموش نخواهند کرد و البته بی مهری ها و کج رفتاری ها را با این استاد بزرگ را که دلش را شکست و روانش را آزرده ساخت نیز از یاد نخواهند برد.

حزب اعتماد ملی این ضایعه جبران ناپذیر را به تمام به ملت هنردوست و قدران ایران به ویژه به جامعه هنری تسلیت می گوید.

روانش شاد

نامش مانا

و یادش گرامی باد

 

سفارت سوییس در تهران: خاطره کنسرت‌های استاد شجریان در لوزان و زوریخ را عزیز خواهیم داشت

 

سفارت سوییس در تهران در پیامی درگذشت استاد آواز ایران را تسلیت گفت.

سفارت سوییس در تهران در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تسلیت صمیمانه به مناسبت درگذشت استاد محمدرضا شجریان. سوییس خاطره کنسرت‌های وی در لوزان و زوریخ را عزیز خواهد داشت.

ابراز همدردی دفتر سازمان ملل در تهران در پی درگذشت استاد شجریان

دفتر سازمان ملل در تهران در پیامی در توییتر درگذشت محمدرضا شجریان استاد آواز ایران را به خانواده و دوستداران او در ایران و جهان تسلیت گفت.

به گزارش شفقنا، دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران در پیامی در توییتر نوشت: خانواده سازمان ملل در تهران عمیقا با خانواده آقای شجریان و هوادارانش از ایران و سراسر جهان ابراز همدردی می‌کند.

سید عباس موسوی: فراق خسرو آواز و صدای سخن عشق نه کاری است خُرد

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در گذشت استاد شجریان را تسلیت گفت.

به گزارش شفقنا، سید عباس موسوی سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در توییتی نوشت: دلبر برفت و دلشدگان را خبر نکرد. فراق خسرو آواز و صدای سخن عشق نه کاری است خُرد. استاد شجریان در اربعین عاشقان آسمانی شد. نوای آسمانی شهریار بی بدیل هنر موسیقی در گنبد دوار ماناست. سوگ استاد را به خانواده محترم به ویژه یادگار دلبندشان همایون و همه دوستداران ایشان تسلیت می‌گویم.

پیام تسلیت رئیس اقلیم کردستان عراق در سوگ استاد شجریان

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در پیامی درگذشت استاد «محمدرضا شجریان» را تسلیت گفت.

به گزارش شفقنا، نیچروان بارزانی در این پیام نوشت:

تنها صداست که می‌ماند …

با نهایت اندوه، درگذشت خسرو آواز ایران زمین و اسطوره تکرار ناشدنی موسیقی را به خانواده محترم شجریان، جامعه هنری و دوستداران ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.

سفارت باکو در تهران‌: درگذشت ترنم ماندگار ایران موجب تأثر عمیق شد

سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با انتشار تصویری از استاد محمد رضا شجریان که وی را “ترنم ماندگار ایران” خوانده، درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت.

به گزارش شفقنا، در پیام سفارت جمهوری آذربایجان در تهران آمده است: درگذشت ترنم ماندگار ایران موجب تأثر و تأسف عمیق گردید. سفارت جمهوری آذربایجان در تهران فقدان غم انگیز استاد محمدرضا شجریان را به خانواده محترم، به ویژه یادگار دلبندشان همایون شجریان و تمامی ایرانیان هنر دوست تسلیت می‌گوید.

امیری: آثار استاد شجریان طلایه دار روحیه همگرایی و امید است

معاون امور مجلس رییس جمهوری با تسلیت درگذشت استاد آواز و موسیقی ایران «محمدرضا شجریان» به خانواده وی و جامعه هنری کشور در پیامی نوشت: آثار فاخر و ماندگار آن مرحوم طلایه دار روحیه همگرایی و امید است.

به گزارش شفقنا، در متن پیام تسلیت حسینعلی امیری به آمده است:

درگذشت استاد نامدار و پرآوازه عرصه هنر و موسیقی کشور «محمدرضا شجریان» موجب تاسف و تالم شد.

معاون پارلمانی رییس جمهوری با بیان این که «اینک آوای رسای ربنای شجریان به اجابت رسید و در جوار حق آرام گرفت»، تصریح کرد: سرمایه ارزشمند و چهره مانای موسیقی اصیل ایرانی، سالها با آثار فاخر و ماندگار آن مرحوم، مهمان سفره‌های نوروز و افطار ما و با سرودهای حماسی و باشکوه همچون «ایران ای سرای امید» همواره طلایه دار روحیه همگرایی و امید بوده است.

در پیام معاون پارلمانی رییس جمهوری همچنین آمده است که «اینجانب این ضایعه اسفناک را به خانواده محترم و سوگوار شجریان و جامعه هنرمندان و هنر دوستان تسلیت عرض کرده و برای آن مرحوم علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسالت می کنم.


پیام سید محمد خاتمی به همایون شجریان درپی درگذشت استاد آواز ایران

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات در پی درگذشت استاد محمدرضا شجریان پیامی صادر کرد.

متن پیام بدین شرح است؛

هنرمند گرانقدر جناب همایون شجریان

به نام پرودگار بزرگ که زیبا است و زیبایی را دوست دارد.

هنرمند بزرگ و بلند آوازه جناب محمدرضا شجریان چشم زیبابین از جهان فرو بست و بدیدار معبود شتافت.

من این مصیبت سنگین را به جنابعالی و دیگر بستگان داغدار و همه اصحاب فضل و فرهنگ و هنر و همراهان و شاگردان و انبوه دوستداران این بزرگ تسلیت می گویم.

بی گمان نام شجریان به عنوان هنرمندی صاحب مکتب و دارای ابداعات فراوان در یاد و خاطره فرهنگ و ادب و هنر فاخر این مرز و بوم درخشان و پر طنین باقی خواهد ماند.

روانش شاد و سلامتی و شکیبایی بازماندگان معزز و همه دوستداران آن فقید سعید روز افزون باد!

 

پیام تسلیت عبدالله عبدالله به مناسبت درگذشت شجریان

شورای عالی مصالحه ملی در پیوند به درگذشت استاد محمد رضا شجریان نوشت: محمد رضا شجریان، «میراث مشترک فرهنگی» کشورهای منطقه، معرفِ اشعار شاعران بزرگ زبان فارسی از جمله مولوی، حافظ، سعدی و فردوسی است.

شورای عالی مصالحه ملی در پیوند به درگذشت استاد محمد رضا شجریان، هنرمند و آوازخوان شهیر ایران اعلامیه ای با امضای عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان صادر کرد:

با تأسف شامگاه پنجشنبه استاد محمد رضا شجریان، هنرمند بزرگ و آوازخوان نام‌دار حوزه تمدنی ما و زبان فارسی، به دیار ابدی شتافت.

مرگ استاد شجریان، میلیون‌ها انسان را در سراسر کره خاکی به‌ویژه در کشورهای منطقه و فارسی زبان به ماتم نشاند و تکان داد.

محمد رضا شجریان، «میراث مشترک فرهنگی» کشورهای منطقه، معرفِ اشعار شاعران بزرگ زبان فارسی از جمله مولوی، حافظ، سعدی و فردوسی است.

شادروان شجریان آثار گران‌بهایی را به یادگار گذاشته که نام وی را ثبت تاریخ و جاویدانه می‌سازد. فقدان چنین هنرمندی پرناشدنی است.

بدین وسیله، مراتب همدردی و غم‌شریکی خویش را با خانواده استاد شجریان، مردم برادر و همسایه ایران و تمام کشورهای منطقه و فارسی‌زبان ابراز داشته و به روح ملکوتی استاد شجریان بهشت برین می‌طلبیم.

دوکتور عبدالله عبدالله

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

احمد مسجدجامعی: استاد شجریان سنت‌های نوینی را پایه گذاشت و ماندگار کرد

احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت استاد محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.

متن پیام بدین شرح است؛

“ایران، سرزمین هنر و هنرمندان بوده و هست. در دوره ما، بسیاری از اصحاب شعر و هنر و اندیشه، درخشیده‌اند. همه آنها در جایگاه رفیع خود، منزلتی درخور دارند و عزیزند و محترم.

استاد محمدرضا شجریان، یکی از جمع ایشان است که محضر بسیاری از پیشکسوتان روزگار خود را، به ویژه در حوزه شعر و آواز و موسیقی و خط و خوشنویسی، دریافت و با استعداد سرشار و پشتکار تحسین برانگیزش، از همه آنها به خوبی بهره برد و با تلفیقی از قدیم و جدید، سنت‌های نوینی را پایه گذاشت و ماندگار کرد.

مردم داری و میهن دوستی و توجه به گوهر انسانیت، در آثار ماندگار شجریان، مثال زدنی است، چراکه هنر او آمیخته با زندگی مردم و راز و رمز ایرانیت بود.

شاگردان مستقیم و غیرمستقیم او، عرصه هنر و به ویژه آواز و موسیقی را دگرگون کردند. تأکید شجریان بر انتخاب اشعار فاخر از شاعران کهن و نوپرداز و روایت او در قالب موسیقایی به بسط و ماندگاری زبان و ادب فارسی، در روزگار معاصر بسی مدد رسانید.

درگذشت او، بی‌شک ضایعه‌ای جبران ناپذیر است. این غم و اندوه را به خانواده محترم شجریان، خیل دوستدارانش و جامعه فرهنگ و ادب کشور تسلیت می‌گویم.

احمد مسجدجامعی
۱۷ مهر ۱۳۹۹

یونسکو: شجریان میراث جاودان موسیقی سنتی ایران بود

شفقنا- مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت درگذشت استاد محمدرضا شجریان، وی را میراث جاودان موسیقی سنتی ایران خواند که به پاس تعهد سستی ناپذیر او به آزادی هنر، نشانه‌ای افتخار جهانی را دریافت کرد.

اودری آزولای در پیام توئیتری نوشت: محمدرضا شجریان، اسطوره و میراث جاودان موسیقی سنتی ایرانی بود. به پاس خلاقیت بی‌نظیر و تعهد سستی ناپذیرش به آزادی هنر، نشان های افتخار پیکاسو و موتزارت یونسکو به او اهدا شده بود.

وزیر فرهنگ پیشین فرانسه در ادامه این توییت، خوانندگان را به شنیدن تصنیف شب وصل شجریان دعوت کرد.

استاد محمدرضا شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران که از وی با عنوان «خسرو آواز ایران» یاد می‌شود پس از تحمل دوره طولانی بیماری پنجشنبه شب در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.

مرحوم شجریان سال‌ها از بیماری ریه رنج می‌برد و طی روزهای اخیر به دلیل مشکلات ریوی و تنفس ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود.

استاد شجریان زادهٔ اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گِرمی (Grammy Awards) بود و سایت انجمن آسیا وی را به عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی کرد. همچنین روزنامه ونکوور سان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده بود.

مرحوم شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم‌هایی همچون دلشدگان، ابجد و زمستان و اجرای ده‌ها کنسرت داخلی و بین‌المللی شد.

نظر شما