شناسهٔ خبر: 43229985 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

افزایش انتقادها به سوء مدیریت دولت ترامپ در مقابله با شیوع کرونا؛

سايه شيوع کرونا در کاخ سفيد بر مناظره پنس-هريس

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- بیشتر آمریکایی‌ها دولت آمریکا را به علت سوء مدیریت در مقابله و کنترل ویروس کرونا مقصر می‌دانند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از گاردین، با توجه به نظرسنجی‌ها که نشان می‌دهد بیشتر آمریکایی‌ها اعتمادشان به توانایی ترامپ برای مقابله و کنترل ویروس از دست داده اند و دولت آمریکا را به خاطر سوءمدیریت در این باره مقصر می‌دانند، به نظر می‌رسد کار پنس به عنوان رئیس کارگروه مقابله با کرونا در کاخ سفید، برای دفاع از عملکرد دولت در این مناظره بسیار دشوار باشد.
این روزنامه در گزارشی به قلم تام مک کارتی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: پس از هفته‌ای که موجب تعجب درباره بی مبالاتی دولت ترامپ در مقابله با بحران شیوع کرونا شد، مایک پنس، معاون رئیس جمهور قرار است چهارشنبه شب در نخستین و تنها مناظره تلویزیونی خود با کامالا هریس، نامزد معاونت ریاست جمهوری دموکرات ها، از کاخ سفید دفاع کند.
پنس در مقابل هریس مجبور خواهد بود توضیح دهد که چگونه اجازه دادند ویروس هفته گذشته در کاخ سفید، کنگره و در میان کمک کنندگان به جمهوری خواهان سرایت کند، موجب بستری شدن رئیس جمهور در بیمارستان شود و شمار فزاینده‌ای از کارکنان، اعضای سرویس مخفی و پرسنل نظامی را آلوده کند.
پنس از جمله افرادی است که بیش از همه در معرض ویروس در کاخ سفید بودند، با این حال، دفتر وی اعلام کرد نه پنس و نه همسرش، کارن هنوز آلوده نشده اند. شاید رعب آورتر از همه برای پنس، این باشد که باید در برابر کامالا هریس، از (عملکرد) کاخ سفید دفاع کند؛ فردی که به خاطر استنطاق‌ها و بازخواست‌های شدیداللحن از ویلیام بار، دادستان کل گرفته تا برت کاوانا، قاضی دیوان عالی، معروف شده است.
کارتیک گاناپاتی، کارشناس راهبردی شرکت ام وی ام تی گفت: «شب مناظره، شب سختی برای پنس خواهد بود. از بسیاری جهات، شیوع ویروس (در کاخ سفید) نوعی استعاره در مورد عملکرد دولت ترامپ در مقابله با شیوع ویروس در سطح گسترده است. مایک پنس در موقعیتی قرار خواهد گرفت که مجبور به دفاع در برابر سناتور هریس خواهد شد. فکر می‌کنم سناتور هریس این استدلال کامل و روشن را ارائه خواهد کرد که آنچه در هفته گذشته در کاخ سفید دیده ایم، از بسیاری جهات به روشنی نشان می‌دهد که ما نیاز به رهبری متفاوتی داریم.»
هریس که دادستان کل سابق کالیفرنیاست، به عنوان نخستین زن رنگین پوستی که نامزد معاونت رئیس جمهور یکی از دو حزب اصلی شده است، در کانون توجه قرار خواهد گرفت. به گفته تحلیلگران سیاسی، چالش اصلی وی این خواهد بود که مناظره را معطوف به پنس و شکست‌های دولت ترامپ نگه دارد و کاری نکند که برتری قاطعی که به نظر می‌رسد او و جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری دموکرات‌ها در این رقابت‌ها دارند، از بین برود.
با توجه به این که ترامپ با 74 سال سن، پس از مثبت شدن جواب آزمایش کرونایش دوران نقاهتش را در کاخ سفید می‌گذراند و دموکرات‌ها هم نگران حفاظت از بایدن 77 ساله (در برابر آلوده شدن به ویروس) هستند، مسئله واضح و ناخوشایندی که شاید کسی مایل به پرداختن به آن نباشد، این واقعیت است که ممکن است یا پنس یا هریس در دوره بعدی به سمت ریاست جمهوری برسند.
جان هوداک، نائب رئیس مرکز مدیریت عمومی مؤثر در مؤسسه بروکینگز گفت: «با توجه به این که مناظره بین نامزد‌های معاونت ریاست جمهوری از 40 سال پیش آغاز شده است، این مناظره مهم‌ترین مناظره در نوع خود خواهد بود. آمریکایی‌ها با علم به این که یکی از آن دو نفر ممکن است به راحتی رئیس جمهور شود، این مناظره را تماشا خواهند کرد. آن‌ها این مناظره را تماشا خواهند کرد، نه به این خاطر که در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده اند، بلکه به این خاطر که جانشین (احتمالی) سمت ریاست جمهوری خواهند بود.»
در تحولی که نشانه تدابیر فوق العاده پیشگیرانه بهداشتی است که باید برای برگزاری مناظره اتخاذ شود و پیش پرده درگیری احتمالی دو نامزد در زمان مناظره به نظر می‌رسد، پنس و هریس قبل از مناظره بر سر اتخاذ تدابیر مناسب ایمنی درگیر جنگ لفظی شدند.
گروه بایدن-هریس خواستار ایجاد فضای بیشتر بین دو نامزد، و ایجاد حائلی محافظ برای جدا کردن آن‌ها از یکدیگر شد. اما سخنگوی پنس با به تمسخر گرفتن این پیشنهاد گفت: «اگر سناتور هریس می‌خواهد دورش یک دژ ایجاد کند، این کار را بکند.»
دستورالعمل‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری حاوی توصیه برای ایجاد حائل محافظ بین نامزد‌ها نیست، بلکه به جای آن به مایک پنس، که هفته گذشته، زمان زیادی را با گروه‌هایی گذرانده است که کرونا گرفته اند، توصیه کرد اصلاً در مناظره شرکت نکند و دو هفته خود را قرنطینه کند.
در نامه جسی شونا، پزشک پنس که سه شنبه منتشر شد، این توصیه نادیده گرفته شد. در این نامه بدون توجه به این سؤال که پنس در هفته گذشته با چه کسانی در تماس بوده، تصریح شده است: «مایک پنس با هیچ یک از افرادی که آزمایش کرونایشان مثبت شد، از نزدیک در تماس نبوده است.»
گروهی از سران دموکرات زن با ابراز خشم از بی مبالاتی و بی توجهی دولت ترامپ در خصوص ویروس، از پنس خواستند باز هم آزمایش دهد که منفی بودن جواب آزمایش قبلی اش تایید شود. این در حالی است که ترامپ قبل از مناظره هفته گذشته، آزمایش نداد.
کمیسیون مناظره اعلام کرد بین نامزدها، یک محافظ شیشه‌ای قرار داده خواهد شد، و هر کسی که ماسک نزند، به خارج از سالن مناظره راهنمایی خواهد شد.
تامی ویتور، مشاور سابق باراک اوباما دوشنبه در یک پادکست توصیه ساده‌ای به هریس کرد و به او گفت: «این کار را نکن! مایک پنس ممکن است فردا در حالی به آنجا بیاید که ناقل ویروس است. این مرا عصبانی می‌کند. اگر من بودم، این هفته مناظره نمی‌کردم.»
مناظره پنس و هریس قرار است ساعت 9:00 شب به وقت محلی در دانشگاه یوتا در سالت لیک سیتی برگزار شود. مجری مناظره، سوزان پیج، رئیس دفتر یو اس‌ای تودی در واشنگتن خواهد بود. دانشگاه برای دعوت از کمتر از 1090 تن از دانشجویان به عنوان مهمان قرعه کشی کرده است. حضار باید با ماسک و رعایت فاصله، در سالن مناظره بنشینند.
هریس و پنس برای آمادگی برای مناظره، با رقبای بدل مناظره کرده اند. پیت بوتیجیج، نامزد سابق ریاست جمهوری دموکرات‌ها به جای پنس، با هریس مناظره کرد و پَم بوندی، دادستان کل سابق فلوریدا به جای هریس، با پنس مناظره کرد.
در حالی که مناظره سال 2016 پنس با تیم کین، معاون هیلاری کلینتون، نامزد ریاست جمهوری دموکرات‌ها تقریباً فراموش شده است، احتمال خشم وی در مناظره با کامالا هریس وجود دارد.
هریس، دادستان سابق، به عنوان عضو کمیته قضایی سنا به بازخواست کردن منطقی و تهدیدآمیز شاهدان ستیزه جو، از جمله ویلیام بار، دادستان کل شهرت دارد. سناتور هریس سال گذشته (در جلسه کمیته قضایی سنا) ویلیام بار را به خاطر انجام تحقیقات با انگیزه سیاسی، تحت فشار قرار داد.
هریس در آن جلسه از بار پرسید: «آیا رئیس جمهور یا کسی در کاخ سفید هرگز از شما خواست یا به شما پیشنهاد کرد که درباره کسی تحقیق کنید؟» این سؤال هریس، ویلیام بار را به مِن و مِن کردن انداخت.
گاناپاتی، کارشناس راهبردی شرکت ام وی ام تی گفت: با این که بیماری کووید 19 در کانون بحث‌های سیاسی در هفته‌های پایانی مبارزات انتخاباتی آمریکا قرار گرفته است، هریس همچنین می‌تواند پنس را به خاطر موضع دولت ترامپ در خصوص وضعیت فوق العاده آب و هوایی، عدالت نژادی و عدالت کیفری تحت فشار قرار دهد. وی افزود: «امیدوارم سناتور هریس در تله مشاجره بر سر این که چه کسی در اجرای نظم و قانون بهتر است، نیفتد. این دام را ستاد انتخاباتی ترامپ پهن کرده است که می‌خواه نژادپرستان را (در آمریکا) تحریک کند.»

نظر شما