شناسهٔ خبر: 4322607 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرخبر | لینک خبر

نفس زمین را به شماره نیندازیم

امروز چه هوا خوب باشد و چه بد، هر آن کس که دوست‌دار طبیعت است، دل را به دریا زده و با کوله‌باری از آذوقه‌های ریز و درشت، به دل طبیعت پناه می‌برد تا برای یک روز هم که شده، میهمان طبیعت باشد.

صاحب‌خبر -

شهرخبر، باز هم سیزده بدر یا همان روز طبیعت از راه رسید تا مردمان این دیار در این روز و برای اینکه ثابت کنند دوستدار طبیعت هستند، به دامان طبیعت پناه ‌می‌برند و یک روز را در کنار طبیعت سپری می‌کنند، اما آنچه که بیش از همه اهمیت دارد، این است که تا چه حد می‌توانیم در این روز، میهمان خوبی برای طبیعت باشیم، روزی که باید مراعات حال زمین را بکنیم، چراکه نفس‌های زمین این روزها به شماره افتاده است.

شاید همه‌ی ما بارها نکاتی را در خصوص حفاظت از محیط زیست در روزی که به‌نام طبیعت نام‌گذاری شده است، شنیده باشیم، اما بد نیست بدانیم برای حفظ سلامت محیط زیست و جلوگیری از تخریب طبیعت بکر مناطق مختلف کشور، بهتر است در روز سیزده بدر از رها کردن مواد شوینده و نیز سوزاندن و دفن زباله‌ها خودداری کنیم، چون طبیعت مادر حقیقی انسان‌ها و سرمایه‌ی همه نسل‌ها است، از همین‌رو نباید به علت تفریح چند ساعته در روزی مثل امروز، خسارت‌هایی به اندازه هزاران سال به طبیعت وارد کنیم.

بیائیم در این روز، مراقب رودخانه‌ها، چشمه‌های آب و مراتع باشیم و از رها کردن مواد شوینده و سمی و نیز انبوه زباله‌ها بر روی فضاهای سبز و چمنزارها و نیز سوزاندن زباله‌ها در طبیعت به شدت پرهیز کنیم، چون کارشناسان معتقدند که آلوده شدن رودخانه‌ها به مواد سمی و نیز تشعشعات ناشی از دفن و سوزاندن زباله‌ها، تهدید جدی برای سلامت محیط زیست است، از این‌رو باید با دقت در جمع‌آوری زباله‌ها در این روز، بتوان گامی بلند در راستای سلامت محیط زیست برداشت.

بی‌شک همه دوست داریم در این روز با درست کردن آتش، گرمای دوچندانی را به شادی‌هایمان ببخشیم، اما یادمان باشد که بهتر است در این روز از ایجاد آتش در نزدیکی گیاهان خودداری کنیم. از طرفی خانواده‌ها باید مراقب کودکان خود نیز باشند تا به علت تفریحات خود، لانه‌های حیوانات و پرندگان را تخریب نکنند. علاوه بر این، دوست‌داران طبیعت باید در این روز، پس از استفاده از مکانی که در آن مستقر شده و در کنار خانواده تفریح می‌کنند، آن محیط را به حالت اولیه خود برگردانده و از تخریب طبیعت جلوگیری کنند.

یادمان باشد، امروز که نفس می‌کشیم، به خاطر وجود همین طبیعت است، اگر امروز از سختی‌های روزگار به جای دنجی نیاز داریم، این طبیعت است که ما را با آغوش باز پذیراست، از یاد نبریم که امروز ما مهمان طبیعت هستیم، پس بیائیم در روزگاری که زمین، حال و روز خوشی ندارد، نفس او را بیش از این به شماره نیندازیم.

ایسنا

نظر شما