شناسهٔ خبر: 43221250 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

به همت سازمان فرهنگی هنری؛

آواز‌هايي براي اربعين منتشر شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- آلبوم مرثیه ناتمام شامل آواز‌هایی برای اربعین به همت مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت مرکز موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، این آلبوم با آواز چهار خواننده موسیقی دستگاهی ایران امیر مداح، سید هاشم احمدوند، رضا طیبی و حمید خزایی با اشعاری از محمد علی بهمنی، علیرضا قزوه، غلامرضا طریقی، غزاله شریفیان، سید محمد مهدی شفیعی، میلاد عرفان پور، بیت ا... جعفری و محمد مهدی سیار در هشت قطعه تولید شده است.
در این آلبوم برای فرهنگ سازی صحیح در موسیقی عزاداری به بهره گیری از دستگاه‌ها و آواز‌های ایرانی از جمله راست پنجگاه، سه گاه، نوا، چهارگاه، شوشتری و دشتی پرداخته شده است.
هنر آواز خوانی، از دیر باز در آئین‌های سوگواری و تعزیه سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) حضوری پررنگ، جدی و انکارناپذیر داشته است، به گونه‌ای که برترین تعزیه خوانان گذشته، برترین آوازخوانان دوره خود نیز بوده اند. آواز خوانانی مسلط به زیر و بم، فراز و فرود، ظرایف این هنر ملی ایران و علاوه بر این به اعتقاد بر رستاخیز کربلا، که با شور و شوق تمام، نغمات جان بخش خود را سرداده اند.
این اثر که با حضور شاعران و آواز خوانانی از سه نسل مختلف آماده شده است، نشانه‌ای از ادامه حیات پرافتخار دو هنر شعر و آواز و تلفیق هنرمندانه این دو، در این مرز و بوم و تلاشی برای ادای دین و پاسداشت حادثه عاشورا، به منظور فرهنگ سازی صحیح ارائه اثر هنری فاخرمرتبط با این واقعه تاریخی در عصر حاضر است.

مستند‌هایی برای ثبت موسیقی نواحی ایران تولید می‌شود
مدیرکل ارشاد استان کرمان درخصوص برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: قطعاً امسال با توجه به شرایط بیماری کرونا وضعیت خاصی در کرمان و محل برگزاری جشنواره در پیش داریم و تفاوت‌هایی در نحوه و رویکرد برگزاری وجود دارد که خوشبختانه از ماه‌های گذشته در ستاد سیاست‌گذاری جشنواره با حضور آقای حسینی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین آقای فدایی استاندار کرمان، به این موضوع پرداخته شده و کمیته اجرایی نیز تاکنون چندین نشست در تهران و کرمان برگزار کرده است و نهایتاً برای نیمۀ نخست آبان و هفته وحدت برای میزبانی و برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران برنامه‌ریزی خواهیم کرد.
آقای محمدرضا علیزاده درخصوص اجرا‌ها گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا قاعدتاً در شهرستان‌ها اجرا نخواهیم داشت و اجرا‌های صحنه‌ای نیز بدون حضور مخاطبان برگزار می‌شود. همچنین با تدابیر شورای سیاست‌گذاری و کمیتۀ اجرایی، برای ماندگاری و ثبت موسیقی نواحی مستند‌هایی تولید خواهد شد.
مدیرکل ارشاد کرمان درباره جزییات جشنواره خاطرنشان کرد:جشنواره شامل دو بخش خواهد بود یک بخش شامل اجرا‌های زنده در کرمان است که تلاش می‌کنیم در فضای مجازی پخش شود و جمعیت اندکی نیز با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در سالن‌ها حضور داشته باشند. پیش‌بینی ما آن است که نهایتاً 90 نفر مهمان داشته باشیم. بخش بعدی که بخش مهم و عمده جشنواره است، تولید مستند از بزرگان و پیشکسوتان و هنرمندان مؤثر در حوزۀ موسیقی نواحی ایران است که هماهنگی‌های نهایی درحال انجام است.
آقای علیزاده درباره تولید مستند از هنرمندان گفت:کمیته علمی زیرنظر دبیرتخصصی جشنواره تشکیل شده است تا تصمیم‌گیری شود مستند‌ها از چه افراد و هنرمندانی تهیه شود و این کار قبل از شروع جشنواره آغاز خواهد شد و ادامه‌دار خواهد بود و احتمالاً تولید این مستند‌ها تا پایان امسال به طول خواهد انجامید.
وی گفت: این مستند‌ها سبب ماندگاری موسیقی نواحی خواهد شد، یعنی تفاوت اصلی جشنوارۀ امسال مستند‌هایی است که درباره هنرمندان موسیقی نواحی ایران تولید خواهد شد. خوشبختانه تعاملات خوبی در استان کرمان با صدا و سیمای مرکز کرمان و اداره‌کل میراث فرهنگی و شهرداری این استان البته با محوریت استانداری کرمان داشتیم تا برنامه‌ها به نحو احسن انجام شود و شاهد جشنواره‌ای متفاوت نسبت به جشنواره‌های گذشته در این استان باشیم و شاید به جشنواره امسال باید بیشتر نگاه کیفی داشته باشیم.
وی درباره شرایط برگزاری در ایام کرونا افزود: تعداد مهمان‌هایی که قرار است در این جشنواره حضور داشته باشند بسیار کمتر از سال قبل است و قاعدتاً هتل‌ها و مراکز اقامتی را نمی‌توانیم به صورت مشترک استفاده کنیم. ضمن اینکه درباره رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ضوابط بهداشتی، مجوز‌های ستاد کرونای استان کرمان را دنبال خواهیم کرد و با توجه به شیوه نامه‌های بهداشتی، قطعاً تلاش می‌کنیم مسائل بهداشتی کاملاً رعایت شود تا ان شاءالله مشکل خاصی پیش نیاید. همچنین از مهمان‌هایی که قرار است در این جشنواره حضور داشته باشند، آزمایش کرونا گرفته خواهد شد تا با اطمینان از نداشتن بیماری در جشنواره حضور پیدا کنند.
مدیرکل ارشاد کرمان درباره آنلاین و آفلاین بودن جشنواره گفت: این جشنواره قرار است بیشتر به شکل برخط در فضای مجازی پخش شود و بخشی از برنامه‌ها نیز به شکل غیر برخط (آفلاین) پخش می‌شود. ضمن اینکه برخلاف سال گذشته و به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، نمایشگاه ساز برگزار نخواهیم کرد، زیرا نمایشگاه باعث تجمع افراد و علاقه مندان می‌شود و قاعدتاً مشکل ایجاد خواهد کرد.
آقای علیزاده افزود: از نظر اعتباری، نسبت به سال گذشته افزایش اعتبار بسیاری صورت نگرفته است و امسال با توجه به اینکه قرار است مستند‌هایی تولید شود، هزینه‌هایمان بالاتر خواهد رفت و نسبت به سال گذشته، منابع بیشتری را باید تأمین کنیم. در حال رایزنی هستیم تا امسال بودجۀ بیشتری به جشنواره اختصاص یابد.

نظر شما