شناسهٔ خبر: 43212497 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رژه کرونا در کاخ سفید همزمان با بازگشت ترامپ

همزمان با بازگشت پر حرف و حدیث رئیس‌جمهور آمریکا به کاخ سفید پس از ترخیص از بیمارستان رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند شمار زیادی از مقامات کاخ سفید کرونا گرفته‌اند و ویروس در کاخ سفید رژه می‌رود.

صاحب‌خبر -


سرویس خارجی-

«دونالد ترامپ» که صبح پنج شنبه گذشته از ابتلای خود به کرونا خبر داده و روز جمعه پس از وخامت حالش راهی بیمارستان نظامی «والتر رید» در حومه واشنگتن شده بود دیروز به کاخ سفید بازگشت. با این رویداد و طی یکی دو روز گذشته حرف و حدیث‌های زیادی درباره صحت و سقم ابتلای ترامپ به کرونا و همچنین گزارش‌های ضد و نقیض درباره وضعیت وی در بیمارستان منتشر شده است و بسیاری از رسانه‌ها خواستار
شفاف ‌سازی کاخ سفید در این زمینه شده‌اند.
 رئیس‌جمهور آمریکا در اولین پیام ویدئویی خود بعد از ترخیص و انتقال از بیمارستان به کاخ سفید ضمن تأکید بر اینکه درس‌های زیادی از «کووید-۱۹» آموخته است، از مردم کشورش خواست که هیچ واهمه‌ای از کرونا نداشته باشند. ترامپ در حالی از مردم آمریکا درخواست کرد که از کرونا واهمه‌ای نداشته باشند که طبق جدیدترین گزارش‌ها تاکنون بیش از 215 هزار آمریکایی قربانی این ویروس ناشناخته شده‌اند و بیش از ۷ میلیون و 600 هزار آمریکایی دیگر هم به آن آلوده شده‌اند.
انتقادهای گسترده از ترامپ
رئیس‌جمهور آمریکا در اولین سخنرانی خود در کاخ سفید بعد از ترخیص از بیمارستان گفت درس‌های زیادی از کرونا گرفته است اما به نوشته رسانه‌ها برداشتن ماسک در حین سخنرانی نشان داد که او در واقع چیزی از کرونا نیاموخته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ترامپ با برداشتن ماسک خود در حالی که هنوز معلوم نیست از این بیماری بهبود یافته یا نه، آمریکایی‌ها را تشویق کرد که از کرونا نترسند. وی که گویا گمان می‌کند از بند بیماری رهایی پیدا کرده، در این سخنرانی این‌طور موضع گرفت: «اجازه ندهید بر شما مسلط شود. از آن نترسید... من بهتر هستم، شاید هم مصونیت دارم، نمی‌دانم! بیرون بروید، مراقب باشید».
«ویلیام شفنر» استاد رشته بیماری‌های عفونی و پیشگیری پزشکی در دانشگاه وندربیلت در واکنش به این اظهارات و اقدام ترامپ گفت: «وقتی که او گفت نباید از کووید ترسید، من وحشت‌زده شدم. این بیماری است که روزانه هزار نفر را به کام مرگ می‌کشد، اقتصاد را ویرانه کرده و مردم را از اشتغال باز داشته است. این ویروسی است که باید از آن ترسید». «کریس کانس» سناتور دموکرات نیز در پیامی توئیتری نوشت: «این شکست غم‌انگیز یک رهبر است».«جو بایدن» رقیب انتخاباتی ترامپ نیز با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر خود و مقایسه ماسک زدن خودش و ترامپ، نوشت: «ماسک‌ها اهمیت دارند. آنها جان مردم را نجات می‌دهند».
مشکل تنفسی ترامپ
اما در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا در اولین پیام ویدئویی خود بعد از ترخیص از بیمارستان حال جسمانی خود را «بسیار عالی» توصیف کرده بود، ویدئوهایی منتشر شده که نشان می‌دهد او همچنان دچار مشکل تنفسی است. پایگاه اطلاع‌رسانی «نیوزیلند هرالد»، در این باره گزارش کرده، زمانی‌که ترامپ از پله‌های کاخ سفید بالا می‌رفت تا برای جمعیت دست تکان دهد و بیانیه ویدئویی دهد، با جسارت درباره ایمن شدن خود در برابر «کووید-۱۹» سخن به میان می‌آورد اما ویدئوی دیگری منتشر شده که موجب شده بسیاری درباره سلامت رئیس‌جمهور ۷۴ ساله آمریکا دچار تردید شوند. ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد قبل از آن که او ماسک را از مقابل دهانش بردارد، از پله‌ها بالا می‌رود و سپس به نظر می‌رسد در حالی که از جمعیت قدردانی می‌کند و کت خود را مرتب می‌کند، در نفس کشیدن دچار مشکل است. این کلیپ ویدئویی به سرعت در شبکه اجتماعی توئیتر پخش شد و برخی از آن به عنوان شواهدی در نظر گرفتند که نشان می‌دهد ترامپ بسیار سخت‌تر و دشوارتر از آنچه که ظاهراً نشان می‌دهد با کرونا و غلبه بر آن درگیر شده است. یکی از پرستاران بخش
«آی سی یو» نیز بعد از مشاهده این فیلم خاطرنشان کرد که ظاهراً ترامپ احساس ناراحتی می‌کند و به سختی برای نفس کشیدن تلاش می‌کند.
رژه کرونا در کاخ سفید
برخی گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی حاکی است با ابتلای ترامپ، وحشت در کاخ سفید حکمفرما شده و «ویروس در کاخ سفید رژه می‌رود». منابع خبری دوشنبه شب به وقت تهران از ابتلای  شمار دیگری از  کارکنان کاخ سفید به ویروس کرونا خبر دادند.
«جان سانتوسی» خبرنگار شبکه خبری «ای‌بی‌سی نیوز»
در توئیتی از ابتلای «چاد گیلمارتین»، دستیار سخنگوی کاخ سفید به کرونا خبر داد. «جنیفر جیکب» خبرنگار شبکه خبری «بلومبرگ» نیز با تایید این خبر اعلام کرد علاوه‌بر چاد گیلمارتین، «کارولین لیویت» دیگر دستیار سخنگوی کاخ سفید نیز به کرونا مبتلا شده است. این در حالی است که نتیجه آزمایش تشخیص ابتلا به «کووید-۱۹» برای «کایکلی مک‌اینانی»، سخنگوی کاخ سفید  نیز مثبت گزارش شده است. «هوپ هیکس»، دستیار ترامپ، «نیک نولا»، محافظ شخصی او و برخی از دیگر کارکنان کاخ سفید نیز در روزهای گذشته به این ویروس مبتلا شده‌اند.
روزنامه «یو‌اس‌ای‌تودی» هم نوشته با مثبت شدن نتیجه آزمایش مک‌اینانی، اکنون ۹ نفر از نزدیکان ترامپ به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. شبکه خبری «ان‌بی‌سی» چند روز پیش گزارش داده بود بعد از مثبت شدن نتیجه آزمایش ابتلای «دونالد ترامپ» به بیماری «کووید-۱۹» کاخ سفید در هراس فرو رفته است.
روزنامه واشنگتن پست هم در گزارشی تحت عنوان «افزایش نگرانی‌ها در میان کارکنان کاخ سفید به علت شیوع ویروس کرونا» نوشته: «کیت‌اندرسون براور که برای نگارش کتاب جدیدش مصاحبه‌هایی را با کارمندان سابق کاخ سفید انجام داده است می‌گوید بیشتر کارکنان کاخ سفید را سیاه‌پوستان و لاتین‌تبار‌ها تشکیل می‌دهند و بیشترشان مسن و سالخورده هستند». همزمان خانواده قربانيان کرونا در آمريکا با چيدن 20 هزار صندلي خالي مقابل کاخ سفيد به سياست‌هاي دولت در مقابل کرونا اعتراض کردند.
درخواست فوری 26 کشور جهان
خبر دیگر از کرونا اینکه چین و ۲۵ کشور دیگر خواستار لغو فوری تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی برای تضمین واکنش موثر به شیوع جهانی کووید-۱۹ شده‌اند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «ژانگ جون»، سفیر چین در سازمان ملل از طرف ۲۶ کشور در نشست کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «اقدامات اجباری یک‌جانبه نقض منشور سازمان ملل و چندجانبه‌گرایی هستند و با جلوگیری از رفاه جمعیت در کشورهای آسیب‌دیده و تضعیف حق بهداشت مانع از حقوق بشر می‌شود.در بین این کشورها که از این بیانیه حمایت کردند 6 کشوری وجود دارند که با تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا یا دیگر کشورهای غربی مواجه هستند که شامل کوبا، کره‌شمالی، ایران، روسیه، سوریه و ونزوئلا می‌شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما