شناسهٔ خبر: 43205189 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین اخبار از درگیری های قره باغ؛

ارمنستان خواستار آتش‌بس فوری شد/ شرط جمهوری آذربایجان برای مذاکره و آتش بس

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دولت ارمنستان با درخواست برای توقف درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ، درباره هرگونه حل مناقشات بر سر این منطقه با جمهوری آذربایجان از طریق اقدام نظامی هشدار داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، وزارت خارجه ارمنستان امروز (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای بر لزوم برقراری آتش‌بس با جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» تاکید کرد.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است: «ارمنستان بر لزوم آتش‌بس فوری [در قره‌باغ] صحه می‌گذارد... ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که هیچ جایگزینی برای فرایند صلح و راهکار مسالمت‌آمیز جهت فیصله دادن به این مناقشه وجود ندارد».
این وزارتخانه ضمن تقدیر از بیانیه وزرای خارجه گروه مینسک در سازمان همکاری‌های امنیتی اروپا مبنی بر محکومیت حملات به مناطق غیرنظامی، گفت: «هر اقدامی برای فیصله دادن این [مناقشه] از طریق نظامی، با قاطعیت ناکام گذاشته می‌شود».
پیشتر، وزرای خارجه روسیه، آمریکا و فرانسه به عنوان روسای «گروه مینسک» درباره درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» بیانیه منتشر و این درگیری‌ها را محکوم کردند.

بیانیه کشور‌های عضو پیمان مینسک در محکومیت جنگ قره باغ
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزرای خارجه کشور‌های عضو پیمان مینسک متشکل از سه کشور فرانسه، روسیه و آمریکا در بیانیه‌ای، تشدید خطرناک تنش‌ها در منطقه قره باغ را محکوم و جنگ در این منطقه را تهدید غیرقابل قبول برای ثبات منطقه دانستند.
وزرای خارجه روسیه، آمریکا و فرانسه به عنوان روسای «گروه مینسک» درباره درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» بیانیه منتشر و این درگیری‌ها را محکوم کردند.
در حالی که درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی وارد دهمین روز خود شده است، وزرای خارجه سه کشور عضو گروه مینسک که از 1992 برای حل این مناقشه در حال ایفای نقش و میانجیگری هستند، در خصوص این درگیری‌ها بیانیه صادر کردند.
وزرای خارجه روسیه، آمریکا و فرانسه در واکنش به درگیری‌های شدید اخیر بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی بیانیه مشترک صادر کردند.
در بیانیه سرگئی لاوروف، مایک پامپئو و ژان ایو لودریان، وزرای خارجه روسیه، آمریکا و فرانسه «به شدیدترین نحو» تشدید بی سابقه خشونت‌ها را محکوم کردند.
آنها همچنین گزارش‌های منتشر شده مبنی بر حملات به مراکز غیرنظامی اراضی جمهوری آذربایجان، ارمنستان و منطقه قره باغ کوهستانی را محکوم کردند و این حملات را تهدیدی غیرقابل قبول برای ثبات منطقه خواندند.
وزرای خارجه گروه مینسک از طرف‌های درگیری‌ها بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی خواستند «فورا و بدون پیش شرط، آتش‌بس را بپذیرند».
لاوروف، پامپئو و لودریان همچنین بر آمادگی و عزم گروه مینسک و سازمان امنیت و همکاری اروپا برای کمک به کاستن از تنش‌ها و میانجیگری تاکید کردند.
آنها در بخش پایانی بیانیه مشترکشان بر ادامه تعامل گروه مینسک با طرف‌های درگیری بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی تاکید کردند و از باکو و ایروان خواستند بر اساس اصول و اسناد بین‌المللی شناخته شده، فرایند حل مناقشه را از سر گیرند.

دهمین روز درگیری‌ها در منطقه مورد مناقشه قره باغ
وزارت دفاع آذربایجان از ادامه درگیری در منطقه قره باغ و انهدام تجهیزات نظامی ارتش ارمنستان خبر داد.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در پایگاه خبری روز سه شنبه اعلام کرد، دو موشک انداز ، یک واحد توپخانه‌ای و انبارمرکزی تسلیحات ارمنستان در منطقه "بالوجا" منهدم شدند.
"واقف درگاهلی" رئیس اداره اطلاع رسانی این وزارتخانه ضمن کذب و بی اساس خواندن ادعای ارمنستان مبنی بر کشته شدن 200 نیروی آذربایجان در درگیری‌های دیروز گفت: ارتش ارمنستان تلفات و خسارات زیادی را متحمل و مجبور به عقب نشینی شده اند.
واقف درگاهلی از تداوم درگیری‌ها در همه خطوط، بویژه در منطقه "جبرائیل " و "فضولی" خبر داد.

کشته شدن 200 نفر از نیروهای آذربایجان
وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که 200 نفر از نیروهای آذربایجان کشته شدند.
وزارت دفاع ارمنستان‌ همچنین اعلام کرد نیروهای ارمنستان در چارچوب یک نقشه تاکتیکی وانمود کرده اند که از برخی مناطق عقب نشینی می کنند و نیروهای آذربایجان‌ با این تصور که نیروهای ارمنی در حال عقب نشینی هستند به سمت این مناطق هجوم آورده اند که با شلیک توپخانه ارمنستان روبرو شده و با بجا گذاشتن 200 کشته از منطقه فرار کرده اند.

ارمنستان: آرامش به منطقه مرزی بازگشت
سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان از برقراری آرامش در مرز با جمهوری آذربایجان خبر داد و تأکید کرد که تمامی مسئولیت ادامه تنش‌ها برعهده جمهوری آذربایجان خواهد بود.
«شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان امروز (سه‌شنبه) در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، از برقراری آرامش در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر داد.
وی در این پیام تصریح کرد: «بعد از چندین درخواست جامعه بین‌الملل برای آتش‌بس فوری در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی)، شب نسبتاً آرامی در مرز داشتیم. در صورت تنش‌های بیشتر، کل مسئولیت برعهده رهبری نظامی-سیاسی (جمهوری) آذربایجان خواهد بود».

گفتگوی تلفنی رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر ارمنستان
کاخ کرملین مسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با نیکول پاشینینان نخست وزیر ارمنستان، تلفنی گفتگو و درباره تازه‌ترین تحولات منطقه مورد منازعه قره باغ که در چند روز اخیر شاهد عملیات نظامی بوده است، بحث و تبادل نظر کرد.
در ادامه بیانیه کرملین آمده است: این گفتگوی تلفنی به پیشنهاد طرف ارمنی انجام شده است و در آن به رویارویی مسلحانه رو به گسترش در منطقه قره باغ که خسارت‌های زیادی برای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در پی داشته و باعث جان باختن شماری از غیرنظامیان شده است، پرداخته شد.
همچنین پوتین در این گفتگوی تلفنی، بر ضرورت پایان "اقدامات خصمانه" در منطقه قره باغ تأکید کرد.

آزادسازی چندین روستا در شهرستان «جبرائیل» جمهوری آذربایجان
رئیس جمهوری آذربایجان از آزادسازی چند روستای دیگر شهرستان «جبرئیل» این کشور از تصرف ارمنستان خبرداد .
رئیس جمهوری آذربایجان در پیام توئیتری خود اعلام کرد روستاهای "شیخ علی آغالی، ساریجانلی و مزره شهرستان جبرئیل و نیز چندین بلندی استراتژیک دیگر توسط ارتش جمهوری آذربایجان از اشغال آزاد شدند.
الهام علی اف از ادامه پیروزی های ارتش این کشور هم خبر داده است.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هم از موشک باران دوباره شهر گنجه از سوی ارمنستان خبر داد.

مخالفت رئیس جمهوری آذربایجان با آتش بس با ارمنستان
 "الهام علی اف" گفت: در حالی که ارمنستان حملات جدیدی علیه ما انجام می‌دهد صحبت از آتش بس و مذاکره نمی‌تواند موضوعیت داشته باشد.
رئیس جمهوری آذربایجان امروز در مصاحبه با کانال تلویزیونی "تی آر تی" ترکیه در خصوص دعوت کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی برای برقراری مجدد آتش بس و آغاز مذاکرات گفت: "آتش بس باید در شرایط مشخصی برقرار شود. تا کنون خیلی‌ها صرفا ما را دعوت به آتش بس و پس از آن ادامه مذاکرات فرا می‌خوانند، اما کدام مذاکرات را باید ادامه دهیم و این مذاکرات بر اساس چه چیزی ادامه خواهد یافت؟ هیچ کس این را به ما نمی‌گوید. "
وی با اشاره به تداوم 30 ساله مذاکرات گفت: "ما امید به حل موضوع از طریق مذاکرات داشتیم و با همین امید در این مذاکرات شرکت می‌کردیم. این مذاکرات طولانی بر پایه اصولی مانند برقراری مجدد تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و تخلیه مناطق اشغال شده بر اساس جدول زمانی مشخص پیش می‌رفت، اما امروز ارمنستان بر خلاف تمامی اصول مذاکرات حملات جدیدی را علیه ما صورت می‌دهد و طبیعتا ما هم با ضد حملات، اراضی خود را از اشغال آزاد می‌کنیم.
"علی اف" در ادامه با تأکید بر اینکه ما هم می‌خواهیم که مناقشه از طریق صلح حل شود، اما باید به معنای واقعی حل شود گفت: ما یک خواسته داریم باید به ما تضمین جدی داده شود و میانجیگران بین المللی باید این ضمانت را تأیید کنند و جدول زمانی خروج نیرو‌های ارمنستان از اراضی جمهوری آذربایجان باید به ما داده شود و مشخص شود که کدام روز کدام شهر تخلیه خواهد شد. البته در چنین شرایطی، جنگ متوقف خواهد شد، زیرا ما هم طرفدار صلح هستیم. "
وی افزود: برخی از میانجی‌ها فقط بدنبال آتش بس هستند. از سال 1994 میلادی آتش بس شده است، اما چرا در طی این سال‌ها این مناقشه حل نشده است؟ چرا تصمیمات و قطعنامه‌های سازمان ملل اجرا نمی‌شود؟ چرا دولت متجاوز مورد تحریم و مجازات قرار نمی‌گیرد؟ این سؤال‌ها بی جواب هستند و در روزی که ارتش ما با عملیات‌های موفق سرزمین پدری ما را از اشغال آزاد می‌کند درخواست‌هایی داده می‌شود که مبادا پیشروی بکنید باید عملیات‌ها را متوقف کنید.
رئیس جمهوری آذربایجان افزود: اگر ما عملیات‌ها را متوقف کنیم این به معنای دادن فرصت به طرف مقابل برای تجدید قوا خواهد بود. البته ما می‌دانیم که همین حالا هم ارمنیان کشور‌های مختلف با سازمان دهی ارمنستان در این حملات شرکت دارند. اقدامات زشت ارمنستان در راستای تبدیل این جنگ به یک بحران منطقه‌ای است.
وی با تکید بر حضور ترکیه در فرایند مذاکرات در آینده گفت: ما معتقدیم که این مناقشه باید در چهارچوب عدالت تاریخی که این عدالت بیانگر این است که، "قره باغ" بخشی از اراضی تاریخی آذربایجان است حل شود.

شرط جمهوری آذربایجان برای مذاکره و اعلام آتش بس
مشاور رئیس جمهور آذربایجان می گوید ارمنستان باید جدول زمانی برای خروج نیروهایش از سرزمین ما اعلام کند تا پس از آن بتوان مذاکرات را آغاز کرد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، مشاور رئیس جمهور آذربایجان گفت: بدون عقب نشینی نیرو‌های ارمنستان از منطقه قره باغ نمی‌توان به راه حل دست پیدا کرد. نمی‌توانیم هیچ راه حلی را که تمامیت ارضی آذربایجان را تضمین کند، بپذیریم.
وی افزود: ارمنستان از موشک‌های میان برد برای حمله به شهر‌ها و غیرنظامیان استفاده کرد. ما در خاک خود برای پاکسازی از حضور ارمنی‌ها عملیات اجرا می‌کنیم.
مشاور رئیس جمهور آذربایجان در ادامه مصاحبه با این شبکه گفت: ارمنستان باید جدول زمانی برای خروج نیروهایش از سرزمین ما اعلام کند تا پس از آن بتوان مذاکرات را آغاز کرد. رفتار‌های ارمنستان ما را به سوی جنگ سوق داد. ارمنستان پایبندی به قوانین بین المللی را رد کرد. چهار قطعنامه شورای امنیت بر زمین مانده است.







نظر شما