شناسهٔ خبر: 43204018 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

سخنگوی دولت:

روحانی از نمکی پرسید قالیباف کدام بخش‌ها رفته؟

شنهاد جلسه را خود اقای رئیس‌جمهور داده بودند و زمانی که رئیس مجلس به بیمارستان برای بازدید تشریف بردند. بنابراین از وزیر بهداشت سوال شد که این بازدید در کدام بخش‌ها بوده؟

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: کرونا همچنان در‌ کانون توجه دولت است.

وی افزود: جلوگیری از اجتماعات بسیار مهم و حیاتی است و شرایط سختی را پیش رو داریم و باید بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم؛ رعایت پروتکل‌ها در کشور به 60/3 رسیده است و‌ این خبر خوبی نیست.
 
سخنگوی دولت با بیان اینکه کماکان درخواست ما از هموطنان توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی است، خاطر نشان کرد: کشور هفته سختی را پشت سرگذاشت و علیرغم تاکیدات زیاد، متأسفانه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح تهران به 45 درصد رسیده است. ستاد ملی مقابله با کرونا برای کنترل و مهار و مدیریت کووید 19 مصوب کرد که کمیته نظارت بر پروتکل‌ها، با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل در برخی استان‌ها، برنامه زمان‌بندی شده ارتقاء رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تا میزان 80% را از استان‌ها اخذ و جهت تصویب به کمیته امنیتی – اجتماعی و انتظامی ارائه نماید.

ربیعی ادامه داد: در عرصه اقتصادی با توجه به آسیب‌دیدن گسترده بخش خدمات، به‌خصوص حوزه گردشگری، سیاست‌های حمایتی برای حمایت از این بخش اتخاذ شد. هم‌چنین مقرر شد بازپرداخت تسهیلات بانکی که قبلا دریافت شده تا پایان سال 1399 امهال شود. اجازه داده شد پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی سال 99 و هزینه آب، برق و گاز سال 99 و هزینه‌های مالیاتی سررسید سال 99 تا پایان امسال مهلت داده شود. دولت هم‌چنین با با پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری با محوریت بنگاه موافقت کرد.

وی اظهار داشت: در آستانه اربعین حسینی هستیم و ملت ما و ملت‌های همسایه در این جغرافیای وسیع اهل بیت(ع)، همواره در طول قرون مراسم عزاداری برای سالار شهیدان و اصحاب امام حسین(ع) را با شکوه هرچه بیشتر برگزار کرده‌اند. سنت عزاداری حسینی، در طول تاریخ یک سنت ایستا و صرفا مناسکی نبوده است.

راهپیمایی میلیونی اربعین را باید جدیدترین مرحله تکاملی این عزاداری دانست و متأسفانه امسال ما به علت شیوع کرونا از برگزاری این مراسم محروم هستیم ولی باید این را به مثابه فرصت برای تحقق حول فلسفه‌ی قیام امام حسین(ع) و فلسفه‌ی راهپیمایی اربعین تبدیل کرد.

سخنگوی دولت گفت: آرمان حسینی و دوستی اهل بیت(ع) یک امر فرامذهبی است؛ از باکو و قره‌باغ و شوشا، ایروان گرفته تا تبریز و اصفهان و کابل و هرات و بیروت تا دمشق و بصره و بغداد و آناتولی، ما یک جغرافیای واحد داریم که خاک آن با حب اهل بیت(ع) سرشته شده است. گفتمان حسینی برای ما گفتمان و مقاومت در مقابل متجاوزین به تمامیت ارضی و تفاوت‌های مذهبی تبدیل کرده است.

ربیعی با بیان اینکه در شرایط فشار آمریکا بر عدم صادرات نفت یکی از تلاش‌های ستاد اقتصادی دولت افزایش صادرات غیرنفتی و تمهید بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور می‌باشد، اظهار داشت: به‌منظور تحقق این امر، ستاد اقتصادی دولت روز یکشنبه تصمیم گرفت صادرکنندگانی که نسبت به انجام تعهدات ارزی خود به موقع اقدام نمایند حداکثر تا 2 هفته مالیات بر ارزش افزوده دریافتی از آنها عودت داده خواهد شد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در ازای هر درصدی از انجام تعهد ارزی، متناسب با همان میزان از مالیات بر ارزش افزوده مسترد می‌شود. بانک مرکزی به صورت هفتگی لیست این‌گونه صادرات‌کنندگان را به سازمان مالیاتی ارسال خواهد کرد.

ربیعی گفت: همچنین به منظور تسهیل در فرآیند تجارت و ایجاد امکان رصد آن و به منظور حفظ یکپارچگی و جامعیت اطلاعات سامانه جامع تجارت، و نیز حذف دوباره کاری در فرآیند تجارت، گمرگ جمهوری اسلامی موظف است تبادل اطلاعات با بازرگانان و دستگاه‌های ذیربط و فرآیند تجارت را صرفا از طرین این سامانه به انجام برساند.

وی هم‌چنین اظهار داشت: امروز روز روستا و عشایر است؛ خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به‌خصوص در دولت تدبیر و امید فاصله شهر و روستا در بهره‌مندی از امکانات و خدمات زیربنایی بسیار کاهش یافته است. استراتژی این دولت معکوس کردن روند مهاجرت بوده است و حمایت‌های دولت در حوزه خدمات زیربنایی مانند گازلوله‌کشی، راه آسفالته، آب آشامیدنی سالم، مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی، خدمات بهداشتی و درمانی و اینترنت باعث شد این استراتژی ثمربخش باشد. بر همین مبنا برای اشتغال پایدار روستایی، 22 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در اختیار روستاییان قرار گرفته است.

سخنگوی دولت بیان کرد: سرانه درآمد روستائیان پیش از دولت یازدهم منفی 900 هزار تومان بود که هم‌اکنون به 3 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است. منابع سهم اشتغال روستایی از پنج درصد به 30 درصد افزایش پیدا کرده  و تسهیلات نرخ بیکاری روستایی از 8.7 درصد به 7.3 درصد کاهش یافته که 1.4 درصد کاهش نرخ بیکاری روستایی را رقم زده است که تاثیرات خوبی در  تثبیت جمعیت روستایی داشته است.

ربیعی گفت: در حوزه گازرسانی روستایی بیش از 88 درصد روستاهای کشور به شبکه گازرسانی متصل شده‌اند. در حالی که قبل از دولت تدبیر و امید این میزان 15 درصد بوده و دولت تصمیم دارد تا پایان فعالیت خود این میزان را به 100 درصد افزایش داده تا روستای بدون گاز در کشور وجود نداشته باشد. اکنون حدود 95 درصد راه‌های روستایی کشور آسفالت هستند و 45 درصد خانه‌های روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند.

وی‌با بیان اینکه در حوزه آموزش و پرورش  نرخ پوشش پیش دبستانی روستایی از 38 به 71 درصد افزایش یافته و نرخ پوشش دانش آموزان روستایی نیز 23 درصد رشد داشته است، ادامه داد: بیش از 3200 مدرسه شبانه‌روزی در مناطق روستایی ایجاد شده و 80 درصد فعالیت نهضت سوادآموزی در روستاها متوجه زنان است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: 50 درصد مدارس آموزش و پرورش و 30 درصد کلاس‌ها در مناطق روستایی تشکیل می‌شود و سالانه بیش از 250 هزار معلم حداقل 200 روز در مناطق روستایی حضور دارند. تمام مدارس خشتی و گلی که حدود 1000 کلاس بود جمع آوری شده و بیش از 7800  پروژه با 27 هزار کلاس روستایی با مساحتی بالغ بر 2 میلیون و 600 هزار متر مربع به‌گونه‌ای که هر روز به طور متوسط 11 کلاس روستایی و در سراسر کشور حدود 29 کلاس درس در این دولت احداث شده است.

وی در این نشست درباره اختلافات بر سر قره‌باغ تصریح کرد: مواضع اصولی ما پیرامون اختلاف جمهوری آذریایجان و ارمنستان بدون ابهام بیان شده است. ما حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و قوانین بین‌المللی را مورد تاکید قرار داده‌ایم و تخلیه مناطق اشغالی آذربایجان همواره مورد تاکید جمهوری اسلامی قرار داشته است. دخالت طرف‌های ثالث در این‌ مناقشه را زیان‌بار و غیرسازنده می‌دانیم و راه حل آن، نظامی نیست.

سخنگوی دولت افزود: در صورت تکرار اتفاق‌هایی از جمله برخورد راکت و‌ خمپاره به کشورمان  همه گزینه‌ها را مدنظر قرار می‌دهیم و بی‌تفاوت نخواهیم ‌بود و این خط قرمز‌ ماست.

ربیعی هم‌چنین درباره علت لغو جلسه سران قوا گفت: برای افکار عمومی خیلی در شرایط امروز کشور مضر است که برخی اتهام‌ها به رئیس دولت زده می‌شود.

متاسفانه این اصطلاحات رایج می‌شوند و ما اصلا چنین ادبیاتی در ترییون‌های رسمی هیچوقت نداشتیم. شما ببینید اگر این صحبت راجع به یک قوه دیگر رخ می‌داد چه اتفاقی می‌افتاد. ایرادی ندارد برخی خود را با فحش به دولت خالی می‌کنند.

وی افزود: پیشنهاد جلسه را خود اقای رئیس‌جمهور داده بودند و زمانی که رئیس مجلس به بیمارستان برای بازدید تشریف بردند. بنابراین از وزیر بهداشت سوال شد که این بازدید در کدام بخش‌ها بوده؟ که گفتند حتی در بخش‌هایی که افراد بدحال بودند صورت گرفته که مجدد سوال شد و نظر‌شما در این باره ‌ چیست؟ و‌ توصیه شد که‌ کمیته بهداشت ستاد ملی کرونا اعلام کرد که این جلسه چند وقت عقب بیافتد. الگوی ‌بزرگ ‌ما مقام معظم رهبری است و‌ باید به این‌ توصیه‌‌ها عمل‌ کنیم.
جهان نيوز

نظر شما