صاحبخبر - دلیل فاصله تورمی ۵.۶ درصدی دهکها چیست؟
رئیس مرکز آمار ایران به اشاره به افزایش شکاف تورمی دهکها گفت: همانطور که گفته شد کالاهای با دوام در سبد مصرفی دهکهای بالا سهم بالاتری دارند به همین دلیل است که این یکی از دلایل شکاف تورمی بین دهکهاست و هر چه این اعداد بیشتر میشود شکاف تورم دهک اول تا دهم افزایش مییابد.
به گزارش ایلنا، جواد حسینزاده با اشاره به معیارهای تعیین نرخ تورم اظهار کرد: نرخ تورم از 475 قلم کالا استخراج و این نرخ به تفکیک گروههای دوازدهگانه براساس طبقات بینالمللی تهیه و منتشر میشود و این تقسیمبندی کالا و خدمات و هزینههای آنها طبق تقسیمبندی جهانی و بینالمللی است که از منظر جامع و مانع بودن بسیار اهمیت دارد.
وی تاکید کرد: مرکز آمار ایران نه تنها تورم ماهانه بلکه تورم کل، نقطهای، برای گروهای کل کشور، شهری و روستایی را در تمام گروههای دوازده گانه منتشر میکند. همچنین تورم دهکهای درآمدی را هم منتشر میکنیم.
رئیس مرکز آمار ادامه داد: هر ماه برای اعلام تورم، 500 هزار مضنه قیمت میگیریم و با اصول علمی که مورد وفاق دنیا است شاخص قیمت با جزییات کامل تهیه و به تفکیکهای مختلف اعلام میشود. طبق آخرین گزارشات نرخ تورمی، آخرین عدد شاخص قیمت مصرفکننده برای شهریورماه در کل کشور 244.3 برای نقاط شهری 243.1 و در مناطق روستایی 251 است. تورم ماهانه در شهریور برای کل کشور 3.6 برای شهر 3.6 و برای روستا 3.5 درصد است. همچنین تورم نقطهای برای کل کشور 34.4 درصد، در شهر 34.5 درصد و در روستا 34.1 درصد است. همچنین تورم 12 ماهه در کل کشور 26 درصد در شهر 26.1 درصد و در روستا 25.4 درصد است.
وی با بیان اینکه جمع تمام گزارشات و تقسیمبندی تورم اقلام خوراکی و غیر خوراکی به تفکیک گروههای درآمدی منتشر میشود، گفت: در شهریورماه نرخ تورم کل 12 ماهه برای دهک اول 23.4 و برای دهک دهم 29.9 دهم درصد بوده است بنابراین شکاف تورمی بین دهک دهم و اول 6.5 درصد رقم خورده است. این شکاف از آذرماه سال 98 به مرور افزایش پیدا کرده است.
حسینزاده با بیان اینکه در فروردین 99 شکاف بین تورم 12 ماهه دهک اول تا دهم 3.4 درصد بوده است، ادامه داد: یعنی دهک دهم تورم 34.2 درصدی و دهک اول تورم 30.8 درصدی داشتند که این اختلاف 3.4 درصدی بین دهکها را نشان میدهد . در سبد مصرفی دهک اول خوراکیها و آشامیدنی و دخانیات سهم 43.3 درصدی و غیر خوراکیها و خدمات سهم 56.7 درصدی دارند اما در دهک دهم خوراکیها و آشامیدنیها سهم 17 درصدی و غیر خوراکی، خدمات سهم 83 درصدی دارند.
وی با اشاره به تفاوتهای سهم خوراکی در دهک اول و دهم گفت: همانطور که گفته شد در دهک اول سهم خوراکیها 43 درصد بوده اما این عدد در دهک هفتم به 17 درصد رسیده است. همچنین سهم غیر خوراکیها و خدمات در دهک اول بیش از 56 درصد و در دهک دهم 83 درصد بوده است.شاخص قیمت مصرف کننده میانگین موزون است یعنی میانگین موزون از تغییرات قیمتی کالا و خدماتی که در سبد مصرف خانوار قرار دارند، بنابراین وزنها و قیمتها بسیار مهم هستند. اگر تغییرات قیمتی در حوزههای غیر خوراکی و خدمات رخ میدهد نسبت به خوراکیها بیشتر باشد، مسلما تورم دهک دهم با تورم بیشتری از نرخ تورم متوسط مواجه میشوند چراکه عمده سبد مصرفی آنها را غیر خوراکیها و خدمات شامل میشود. بنابراین عامل اصلی در این شکاف تورمی بین دهکها میتواند تفاوت بین سبد مصرفی دهکهای مختلف باشد و این که تورم اقلام غیر خوراکی در قیاس با اقلام غیر خوراکی در این ماههای اخیر بزرگتر بوده است. از دیگر دلایل افزایش، نرخ ارز است که این افزایش نرخ ارز بر روی کالاهای با دوام که اغلب از جنس کالاهای وارداتی هستند اثر بیشتری نسبت به کالاهای مصرفی یا تولید داخل گذاشته است.
حسینزاده افزود: همانطور که گفته شد کالاهای با دوام در سبد مصرفی دهکهای بالا سهم بالاتری دارند به همین دلیل است که این یکی از دلایل شکاف تورمی بین دهکهاست و هر چه این اعداد بیشتر میشود شکاف تورم دهک اول تا دهم افزایش مییابد. این شکاف تورمی از آذرماه سال گذشته آغاز شد که میتوان به اثرگذاری افزایش قیمت بنزین هم اشاره کرد چراکه مصرف بنزین از لحاظ تعداد خودرو و... در سبد دهکهای بالا بیشتر است.∎
نظر شما