شناسهٔ خبر: 43176517 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آمادگی ایران برای حل مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تعرض به خاک کشورمان هرچند به صورت ناآگاهانه را نمی پذیریم و برای حل مسئله پیش آمده بین همسایگان شمالی کشورمان، طرحی را آماده کرده ایم.
به گزارش خبرگزاری آریا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، با اشاره به فرارسیدن اربعین حسینی ضمن عرض تسلیت، گفت: امیدوارم همه آنها که رسالت حسینی و زینبی دارند با صلابت راه خودشان را ادامه دهند.
وی همچنین با اشاره به اینکه امسال راهپیمایی بزرگ اربعین اتفاق نخواهد افتاد، اظهار داشت: دل های مومنین از همه ادیان راهی کربلاست. مردم در جمهوری اسلامی ایران نیز در تلاش هستند بتوانند به صورت دورادور این عزای حسینی را برپا کند. امیدرواریم سال دیگر بدون کرونا "هم راهپیمای" هم به سوی کربلا باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گاه شمار سیاست خارجی در هفته ای که گذشته، گفت: روز 13 مهر آقای ظریف به نمایندگی از رئیس جمهور سفر یک روزه ای به کویت داشت؛ برای تسلیت درگذشت امیر کویت به مردم و دولت و همچنین به امیر جدید تبریک و همراهی جمهوری اسلامی را اعلام کرد.
آقای خطیب زاده با بیان اینکه در این هفته آقای ظریف با همتای روسی گفتگو داشت، اظهار داشت: در روز 10 مهر هم با وزیر امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفتگو کرد و همچنین در سفارت کویت برای امضای دفتر یادبود درگذشت امیر کویت حاضر شد.
وی با بیان اینکه تحولات همسایگان شمالی را به دقت رصد می کنیم، گفت: از روز اول اعلام کردیم، مسیر نظامی برای حل این مسئله وجود ندارد. ما تاکید می کنیم باید هرچه زودتر توقف درگیری نظامی صورت بگیرد و گفتگوها آغاز شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران طرحی را آماده کرده که با مشورت با هر دو طرف درگیر و دولت های منطقه و همسایگان پیگیری خواهد شد. امیدواریم هر دو طرف از ادامه جنگ و خشونت اجتناب کنند و حقوق عدم تعرض به غیر نظامیان را رعایت کنند؛ جمهوری اسلامی تعرض به خاک خودش را تحمل نمی کند، هرچند به صورت ناآگاهانه باشد.
آقای خطیب زاده در ادامه درباره موضع اخیر آلمان درباره تحریم های ایران، گفت: اینکه اروپا چه تصمیمی برای ادامه تمدید تحریم تسلیحاتی بگیرد، بر عهده خودشان است، اما آنها به موجب برجام تعهد دارند مانع لغو تحریم تسلیحاتی نشوند. جمهوری اسلامی ایران از حق خودش استفاده خواهد کرد.
وی همچنین درباره انتفاع اقتصادی ایران از برجام، اعلام کرد: اروپا نشان داد، چقدر در انجام تعهدات اقتصادی خودش درقبال برجام ناتوان است، حتی درباره اینستکس هم نتوانسته کاری انجام دهد. توصیه من این است که پایتخت های طرف برجام دقت کنند. تاریخ قضاوت خواهد کرد کدام طرف به برجام متعهد بوده است.
آقای خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره حمله موشکی ارمنستان به برخی شهرهای استراتژیک، گفت: یک اصل اساسی عدم تعرض به غیر نظامیان است. ما بدون لحظه ای مکث اعلام کردیم این کار از نظر ما مردود است و تمام تلاش ها باید برای خاموش شدن این آتش درگیری ها باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر نمایندگانی از سازمان ملل به عراق گفت: در سفر دو هفته قبل وزیر امور خارجه عراق به تهران، درباره موارد متعددی صحبت و بعد از ملاقات های تهران مواضع خودمان را اعلام کردیم. حفظ جایگاه مرجعیت در عراق برای ما مهم است، مجاز نمی دانیم طرف های خارجی در امور عراق مداخله داشته باشند و مردم عراق باید آنطور که می خواهد امور را پیش ببرند.
وی با اشاره به اینکه روابط ایران و عراق مستحکم تر از گذشته ادامه پیدا می کند، گفت: متاسفانه برخی طرف های خارجی ابایی ندارد که بگویند در امور داخلی عراق مداخله می کنند.
آقای خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا نامه ای از آمریکا دریافت کرده اید، اظهار داشت: من نمیدانم کدام نامه را می گویید.

آمریکا و آقای خلیل زاد نماینده دولت افغانستان نیستند
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا و آقای خلیل زاد نماینده دولت افغانستان نیستند، تصریح کرد: این افتضاح تاریخی برای آمریکا باقی است که به افغانستان لشکرکشی و شهروندان و غیرنظامیان را کشت و آواره کرد. همین آمریکا هجده سال بعد برمی گردد و با طالبان مذاکره می کند! مسیر آمریکا، زورگویی است.
آقای سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری با خبرنگاران، درباره مسائل و تحولات افغانستان و اینکه طالبان مسیر مذاکرات را اشتباه می رود، افزود: گفتگوها باید بین الافغانی و در چارچوب جمهوری اسلامی افغانستان و قانون اساسی این کشور و احترام به حقوق همه اقشار باشد. جمهوری اسلامی ایران هم تلاش می کند این گفتگو ها به صورت اصیل برگزار شود.
این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره محدودیت های تسلیحاتی ایران، گفت: ایران به برکت جوانان و دانشمندان نیازهای خودش را در سطح بالایی تامین می کند. قطعا وزارت دفاع هم برای نیاز خودش اقدام خواهد کرد.
وی درباره برجام نیز اظهار داشت: اصلا اهمیتی ندارد آمریکایی ها برای مصرف داخلی خودشان چه حرفی می زنند، برای ما ملاک قطعنامه 2231 و برجام است. رئیس جمهور آمریکا با وقاحت تمام خروج خودش از برجام را اعلام کرد و حداکثر فشار را به ایران آورد. پس مهم نیست کدام حزب در آمریکا رای بیاورد. اگر آمریکا بخواهد به تعهداتش برگردد مسیر روشن است؛ باید بپذیرد اشتباه کرده، به تعهدات برگردد، و خسارت را جبران کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه با اشاره به اینکه کشورهای مختلف دستورالعمل های سختگیرانه ای را برای مسافرت افراد قائل شده اند، گفت: با طرف های ترک درباره سفرها به ترکیه گفتگو داشته ایم. این سفرها مربوط به شهروندان مقیم، دانشجویان و کسانی که روادید بلند مدت دارند برقرار است، اما سفرهای توریستی به دلیل حساسیت ها برقرار نمی شود.
سخنگو دستگاه دیپلماسی در ادامه درباره اقدامات وزارت خارجه برای پس گرفتن طلب های کشورمان از کره جنوبی، گفت: با سرعتی که ما تمایل داریم، کار پیش نمی رود‌. در خصوص خرید دارو برخی اقلام گفتگوهایی داشتیم. بانک مرکزی هم پیگیر است. به ویژه برای خرید واکسن آنفولانزا و کرونا در حال پیگیری هستیم.

نظر شما