شناسهٔ خبر: 43137005 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین اخبار از جنگ قره باغ؛

موافقت ارمنستان با میانجی گری روسیه/ دخالت ترکیه در درگیری‌ها/ هشدار جدی ایران به طرف‌های درگیر

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از ادامه درگیری‌های شدید در منطقه مورد مناقشه قره باغ خبر داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد، در شب گذشته به تحرکات نظامی ارمنستان در مناطق مختلف جبهه پاسخ لازم داده شد و درگیری‌های شدید همچنان ادامه دارد.
در این بیانیه آمده است که آتش توپخانه‌ای ارمنستان دیشب هم مناطق غیر مسکونی درروستا‌های مرزی جمهوری آذربایجان را مورد هدف قرارداده و ارتش جمهوری آذربایجان هم در پاسخ متقابل به نیرو‌های ارمنستان ضربات سنگینی وارد کرده است.
براساس این گزارش شب گذشته نیرو‌های مسلح ارمنستان روستا‌های "سهله آباد"، "قزیان"، "اسکس پارا"، "حسن لی" شهر "ترتر" و روستا‌های "آیاق گروند"، "رنجبرلر" شهر "آغدام" و روستای "تاپ قاراقویونلو" شهر "گوران بوی" را با استفاده از توپ و سلاح‌های سنگین زیر آتش مداوم گرفته است.
در حال حاضر روستا‌های "قوزانلی، علی بیلی، آیاق گروند" شهر "آغدام" زیر آتش توپخانه نیرو‌های ارمنستان قرار دارند و ارتش جمهوری آذربایجان نیز در مقابل طرف ارمنستان را مورد هدف قرار می‌دهد.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز هم تصاویری از حملات منتشرکرده که اداوات زرهی، تجهیزات نظامی و قرارگاه‌های نظامی ارمنستان را زیر آتش توپخانه‌ای و خمیاره‌ای خود گرفته و منهدم می‌کند.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین از انهدام 230 تانک و دیگر ادوات زرهی، 250 توپ و موشک و خمپاره انداز، 38 پدافند هوایی، 10 قرارگاه فرماندهی، 7 انبار سلاح، 130 ماشین جنگی و یک سامانه "اس 300" ارمنستان در 6 روز گذشته درگیری‌ها خبر داد.

سرنگونی دو فروند جنگنده متعلق به ارتش جمهوری آذربایجان
وزارت دفاع ارمنستان از سرنگونی دو فروند جنگنده متعلق به ارتش جمهوری آذربایجان خبر داد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره؛ وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد، پدافند هوایی این کشور دو فروند جنگنده متعلق به ارتش جمهوری آذربایجان را بر فراز مناطق درگیری در قره باغ سرنگون کرد.
در همین حال پایگاه اطلاع رسانی دولت خودخوانده قره باغ اعلام کرد دفاع هوایی این منطقه یک فروند جنگنده و دو پهپاد جمهوری آذربایجان را منهدم‌ کرد.

درخواست الهام علی اف بر حل و فصل مناقشه قره باغ
رئیس جمهور آذربایجان حل و فصل قطعی مناقشه قره باغ را خواستار شد.
به گزارش  شبکه تلویزیونی المیادین؛ "الهام علی اف"، رئیس جمهور آذربایجان گفت: مناقشه قره باغ باید اکنون حل شود و باکو نمی‌تواند 30 سال دیگر منتظر بماند.
الهام علی اف افزود، باکو شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد جنگجویانی از غرب آسیا به نفع ارمنستان در قره باغ می‌جنگند.
روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرز‌های مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیرو‌های ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.
پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیرو‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.
در سال 1994 میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

پیشنهاد میانجیگری مکرون میان ایروان و باکو
رئیس جمهور فرانسه با نخست وزیر ارمنستان و رییس جمهوری آذربایجان، درباره وضعیت منطقه جدایی طلب قره باغ گفتگو کرد و به آنها پیشنهاد از سرگیری مذاکرات را داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بنابر اعلام کاخ الیزه، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز جمعه با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان، درباره وضعیت منطقه جدایی طلب قره باغ گفتگو کرد و به آنها پیشنهاد از سرگیری مذاکرات را داد.
کاخ الیزه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ”مکرون ضمن تکرار تقاضای خود مبنی بر برقراری آتش بس پیشنهاد از سرگیری فرآیند مذاکرات در چارچوب گروه مینسک را مطرح کرد. اقدامات برای از سرگیری این مذاکرات از همین امشب شروع می شوند“.
امانوئل مکرون در این گفتگوها به دو خبرنگار روزنامه لوموند نیز اشاره کرد که بر اثر یک بمباران مجروح شده اند. این دو خبرنگار روز جمعه به ایروان، پایتخت ارمنستان منتقل شدند.

پاشینیان: مدارکی از دخالت ترکیه در درگیری‌های قره‌باغ داریم
نخست‌وزیر ارمنستان با بیان اینکه مدارکی از هدایت عملیات‌های نظامی آذربایجان توسط ترکیه دارند، از اروپا خواست این کشور گروه مینسک کنار گذاشته شود.
«نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان دیروز (جمعه) گفت که مدارکی دال بر دخالت ترکیه در دور جدید تنش‌های نظامی ایروان-باکو بر سر منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» دارد.
پاشینیان در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «فیگارو» اظهار داشت که ارمنستان مدارکی دارد که اثبات می کند فرماندهی ارتش ترکیه در حال هدایت عملیات‌های نظامی در قره‌باغ است.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی سپس از اتحادیه اروپا خواست تا ترکیه را به دلیل موضع ستیزه‌جویانه در قره‌باغ، از گروه مینسک در سازمان همکاری‌های امنیتی اروپا (OSCE) کنار گذاشته شود.
نخست‌وزیر ارمنستان خطاب به ترکیه و آذربایجان هشدار داد کسانی که این درگیری را آغاز کردند، خود باید به آن پایان دهند.

مایک پمپئو به ترکیه هشدار داد
وزیر امور خارجه آمریکا در مورد اعزام جنگجویان سوری برای جنگ در کنار نیرو‌های جمهوری آذربایجان، به ترکیه هشدار داد.
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مورد اعزام جنگجویان سوری برای جنگ در کنار نیرو‌های جمهوری آذربایجان، به ترکیه هشدار داد.
وی تأکید کرد اقدام ترکیه به اعزام جنگنجویان سوری به منطقه قره باغ باعث بی ثبات شدن این منطقه می‌شود.

موافقت ارمنستان با میانجی گری روسیه
آرمین سرکیسیان گفت: ما آمادگی مان را برای میانجی گری روسیه اعلام می کنیم و میانجی گری یک تلاش مستمر است.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره‎؛ رئیس جمهور ارمنستان تاکید کرد این کشور میانجی گری روسیه برای حل مسئله درگیری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را بر سر منطقه قره باغ می پذیرد.
آرمین سرکیسیان در مصاحبه اختصاصی با این شبکه، راهبرد خودش را برای گفت و گو با جمهوری آذربایجان اعلام و تاکید کرد ارمنستان خواهان تشدید درگیری نیست.
سرکیسیان افزود ما موافقت اصولی خودمان را با میانجی گری روسیه در این باره اعلام کردیم. میانجی گری یک تلاش مستمر است و با میانجی های مشخص و ارتباط بین سیاستمداران و نظامیان آغاز می شود، اما این فرآیند هنوز آغاز نشده است. بنابراین ما برای پذیرفتن میانجی گری به ویژه از طرف روسیه آمادگی داریم.
وی همچنین با اذعان به حضور جنگجویان ارمنی خارجی در قره باغ خاطر نشان کرد این افراد داوطلب آمده اند تا از برادران ارمنی شان حمایت کنند. آنها به صورت سازماندهی شده از دیگر کشورها به ارمنستان نمی آیند، در حالی که در جمهوری آذربایجان شاهد آن هستیم که ترکیه در درگیری ها علیه ارمنی ها در قره باغ مشارکت دارد. کمک افراد داوطلب به برادران و خواهران شان، مشکلی ندارد و ممکن است از اوکراین، روسیه، آمریکا و فرانسه باشند.

شرط نخست وزیر ارمنستان برای آتش‌بس در قره باغ کوهستانی
`پاشینیان` نخست وزیر ارمنستان با تکرار مجدد حضور تروریست‌های خارجی مورد حمایت آنکارا در کنار نظامیان آذربایجانی، خروج ترکیه از قفقاز جنوبی را شرط آتش‌بس در منطقه قره باغ کوهستانی دانست.
به گزارش خبرگزاری «نووستی»، "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه با روزنامه کانادایی «گلاب اند میل»، خروج ترکیه از منطقه قفقاز جنوبی را شرط آتش‌بس در قره باغ کوهستانی اعلام کرد.
پاشینیان در این مصاحبه، گفت: «در حال حاضر تروریست‌هایی از منطقه خاورمیانه و تحت حمایت ترکیه، در کنار نیروهای آذربایجانی در حال جنگیدن در مقابل نظامیان ما هستند. آتش بس فقط در صورت خارج شدن ترکیه از منطقه قفقاز جنوبی امکان پذیر خواهد بود.»

مجلس جمهوری آذربایجان خواهان تغییر گروه مینسک شد
به دنبال صدور بیانیه روسای جمهوری آمریکا، روسیه و فرانسه درباره توقف درگیری‌ها و موضع گیری جانبدارانه رئیس جمهوری فرانسه از ارمنستان، نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان در جلسه علنی امروز به فعالیت گروه مینسک انتقاد کردند و خواهان تغییر در ترکیب روسای این گروه شدند.
تعدادی از نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان در این جلسه سخنرانی کرده و از عملکرد 30 ساله گروه مینسک (سازمان امنیت و همکاری اروپا) به خاطر ناتوانی در حل مناقشه قره باغ انتقاد کردند.
سخنرانان همچنین مواضع فرانسه به عنوان یکی از روسای گروه مینسک را جانبدارانه و به نفع ارمنستان دانستند و تغییر در ترکیب روسای این گروه را خواستار شدند.
برخی از نمایندگان خواهان احضار سفیر فرانسه به وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان برای ارائه توضیحات لازم درباره مواضع رئیس جمهوری این کشور شدند.
رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان هم در جلسه علنی امروز خواهان ادامه جنگ تا خروج آخرین سرباز ارمنستان از مناطق اشغالی شد.
 
هشدار جدی ایران به طرف‌های درگیر در مناقشه قره‌باغ
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هرگونه تعرض از سوی آذربایجان و ارمنستان به خاک ایران را غیرقابل تحمل خواند و به همه طرف‌ها در این زمینه هشدار جدی داد که مراقبت‌های لازم را صورت بدهند.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص گزارش‌های برخی تعرضات انجام شده به خاک جمهوری اسلامی ایران در جریان درگیری‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان اظهار داشت: تحرکات در مناطق مرزی کشورمان به طور جدی و با حساسیت تمام از سوی جمهوری اسلامی ایران در حال رصد بوده و در این ارتباط ضمن اعلام غیر قابل تحمل بودن هرگونه تعرض از سوی هر یک از طرف‌های درگیر در منطقه به خاک کشورمان، به همه طرف‌ها در زمینه مراقبت لازم در این خصوص هشدار جدی می‌دهیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه بار دیگر بر لزوم احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، رعایت اصل عدم تعرض به غیرنظامیان، توقف درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگوهای جدی و زمان دار تاکید و آمادگی جمهوری اسلامی برای کمک به نیل به این اهداف را اعلام کرد.



نظر شما