شناسهٔ خبر: 43128890 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

بازخوانی مواضع رهبرانقلاب درباره قره‌باغ/ توصیه دینی به علی‌اف

مواضع رهبر انقلاب از ابتدای شروع مناقشه قره باغ موضعی مشخص، شفاف و صریح است و ایشان همواره قره باغ را بخشی از خاک آذربایجان و اسلام میدانند.

صاحب‌خبر -

آران نیوز؛ بازخوانی مواضع رهبر معظم انقلاب درخصوص مناقشه قره‌باغ از این رو مهم است که عده ای در داخل کشور، موضع رسمی ایران را از ابتدای شروع درگیری در 30 ساله گذشته تا به این روز، موضعی خنثی و بی تاثیر میدانند.
این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران طبق شواهد و اسناد معتبر در جنگ قره‌باغ به صورت جدی و با گسیل مستشاران زبده نظامی خود حضور داشته و برخی از اتفاقات تلخ آن زمان از جمله عدم همراهی دولت علی‌اف و برخی خیانت‌ها در ارتش آذربایجان، مانع باز پس‌گیری سرزمین‌های اشغالی قره‌باغ شده است.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در دیدارشان با حیدر علی‌اف که در تیرماه سال 1373 انجام شده است؛ ضرورت‌ دفاع‌ مردم‌ جمهوری‌ آذربایجان‌ از سرزمین‌ خود را در برابر متجاوز به‌ عنوان‌ یک‌ اصل‌ دینی‌ و وظیفه‌ مذهبی‌ مورد تأکید قرار میدهند.
ایشان خطاب‌ به‌ آقای‌ حیدر علی‌‌اف‌ میفرمایند: مردم‌ جمهوری‌ آذربایجان‌ مورد تجاوز ارامنه‌ قرار گرفته‌اند و دولت‌ ارمنستان‌ در این‌ ماجرا متجاوز است‌. ارامنه‌ ایران‌ نیز در گذشته‌ دولت‌ ارمنستان‌ را به‌ سبب‌ ارتکاب‌ این‌ تجاوز محکوم‌ کرده‌اند و ما امیدواریم‌ این‌ جنگ‌ تحمیلی‌ هر چه‌ زودتر با پیروزی‌ جبهه‌ حق‌ پایان‌ یابد.
منبع: farsi.khamenei.ir
رهبر انقلاب همچنین در سفر سال72 به تبریز به موضوع قره‌باغ اشاراتی میکنند. ایشان در دیدار با مردم تبریز میفرمایند: در منطقه قره‌باغ، دولت ارمنستان و ارامنه‌ی آن منطقه به مسلمانان ستم می‌کنند. ما این حرکاتی را که اخیراً ارامنه در منطقه‌ی قره‌باغ، به پشتیبانی دولت ارمنستان انجام می‌دهند، این حرکات را ما محکوم می‌کنیم.
منبع: farsi.khamenei.ir
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در پیامی به کنگره حج در سال71 به موضوع کشتار مردم مظلوم قره‌باغ اشاره داشته و میفرمایند: در منطقه‌ی قفقاز نیز دولتهایی که می‌توانستند با اعمال فشارهای معمول، مانع از کشتار مسلمانان قره‌باغ شوند، نه تنها اقدامی جدی نکردند و بلکه تلاش میانجی‌گرانه‌ی جمهوری اسلامی را هم آماج توطئه و مخالفت خود ساختند و بی‌علاقگی خود را به سرنوشت ملت تازه استقلال یافته‌ی قفقاز، ثابت کردند.
منبع:  farsi.khamenei.ir
همانطور که در مقدمه اشاره شد، جمهوری اسلامی در آغاز جنگ قره‌باغ با دولت علی‌اف همراهی کرد تا سرزمین‌های اشغالی آزاد شوند. مستندات این مهم در سال‌های اخیر به وفور توسط مستشاران اعزامی به قره‌باغ منتشر شده است. اما با عدم همراهی خاندان علی‌اف و خیانت برخی از سردمداران ارتش و دولت آذربایجان، سیاست جمهوری اسلامی از همراهی میدانی به میانجیگری و دعوت از طرفین برای حل مسالمت‌آمیز مسئله تغییر یافت.
این رویکرد در دیدار نخست وزیر ارمنستان با رهبرانقلاب هویداست. معظم له در این دیدار که در سال97 انجام شد، پاشینیان را به مذاکرات قره‌باغ دعوت کردند. رهبرانقلاب اسلامی حل موضوع قره‌باغ را در گرو استمرار مذاکرات میان مقام‌های ارمنستان و آذربایجان دانستند و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به حل این مشکل اعلام نمودند.
منبع:  farsi.khamenei.ir

نظر شما