به گزارش «نماینده»، یکی از مشکلات اساسی شرکت بهرهبرداری متروی تهران، اورهال قطارهای قدیمی است. دولت باید در این زمینه کمکهایی انجام دهد، اما از ابتدای سال جاری دولت کمکی به مترو در بخش بهرهبرداری نکرده است. قطارهای مترو خراب میشوند و فعلا در حد تعمیرات دورهای اقداماتی انجام میشود، این در حالی است که قطارها نیاز به اورهال دارند.
محسن هاشمی:وضعیت متروی تهران حاد است
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران وضعیت متروی تهران را حاد عنوان میکند و میگوید بارها تذکر دادهام که باید فکر اساسی به حال آن کرد، چرا که در حال حاضر ۱۳۰۰ واگن در مترو فعال هستند که برخی از آنها بیش از یک میلیون کیلومتر کارکرد داشته و حدود ۳۰ درصد آنها هم نیاز به اورهال دارد اما اجباراً باید از این قطارها استفاده کنیم و ممکن است در حین سرویسدهی دچار حادثه یا خرابی شوند.
خراب شدن یک قطار مترو مانند اتوبوس نیست
رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: خراب شدن یک قطار مترو مانند اتوبوس نیست. اگر یک واگن یا یک قطار مترو نتواند خوب کارکند، کل سرویسدهی خط دچار اختلال میشود. از دولت، مدیریت شهری، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی میخواهیم که تأمین ۶۳۰ واگن را جدی بگیرند.
یک ریال از برخی یارانه ها به مترو تعلق نگرفت
به گفته محسن هاشمی، باید برخی از یارانهها به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کند، اما یکریال هم اختصاص نیافته است. این در حالی است که باید ۴ هزار میلیارد تومن از محل صرفهجویی در مصرف سوخت به حمل و نقل عمومی داده میشد.
۱۰ درصد حمل و نقل عمومی توسط مترو انجام می شود
این عضو شورای شهر تأکید کرد: براساس قانون باید بیش از ۲۵ درصد حمل و نقل عمومی توسط مترو انجام شود، اما در حال حاضر این میزان به ۱۰ درصد هم نرسیده است. اگر این قوانین اجرا یا اصلاح نشوند، آلودگی هوا بیشتر میشود.
باید قطعات بخریم، ولی پول نداریم
در حال حاضر در تأمین قطعات یدکی، مترو دچار مشکل است. بخشی از قطعات داخلیسازی و بخشی هم باید از خارج وارد شود. فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در این باره به خبرنگار فارس میگوید: اورهال قطارهای مترو را انجام میدهیم و با واگنسازی هم در این زمینه صحبت کردهایم. ما باید قطعات بخریم، ولی پول نداریم. بخشی از قطعات ساخت داخل است و بخشی هم باید از چین وارد شود.
هزینه های ما با توجه به گرانی دلار چند برابر شده است
وی به گرانی دلار اشارهای کرد و گفت: چون خریدهای ما خارجی است باید به دلار پرداخت کنیم و هزینههای ما چندین برابر شده است.
نوبخت با تأکید بر این موضوع که قطارهای قدیمی ما نیاز به اورهال دارد گفت: ما خیلی دوست داریم این اقدامات انجام شود اما پول نداریم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه اضافه کرد: برای اورهال قطارها فراخوان داده بودیم و چهار شرکت در این فراخوان حضور یافتند، البته هم باید اورهال صورت گیرد و هم ارتقای قطارها.
وئی با تأکید بر این موضوع که تعمیرات دورهای انجام میشود گفت: اما بسیاری از قطارها نیاز به اورهال دارد. ما برای دریافت هزینهها از دولت پیگیر هستیم. شهرداری تهران هم در دو هفته گذشته بسیار به ما کمک کرده است و معاون حمل و نقل ترافیک هم پیگیر موضوع است.
هزینههای ما بسیار زیاد است اما درآمدمان کم است
نوبخت با تأکید بر این موضوع که در حال حاضر روزانه ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار نفر با مترو تردد میکنند، گفت: هزینههای ما بسیار زیاد است اما درآمدمان کم است. ما ۸ هزار و ۳۰۰ پرسنل داریم و ۳ هزار و ۵۰۰ پرسنل پیمانکار داریم. هزینههایمان بالاست.
انبارهای قطعات یدکی ما در حال خالی شدن است
وی در ادامه اضافه کرد: قطعات را با دلار وارد میکنیم، انبارهای قطعات یدکی ما در حال خالی شدن است و اگر بخواهیم آنها را پر کنیم باید با دلار نرخ امروز پر کنیم.
تامین قطعات ۹۰۰ پله برقی سخت است
نوبخت اضافه کرد: ۱۲۷ ایستگاه فعال در روز داریم و حداقل ۱۴۰ قطار سرویسدهی میکنند. بماند قطارهای پشتیبان و سایر. حدود ۹۰۰ پلهبرقی را نگهداری میکنیم و تأمین قطعات آنها کار سختی است.
رقم پرداختی دولت به اندازه درامدیم هفته ماست/کمک دولت ناچیز است
وی در خصوص پرداخت سهم دولت در مترو گفت: دولت عموما آخر سال پول میدهد و رقمش به قدری پایین است که به اندازه درآمد یک هفته ما میشود. با همه این موضوع ما مردم را نگران نمیکنیم و تلاش میکنیم مشکلی در مترو رخ ندهد.
یکی از مشکلات اساسی کلانشهر تهران، آلودگی هوا و ترافیک است و مدیران بارها تأکید کردهاند که باید مترو توسعه یابد تا این مشکل کمتر شود. سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران میگوید: قول میدهم تا پایان سال ۱۲ ایستگاه افتتاح شود. با تأمین مالی، اوراق مشارکت و TOD و مجتمعهای ایستگاهی و کمکهای شهرداران مناطق امیدواریم این ایستگاهها تا پایان سال افتتاح شود.
حدود ۳ هزار میلیارد تومان از منابع را تأمین کردهایم
وی در خصوص تأمین منابع مالی برای احداث مترو گفت: حدود ۳ هزار میلیارد تومان از منابع را تأمین کردهایم آن هم از طریق اوراق مشارکت و برای اولینبار میخواهیم برای اورهال کردن مترو از این اوراق استفاده کنیم.
وی در خصوص ۶۳۰ واگن قطار مترو گفت: بانک مرکزی نماینده خود را برای قرارداد ۶۳۰ واگن امضا کرده است و نیاز است دولت به این مسئله ورود کند چرا که از محل اختیارات شهرداریها بیشتر از این نمیتوانیم در این قسمت تلاش کنیم.
اعضای شورای شهر پیگیر توسعه مترو و خرید واگن هستند، اما معتقدند که دولتیها سهم خود را به درستی پرداخت نمیکنند. محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران میگوید: در روزهای ابتدایی فعالیت شورای شهر، با رئیسجمهور دیدار داشتیم و در آن جلسه اعضای شورای شهر پیگیریهایی در خصوص مترو و اتوبوس داشتند. البته دستور بررسی کار در سال ۹۹ داده شده است.
وی ادامه داد: یک دستورالعمل اورهال نیز از سوی دولت برای اتوبوسهای فرسوده تهران و سایر کلانشهرها داده شده است که شهرداری تهران به طور دائم واگنهای مترو و اتوبوس را اورهال میکنند توقع این بود که به این مشکل بزرگ توجه بیشتری میشد.
شهردار تهران باید به فکر تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی باشد
وی تأکید کرد که شهردار تهران باید به فکر تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی باشد و قراردادهایی که لازم است برای خرید مترو و اتوبوس ببندند.
براساس این گزارش، قطارهای مترو نیاز به اورهال دارند. شهرداری تهران هم درآمدهایش در سال جاری به درستی محقق نشده است و اعضای شورا بارها هشدار دادند که شاید نتوانیم در نیمه دوم سال حتی حقوق پرسنل را هم پرداخت کنیم. بسیاری از قطارها عمرشان بالاست و نیازمند اورهال هستند، البته مدیران شهری میگویند پیگیر دریافت پول از دولت هستیم.