شناسهٔ خبر: 43123696 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

گزارش پایان زودهنگام ترامپ؟

سورپرایز اکتبر/ کرونای ترامپ خطرناک است؟!/ قطار انتخابات آمریکا پس از ابتلای ترامپ به کرونا چگونه پیش خواهد رفت؟به نفع یا علیه او؟

سقوط بورس و نفت/ سرنوشت انتخابات آمریکا در صورت مرگ یا ناتوانی ترامپ چه می‌شود؟

برخی منابع خطرناک بودن کرونا برای رئیس‌جمهور ۷۴ ساله امریکا را رد نمی‌کنند. سی‌ان‌ان گزارش کرده که هنوز به طور دقیق مشخص نیست آیا ترامپ مشکلات جسمی دیگری دارد که منجر به قرار گرفتن او در گروه مبتلایان با خطر بالا شود یا خیر

صاحب‌خبر - گروه بین الملل جهان نيوز: در نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات آمریکا، دونالد ترامپ رقیب دموکراتش را که حتی باوجود فاصله اجتماعی، ماسکی بزرگ به صورت می زند مسخره کرد؛ او سپس از جیب کت خود ماسکی را که رویش «نشان بزرگ ایالات متحده» نقش بسته بود به همگان نشان داد. مشکل از همین جا شروع می شود. فردی که نه برای رعایت پروتکل‌ها، بلکه برای بستن دهان منتقدانش ماسک می‌زند. دونالد ترامپ،  صبح دیروز در توئیتی خبر داد که خود و همسرش ملانیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. ساعتی پیش از آن، ترامپ در توئیتی نوشته بود که تست کرونای هوپ هیکس، یکی از دستیاران نزدیک وی، مثبت است. این اتفاق در حالی روی داده که از کارکنان بال غربی (قسمت اداری) کاخ سفید هر روز تست کرونا گرفته می شود. به گزارش رویترز، هوپ هیکس سه‌شنبه گذشته به همراه دونالد ترامپ و دیگر مقامات ارشد کاخ سفید با هواپیمای، «ایر فورس وان»، به محل مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری در کلیولند اوهایو رفته بود. حالا علاوه بر ترامپ 74 ساله و ملانیا، همسر 50 ساله‌اش که در کاخ سفید قرنطینه شده اند، هوپ هیکس هم در منزلش در قرنطینه است. تاکنون 7 میلیون و 500 هزار نفر در آمریکا به این ویروس مبتلا شده‌اند و بیش از 212 هزارتن براثر این بیماری جان باخته اند. ابتلای نابه‌هنگام ترامپ، در حالی است که چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا قرار بود بعدازظهر دیروز (جمعه) کاخ سفید را به مقصد ایالت فلوریدا ترک کند. نامزد حزب جمهوری خواه قرار بود در گردهمایی هوادارانش در این ایالت که از ایالت های کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو محسوب می شود، شرکت کند. از طرفی معلوم نیست این قرنطینه چه تاثیری بر مناظره دوم ریاست جمهوری که قرار است ۱۵ اکتبر (24 مهر) در میامی فلوریدا برگزار شود، بگذارد. براساس دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در آمریکا کسانی که در معرض ویروس کرونا یا فردی مبتلا به این ویروس قرار گرفته‌اند باید به مدت ۱۴ روز خود را قرنطینه کنند.(1)

کرونای ترامپ خطرناک است؟!
هرچند شان کانلی پزشک شخصی رئیس‌جمهور ۷۴ ساله امریکا گفته که ترامپ حالش خوب است و بدون هیچ گونه وقفه‌ای به انجام وظایف خود ادامه می‌دهد و برخی نزدیکان ترامپ نیز گفته‌اند او به طور ملایم به ویروس کرونا مبتلا شده، ولی برخی منابع خطرناک بودن کرونا برای رئیس‌جمهور ۷۴ ساله امریکا را رد نمی‌کنند. سی‌ان‌ان گزارش کرده که هنوز به طور دقیق مشخص نیست آیا ترامپ مشکلات جسمی دیگری دارد که منجر به قرار گرفتن او در گروه مبتلایان با خطر بالا شود یا خیر و البته پیش از این، هیچ نشانه‌ای از اینکه ترامپ سرطان، بیماری کلیوی، دیابت یا بیماری‌های خاص دیگری دارد، مشاهده نشده که منجر به تشدید وخامت شرایط جسمانی‌اش به دنبال ابتلا به کرونا شود ولی سی‌ان‌ان به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در امریکا اشاره کرده که گفته است افراد بین ۶۵ تا ۷۴سال با پنج برابر خطر بیشتر بستری شدن در مقایسه با دیگر افراد روبه‌رو هستند. خطر مرگ این افراد در این سنین در مقایسه با افراد بین ۱۸تا ۲۹سال سن ۹۰برابر بیشتر است. گاردین نیز به صحبت‌های دکتر بری دیکسون، متخصص آی‌سی یو در ملبورن اشاره کرده و می‌گوید: «اگر ترامپ ذات‌الریه پیش‌رفته داشته باشد، خطر مرگ برایش بیشتر می‌شود. همچنین سایر فاکتور‌های پرخطر و سایر بیماری‌ها نظیر اینکه آیا شما یک سیگاری شدید باشید یا دیابت داشته باشید یا بیماری قلبی نیز به نرخ مرگ می‌افزاید. فاکتور‌های اصلی ریسک برای ترامپ هم سن و اضافه وزن اوست.» پروفسور کریستین جنکینز، رئیس گروه تنفسی موسسه جورج برای گلوبال هلث نیز می‌گوید: «وقتی به ترامپ نگاه می‌کنم، او اضافه وزن دارد و ۷۴ساله است. من نمی‌دانم که آیا او فشار خون بالا دارد یا سابقه عدم تحمل گلوکز، اما او فردی است که من معتقدم نمی‌خواهد کسی در مورد این آسیب‌پذیری‌ها اطلاعاتی داشته باشد و اگر هم این بیماری‌ها را داشته باشد، ممکن است اعلامشان نکند.»

سوءظن‌های منطقی
ساعتی بعد از تست مثبت کرونای دونالد ترامپ ارزش سهام داوجونز بیش از ۴۰۰ واحد پایین آمد و معاملات آتی S&P ۵۰۰ و معاملات آتی Nasdaq ۱۰۰ نیز در قلمرو منفی قرار گرفتند. بر اساس قانون اساسی امریکا، اگر ترامپ نتواند به تصدی امور ادامه دهد، مایک پنس معاون او مسئولیت ریاست جمهوری را بر عهده خواهد گرفت. در حالی که دیروز برخی منابع خبری از آماده شدن پنس برای تصدی مسئولیت ریاست‌جمهوری خبر دادند، کاخ سفید اعلام کرد ترامپ و پنس، در دو محل جداگانه به کار خود ادامه می‌دهند تا مشخص شود که دست‌کم تا زمان تنظیم این گزارش ترامپ قصد ندارد قدرت در کاخ سفید را به معاون خود منتقل کند. همزمان یک ماه مانده به انتخابات، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان از «سوءظن‌های منطقی» در این باره صحبت کرده است. برایان استلتر خبرنگار رسانه‌ای سی‌ان‌ان گفته که دستیاران کاخ سفید باید در شرایط کنونی فشار بیشتری از طرف همه ما و افکار عمومی احساس کنند تا واقعیت‌ها را در روز‌ها و هفته‌های آینده بیان کنند. کارل برنشتاین روزنامه‌نگار و مفسر سیاسی نیز می‌گوید: ما قبلاً شاهد عدم شفافیت و دروغ‌پردازی رئیس‌جمهور و کاخ سفید بوده‌ایم. ترامپ مخفیانه به بیمارستان والتر رید مراجعه داشته که ما هنوز نمی‌دانیم واقعاً در مورد چه کاری بوده است. شاید مسئله این است که جمهوریخواهان اصرار دارند طی این روز‌ها و روز‌های آینده، باید شفافیت بیشتری در جهت احقاق منافع ملت وجود داشته باشد چراکه فقدان اطلاع‌رسانی صادقانه در ادامه کار می‌تواند به اندازه شیوع ویروس، برای کشور فلج‌کننده باشد. در کنار این گمانه‌زنی‌ها، گزارش‌ها درباره عملکرد نامناسب رئیس‌جمهور امریکا در مناظره روز چهارشنبه با بایدن، بیشتر از قبل به تردید‌ها دامن زده است. نظرسنجی مشترک سی‌ان‌بی‌سی- چِنج ریسِرچ که روز پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد پس از اولین مناظره انتخاباتی، جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۰ امریکا ۱۳درصد از دونالد ترامپ، پیشی گرفته است. در این نظرسنجی بایدن ۵۴درصد و ترامپ ۴۱درصد از آرا را به دست آوردند. «کریس والاس» مجری شبکه «فاکس نیوز» و اداره‌کننده مناظره اول ضمن ابراز تأسف برای امریکایی‌ها می‌گوید: «واقعاً به مناظره‌ای امید داشتم که فکر می‌کنم امریکا می‌خواست شاهد آن باشد؛ مناظره‌ای که تبادل جدی نظرات باشد. حس می‌کردم همه مواد را فراهم کرده‌ام. من این کیک زیبا و خوشمزه را پخته بودم و بعد صادقانه بگویم رئیس‌جمهور پایش را وسط آن قرار داد.»(2)

پایان زودهنگام ترامپ؟
ابتلای ترامپ و بانوی اول آمریکا به کرونا، تبعات بسیار سنگینی برای او و کمپین‌ انتخاباتی‌اش و همچنین آمریکا داشته است. این بزرگ‌ترین تهدید جان رئیس‌جمهور در آمریکا پس از ترور ناکام «رونالد ریگان»، در ۳۰ مارس سال ۱۹۸۱ به‌شمار می‌رود. کرونا برای رهبر جریانی که در بیش از نیمسال گذشته مرتبا اطلاعات غلطی در مورد ویروس کرونا منتشر می‌کرد؛ در مناطق آلوده و موسوم به «مناطق قرمز» تجمع‌های انتخاباتی با هواداران پرشور بدون ماسکش برگزار می‌کرد و به ندرت در ملاعام ماسک می‌زد، هیچ تعبیری جز «شکست» ندارد. او کمتر از دو روز پس از اینکه در مناظره با رقیب دموکراتش گفت که فقط گاهی اوقات ماسک می‌زند و در ادامه «جو بایدن» را به دلیل استفاده از ماسک مورد تمسخر قرار داد و گفت «هربار که او را می‌بینید، ماسک زده است. او با بزرگ‌ترین ماسکی که تا حالا دیده‌ام(در انظار عمومی) ظاهر می‌شود.»
انتشار خبر ابتلای ترامپ به کرونا، مبارزات انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا را به بن‌بست کشانده است. پزشک دونالد ترامپ تایید کرده که رئیس‌جمهور و بانوی اول «در دوران نقاهت در کاخ سفید در خانه خواهند ماند.» این دوره حداقل دو هفته به داراز خواهد کشید. با این حال جزئیات روند قرنطینه رئیس‌جمهور و بانوی اول آمریکا هنوز مشخص نشده، اما اگر رئیس‌جمهور دو هفته را در قرنطینه سپری کند، این امر به‌طور جدی مانع مبارزات انتخاباتی مجدد وی می‌شود که شامل برگزاری تجمعات گسترده در سراسر کشور است. به دلیل ابتلای او، دیروز تجمعی که قرار بود روز گذشته در ایالت ویسکانسین برگزار شود، لغو شده است. ترامپ همچنین، سفر روز جمعه خود به فلوریدا را لغو کرده است.
پزشکان می‌گویند ابتلای رئیس‌جمهور ایالات متحده با 74 سال سن و اضافه وزن قابل توجه، خطرناک به‌شمار می‌رود و اگر بیماری‌های دیگری همچون فشار خون و دیابت نیز داشته باشد، احتمال نجاتش کاهش پیدا می‌کند. با این وجود حتی اگر وی سالم بماند، با دو هفته قرنطینه در کاخ سفید روبه‌رو است و این یعنی ترامپ قادر به شرکت در تجمعات سه ایالت مهم - ویسکانسین، فلوریدا و آریزونا - و همچنین مناظره بعدی ریاست‌جمهوری که قرار است در 15 اکتبر(24 مهر) برگزار شود، نیست. ویسکانسین و فلوریدا دو ایالتی هستند که سال 2016 با رای به ترامپ، او را از کلینتون پیش انداختند. در بسیاری از تحلیل‌های انتخاباتی، این دو ایالت در کنار میشیگان و پنسیلوانیا از تعیین کننده‌ترین ایالت‌ها در انتخابات نوامبر 2020 تلقی شده‌اند. عدم حضور ترامپ در این ویسکانسین و فلوریدا، می‌تواند او را بازنده انتخابات بکند.
روز گذشته بلومبرگ در گزارشی با اشاره به ابتلای ترامپ به کرونا نوشت: «ترامپ در ماه اکتبر سورپرایز نهایی را عرضه کرد.» این خبرگزاری با اشاره به درگیری بوریس جانسون با کرونا، از احساسات مثبت نسبت به او در سراسر بریتانیا گفت و افزود: «حالا باید دید در اینجا چه می‌شود؟ و از همه مهم‌تر اینکه بیماری او به کجا خواهد انجامید؟» به نوشته بلومبرگ بلاتکلیفی فعلی اثر آنی بر بازارها و اشتغال و اوضاع اقتصادی برجای خواهد گذاشت و کمی بهبود بعد از کرونا را به همان وخامت قبلی بازخواهد گرداند. این رسانه در پایان نوشت: «در طول قرنطینه بودن ترامپ، ممکن است تحولاتی خصوصا در خارج علیه او اتفاق بیفتد و کار او را دشوار کند.»
شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» نیز در گزارشی ترامپ را قربانی پیام‌های اشتباه خودش درباره کرونا خواند و نوشت: «در هفته‌های اخیر ترامپ ۷۴ ساله با برگزاری اجتماعات بزرگ که تعدادی از آنها در فضای بسته بود و اجتناب از زدن ماسک درحالی که ادعا می‌کرد چیزی به پایان این ویروس نمانده، سلامتی خود و کارکنانش را به خطر انداخت. کارکنان او، اعضای خانواده و طرفدارانش هم از او پیروی کردند. در کاخ سفید هیچ تلاشی برای رعایت فاصله بین میزهای کاری نشده و جمعیت زیاد کارکنان آن در اتاق‌های جلسات حاضر می‌شوند.» دکتر «وین گوپتا» متخصص ریه در دانشگاه واشنگتن معتقد است: «[ابتلای ترامپ] قابل اجتناب بود. اگر آنها رویه‌های مناسب را دنبال می‌کردند و به این تجمعات نمی‌رفتند و رویدادهای بی‌نظم را که قطعا در معرض قرار گرفتن از طریق هوا به‌رغم برگزار شدن آنها در فضای باز وجود داشت برگزار نمی‌کردند، این اتفاق نمی‌افتاد.» ابتلای ترامپ به کرونا، به معنای باطل بودن تمام آن چیزی است که او در ماه‌های گذشته و در مکان‌های سربسته درباره این ویروس می‌گفت. نتایج یک تحقیق جدید در همین خصوص نشان داده که رئیس‌جمهور آمریکا از بزرگ‌ترین ترویج‌دهندگان اطلاعات غلط درباره همه‌گیری کرونا به‌شمار می‌آید. او نه‌تنها آمریکا، که خودش را نیز نتوانست در برابر این ویروس ایمن نگاه دارد و با ارائه اطلاعات غلط به هوادارانش، جان آنها را به بازی گرفت. به‌طور حتم در روزهای آینده دموکرات‌ها از این ابتلا نهایت بهره‌برداری را خواهند برد.
اگر ترامپ بیش از حد گرفتار بیماری شود، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور به‌عنوان جایگزین او عمل خواهد کرد و اگر احتمالا پنس نیز ناتوان شد، نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس، محتمل‌ترین فرد برای تصدی این سمت خواهد بود. مجموع برآیند بنگاه‌های شرط‎بندی ویژه و عمومی نشان می‎دهد بخت انتخاب مجدد ترامپ در بازارهای شرط‎‌بندی سراسر جهان روی هم 7 درصد در 4ساعت سقوط را ثبت کرد. تنها شانس دونالد ترامپ در یک‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، ابتلای جو بایدن رقیب دموکراتش به ویروس کروناست. هرچند ترامپ و بایدن در روز مناظره با یکدیگر فاصله داشتند اما برخی پزشکان می‌گویند بهتر است او نیز تست ابتلا به کرونا را بدهد. ابتلای بایدن به کرونا، به‌مراتب تبعات سخت‌تری برای کمپین دموکرات‌ها خواهد داشت. در روزها و هفته‌های آینده بایدن باید تمام تلاش خود را روی سلامتش متمرکز کند در غیر این صورت، اگر او در روزهای آینده درگیر بیماری شود، برهه مهم‌تری را از دست خواهد داد.

 سقوط بورس و نفت
با انتشار خبر ابتلای ترامپ به کرونا، بازارهای جهانی صبح جمعه سقوط کرد. براساس اخبار رسانه‌ها، شاخص سهام در آمریکا 4/1درصد سقوط کرد. به گزارش تسنیم به نقل از ان‌بی‌سی‌نیوز، شاخص صنعتی داوجونز بیش از 500 واحد کاهش یافته و شاخص‌های اس‌اندپی 500 و نزدک نیز منفی شده است. سود اوراق قرضه دولتی 10ساله خزانه‌داری آمریکا نیز به کمتر از 0.6578 درصد کاهش یافته است. روز گذشته قیمت نفت نیز حدود ۳درصد کاهش یافت. براساس این تغییرات، قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا به 62/37 دلار کاهش یافت. نفت پیش از اعلام این خبر هم تحت‌تاثیر ابهامات درباره به توافق رسیدن کنگره و کاخ‌سفید درباره بسته کمک مالی کرونایی جدید روند کاهشی داشت و اعلام خبر مثبت‌شدن تست کرونای ترامپ این روند را تشدید کرد. نفت برنت دریای شمال نیز 87/39 دلار معامله شد. در همین حال خبرگزاری رویترز این نوسانات را در بازارها «شوک اولیه» و زودگذر توصیف کرده است.

کرونا از مانکن بانفوذ کمپین
«هوپ هیکز» نام شخصی است که دونالد ترامپ و همسرش احتمالا از او کرونا گرفته‌اند. او درحال‌حاضر یکی از مشاوران نزدیک به دونالد ترامپ به حساب می‌آید. خانم هیکز پیش از رقابت‌های انتخاباتی سال 2016، مانکن بوده و فاقد سابقه سیاسی و فعالیت در کارزار‌های انتخاباتی بوده است. او که برای مدتی به فعالیت‌های ایوانکا ترامپ، دختر ترامپ در عرصه مد کمک کرده بود، در ژانویه 2015 (26 سالگی) به‌عنوان سخنگوی کارزار احتمالی ترامپ انتخاب شد. ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ توئیت‌های خود را به هوپ هیکز دیکته می‌کرد تا او آنها را پیش از انتشار برای یکی از اعضای «سازمان ترامپ» بفرستد. ترامپ در سال 2016 به نیویورک تایمز گفت: «من از داشتن او خوش شانس هستم.» هیکز پس از پیروزی ترامپ، در دستگاه وی مدارج ترقی را یکی پشت دیگری طی کرد و توانست از ماه آگوست سال ۲۰۱۷ تا ماه مارس سال ۲۰۱۸ که به دلیل افشای «دروغ های سفید» برای رئیس‌جمهور، از کاخ سفید استعفا داد، مدیر روابط‌عمومی کاخ سفید بود.
هوپ هیکز در میان مشاغل متفاوتی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در کاخ سفید داشت برای مدت کوتاهی نیز در شبکه «فاکس‌نیوز» مشغول کار شد. او در بازه زمانی کوتاهی که در کاخ سفید حضور نداشت یک میلیون دلار درآمد کسب کرد. به گزارش یورونیوز، هیکز از ماه فوریه سال جاری به کاخ سفید بازگشت و  فعالیت خود را به‌عنوان مشاور و دستیار رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آغاز کرد. هیکز ۳۱ ساله این روزها حضور رسانه‌ای پررنگی ندارد اما از او به‌عنوان یکی از افراد بانفوذ در بخش غربی (قسمت اداری) کاخ سفید یاد می‌شود. او درحال‌حاضر یکی از اعضای حلقه نزدیک به دونالد ترامپ است که در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به ایالت اوهایو برای شرکت در مناظره با جو بایدن، نامزد حزب دموکرات وی را همراهی کرده بود. هیکز همچنین روز چهارشنبه به‌همراه دونالد ترامپ برای شرکت در گردهمایی هواداران رئیس‌جمهور آمریکا به ایالت مینه‌سوتا سفر کرده بود. از وی به‌عنوان یكی از معتمدترین دستیاران ترامپ و شخصی كه سایر كارمندان از وی می‌خواهند خبرهای ناخوشایند به رئیس جمهور برساند، یاد شده است. گفته می‌شود پیشنهاد حضور دونالد ترامپ دربرابر کلیسای نزدیک کاخ سفید و انجیل به دست گرفتن او در جریان اعتراض‌ها به کشته شدن جورج فلوید، مرد سیاه‌پوست آمریکایی را هوپ هیکز مطرح کرده بود.(3)

سرنوشت انتخابات آمریکا در صورت مرگ یا ناتوانی ترامپ چه می‌شود؟
در قوانین آمریکا چه تدابیری برای مرگ یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، قبل از برگزاری انتخابات در نظر گرفته شده است؟ 

این سئوالی است که بعد از مبتلا شدن «دونالد ترامپ» به «کووید-۱۹»ممکن است به ذهن افراد زیادی خطور کرده باشد.

در صورتی که نامزد حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بمیرد یا از ادامه رقابت انصراف دهد، تصمیم‌گیری درباره ادامه مسیر به عهده «کمیته‌ ملی حزب دموکرات» یا «کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه» است.

کمیته حزب دموکرات قوانین روشنی در این خصوص دارد که مطابق آن ۴۷۷ عضو این کمیته باید نامزد جدیدی را با اکثریت آرا تعیین کنند.

روال انتخاب به این صورت است که رئیس کمیته با سران حزب دموکرات در کمیته و «انجمن فرمانداران دموکرات» رایزنی کرده و گزارشی را به اعضای کمیته ارائه می‌دهد. اعضا سپس نامزد جدید را انتخاب می‌کنند. 

حزب جمهوری‌خواه هم قوانین مشابهی دارد. کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه ۱۶۸ عضو دارد: سه عضو به ازای هر ایالت به علاوه سه عضو به ازای ۶ سرزمین تحت حاکمیت آمریکا.

در مرحله دوم، حزب مورد نظر باید نام کاندید جدید را در برگه‌های رأی به جای کاندیدی که فوت کرده بنویسد.
رویدادهای بعدی بسته به اینکه مرگ نامزد مورد نظر در چه فاصله‌ای از انتخابات رخ داده فرق می‌کنند.
هر یک از ایالت‌های آمریکا ضرب‌الاجل‌های متفاوتی برای زمان اعلام نام کاندیدها در برگه‌های رأی دارند. در انتخابات سال ۲۰۱۶، این ضرب‌الاجل برای اکثر ایالت‌ها ماه‌های اوت تا سپتامبر بود.

چنانچه ایالت‌ها قانونی نداشته باشند که به آنها اجازه دهد نام نامزدها را بعد از آن تاریخ تغییر دهند، تصمیم‌گیری به دادگاه‌ها موکول خواهد شد. بعید است دادگاه‌ها در شرایطی که یک نامزد فوت کرده با جایگزین کردن نامزد جدید مورد انتخاب حزب در برگه‌های رأی مخالفتی داشته باشند.

در شرایط فعلی، بیماری ترامپ در فاصله ۳۲ روز به انتخابات آمریکا اتفاق افتاده؛ یعنی زمانی که نام نامزدها روی برگه‌های رأی درج شده و رأی‌گیری زودهنگام در برخی ایالت‌ها آغاز شده است.

  «ریک هیسن»، استاد حقوق دانشگاه «ایروین» می‌گوید در صورت مرگ ترامپ، «اتفاق محتمل این است که انتخابات در موعد مقرر با قرار گرفتن نام نامزد متوفی روی برگه رأی برگزار شود.»

در مرحله بعد، این سئوال مطرح خواهد شد که آیا نهادهای قانونگذار ایالتی به الکتورهای هر ایالت اجازه خواهند داد در روز برگزاری مجمع گزینشگران به فردی غیر از نامزد متوفی رأی دهند یا خیر.
او در مصاحبه با لس‌آنجلس‌تایمز می‌گوید: «اگر ما آنقدر بدشانس باشیم که یک نامزد ریاست‌جمهوری در این فاصله نزدیک به انتخابات فوت کند رویدادهای بعدی مبهم و پرهرج و مرج خواهد بود. با توجه به قوانین مبهم و نامشخص کالج انتخاباتی، فضا برای بازی‌های سیاسی مهیا خواهد شد.»

از طرف دیگر، وقوع این اتفاق در مقطع زمانی فعلی به معنی این است که ضرب‌الاجل تغییر نام نامزدها در بسیاری از ایالت‌ها گذشته است. در اینجا اتفاق محتمل این است که اعضای کالج انتخاباتی، آراء مردمی به نامزد متوفی را به عنوان رأی به نامزد جدید انتخاب‌شده توسط کمیته ملی حزب‌ جمهوری‌خواه حساب کنند. با توجه به اینکه این مسئله ممکن است مورد قبول رأی‌دهندگان نباشد، احتمال مناقشه و کشیدن شدن کار به دادگاه‌ها هم مورد انتظار است. 
رویداد دیگری که برخی از کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند احتمال تعویق انتخابات است که تا به حال در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است.(4)

پی نوشت:
1)http://khorasannews.com/?nid=20490&pid=3&type=0
2)https://www.javanonline.ir/fa/news/1021854
3)http://farhikhtegandaily.com/newspaper/4950/7/&page=185688
4)https://www.farsnews.ir/news/13990711000605
منابع: خراسان، جوان و فرهیختگان جهان نيوز

برچسب‌ها:

نظر شما