شناسهٔ خبر: 43090061 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین اخبار از جنگ قره باغ؛ پاسخ آذربایجان و ارمنستان به پیشنهاد مذاکرات سازش/ درگیری ها ادامه دارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رسانه‌های دولتی ارمنستان روز چهارشنبه اعلام کردند: در حمله نیرو‌های جمهوری آذربایجان به شهر مارتاکرت، سه غیر نظامی کشته شدند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، در همین حال وزارت دفاع آذربایجان در گزارشی درباره تلفات و خسارات وارد آورده به طرف ارمنستانی، از کشته و زخمی شدن 2300 سرباز این کشور در حملات باکو از ابتدای درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر داد.
وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد 2 هزار و 300 سرباز ارمنستانی از 27 سپتامبر (6 مهر) در حمله متقابل نیروهای آذربایجانی کشته و زخمی شده‌اند.
به گزارش روزنامه «ینی شفق» ترکیه، این وزارتخانه افزود حدود 130 تانک و خودروی زرهی، بیش از 200 سامانه توپخانه‌ای و موشکی، حدود 25 سیستم دفاع هوایی، 6 منطقه فرماندهی و نظارت، 5 انبار مهمات، حدود 50 فروند ضد تانک و 55 خودروی طرف مقابل را در حملات نابود کرده است.
باکو همچنین گفت که طرف ارمنستانی منطقه «تَرتَر» را با آتش توپخانه در ساعات صبحگاهی هدف قرار داده است.
وزارت دفاع آذربایجان در ادامه اعلام کرد زیرساخت‌های منطقه در نتیجه درگیری‌ها آسیب دیده اما حملات طرف آذری آسیبی به غیرنظامیان وارد نکرده است.
دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان با متهم کردن یکدیگر به حملات مستقیم به قلمروهایشان، هرگونه فشار برای برگزاری مذاکرات سازش برای رفع اختلافات در خصوص منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی را رد کرده‌اند.
شبکه «الجزیره» در این خصوص گزارش کرد علی‌رغم درخواست‌های کشورهای روسیه، ایالات متحده، سازمان ملل و دیگر کشورها برای برقراری صلح و آرامش میان دو کشور، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی روسیه، به صراحت احتمال هرگونه مذاکره با طرف ارمنی را رد کرد.
از طرف دیگر، «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز در گفت‌وگو با همین شبکه تلویزیونی تصریح کرد که با تداوم درگیری‌ها و تنش‌ها، احتمال برگزاری مذاکره با آذربایجان وجود ندارد.

باکو به کارزار نظامی مشروع خود ادامه می‌دهد
به گزارش خبرگزاری فرانسه از باکو، دولت آذربایجان وعده داد کارزار نظامی مشروع خود را در قره باغ ادامه خواهد داد.

آذر‌بایجان مدعی انهدام سامانه پدافندی «اس‌-300» ارمنستان شد
در ادامه در‌گیری‌ها در منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی»، وزارت دفاع آذر‌بایجان مدعی شده که یک سامانه اس‌-300 ارمنستان را نابود کرده است.
در ادامه در‌گیری‌ها در منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی»، وزارت دفاع آذر‌بایجان مدعی شده که یک سامانه پدافند موشکی «اس‌-300» متعلق به ارمنستان را منهم کرده است.
به نوشته خبر‌گزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع آذر‌بایجان در این خصوص مدعی شد: «روز گذشته در جریان در‌گیری‌ها در قلمروی شوشکند شهر خوجاوند (در مرز منطقه قره باغ کوهستانی) یک سامانه ضدهوایی اس‌300 منهم شد.»
وزارت دفاع آذر‌بایجان پیشتر نیز مدعی شده بود یک هنگ نظامی ارمنستان را در جریان این در‌گیری‌ها به طور کامل تخریب کرده است.

ارمنستان: شرایط برای مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان مناسب نیست
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان  ایده مذاکره با جمهوری آذربایجان تحت سرپرستی روسیه به عنوان قدرت منطقه‌ای را در چهارمین روز درگیری‌های خونین در ناگورنو قره باغ - منطقه جدایی طلب جمهوری آذربایجان که تحت حمایت ایروان است - زودهنگام دانست.
بنابر اعلام خبرگزاری اینترفاکس پاشینیان در گفتگو با رسانه‌های روس گفت برگزاری نشست ارمنستان-جمهوری آذربایجان-روسیه در حالی که درگیری‌های شدید در جریان است، مناسبت نیست. وی تاکید کرد برای مذاکره باید جو و شرایط مناسب وجود داشته باشد.
 
وزارت دفاع، ادعای جمهوری آذربایجان را تکذیب کرد
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: وزارت دفاع ارمنستان تاکید کرد بیانیه جمهوری آذربایجان درباره انهدام سامانه اس سیصد در ارمنستان درست نیست.

مخالفت ارمنستان با استقرار نیرو‌های حافظ صلح در قره باغ
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روز چهارشنبه اعلام کرد ارمنستان در نظر ندارد نیروهای حافظ صلح در قره باغ مستقر کند.

شورای امنیت توقف درگیری‌ها در قره باغ را خواستار شد
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از نیویورک، شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای توقف فوری درگیری‌ها در قره باغ را خواستار شد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد چهارشنله خواستار اتمام فوری درگیری‌ها بر سر قره‌باغ شد و از همه طرف‌ها خواست به گفت‌وگو برگردند.
شورای امنیت درباره درگیری‌ها ابراز نگرانی کرد و توسل به زور را محکوم کرد. این شورا گفت همه طرف‌ها باید به گفت‌وگو برگردند.
اعضای شورای امنیت ساعاتی قبل‌تر پشت درهای بسته برای بررسی درگیری میان ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه‌ مورد مناقشه قره‌باغ دیدار کردند.
نماینده نیجر در سازمان ملل در بیانیه‌ای درباره نتایج این نشست گفت: «اعضای شورای امنیت نگرانی‌های خود را درباره اقدامات نظامی گسترده در طول خطوط تماس در منطقه قره‌باغ کوهستانی ابراز کردند.»
وی اضافه کرد: «اعضای شورای امنیت، از درخواست دبیر کل سازمان ملل مبنی بر اتمام فوری درگیری‌ها، کاهش تنش‌ها و بازگشت به مذاکرات حمایت کردند.»
نماینده نیجر علاوه بر این اضافه کرد که اعضای شورای امنیت مایلند تمامی آنچه در توان دارند را برای بهبود اوضاع به کار بگیرند.

آذربایجان و ارمنستان پیشنهاد مذاکرات سازش را رد کردند
با تشدید تنش‌ها در خصوص منطقه مورد مناقشه «قره باغ»، نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور آذربایجان احتمال هرگونه مذاکرات سازش را رد کردند.
دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان با متهم کردن یکدیگر به حملات مستقیم به قلمروهایشان، هرگونه فشار برای برگزاری مذاکرات سازش برای رفع اختلافات در خصوص منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی» را رد کردند.
شبکه «الجزیره» در این خصوص گزارش کرد، مقام‌های «ایروان» و «باکو» روز گذشته (سه‌شنبه) یکدیگر را به شلیک مستقیم به مرز مشترک واقع در غرب منطقه قره‌ باغ متهم کردند.
بر اساس این گزارش، علی‌رغم درخواست‌های کشورهای روسیه، ایالات متحده، سازمان ملل و دیگر کشورها برای برقراری صلح و آرامش میان دو کشور، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی روسیه، به صراحت احتمال هرگونه مذاکره با طرف ارمنی را رد کرد.
از طرف دیگر، «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز در گفت‌وگو با همین شبکه تلویزیونی تصریح کرد که با تداوم درگیری‌ها و تنش‌ها، احتمال برگزاری مذاکره با آذربایجان وجود ندارد.
شورای امنیت سازمان ملل، بعد از جلسه پشت درهای بسته روز گذشته (سه‌شنبه) خود درباره تنش‌ها بر سر مسئله «قره‌ باغ»، ضمن ابراز نگرانی از درگیری‌های میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان، استفاده از هرگونه خشونت و زور را محکوم کرد و از درخواست «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل برای توقف فوری درگیری‌های میان دو کشور حمایت کرد.

هشدار دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد وضعیت غیرنظامیان در قره باغ
دادگاه حقوق بشر اروپا چهارشنبه در مورد نقض حقوق غیرنظامیان در درگیری‌های قره باغ، هشدار داد.
به گزارش  خبرگزاری فرانسه، دادگاه حقوق بشر اروپا از گروه‌های متخاصم خواست از هرگونه اقدام به ویژه اقدامات نظامی که می‌تواند موجب نقض حقوق غیرنظامیان شود خودداری کنند.
این دادگاه همچنین از هر دو کشور خواست به تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون به ویژه در ارتباط با حق حفظ جان که در ماده 2 تضمین شده است و همچنین ممنوعیت شکنجه و رفتار غیرانسانی یا تحقیر آمیز پایبند باشند.
منطقه جدایی طلب قره باغ از چهار روز پیش صحنه درگیری‌های خونین میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.
طبق آمار رسمی که احتمالا موقتی است، درگیری‌ها به بهای جان 98 نفر تمام شد که 81 نفر آن‌ها از نیرو‌های جدایی طلب ارمنی و 17 تن از غیرنظامیان هر دو طرف هستند.



نظر شما