شناسهٔ خبر: 4308811 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش خبرنگار جماران در پایان نشست سوم امروز لوزان 2/

در غیبت دوباره وزیر خارجه روسیه؛ کری: جواب توافق تا آخر امروز

صاحب‌خبر - نشست وزرای خارجه کشورهای 1+5 و ایران برای بار دوم در امروز پایان یافت. 
به گزارش خبرنگار جماران از سوییس، در این نشست وزرای خارجه آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و ایران حضور داشتند و در غیاب وزیر خارجه روسیه، معاون او سرگئی ریابکوف ریاست هیات روسی را به عهده داشت. علاوه بر وزرای خارجه، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا نیز در این نشست حضور داشتند. این جلسه که در ساعت 11:45 به وقت محلی (14:15 به وقت تهران) آغاز شد و بیش از 2 ساعت به طول انجامید و منابع مطلع بر تعیین کننده بودن این جلسه تاکید می کنند. 
بنا بر اخبار به دست آمده از منابع موثق، در صورت حصول توافق، یک بیانیه مشترک در مورد دستیابی به تفاهم مشترک در مسائل هسته ای توسط طرفین قرائت خواهد شد. هیات ایرانی مصر است که این اعلام رسمی این تفاهم در مقر سازمان ملل در ژنو صورت گیرد، اما کشورهای غربی به گزینه های دیگری مانند سالن اجتماعات دانشگاه لوزان فکر می کنند.
پیش از آغاز جلسه وزرا، جان کری در پاسخ به این پرسش که آیا امروز توافق حاصل می شود، پاسخ داد: جواب سوالتان را تا آخر امروز دریافت خواهید کرد!
سفر فدریکا موگرینی مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تونس به دلیل ادامه مذاکرات به تعویق افتاده است و وی تا آخر مذکرات در لوزان حضور خواهد داشت.
وزرای خارجه آلمان و فرانسه نیز که قرار بود امروز در برلین دیدار کنند، دیدار خود را در حاشیه مذکرات لوزان برگزار کردند و قرار است تا دقایقی دیگر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کنند. گرچه بخش اعظم این کنفرانس خبری به موضوعات مختلف بین المللی و اروپایی اختصاص خواهد داشت، بخشی از آن نیز به اظهارنظر طرفین پیرامون روند مذاکرات تخصیص پیدا خواهد کرد.

نظر شما