شناسهٔ خبر: 43075847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

سردار سلامی در مجلس:

جنگ منتفی است

اظهارات روز گذشته فرمانده کل سپاه پاسداران در مجلس مبنی بر امتناع جنگ، یادآور گزاره رهبر انقلاب در اردیبهشت سال‌98 در دیدار کارگزاران نظام بود که فرمودند: «مذاکره نمی‌کنیم، جنگ هم نمی‌شود»، بود.

صاحب‌خبر -

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در جلسه علنی روز سه‌شنبه هشت مهر مجلس، ضمن آرزوی توفیق برای مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: عطر و بوی انقلاب از مجلس به مشام می‌رسد و امیدواریم این مهم به تدریج در مسیر زمان شکوفا شود.
وی  با اشاره به مختصات جنگ تحمیلی علیه ایران تاکید کرد: داستان سازش یک فریب سیاسی است و همیشه از سوی قدرت‌های شیطانی این فریب سیاسی عامل سست‌سازی اراده ملت‌ها است و نباید ملت ایران در جغرافیای فریب دشمن عمل کند. سرلشکر سلامی با بیان اینکه آمریکا به چرنوبیل خود نزدیک می‌شود، گفت: نگاه کنید که آمریکا نمی‌تواند یک بیماری همه‌گیر (کرونا) را مدیریت کند و 30 میلیون انسان گرسنه امروز در آمریکا از سیستم‌های خیریه تغذیه می‌شوند و این قیافه بزرگ‌ترین قدرت جهانی است که برای نجات از این انزوا و عرض اندام سیاسی حکام رژیم‌های کوچک را با رژیم صهیونیستی آشتی می‌دهد تا نشان دهد آمریکا هنوز هست و این تمام آن هیبت و شکوهی است که می‌خواست همه دنیا را در تصرف سیاسی خود دربیاورد. وی با بیان اینکه امروز وضعیت تحریم‌کننده از تحریم‌شونده بدتر است، خاطرنشان کرد: هیچ کس آرزو نمی‌کند که شهروند آمریکا باشد و هیچ کس به آمریکایی بودن خود افتخار نمی‌کند؛ چراکه در درون آمریکا مردم مرگ بر آمریکا می‌گویند و این شعار تا آنجا پیش رفته است و این یعنی نفوذ زبان‌های سیاسی انقلاب حتی در قلب سرزمینی که آمریکا نام دارد. انقلاب اسلامی با هنرنمایی رهبر و ملتش کاری انجام داد که آمریکا مجبور به فرسایش قدرت شد و مجبور شد هزینه کند اما دستاوردی به دست نیاورد. وی ادامه داد: اگر آمریکا در معرض فرسایش قدرت قرار نگرفته بود و از پناهگاه استراتژیک خود خارج نشده و مجبور به گسترش عملیاتی در صحنه نشده بود، همه جهان را می‌بلعید، اما انقلاب اسلامی با هنرنمایی رهبر و ملتش کاری انجام داد که آمریکا مجبور به فرسایش قدرت شد و مجبور شد هزینه کند اما دستاوردی به دست نیاورد.


هر ملتی به اندازه وسعت ذهن رهبرش پیش می‌رود
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ملت ایران در جنگ فراتر از اراده قدرت‌های بزرگ بودند و آرزوهای آن‌ها را در هم شکستند، اضافه کرد: ملت بزرگ ایران با رهبر بزرگ خود در مقابل دشمنان بزرگ شکوه ایمان را به نمایش گذاشتند، حقیقت ماجرا این بود که یک ملت با باورهایش پیروز می‌شود. سردار سلامی افزود: وقتی جنگ از سطح نیروهای مسلح به مردم تعمیم پیدا می‌کند، یعنی تمام زندگی، جنگ و تمام جنگ زندگی می‌شود و همه دوست دارند در محیط زندگی حاضر شوند، این راز شکست‌ناپذیری ماست. اتحاد امام و امت، وحدت، همدلی، دلدادگی و پیروی از رهبر رمز سعادت ما در طول تاریخ 41‌ساله بوده است.
سرلشکر سلامی با اشاره به امتداد جنگ در اشکال دیگرش گفت: در اینجا آغاز نقش‌آفرینی رهبر عزیز و عظیم‌الشان ماست که بعد از امام پرچم هدایت امت را به دست گرفت. فرمانده کل سپاه افزود: هر رزمنده افق بلند آرمانش تا قلب آمریکا را نشانه می‌رفت، هر ملتی به اندازه افق آرمانش‌هایش بزرگ شده و پیش می‌رود، هر ملتی به اندازه وسعت ذهن رهبرش پیش می‌رود، وسعت کشورها از لحاظ هندسی شاخص بزرگی آن‌ها نیست بلکه وسعت ذهن‌ها، عظمت قلب‌ها، شکوه ایمان‌ها عظمت یک ملت را نشان می‌دهد. سردار سلامی همچنین با منتفی خواندن جنگ، گفت: راه‌های نظامی بسته است و جنگ اساساً منتفی است. آن‌ها زاویه نفوذ اقتصادی و عملیات روانی را باز کرده‌اند. اینجا میدان جنگ، نقطه مرکزی تلاش ماست و باید متمرکز شویم مانند یک قرارگاه عمل کنیم. شبانه‌روز برای شکست دادن دشمن در این جنگ اقتصادی که بسیار ممکن است ظرفیت‌های عظیم کشور ما کافی است. پس از پایان سخنان فرمانده کل سپاه، نمایندگان با گعده گرفتن اطراف او و سردادن شعار «مرگ بر آمریکا» و «فرمانده دلاور حمایتت می‌کنیم» به استقبال از سخنان او رفتند و همراهی مجلس با گفتمان سپاه را به رخ کشیدند.

جنگ نمی‌شود، مذاکره نمی‌کنیم
اظهارات فرمانده کل سپاه در مجلس درباره منتفی بودن جنگ، یادآور گزاره «جنگ نمی‌شود، مذاکره نمی‌کنیم» رهبر انقلاب در اردیبهشت سال‌98 بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی عصر روز سه‌شنبه 2‌اردیبهشت98 در دیدار مسوولان و کارگزاران نظام، با اشاره به اقدامات خبیثانه آمریکا برای «تغییر محاسبات و تسلیم شدن مسوولان» و نیز «فاصله گرفتن مردم از نظام» گفتند: گزینه قطعی ملت ایران در مواجهه با دشمن، مقاومت در همه زمینه‌هاست، چرا‌که مذاکره با دولت کنونی آمریکا سم مضاعف است، البته جنگی نخواهد شد بلکه برخورد، برخورد اراده‌هاست و در این زمینه، اراده ملت ایران و نظام اسلامی قوی‌تر از دشمن است و به فضل الهی این بار هم پیروز خواهیم شد. فرمایشات رهبر انقلاب درباره امتناع جنگ، در شرایطی مطرح می‌شد که آمریکا به مدد متحدان منطقه‌ای خود، سعی داشت با به راه انداختن ماجرای راهزنی نفتکش ها، ماجراجویانه مناقشه را به داخل مرزهای ایران، بکشاند. پیش از این نیز رهبر انقلاب بارها‌و‌بارها و در مقاطع مختلف، با هدایت‌های داهیانه خویش کشور را از بزنگاه‌های بحرانی عبور دادند. یکی از هدایت‌ها که توانست سایه جنگ را از سر کشور بردارد، به ماجرای حمله برخی نیروها به کنسولگری ایران در مزارشریف در 17‌مرداد سال‌77 مربوط می‌شود. در این تاریخ، گروهی به کنسولگری ایران در مزار شریف حمله کردند و در جریان آن 10‌ایرانی از جمله ۹‌دیپلمات و یک خبرنگار به شهادت رسیدند. ابتدا تصور می‌شد این حمله، از طرف طالبان که در آن زمان بر کابل و شهرهای افغانستان سیطره یافته بودند، طراحی شده است، اما بعدها شواهدی مطرح شد مبنی بر اینکه این حمله از طرف طالبان نبود و با طرح‌ریزی پاکستان و پشتیبانی آمریکا، انجام شده بود. در آن برهه، جریان‌های سیاسی در کشور درباره نوع پاسخ ایران به این رویداد تلخ، به بحث با یکدیگر کشیده شده بودند. در نهایت شورای‌عالی امنیت ملی که عمده اعضای آن توسط نیروهای منتسب به جریان اصلاحات مدیریت می‌شد، رأی به جنگ با طالبان داد. این رأی به قدری جدی بود که حتی در مرزهای شرقی کشورمان، نیروهای نظامی برای اقدام متقابل مستقر شدند. با این حال، رهبر انقلاب با رأی شورای‌عالی مخالفت کردند و با این مخالفت، جلوی بروز یک جنگ هزینه‌ساز برای کشور و منطقه را گرفتند. مدیریت فضای بغرنج، یکی از ویژگی‌های اصلی رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. علاوه بر دو مورد بالا، مورد دیگری که نشانگر سیاست‌های ضد جنگی رهبر انقلاب است، به موضع ایران در قبال حمله نظامی آمریکا به عراق در سال‌1369 مربوط می‌شود. در این سال، آمریکا برای خارج کردن صدام از کویت و پایان دادن به ماجراجویی‌های منطقه‌ای او، اقدام به حمله به عراق کرد. در آن مقطع، برخی نیروهای چپ‌گرا نظیر خلخالی و محتشمی‌پور در مجلس سوم، از رهبر انقلاب خواستند تا ضمن حمایت از صدام و حزب بعث عراق، سیاستی بی‌مضایقه در برابر آمریکا اتخاذ کند. این نیروها، حمایت جمهوری اسلامی ایران از عراق را در واقع حمایت از اسلام و جنگ رخ داده را جنگ میان اسلام و کفر، تعبیر می‌کردند. با این حال، رهبر انقلاب مخالف رویکرد نیروهای چپ بودند و در جلسه شورای عالی امنیت ملی که به ریاست خودشان برگزار شد، رأی به بی‌طرفی ایران دادند. بنابر رویکرد دوراندیشانه رهبر انقلاب، ایران در آن مقطع، نه طرف عراق را گرفت و نه طرف آمریکا را. بدین صورت، ایران از درگیرشدن در بحرانی منطقه‌ای دور ماند.

نظر شما