شناسهٔ خبر: 43067526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

امیر کویت در سن ۹۱ سالگی درگذشت

صاحب‌خبر -

شفقنا- ساعاتی پس از انتشار گزارش های غیر رسمی از مرگ امیر کویت، دیوان امیری این کشور درگذشت وی در سن ۹۱ سالگی را به صورت رسمی تایید کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «اسکای نیوز عربی» دیوان امیری کویت عصر امروز (سه شنبه) با صدور یک بیانیه رسمی، خبر درگذشت شیخ «صباح الاحمد الجابر الصباح»، پنجمین امیر این کشور از زمان دستیابی به استقلال که از ماه ژوئیه گذشته تاکنون، برای درمان در یکی از بیمارستان های آمریکا بستری بود را اعلام کرد.

در این بیانیه که از تلویزیون دولتی کویت قرائت شد و خبرگزاری رسمی این کشور (کونا) نیز آن را منتشر کرد، آمده است: دیوان امیری کویت با غم و اندوه فراوان، درگذشت مرحوم اعلیحضرت شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کشور کویت که به جوار پروردگار خود رفته را به ملت کویت، امت های عربی و اسلامی و ملت های دوست جهان اعلام می کند.

دیوان امیری کویت در ابتدای بیانیه خود آیات «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلى‌ رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً فَادْخُلِی فِی عِبادِی‌ وَ ادْخُلِی جَنَّتِی» (ای جان آرام گرفته و اطمینان یافته، به سوی پروردگارت بازگرد در حالی که از او خشنودی و او هم از تو خشنود است، پس در میان بندگانم درآی و در بهشتم وارد شو) و در پایان آن نیز آورده است: از خداوند متعال می خواهیم که آن فقید را مورد رحمت گسترده خویش قرار دهد و در بهشت فراخ خود ساکن کند؛ لا حول ولا قوه إلا بالله وإنا لله وإنا إلیه راجعون.

این در حالی است که دقایقی پیش از اعلام رسمی خبر درگذشت امیر کویت، شبکه های مختلف تلویزیون دولتی این کشور با قطع برنامه های خود، شروع به پخش قرآن کریم کرده بودند، اقدامی که در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بر وفات یک شخصیت بزرگ خاندان حاکم دلالت دارد.

پیش از آن نیز برخی گزارش های غیر رسمی در شبکه های اجتماعی مبنی بر درگذشت شیخ صباح در ساعت چهار بامداد امروز منتشر شده بود با این حال، «طارق المزرم»، رئیس مرکز ارتباط دولتی و سخنگوی دولت کویت در واکنش به این مسئله، در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: از همگان می خواهیم که اطلاعات را از منابع رسمی دریافت کنند و به آن چه در شبکه های اجتماعی مطرح می شود، توجه نداشته باشند.

یادآور می شود که اواخر تیر ماه گذشته دولت کویت اعلام کرد که شیخ صباح برای انجام برخی آزمایش های پزشکی به بیمارستان انتقال یافته و پیش از آن نیز فرمان واگذاری موقت برخی اختیارات قانونی خود به شیخ «نواف الاحمد الجابر الصباح»، ولیعهد این کشور را صادر کرده است.

به دنبال آن نیز خبرگزاری رسمی کویت از موفقیت آمیز بودن عمل جراحی امیر این کشور خبر داد بدون آن که نوع عمل را مشخص کند سپس وی که از اوایل سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون قدرت را در دست داشت، بنا به توصیه تیم پزشکی مسئول درمان خود، در اوایل مرداد گذشته برای تکمیل درمان پس از انجام عمل مذکور راهی آمریکا شد.

نظر شما